Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosa og Carl Barks

edited December 2005 in Donaldisme

kva om Don Rosa og Carl Barks hadde laga ei historie i saman.
det kunne jo blitt ein av dei best historiene i Andebys historie.

«1

Comments

• edited November -1

Carl Barks døde 25. august 2000

• edited November -1

ja eg veit det, men Don Rosa levde jo før han dødde.

• edited November -1

Å ja, beklager, jeg trodde du mente at de kunne lage en historie nå.

• edited November -1

Det finnes en historie som Carl Barks skrev manus til, og tegnet en tresiders skisse i 1959. Don Rosa tegnet resten av historien i 1990. Historien heter Rottefangeren og ble utgitt i DD 8/1993.

• edited November -1

Det var vel Rosa som skreiv manus til dei fem siste sidene?

• edited November -1

Donald lie skreiv:

kva om Don Rosa og Carl Barks hadde laga ei historie i saman.
    det kunne jo blitt ein av dei best historiene i Andebys historie.

Barks kunne ikke lide Rosas historier, især dem om Lo$.
    Rosa var ked af, at han ikke fik lov til at tegne "Horsing around with History". Det var Barks selv, der valgte William van Horn.
    Til historien "Somewhere in Nowhere" valgte Barks Pat Block til at tegne historien, efter at Daan Jippes havde sagt nejtak på grund af for meget andet arbejde.

• edited November -1

Jeg mener å huske at i B-Gjengen inntar bingen øverst i venstre hjørne "Arven fra Barks". Betyr ikke det at Barks laget skissene til manuset til denne historien. Men øverst i høyre hjørne står det "Manus og Tegninger av Don Rosa"
    Har alltid lurt på dette...:)

• edited November -1

«Arven fra Barks» var ein serie som kom til Barks' hundreårsjubileum i 2001 der åtte-ti teiknarar/manusforfattarar kvar blei tildelt ein Barks-figur å lage ei historie om i samband med jubileet. Var ikkje Barks som skisserte desse, nei, sjølv om du kanskje har rett i at tittelen «Arven fra Barks» har vore brukt på ei Jippes-gjenteikning eller to òg.

• edited November -1

Javel. Da er det greit:)
    Lurte forresten på hva historien med replikken "Du er glei altså" heter...:)

• edited November -1

Meiner at det var «Frem for et fredelig karneval».
    http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC+254-01

• edited November -1

Ja det var det, ja! Tusen takk!:)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det var vel Rosa som skreiv manus til dei fem siste sidene?

Hmm...

I følge Carl Barks-indekset fra 1995 står det at story og 3 sider skisse er av Carl Barks, mens de siste 5 sider skisse og tusjing er av Don Rosa. Det var der jeg hadde det fra...

• edited November -1

Frå Hall of Fame Don Rosa II: «Barks hadde etter sigende gitt opp åttesidershistorien da han skjønte at han måtte tegne langt flere rotter enn han syntes var bryet verdt. Det finnes ikke noe manus som røper hele handlingen -- alt som foreligger er tre sider med blyanttegninger med dialogen skrevet inn i boblene.» Så Don skreiv resten av historia sjølv, og har tilogmed gjort ei bittelita endring på desse tre sidene (ikkje meir enn at det som i Barks' skisser var Skrues pengebinge blei endra til «reservebingen»).

• edited November -1

Tja, jeg vet ikke om samarbeidet Barks/Rosa ville gitt en god historie. De er mestere begge to med hver sine ideer om hvordan ting skal gjøres, og hvis de hadde blitt satt sammen ville det kanskje blitt mye rivalisering.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

«Arven fra Barks» var ein serie som kom til Barks' hundreårsjubileum i 2001 der åtte-ti teiknarar/manusforfattarar kvar blei tildelt ein Barks-figur å lage ei historie om i samband med jubileet.

Korreksjon:
    Don Rosa skrev strengt tatt om TO Barks-figurer - B-Gjengen og Pengebingen...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Korreksjon:

Og kan du si meg spesifikt hvor pengebingen nevnes i forbindelse med "Arven fra Barks"? Meg bekjent tok de nemlig for seg "levende" figurer, og ikke ting/byggverk.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Barks kunne ikke lide Rosas historier, især dem om Lo$. Rosa var ked af, at han ikke fik lov til at tegne "Horsing around with History". Det var Barks selv, der valgte William van Horn.

Utover det faktum at Don Rosas detaljerte tegnestil i seg selv skiller seg såpass fra Barks' stil at Barks slik sett i og for seg hadde en grei grunn til å velge en annen tegner enn DR til å kopiere seg - synes du her å overse at dette skjedde i Barks' "managerperiode". Det var nok ikke uten grunn at Barks inviterte Don Rosa til et hyggelig treff i sitt hjem i Oregon så snart han hadde sparket disse managerne.

krice skreiv:

Og kan du si meg spesifikt hvor pengebingen nevnes i forbindelse med "Arven fra Barks"?

Bl.a. i tittelen "The Beagle Boys VS The Money Bin". Historien inneholder også tegningene til bingen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

krice skreiv:

Og kan du si meg spesifikt hvor pengebingen nevnes i forbindelse med "Arven fra Barks"?

Bl.a. i tittelen "The Beagle Boys VS The Money Bin". Historien inneholder også tegningene til bingen.

Du misforsto tydeligvis spørsmålet: Jeg vet at bingen var en vesentlig del av DRs historie, men jeg ville vite hvor den var nevnt i forbindelse med "arven etter Barks"-presentasjonene som gikk i Donald-bladet. Kan nemlig ikke huske å ha sett noe portrett eller liknende av bingen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Utover det faktum at Don Rosas detaljerte tegnestil i seg selv skiller seg såpass fra Barks' stil...

Ja, Rosas tegnestil skiller sig tilpas fra Barks' og mange andres stil. Jeg har kunnet lide den lige siden 1987, da Solens Søn udkom. Ikke alle kan dog lide den, desværre. Men det var vist ikke Rosas tegnestil, Barks ikke kunne lide, men hans Lo$ historier.

Sigvald skreiv:

...synes du her å overse at dette skjedde i Barks' "managerperiode". Det var nok ikke uten grunn at Barks inviterte Don Rosa til et hyggelig treff i sitt hjem i Oregon så snart han hadde sparket disse managerne...

Jo, den periode var et sort kapitel i Barks' liv, og vi ved ikke, hvor meget der rigtig var hans egne ideer.
    Men hvis vi vender tilbage til ideen "hvis Barks & Rosa lavede en historie sammen" så ville den ikke have fungeret, dengang de to snyltere (managere) styrede hans "forretning" og påvirkede hans meninger alt for meget.
    Desværre fulgte jeg ikke så meget med, dengang retssagen sluttede. Er det stadig muligt at finde oplysninger på nettet?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

«Arven fra Barks» var ein serie som kom til Barks' hundreårsjubileum i 2001 der åtte-ti teiknarar/manusforfattarar kvar blei tildelt ein Barks-figur å lage ei historie om i samband med jubileet.

Korreksjon:

Eg sa då aldri noko anna eller. Men Arven fra Barks gjekk ut på at desse serieskaparane fekk velja ein figur kvar. Don Rosa valde B-gjengen. Han gav òg beskjed til redaktøren og sine fans om at denne historia kom til å omhandle ikkje berre B-gjengen, men òg Pengebinga. Dette blei rettnok aldri opplyst for lesarane i samband med Arven fra Barks. Og det var noko han gjorde frivillig som han ikkje blei pålagt å gjera. Eg held difor framleis på at «Arven fra Barks» var ein serie som kom til Barks' hundreårsjubileum i 2001 der åtte-ti teiknarar/manusforfattarar kvar blei tildelt ein Barks-figur å lage ei historie om i samband med jubileet.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?