Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Sjeldent nye figurer

edited December 2005 in Donaldisme

Hvorfor blir det nesten aldri laget nye figurer i Donald Duk og Co?

«13

Comments

• edited November -1

Teknisk sett er det med nye figurar i nesten kvar einaste historie. Men vi får ofte ikkje sjå dei meir enn ein gong. :-)

Nei, det er vel ikkje så enkelt å lage nye figurar i ein teikneserie som produserast av hundrevis av teikneserieskaparar i eit titals land. Dessutan har ein jo allereie så mange figurar at det holder til nesten kva som helst historie.

• edited November -1

...+ at det faktisk tar tid å innarbeide en ny viktig bi-person.
    Det å få inn en helt ny fast person i Andeby-galleriet er vel enda vanskeligere.

• edited November -1

Skal en ny fast person komme inn, så må vedkommende ha en bestemt psykologisk egenskap som skiller seg fra de andre. Ellers så kommer ikke figuren til å bli brukelig. "Problemet" i så måte er at Barks hadde en om ikke enstående så iallefall stor innsikt i menneskesinnet og var en habil perosnlighets psykolog. Alle de faste figurene han introduserte hadde en bestemt egenskap som vedkommende var alene om. ODD da som en person. Men ingen regel unten unntak. Og unntaket heter Donald. Dette fordi han representerer hele menneskesinnet og det er nok dette som er årsaken til at det er han som er blitt så populær.

• edited November -1

Det har jo kommet noen viktige bi-personer i nyere tid (etter 1990):
    Prinsesse Gneis, Tobben og Den sorte ridder. Og da tar jeg med figurer som har vært med i mer en to historier.

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Prinsesse Gneis, Tobben og Den sorte ridder. Og da tar jeg med figurer som har vært med i mer en to historier.

Har Den sorte ridder vært med i mer enn to historier, trodde det var laga bare to historier med ham? ("Den sorte ridder" og "Den sorte ridder slår til igjen")

• edited November -1

Han dukker også opp i historien "Til Angreeep!".

• edited November -1

Har ikke Sleipe Simon vært med i allefall tre historier da?

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Han dukker også opp i historien "Til Angreeep!".

Å selvfølgelig! (Har jeg nevnt at hjernen min er teflonbelagt?) :)

Arpin Luséne skreiv:

Har ikke Sleipe Simon vært med i allefall tre historier da?

5 i følge Inducks (4 hvis Lo$ regnes som én historie):
    http://coa.inducks.org/simp.php?showimage=on&d1=sleipe-simon&d2=&d4=&creat=&exactpg=&pagel=l

(Og denne gangen håper jeg å ha tenkt før jeg snakker, eller noe sånt;))

• edited November -1

Men så er Sleipe Simon absolutt ingen ny figur heller.

• edited November -1

Godt at noen her inne er i stand til å tenke, i alle fall... tror *seriøst* jeg burde prøve dette ved en senere anledning :)

• TedTed
    edited November -1

hvor lenge har Birgitte og Filo vært med, egentlig?

• edited November -1

Jeg er ikke sikker, men tror at Birgitte kom med på sekstitallet.

• edited November -1

Birgitte sidan 1960, Filo sidan 1961.

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

At bifigurer er med i to, tre, fire historier gjør dem ikke viktige.

• edited November -1

Tobben og Gneis har då vel vore med i langt meir enn fire...? Eller hugsar eg heilt feil?

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Arpin Luséne skreiv:

At bifigurer er med i to, tre, fire historier gjør dem ikke viktige.

Det er sant, men jeg mente figurer som vi gjerne husker bedre enn andre. (Skulle ha skrevet det, min feil.)

• edited November -1

Hva med Jubalon?

(Eller skal jeg kanskje si "Hva er galt med Jubalon?" Hehe, neida)

• edited November -1

Har vært med i 9 historier, den første i 1994, hvis jeg leser inducks rett..

• edited November -1

Me kan vel vera einige om at bifigurar som berre har vore brukt av **ein** forfattar ikkje er **viktige** bifigurar.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?