Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Samle på utgivelser eller historier

13»

Comments

• edited November -1

MikroMidas skreiv:
    Du har sett en av George Lucas sine beste filmer Howard the Duck antar jeg

Tok opp Howard the Duck på VHS, men den har blitt slitt etterhvert. Noen påstod at filmen var dårlig, jeg tilhører ikke den kategorien. Kjøper DVDen så fort den kommer.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det var du som trakk George Lucas inn i denne tråden, ikke jeg.

Nei Sigvald, jeg trakk inn filmen Howard The Duck **av** George Lucas. Dette gjorde jeg som ett konkret svar på Øystein Skartsæterhagen spørsmål om Playduck. Hvorfor gjorde jeg da egentlig det ?? Jo fordi jeg forbinder begrepet/ordet playduck med akkurat den berømte filmen der og lurte på om Øystein kanskje tenkte på den også.

Du bulldoser dessverre frem som vanlig i kjent stil og gir oss en liste over noen filmer som det ikke har vært spurt etter, ikke har vært diskutert noe om, og heller ingen har savnet. Ganske kjent stil fra din side egentlig.

Lukas er forøvrig fant av Barks og ikke helt OT.

Jeg vet om ganske mange serietegnere som er fan av Barks skal jeg bombardere hver eneste tråd med ALLE navnene på dem (og påstå at det ikke er helt OT) blir det fint lite andeby igjen her på andebyonline.

Superboy skreiv:

Tok opp Howard the Duck på VHS, men den har blitt slitt etterhvert. Noen påstod at filmen var dårlig, jeg tilhører ikke den kategorien. Kjøper DVDen så fort den kommer.

Filmen er glitrende i mine øyne også, men nå sporer vi litt av her :) DVD'en kommer "aldri" siden Lucas ikke vil, men filmen finnes i OK kvalitet på laserdisc og på VHS.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Kanskje det er snakk om //Playduck.//

Du har sett en av George Lucas sine beste filmer Howard the Duck antar jeg :)

Uh, nei. Jeg tenkte på et maleri av Barks.

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Uh, nei. Jeg tenkte på et maleri av Barks.

Ah, det maleriet har jeg vel en kopi av hjemme i en bok, min hjerne tenkte tvert på noe annet som du skjønte. Kjekt at jeg spurte for nå er jeg oppdatert på hva du mente.

• edited November -1

Jeg er ihvertfall veldig glad for at de kompelette årganger er begynt å komme ut for en stund siden, så slipper jeg det samle greiene. Komplette årganger av Donald pent behandlet vil ikke ha noen stor samleverdi, selv over tid, nettopp pga "De komplette årganger". Sats heller på frimerker (norske) med verdi på over 3 000 kroner og danske gullmynter.

• edited November -1

off-topic: marvels originale howard the duck-serie er noe av det beste fra marvel på 70-tallet. samlingen "essential howard the duck" anbefales på det varmeste.. den nest beste ande-serie jeg noengang har lest :)

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Komplette årganger av Donald pent behandlet vil ikke ha noen stor samleverdi, selv over tid, nettopp pga "De komplette årganger".

mja si ikke det - pene donald fra 50-tallet går for ganske mye på qxl selv om de er å få kjøpt i de komplette årganger.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Nestor Burma skreiv:
    Jeg har hatt en større hang til å samle på utgivelser tidligere, men jeg har innsett at det ikke er noe poeng i å ha utallige varinater av samme historie. Så jeg sto også og grunnet over Carl Barks-juleheftet og veide for og imot, men kom frem til at dette var noe jeg ikke hadde behov for.

En ting er å ikke ha flere varianter av samme historie men hvilken vil du helst ha, den første ? den siste ? eller er det ikke så nøye ?

Det spørs hvordan man definerer den første. Den første //utgivelsen// av en historie kan ofte være enten uoppnåelig eller ruinerende å skaffe seg.

Men så har man den første gangen man leste historien selv, og dermed hvilken utgivelse man knytter //leseropplevelsen// til. For å ta et eksempel; en rekke av Carl Barks’ historier leste jeg første gang i Disneys Godbiter som ble utgitt tidlig på 80-tallet. Det var førstegangs leseropplevelser og dette gjør at disse bladene har en stor affeksjonsverdi for meg.

Men eterhvert innså jeg at Disneys Godbiter manglet en del i presentasjonen, først og fremst var fargene håpløse og desssuten var seriene maskintekstet. Heftenes affeksjonsverdi forsvant forsåvidt ikke, men jeg vil gjerne ha noe som ser bedre ut, aller helst på originalspråket.

Når jeg har klart å skaffe en utgave av historien som jeg er fornøyd med, da trenger jeg i prinsippet ikke å kjøpe noen flere utgaver av den historien (hvorvidt jeg gjør det er en helt annen sak).

Så dermed er det faktisk slik at det ikke er så nøye om det er den første eller den siste.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Men så har man den første gangen man leste historien selv, og dermed hvilken utgivelse man knytter leseropplevelsen til.

Her om kvelden kom jeg på akkurat det og fant frem 67 og 68 årgangen med blant ett par cover sterkt preget av at eieren på fem hadde lært seg å skrive og lese. Snakker om å skamfere fremtidige kulturskatter med virkelige klassikere. På den tiden dukket det jo stadig opp ukjente fremtidige helter som Moby Duck, Ørnulf Ølf og annet kjeltring pakk som Farlige Fiffus og MikroMidas både i bladene og på coverene. Hvis nå de komplette årgangene kommer til å strekke seg så langt så selger jeg aldri de bladene, men det er vel mere nostalgi enn samlerglede som holder meg igjen i det tilfellet :)

Er det forresten noen her som kjøper CBSV og selger disse såkalte gullbøkene ?
    Jeg synes qxl og andre slike plasser flommer over av gullbøker for tiden. Kan det være i sammenheng med CBSV at vi ser noen sanne historiesamlere som selger ut gullbøker for å finansiere CBSV ?

• edited November -1

Selge gullbøkene??? **SELGE???** Dem som jeg i mitt ansikts sved har samlet opp nitidig gjennom år?!? Selge Fin gammel årgang, den boka jeg lånte bort til en kompis som rotet den bort og som førte til at jeg brukte to dager av mitt liv til å tråle nesten alle bruktbokhandler og antikvariater i Hovedstaden på desperat jakt etter overnevnte eksemplar, før jeg **endelig** fant det.
    Nei! Heller sliter jeg huden av og selger den til forskning før jeg gjør sånt helligbrøde. De bøkene er jeg for glad i. De som CBL og CBSV skal jeg ta med meg i grava. (Kiste under planlegging.)

• edited November -1

Howard the Duck er forøvrig tilgjengelig for pirater som DivX. uten å si hvor. og UseNeXT abbonenter bør naturligvis ikke bekymre seg. Bare så det er sagt. Jaja.

• edited November -1

Leter frem en gammel klassiker.

Firkantegene er i denne ukas Donald&Co. Er det den Barks historien som er trykket flest ganger i Norge ? Antallet opptrykk må da være to sifret snart. Inducks stemmer ikke og jeg er fanget på jobb, men er det andre som har bedre oversikt over dette en meg som vet antall ganger.

Noen som har den i **ALLE** norske utgivelsene :)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Leter frem en gammel klassiker.

Firkantegene er i denne ukas Donald&Co. Er det den Barks historien som er trykket flest ganger i Norge ? Antallet opptrykk må da være to sifret snart. Inducks stemmer ikke og jeg er fanget på jobb, men er det andre som har bedre oversikt over dette en meg som vet antall ganger.

Noen som har den i **ALLE** norske utgivelsene :)

Vel, jeg har kommet meg hjem fra jobb nå, og i henhold til den oversikten jeg sitter med så //stemmer// Inducks. Eggemysteriet har vært på trykk følgende ganger:

Donald Duck & Co 13/14/15/16/17-1963
    Jeg, Donald Duck (1974)
    Walt Disney's Godbiter 30 (1981)
    Donald Duck & Co påskeekstra 1990
    Donald Duck & Co 26-1998
    Carl Barks' beste (2001)

Denne ukens Donald blir altså syvende gang den er på trykk i Norge. Om det gjør den til den oftest trykte Barks-historien på norsk vet jeg ikke. Og, nei, jeg har //ikke// alle versjonene. Jeg mangler 1963-utgaven, Jeg-utgaven (der firkantfolket snakket bokmål) og Carl Barks' beste... uten at jeg føler at det gjør noe ;)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Firkantegene er i denne ukas Donald&Co. Er det den Barks historien som er trykket flest ganger i Norge ?

Eggmysteriet er etter hva jeg kan se i hvert fall slått av Gullhjelmen, som er trykt minst 9 ganger på norsk:

Walt Disney’s Serier 1954-09 (1954)
    Jeg, Donald Duck (1974)
    Walt Disney’s Godbiter 18 (1978)
    Beste historier om Donald Duck & Co 31 (1987)
    Tegneseriebokklubben 24 (1987)
    Bilagshefte Donald Duck & Co 1993-14 (1993)
    Jubileumsboka Uten Utløpsdato (2000)
    Carl Barks Beste (2001)
    Donald Duck & Co - De komplette årgangene 1954, del 3 (2001)

• edited November -1

I Danmark er Anders And som Brandmand (som stod på tryk første gang i AA&Co. 1/1949) trykt op til hele 11 gange! Listen er lavet af AC og kan ses her: http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=873

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?