Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

HOF kalenderen 2006

edited December 2005 in Donaldisme

De fleste her er vel etterhånden godt kjent med HOF 2006 kalenderen. Det er ikke lite satsing Egmont Norge har lagt til grunn for å promotere salget av denne. Isolert sett er dette da selvsagt også en helt grei utgivelse. Problematisk derimot blir det når man vet at det i Danmark ble utgitt tilsvarende Don Rosa kalendere både i 2004 og 2005 som **ikke** ble utgitt i Norge. Man kan selvsagt undres over en slik prioritering, men egentlig er det vel ikke så enestående. Her i forumet har man rett som det er sett en "Jante-holdning" som går ut på at det kan være negativt å fokusere mer på DR enn på andre nålevende Disney-tegnere. kan det være slik tenkning som ligger til grunn for at Egmont Norge dropper å utgi rene DR-kalendere, men satser stort på årets multi-tegner-kalender? Fortjener virkelig DR mindre oppmerksomhet enn f.eks. Frode Øverli (Pondus) og Lise Myhre (Nemi) bare fordi han tilfeldigvis er en av mange som jobber for Egmont? Hva mener f.eks. du Olaf?

Comments

• edited November -1

I Egmont er det definitivt ingenting som heiter jantehaldning, og du drar nokre veldig merkelege samanlikningar her. Kvifor er det problematisk at Egmont i Noreg gir ut ein kalender, men har vald å ikkje gi ut to andre? Kanskje Egmont har gjort marknadsundersøkingar som viste at ein ny Don Rosa-kalender ikkje ville selja så veldig godt her i landet? Eller kanskje dei har andre gode grunnar til dette som vanlege folk som deg og meg ikkje forstår?

Kvifor dei to Don Rosa-kalendrane du snakkar om ikkje er utgitt her i landet, aner eg ikkje - men eg **veit** at det meste Egmont gjer som verkar som ei tåpeleg prioritering, vanlegvis har ei ekstremt logisk forklaring, og eg tipper at det er tilfelle no òg. Den jantelovhaldninga du skildrar over passar ikkje så godt saman med å tjene pengar.

(og ærleg talt skjønner eg godt at dei ikkje gir ut spesielle Don Rosa ting. Sist Egmont her i landet gav ut ein Don Rosa-kalender, opplevde dei jo like etterpå at Don Rosa gjekk ut i streik fordi han var drittlei av at Egmont gav ut spesielle Don Rosa-ting. Personleg boikotta eg den kalenderen heilt til den berømte streiken var over, og eg kan godt skjønne det dersom Egmont av hensyn til Don Rosa veljar å ikkje gi ut slike ting igjen.)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sist Egmont her i landet gav ut ein Don Rosa-kalender, opplevde dei jo like etterpå at Don Rosa gjekk ut i streik fordi han var drittlei av at Egmont gav ut spesielle Don Rosa-ting.

Egentlig ett veldig godt argument som jeg helt hadde glemt.

Personleg boikotta eg den kalenderen heilt til den berømte streiken var over, og eg kan godt skjønne det dersom Egmont av hensyn til Don Rosa veljar å ikkje gi ut slike ting igjen.

Dette kan faktisk meget gjerne være kjernen i denne etterhvert meget betente saken. Skal ikke se bort fra at Egmont har større respekt For Don Rosa som kunstner enn enkelte av Don sine fans har magemål for nye kalendere.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Personleg boikotta eg den kalenderen heilt til den berømte streiken var over, og eg kan godt skjønne det dersom Egmont av hensyn til Don Rosa veljar å ikkje gi ut slike ting igjen.

Dette kan faktisk meget gjerne være kjernen i denne etterhvert meget betente saken. Skal ikke se bort fra at Egmont har større respekt For Don Rosa som kunstner enn enkelte av Don sine fans har magemål for nye kalendere.

Så lenge disse kalenderne ble utgitt i Danmark og Finland var det vel ingen grunn til å la være å gjøre det i Norge og Sverige.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Så lenge disse kalenderne ble utgitt i Danmark og Finland var det vel ingen grunn til å la være å gjøre det i Norge og Sverige.

Kanskje Olafs venner(TM) i Egmont NORGE viser bedre skjønn og mere takt og tone enn tilsvarende venner i andre land som beholder Orly priser selv. Har ikke du Sigvald tenkt på den siden av denne betente saken i det hele tatt, men bare skreket og ropt etter kalender ?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Kanskje Olafs venner(TM)

Herlig:)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Kanskje Olafs venner(TM) i Egmont NORGE viser bedre skjønn og mere takt og tone enn tilsvarende venner i andre land som beholder Orly priser selv.

Du mener vel Orla prisen?
    Jeg synes det virker svært søkt å blande disse to sakene.

Har ikke du Sigvald tenkt på den siden av denne betente saken i det hele tatt, men bare skreket og ropt etter kalender ?

Det ville ikke blitt mer arbeid for DR selv om disse kalenderne også hadde blitt utgitt i Norge og Sverige.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Du mener vel Orla prisen?

Samma det, du skjønner prinsippet jeg er ute etter, eller vil du flisespikke på en vokal (igjen) ??

Jeg synes det virker svært søkt å blande disse to sakene.

ÅJA, begge sakene er vel egentlig samme sak og den går vel på RESPEKT for det Don står for som kunstner og hans meninger om eget arbeid. Don ble drittsur for at Egmont brukte navnet hans i litt for stor font og litt for ofte på fronten og går til streik. Jeg skjønner godt da at Olafs venner(TM) trår litt forsiktig frem i tilsvarende sak som det som Don reagerte så kraftig på sist gang. Men dette har med vanlig folkeskikk, eller takt og tone og dannelse å gjøre. Noen begreper du vel har rotet litt med før.

Det ville ikke blitt mer arbeid for DR selv om disse kalenderne også hadde blitt utgitt i Norge og Sverige.

Det var vel ikke "arbeidsmengden" som sendte Don ut i streik sist gang, men mere fontstørrelsen på navnet hans som ble brukt på masse rart. Jeg tror ikke akkurat Don satt og ""klistret"" navnet sitt på alle de produktene han reagerte såpass kraftig på sist gang.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Skal ikke se bort fra at Egmont har større respekt For Don Rosa som kunstner enn enkelte av Don sine fans har magemål for nye kalendere.

Dersom du byrja å lese innlegga du svarer på, ville du sjå at jo, det er det. Ein veldig god grunn til at denne kalenderen ikkje blir gitt ut i Noreg og Sverige //kan// vera at dei norske og svenske redaksjonane har så stor respekt for Don Rosa at dei faktisk lar vera å gi ut spesielle Don Rosa-ting, ettersom han sjølv ikkje ønsker at slike ting skal bli utgitt. Det har både eg og MikroMidas foreslått før du skreiv dette, og sjølv om eg sjølvsagt ikkje aner om det er riktig eller ikkje, synest eg at det er ein **veldig** god grunn. Og eg hadde forventa at du syntes det òg - kor mange gonger har du ikkje klaga over manglande respekt for Don Rosa?

Kvifor er det då slik at alle som nokon gong har oversatt ein slik kalender kan fortelja om kor mykje tid dei har brukt på å maile med og prate med Don Rosa om alle detaljane? Klart Don Rosa bruker tid på å bli kontakta av norske og svenske redaksjonar for å bli utspurt om masse detaljar rundt oversetjinga av denne kalenderen. Men det var uansett ikkje det vi snakka om her. Poenget er at Don Rosa misliker at det blir utgitt spesielle Don Rosa-ting, og at han tidlegare har reagert på dette ved å gå ut i streik. Eg skjønner **godt** at dei gjer det dei kan for å unngå at han går ut i streik på nytt, for han er ein veldig god serieskapar.

• edited November -1

Jeg synes både MikroMidas og Olaf forklarer veldig godt en svært sansynlig løsning på spørsmålet om hvorfor DR-kalendere ikke blir gitt ut i Norge lenger.

Selv foretrekker jeg en blid Don Rosa, som konsentrerer seg om å lage gode historier som jeg kan hygge meg med. Spin-off-produktene interesserer meg mindre.

• edited November -1

Lillegull skreiv:

Selv foretrekker jeg en blid Don Rosa, som konsentrerer seg om å lage gode historier som jeg kan hygge meg med. Spin-off-produktene interesserer meg mindre.

AndebyOnline sin største ""Don Rosa hater"" => Meg :) :) er helt enig i det.

• edited November -1

Og jeg som var sikker på at du satt og hygget deg for hver nye dag Don Rosa var i streik; "Aah - nok en nydelig dag der verdens verste serietegner ikke jobber".

------------

(For de av dere der ute som ikke skjønner ironi: dette er ironi)

• edited November -1

Lillegull skreiv:

(For de av dere der ute som ikke skjønner ironi: dette er ironi)

Dette?
    -|
    |/
    MikroMidas skreiv:

AndebyOnline sin største ""Don Rosa hater"" => Meg :) :) er helt enig i det.

• edited November -1

Ja.

• edited November -1

Åja Lillegull har helt rett, det er nok det. Kanskje jeg skal slutte å tulle så mye eller markere mine ikke fullt så seriøse innlegg litt bedre. Tenke litt på det.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?