Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mynt på vandring

245

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I utgangspunktet ja. Jeg stoler dog enda mer på Encyclopædia Britannica ;-)

Bra da annerkjenner vi wikipedia i fremtiden ikke sant. Men jeg hadde trodd at du satte Encyclopædia Americana høyere ?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

I utgangspunktet ja. Jeg stoler dog enda mer på Encyclopædia Britannica ;-)

Bra da annerkjenner vi wikipedia i fremtiden ikke sant. Men jeg hadde trodd at du satte Encyclopædia Americana høyere ?

Nei, det er Britannica vi har her i huset ;-)

• edited November -1

Einherje skreiv:

Hvor mange 7-åringer forstår korredert og i beste fall "falmet i glansen"? Greit nok å oversette det slik da, men for nitpickere er det jo en skæbne verre enn døden.

Interessant poeng. Jeg har inntrykk av at oversetterne i DD&Co ikke er så redde for å bruke "vanskelige" ord. I farten husker jeg en historie hvor Skrue hadde gitt penger til en kunstner, og en av guttene sa at han var en "mesen" (= person som støtter kunst og vitenskap økonomisk). Jeg måtte slå det opp.

I dette tilfelle kunne man kanskje sagt "mynten er ikke like blank som før" eller noe slikt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan replikken faller på norsk, for jeg har fotsatt ikke sett historien.

For øvrig takk til Elise og Gunnar And for pene ord som varmet godt, og til Olaf for ufortjent skryt. Som Donald-forfatter er jeg ikke på ditt nivå ennå, Olaf, men jeg jobber med saken.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

I dette tilfelle kunne man kanskje sagt "mynten er ikke like blank som før" eller noe slikt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan replikken faller på norsk, for jeg har fotsatt ikke sett historien.

"De er helt like! Bortsett fra litt rust på den vi gravde opp, selvfølgelig."
    Slik er replikken i vekas Donald-blad.

Historia di var skikkeleg bra, Nils Petter. Eit av høgdepunkta i år, etter mi meining.

• edited November -1

Liker ikke å syte men:

"Ååååå, kan det ikke bli mandag snart slik at jeg også får lest historien"

Godt å få det ut :) Gleder meg virkelig til å få lest historien.

• edited November -1

Er vel på tide å røpe at eit av dei nettmøta eg har lova at vi skulle få før jul, blir med Nils Petter, på onsdag frå 17.00.

http://www.andebyonline.com/index.php?area=nettmote&id=5

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Er vel på tide å røpe at eit av dei nettmøta eg har lova at vi skulle få før jul, blir med Nils Petter, på onsdag frå 17.00.

Supert!
    På tide å lage en ny tråd nå også? Så at det hjalp sist gang.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Da jeg foreslo et tilsvarende nettmøte med Lars Olav (som med all respekt for Nils Petter, nok er den største Donaldist-kjendisen her for tiden) mente du at ham kan vi da prate med i forumet på vanlig måte. Nils Petter som er enda mer tilgjengelig i forumet får derimot sin egen nettprat. Er det andre enn meg som synes at dette virker litt tilfeldig?

• edited November -1

For å si det slik så tror jeg ikke at man arrangerer nettmøter for "treff en kjendis", men for å kunne stille spørsmål til personer som jobber med Disney tegneserier. Da Nils Petter står som manusforfatter for en utgitt historie så har han gått over fra et vanlig "medlem" her, til å få en status som kvalifiserer til et nettmøte.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Da jeg foreslo et tilsvarende nettmøte med Lars Olav (som med all respekt for Nils Petter, nok er den største Donaldist-kjendisen her for tiden) mente du at ham kan vi da prate med i forumet på vanlig måte. Nils Petter som er enda mer tilgjengelig i forumet får derimot sin egen nettprat. Er det andre enn meg som synes at dette virker litt tilfeldig?

Du må berre tolke dette som tilfeldig om du føler for det, men grunnen eg gav for at det ville vera litt rart med nettmøte med Lars Olav er vel at desse sidene handlar om Donald, Andeby og donaldisme, og at det ikkje akkurat er det feltet Lars Olav har blitt kjent gjennom. Eg ønsker donaldistiske nettmøter - med serieskaparar og andre folk av donaldistisk interesse. Lars Olav er ein veldig koseleg kar, men han har då ikkje akkurat gjort noko donaldistisk.

Hadde desse sidene handla om fotball eller realityseriar eller noko slikt, kunne vi sjølvsagt ha tatt eit nettmøte med Lars Olav.

• edited November -1

Dette må vera første gong eg har opna eit Donald-blad og bladd rett opp på side 53 med ein gong. Du verden for ei historie. Knallbra, Nils Petter. Definitivt ei av årets beste historier.

(uff, synd at vi ikkje kjem til å få sjå meir av Jonny og Ronny framover, dei likte eg.)

• edited November -1

Ja dette var faktisk en av de meget bedre historiene jeg har lest. Gode poeng, fint driv, overraskende slutt, god logikk. En utmerket historie!

• edited November -1

For en fantastisk historie!! Uten tvil et av årets høydepunkter!

• edited November -1

Ja jeg får si som de andre, virkelig en flott historie med masser av humor. Må inrømme at jeg ble like forvirret som Skrue, DET FINS JO BARE EN LYKKETIØRING ! jEG BLIR SPRØ !
    Ikke hadde JEG turt å kjøpe aksjer i en Krusedull-fabrikk.

Gjorde som en annen her å gikk rett til side 53. Resten av bladet tar jeg senere ikveld. Flott at du fikk Vicar, det er en tegner jeg liker godt.

Original og morsom, GRATULERER !!!!! :-)

• edited November -1

Nå har jeg hatt en ut av huset opplevelse og kjempet meg helt ned på kiosken og hjem igjen med ukens Donald i hånden. Og det var verdt turen. Kunne faktisk gått mye lengre for den leseropplevelsen der. MEGET bra og originalt. Du hadde også med akkurat mengde med de riktige detaljene i denne historien. Jeg ser med glede frem til flere historier. Har også noen spørsmål men det tar vi vel på ett nettmøte istedet :)

• SvKSvK
    edited November -1

Leste historien i dag jeg også.
    MEGET bra, både spennende og morsom.

• edited November -1

Tusen takk, alle sammen. Og til Olaf: Jonny og Ronny (eller Ed og Ted som de heter i det engelske originalmanuset) er basert på to pengebinge-vakter som var med i en Tony Strobl-historie fra 70-tallet. Krusedull-fabrikken var oversetterens ide. Jeg hadde kalt den "Oolated Squid Factory" som en referanse til en Don Rosa-historie.

• edited November -1

Så har jeg endelig fået mit blad, og jeg vil give dem allesammen ret, Mynt på vandring var virkelig en af årets bedste historier. Du har tænkt ideen godt igennem og gjort det på en meget original måde. Glæder mig meget til at se flere historier fra dig, Nils. Keep Going!

• ACAC
    edited November -1

Herlig genoplivning af Petters gamle tidsmaskine. Men uf hvor tidsrejse-skismaet forvirrer mig. Forrresten snakkede i om rust - i den danske udgave står der anløben - det er vel netop hvad den metallegering lykkemønten er lavet af ville blive, ikke?

• edited November -1

Helt enig med alle som skriver at det er en kjempehistorie! Tidshistorier der det er et slags tidsparadoks har alltid fascinert meg, og slike historier som dette får meg til å tenke en stund etterpå. Men jeg synes du har løst alt sammen veldig bra... så alle tomler opp!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?