Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald og Dolly forlovet?!?

edited November 2005 in Donaldisme

Jeg er faktisk rystet over at dette ikke er blitt tatt opp i forumet tidligere.(så fremt jeg ikke har gått glipp av den tråden.)
Men i Donald-pocket # 300 i historien "Donald Duck og hytta i Slappadalen" kommer det frem på side 112 følgende melding fra Donald: "Vel! Sant og si blir forloveden og jeg bare en kort stund her."

Det er nå ikke det verste, for det ser ut til at de deler seng og på toppen av det hele.På side 113, nest siste bilde er snakkeboblene så tette at alt tyder på det.
På side 124 får vi se den eventuelle senga de skal ha ligget i, og den er rimelig smal om jeg tør si det.
At det er samme seng kan tolkes ved at de overnatter tydelig i første etasje som har stengulv. På side 124 er det også stengulv.
Så her er det soleklart, Donald og Dolly har delt seng og de har ligget tett.

Lurer på hva Walt hadde sagt til denne historien som forøvrig etter min smak var knallgod. Donald som jeg liker å lese Donald når det kommer til pocket-historier.

Comments

• edited November -1

Artig observasjon, sjølv om eg ikkje trur at det er like soleklart som du hevder.

For det første får vi aldri vite at hytta har berre ei seng. Ja, senga er rimeleg smal (meir enn tilstrekkeleg for ein person, dog, når ein ser at den rommer sjølvaste Jogrim Nutfest). Men det verkar ikkje heilt usannsynleg at hytta har meir enn ei seng heller, og den einaste grunnen vi får til å tru at dei har delt seng er at snakkeboblene er så tette.

For det andre trur eg at snakkeboblane kan forklarast med at dei aldri kom seg til sengs den kvelden. OK, sove på steingolv er upraktisk, men eg får inntrykk av at det er det som har skjedd. Eg synest at det ser ut som om rute 4 på side 113 er ei direkte fortsetjing av rute 3, og at det er berre nokre sekund mellom dei. Så grunnen til at snakkeboblene er så tette, er ikkje at dei ligger i same seng, men at dei framleis ligger utslåtte på stuegolvet, og er så utslitte at dei rett og slett sovner der. Sjølvsagt høyrast det ubehageleg ut å sove på steingolvet, men blar vi til side 114 kan det sjå ut som om Dolly etter mi meining er ganske stiv og støl i kroppen etter denne natta - kanskje etter å ha sove på steingolvet. Og Donald veit vi jo at kan sove kvar som helst, så han trenger vi ikkje å finne ei forklaring på.

«Forloveden»-kommentaren har eg inga forklaring på. Kan jo hende at Donald berre ikkje hadde lyst til å fortelja ein snill gamal mann at han var på denne hytta langt frå folk aleine saman med ei jente han ikkje hadde planer om å nokon gong gifte seg med ... :-)

Mitt syn på seksualliv i Andeby er at det sjølvsagt førekjem, men at det ikkje har sin plass i teikneseriane. Donald og Dolly har vore kjæraster i årevis og vel så det - då er det etter mi meining omtrent openbart at dei HAR eit seksualliv, men ettersom alle Disney-teikneseriane er familievennlige, har det aldri dukka opp, og det kjem heller aldri til å dukke opp, ei historie der det faktisk //kjem// //fram// at dei har det. Bortsett frå historier som denne, så klart. :-)

• edited November -1

Jeg mener at alle må ha lov til å ha en mening om det forekommer seksualitet eller ikke i Andeby, men jeg mener at det er totalt irrelevant. For det er en tegneserie som ikke "skildrer" den virkelige verden slik som f.eks Arne And, Pondus, Rocky eller Modesty Blaise. Andeby universet er en helt annen skala etter min mening som befinner seg på utsiden av den verden vi lever idag, selv om det blir referert til virkelige hendelser. Da blir det etter min meget personlige mening ikke noe poeng i at Skrue må dø fordi han kan da ikke bli xxx år, derfor er det ikke noe poeng i å fundere på om de seksualiv eller ei. For både død og seksualitet er noe som hører denne verdenen til, og de "surrealistiske" tegneseriene, ikke Andeby universet. Det er og min kritikk til den ellers så gode Don Rosa.
    Men for all del, dette er min mening da.

• edited November -1

Den ene sengen kan også skyldes slurv fra tegnerens side.

• edited November -1

Heilt ueinig i at dette kan kallast slurv. Den eine ruta vi ser frå soverommet (og det kan *godt* vera fleire soverom) er veldig lita og fokuserer på *ein* person som sover. Det hadde altså vore meiningslaust å vise to senger på denne teikninga. Den aktuelle ruta er til og med så lita at dersom det står ei anna seng ein halvmeter unna, vil den ikkje vera synleg i biletet. Så teiknaren har gjort jobben sin godt.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Jeg er faktisk rystet over at dette ikke er blitt tatt opp i forumet tidligere.

Et tydelig svikt i forumvarslingssystemet dette ja Olaf.

Donald-pcket # 300

Du mener vel p**o**cket ;-)

"Vel! Sant og si blir forloveden og jeg bare en kort stund her."

Det er tydelig at Donald er sliten etter hard arbeide og sammen med den ganske så tøffe behandlingen han får av hr. Uhren kan nok det lede til at Donald sier ting uten å tenke seg klart om.

Så her er det soleklart, Donald og Dolly har delt seng og de har ligget tett.

Min tolking er selvsagt lik Olaf sin ved at de ligger sammen på steingulvet. Jeg anntar også at Donald og Dolly venter med å gjøre ekteskapelige aktiviteter sammen før de er gift. Dette ville iallefall ha vært i tråd med Carl Barks og Don Rosa.

Lurer på hva Walt hadde sagt til denne historien som forøvrig etter min smak var knallgod.

Tror ikke Walt ville ha synket så dypt å lest slike historier forfattet av simple Italienske pocketforfattere som ikke har det spor respekt for Don Rosa.

• edited November -1

Er ikke opptatt av om de har seg eller ikke, men ved hjelp av de italienske tegnerene har seksualiteten kommet til Andeby. Det aller beste eksempelet er en rute jeg husker godt ennå. Donald kommer nedover gata og der ser han en person som står bøyd godt fremover og nedover og ser ned i en bilmotor. Den eneste kroppsdelen som er synlig for Donald, er rompa hennes. Alikevel kjenner han henne igjen, og i han har et underfundig smil om munnen når han gjør det...
    Dessverre husker jeg ikke hvilken historie det er, men antar den gikk i en pocket.

• edited November -1

Og hva med dette sitatet, fra Mynten av Don Rosa:
    "Jeg fulgte Dolly hjem... og mens vi... hm... [Dolly rødmer] hørte jeg at bingealarmen gikk. (...) Skal si jeg gjør det skarpt i dag!"

• edited November -1

Jeg har ikke lest den aktuelle historien, men er det ikke en mulighet for at det er et soverom til innenfor det vi ser? Det forklarer jo hvrofor snakkeboblene kommer så tett? Jeg har i hverfall veldig lyst til å holde Andeby helt fir for seksualliv! Det får vi lese nok om i Dagbladet og VG!

• edited November -1

I svenska NAFS(k)uriren 15 finns en artikel om romantik och erotik i Andeby. Massor av fina exempel ur Taliaferros gamla strippar. Och en gammal Lille Ulv-serie av Gil Turner där Donald ska hyra en stuga i skogen och det första han gör är att hoppa i sängen för att se om den håller. Inget tvivel om vad han ska ha stugan till där inte.

• edited November -1

germund skreiv:

I svenska NAFS(k)uriren 15 finns en artikel om romantik och erotik i Andeby. Massor av fina exempel ur Taliaferros gamla strippar. Och en gammal Lille Ulv-serie av Gil Turner där Donald ska hyra en stuga i skogen och det första han gör är att hoppa i sängen för att se om den håller. Inget tvivel om vad han ska ha stugan till där inte.

Til å hoppe i sengen?? :-)

• edited November -1

Elise skreiv:

Til å hoppe i sengen?? :-)

Fantastiskt! Ännu en donaldist med en lysande insikt i det andebyska psyket :-)

• edited November -1

Einherje skreiv:

Det er nå ikke det verste, for det ser ut til at de deler seng og på toppen av det hele.

På meg virker det også ganske innlysende at de faktisk sovner på gulvet. Vi ser at snakkeboblene kommer fra vinduet rett ved siden av hovedinngangen, og det virker mest naturlig å tro at vinduet ikke fører til et soverom, men til hovedstua hvor de to har kastet seg ned på gulvet etter en dag med knallhardt arbeid.

• edited November -1

Har ikke lest historien, så jeg må spørre: Hvilken årstid er det? Ender har jo parringstid (om våren?), så utenom parringstiden er det naturligvis ikke noe seksualliv for Donald og Dolly.
    Dessuten, i visse stater i USA (Utah er ikke noe trivelig sted, for eksempel) er det bortimot dødsstraff for to ugifte å sove i samme hus, så at Donald kaller Dolly sin forlovede kan være hva vi kaller en nødløgn.

• edited November -1

Donald og Dollys privatliv er for meg noe som er både uinteressant og unaturlig å fokusere på. Er gørrlei av fokusen på overfladisk seksualitet i filmer, TV o.l., det er jo det eneste aspektet ved skikkelsene som blir vist frem, fordi det er så enkelt, men seksualiteten til fiktive skikkelser er for meg fullstendig uinteressant.

I Donald Duck klarer de å avstå fra det og gi fullstendige karakteristikker av "endene", de ulike personlighetene og virkelig gå i dybden og fortelle oss hvem de er.

Jeg er helfrelst Don Rosa fan, men jeg likte ikke sitatet "Jeg fulgte Dolly hjem... og mens vi... hm... [Dolly rødmer] hørte jeg at bingealarmen gikk. (...) Skal si jeg gjør det skarpt i dag!" Det virket billig på meg, og ødela noe av magien ved Andeby som er at vi slipper å forholde oss til andres seksualitet, som er deres sak og ikke min! :)

Jeg må også si meg enig i at DRs insistering på at alt skjer i en bestemt tid fordi at "endenes levealder" må tas hensyn til er tøys.

Huff huff, denne ble litt sur :)

• edited November -1

176-761 skreiv:

Har ikke lest historien, så jeg må spørre: Hvilken årstid er det? Ender har jo parringstid (om våren?), så utenom parringstiden er det naturligvis ikke noe seksualliv for Donald og Dolly.

Det blir ikkje nemnt direkte, men eg trur at det er sommer. Trea er fullt utsprungne med grønne lauv (er rettnok først og fremst nåletre der, men eit par lauvtre er det), og det er minst tre humler (bier?) ute. Antar at dei som kan meir biologi enn meg veit meir om emnet.

Litt artig at det siste Donald tenker på før vi kjem til den ruta der Einherje antar at Donald og Dolly ligger i same seng, er ... våren. «(Stønn!) Han snakket som en fjellbekk i vårflom.» (s. 113)

• edited November -1

Solveig skreiv:

sitatet "Jeg fulgte Dolly hjem... og mens vi... hm... [Dolly rødmer] hørte jeg at bingealarmen gikk. (...) Skal si jeg gjør det skarpt i dag!" :)

Klart Dolly rødmer, de satt sikkert og drakk bubleslurp, selv om det ikke var en lørdag.

• edited November -1

Siden Donald også har rollen som Fantonald vil jeg referere til hva han sier i Donald Pocket nr. 302:

Fantonald:
    Jeg har innkalt dere for å si siste ord i saken om kjærlighetslivet mitt.
    Jeg vil ha en slutt på alle meningsløse spekulasjoner !!

• edited November -1

Etter nitidig og grundig donaldistisk forskningsarbeide over lengre tid og ved hjelp av tilfeldighetsmetodikken har jeg igjen kommet over "bekreftelsen".

I **Donamor** **Duck** , i historien Donald Duck- Kjærlige ønsker, bekrefter Donal **nok** en gang at han er forlovet. Jeg siterer:
    Donald: Når Dolly får vite dette...

Frøken Låhne: Hvem er Dolly?

Donald: Hmm... Forloveden min.

Sitat slutt.

Dette må da være ugjendrivelige bevis som muligens Donald selv ikke er i stand til å forstå, skal holdes tett om slik at leserne ikke får uønskede bilder i underbevissheten. Hva vet jeg?!?
    Uansett, jeg fortsetter mitt utrettelige arbeide og vil ta dypdykk i arkivmaterialet som jeg er kommet over nå i det siste.
    Vær klar for flere avsløringer i tiden som kommer.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?