Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

17891113

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Asterix og Lucky Luke fokuserer på hva i følge Sigvald ??

Antiken og Western selvsagt med en del humor innkludert.

Då vil eg samtidig argumentere for at Tommy & Tigern fokuserer på filosofi og oppvekst, Pondus fokuserer på fotball og livet generelt, Pusur fokuserer på husdyrhald, Hårek fokuserer på middelalderen, Nemi fokuserer på uteliv, Ernie fokuserer på grådigheit, Billy fokuserer på militæret, Viggo fokuserer på korleis det er å jobbe på kontor, Sprint fokuserer på eventyr og spenning og Rex Rudi fokuserer på rock 'n roll.

Sjølvsagt med ein del humor inkludert.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Men Tommy og Tigern er etter min mening mye mer enn en humorserie, det finnes utallige T&T-striper med dypere budskap og særdeles gode poeng.

Med fare for å banne så det synger etter i andebykatedralen eller hva de må ha av religiøse steder så har du så rett som det er mulig. I MINE øyne er det to serier de siste 20-30 år som best har tatt vare på arven etter Barks. Den ene er som jeg har skrevet før Bone av Jeff Smith med sine suverene enkle tegninger fulle av detaljer uten å være overlesset, med ett nydelig persongaleri med en varme og og utstråling hos enkeltpersoner som du KUN finner hos Barks. Den andre er Tommy & Tigeren som på overflaten virker som en uskyldig ""vulgær stripeserie"" i overfladiske amtatører sine leser øyne, men som er stappfull av filosofi og direkte NYDELIGE skildringer av hverdagsmennesker. Helt på nivå med Barks sin personskildringer.

Sigvald skreiv:

Her må vi vel bare bøye oss i støvet for en historiker og innse at han har rett, både Asterix og Lucky luke er troverdige skildringer av livet rundt 50 før kristus og western tiden i landet hvor "leader of the free world" regjerer. Vi må vel bare innse at tintin for eksempel inneholder alt for lite realisme i skildringen av belgiere sitt forhold til Kongo i etterkrigstiden og alt for mye humor til at det kan konkurere med Asterix.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Asterix og Lucky Luke fokuserer på hva i følge Sigvald ??

Det der er det **TEITESTE** jeg har hørt de siste 3 ukene. Jeg får frysninger nedover ryggen bare ved tanken på den cellofantynne unnskyldningen om at Asterix fokuserer på antikken. Jeg kan rett og slett ikke fatte hvordan **OG** fra hvilken hatt du trekker slike argumenter fra. Du virker for meg som en revisjonist og drømmemaker. MED EN DEL?!? HUMOR INKLUDERT... Hvor får du det fra??? Fortell, jeg vil lære.
    Asterix har ingen ting i det hele tatt med historie å gjøre annet enn at det er plassert i en epoke som kalles antikken. Asterix kunne likesågodt vært plassert til tyskokkupert Frankrike og vært like full av "en del humor".

• edited November -1

Hvis man frir seg fra sine nerdete hangups fra historiestudiene, vil man forhåpentligvis innse at Asterix er atskillig mer tidløs enn som så. Han kan selvfølgelig også sees som en satire over okkupasjonen av Frankrike under 2. verdenskrig, som Einherje er inne på. Selv syns jeg imidlertid han bør leses på den måten han best kommer til sin rett: Som et ypperlig eksempel på glimrende tegneseriemakeri, uavhengig av tidsperspektiv, det være seg The Rise And Fall of The Roman Empire eller Det Tredje Rikes Undergang. Ta det for det det er, og unngå fristelsen å vifte med et eksamenspapir som (let's face it!) ikke betyr noe som helst i den store sammenheng: Asterix er uansett ypperlig tegneseriekunst!

• edited November -1

Karamell skreiv:

Og uansett - hvis man frir seg fra sine nerdete hangups fra historiestudiene, vil man med litt hell innse at Asterix er atskillig mer tidløs enn som så. Han kan selvfølgelig også sees som en satire over okkupasjonen av Frankrike under 2. verdenskrig, som Einherje er inne på. Selv syns jeg imidlertid han bør leses på den måten som han best kommer til sin rett: Som et ypperlig eksempel på glimrende tegneseriemakeri, uavhengig av tidsperspektiv, det være seg The Rise And Fall of The Roman Empire eller Det Tredje Rikes Undergang. Ta det for det det er, og unngå fristelsen å vifte med et eksamenspapir som (let's face it!) ikke betyr noe som helst i den store sammenheng: Asterix er uansett ypperlig tegneseriekunst!

Eksamenspapirer har INGENTING å si i den virkelig verden. Det eneste de duger til er å skaffe deg en jobb, men de gir deg ikke noe fullverdig liv. Historiker er heller ikke noen tittel du kan ta noen eksamener for å få, men en tittel du kan velge å sette på deg selv.
    Men Asterix er en glitrende tegneserie, det er vel ALLE enige i, men det er vel vanskelig for noen(tm) å skjønne at enkelte av oss vil sette andre serier på ett likeverdig nivå og/eller høyere nivå uten å dermed bli ansett som "stripevulgarister".

• edited November -1

"Då vil eg samtidig argumentere for at Tommy & Tigern fokuserer på filosofi og oppvekst, Pondus fokuserer på fotball og livet generelt, Pusur fokuserer på husdyrhald, Hårek fokuserer på middelalderen, Nemi fokuserer på uteliv, Ernie fokuserer på grådigheit, Billy fokuserer på militæret, Viggo fokuserer på korleis det er å jobbe på kontor, Sprint fokuserer på eventyr og spenning og Rex Rudi fokuserer på rock 'n roll."

Ja... hva er problemet?

• edited November -1

176-761 skreiv:

Ja... hva er problemet?

Ikkje noko problem i det, eg seier berre at det blir heilt feil å seie at Asterix og Lucky Luke er episke historiske spenningsseriar samtidig som ein avfeier både Sprint og alle stripeseriar som nokon gong er laga som «simple humorseriar». Personleg ser eg djupare meining i dei fleste av desse seriane, eg argumenterer berre for at det blir litt vel selektivt å seie at Asterix er ein teikneserie om antikken og Lucky Luke er ein teikneserie om det ville vesten medan ein samtidig seier at Sprint appellerer utelukkande til dei som har ein simpel smak for humor og som er så kunnskapslause at dei ikkje har vokse opp med Tempo.

For all del, eg elskar Asterix, eg, men det er då i like stor grad ein humorserie som alle dei seriane eg nemner her, og det gjelder fullstendig uavhengig av korvidt den har gått i Tempo eller ikkje.

• edited November -1

Elsker Asterix? Naturligvis (nå kaster jeg ikke bort tid og penger på album etter René Goscinny, blir som å lese Barks etter at Carl har meldt overgang til Fox) Utover det er vi nok enige, er jeg redd. Det er en mening med det meste, jeg forsøkte på mitt skarve vis å si meg enig i det. Men Lucky Luke handler IKKE om ville westen, og vil du forstå hva som skjer i det private næringsliv er Dilbert (hvordan kan noen overse Dilbert!!!) en vel så god kilde som Dagens Næringsliv. Jeg er der, og Dilbert treffer bedre enn vi liker å tro.

• edited November -1

Eg skjønte at du var einig med meg, eg frykta berre at du ikkje skjønte at eg var einig med deg, difor prøvde eg å presisere kva eg meinte. :-)

• edited November -1

Jepp, og når vil en norsk tvkanal sende Jeremiah... den gamle Tempo-kjempen er ute som tvserie, curley er neger (cosby-kid) for å fjerne all nazigørra som serien tross alt bestod av, og for en serie.... glem lost. Det er Jeremiah du skal laste ned. Siden Tempo var nevnt og all ting....

• edited November -1

Diskusjonen går høyt her ang. div. tegneserier:-)
    Det er også nevnt Tommy & Tigeren, og at dette er en humoristisk tegneserie som er litt mer filosofisk.
    Det er ikke rart når Bill Watterson døpte dem Calvin & Hobbes, etter to filosofer.
    Mener ihvertfall at begge var det.

• edited November -1

Calvin & Hobbes, yes.det er her moroa begynner. Du bør ta Calvin & Hobbes like alvorlig som superlangbein. Tommy er en voksens måte å se et barn på, fra en voksens perspektiv. Og fra oss som har lest både Calvin og Hobbes, det er bla bla. Filosofi på sitt mest intetsigende. Og nettopp det er poenget...

• edited November -1

Ok. Vet da rakkeren hvem Calvin & Hobbes er. Dette er bare hva jeg har lest/hørt:) Har ikke lest noe av dem selv, og er heller ingen filosof. Tar bare en tegneserie som det den er uten noen mer underliggende forståelse av denne. (Ok, lyver litt der, men ikke mye:))

• edited November -1

Er denne seriös nok for deg, Sigvald. Kan vel ikke si at fokuset er humor her:)

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=297245

• edited November -1

Bernie skreiv:

Ok. Vet da rakkeren hvem Calvin & Hobbes er. Dette er bare hva jeg har lest/hørt:) Har ikke lest noe av dem selv, og er heller ingen filosof. Tar bare en tegneserie som det den er uten noen mer underliggende forståelse av denne. (Ok, lyver litt der, men ikke mye:))

Har du ikkje lest Tommy & Tigern?

• edited November -1

Han mente sikkert at han ikek hadde lest noe av **filosofene** Calvin og Hobbes.

• edited November -1

Selvfølgelig har jeg lest T&T, og MatsGull ressonerte seg helt riktig frem til at jeg ikke har lest om filosofene C og H :)

• edited November -1

Einherje skreiv:

Asterix kunne likesågodt vært plassert til tyskokkupert Frankrike og vært like full av "en del humor".

Hadde kanskje vært litt "touchy" i forhold til det tyske publikum...

• edited November -1

Ikke verre enn Asterix og goterne.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Eksamenspapirer har INGENTING å si i den virkelig verden. Det eneste de duger til er å skaffe deg en jobb

Og knapt nok det for en del universitetsstudier...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?