Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

1246713

Comments

• edited November -1

Mjaa, synes godt han kunne stoppet opp en god del tidligere. Riktignok klarer jeg ikke å la være å kjøpe, men er enig med at det siste er det dårligste. Ser vi på en annen serie, Lucky Luke, har jeg faktisk droppet ut for en god stund siden. Her har kvaliteten fallt betraktelig. Både når det gjelder Asterix og Lucky Luke ser man et kvalitetsfall etter ca. 1990. Asterix har hatt en jevnere kvalitet enn Lucky Luke. Selv er jeg veldig begeistret for album som "Asterix i alpene", "Byplanleggeren" og "Asterix på Korsika". Også mange andre, men det var de jeg kom på i farten. Ja, og "Asterix, olympisk mester". Dette var HØY kvalitet!!

• edited November -1

Hmm. Har ikke fulgt så mye med på Lucky Luke i det siste, men har lagt merke til at tegningene av selve Lucky er blitt helt annerledes i en del album. Føler jeg i alle fall. Er det disse albumene etter 1990? I så fall, hvorfor? Er det en annen tegner?

• edited November -1

Wilfu skreiv:
    Er det en annen tegner?

Tviler litt på det. Morris (Maurice de Bévère) Døde i 2001, og jeg tror han tegnet helt til det siste. Det er imidlertid laget en "spin-off" med hunden Rattata. Så vidt jeg vet er det en annen tegner her -- men jeg er usikker på om Lucky Luke er med i denne serien?!

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Synes i det hele tatt at historiene ble dårligere etter at Goscinny døde. Uderzo er en god tegner, men historiene er ikke overvettes imponerende. Hadde egentlig foretrukket at han la inn årene, men så lenge det kommer nye album kjøper jeg uansett. Men han kunne kanskje heller lagd flere Ompa.pa?

De Ompa-pa albumene som ble laget, ble også laget i samarbeid med Goscinny. Derfor er det vel ingen grunn til å tro at evt. nye Ompa-pa-historier ville være noe bedre enn de Asterix-episodene han selv har skrevet?

• edited November -1

Er ikke sikker, da jeg har "fallt ut". Siste bladet jeg virkelig likte var forresten "Nitroglyserin", som til gjengjeld vare VELDIG bra. Tror det kom omtrent samtidig med Asterix nr. 28, "Det flyvende teppet". Tror begge kom sånn rundt 1987, i mine tidlige ungdomsår (sukk...). Mener å huske at faren min kjøpte Nitroglyserin-albumet en gang jeg var syk. Må ha vært i 9. klasse eller deromkring.

• edited November -1

Lucky Luke har vel fått både ny teiknar og manusforfattar no (er iallfall Achdé som er ny teiknar), men eg trur ikkje at det starta før ved "Skjønne Quebec", som ... kom ut på norsk for eit års tid sidan.

Personleg synest eg at det er synd og skam og så godt som blasfemisk. Ein ting er Asterix - eg skal ikkje hevde at eg er så begeistra for manusa til Uderzo, men han er i det minste ein av skaparane av serien, så han har på ein måte rett til det. Men å lage nye Lucky Luke-album etter at både Goscinny og Morris har forlatt oss, ser eg verkeleg ikkje vitsen i.

• edited November -1

Så Morris er død? Det har jeg faktisk ikke fått med meg (shame on me!!). Men så har jeg altså heller ikke fulgt så godt med på den fronten. Like greit at ingen tar over serien, da den ikke lenger holdt mål. Selv om jeg heller ikke synes Asterix holder mål lenger, så var likevel forfallet større i Lucky Luke, selv om Lucky Luke aldri har vært like bra som Asterix i utgangspunktet heller.

Forøvrig synes jeg en del av Rattata-albumene har vært ganske ok.

En annen serie som har fått spin-offs er jo Sprint! Den første spinn-offen, Viggo, er faktisk bedre enn "faren" Sprint. Riktignok er det bare korte småfortellinger, men de er til gjengjeld helt fabelaktig morsomme. De to andre "Spiralis" og "Unge Sprint" har jeg ikke noe stort forhold til, har lest noen av de siste, men syntes ikke særlig om dem. Det er mange bra album i Sprint-serien, selv om kvaliteten er noe variabel.

Er det forøvrig noen Tintin-fans her? Jeg er stor Tintin-fans. Etter numero uno, Asterix kommer Tintin som en god nummer 2. Disse to seriene er forøvrig de eneste jeg har komplette.

• edited November -1

Lucky Luke _har_ allereie blitt tatt over, diverre. :-( (les innlegget mitt litt over.)

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

De Ompa-pa albumene som ble laget, ble også laget i samarbeid med Goscinny. Derfor er det vel ingen grunn til å tro at evt. nye Ompa-pa-historier ville være noe bedre enn de Asterix-episodene han selv har skrevet?

Det er mulig, men poenget er at Ompa pa ikke i like stor grad er "brukt opp". Uderzo har faktisk lagd noen gode album på egenhånd, som "Det flygende teppet". Ser ikke bort fra at han kunne finne nytt potensiale i mindre brukte figurer. Riktignok hadde han kanskje ikke tjent like mye på det, men ærlig talt, fyren har sikkert penger nok.

Søkte forresten litt rundt på "Google" om Asterix og leste følgende på nettsidene til organisasjonen Internasjonale Sosialister:

"McDonalds har nå tenkt å bruke Asterix, den galliske motstandshelten, til å promotere burgerne sine. McDonalds prøver desperat å forbedre sitt image og vil i Frankrike, landet hvor antikapitalisten Jose Bove demonterte en McDonalds-restaurant, forbedre sitt image ved å erstatte klovnen Ronald McDonald med Asterix. McDonalds håper at det vil bli mindre delikat for antikapitalister å trashe en McDonalds med Asterix stående på utsiden enn med Ronald McDonald".

For det første finner jeg det merkelig at Uderzo i det hele tatt går med på dette. For det andre så strider jo MacDonalds kulturimperialisme mot alt Asterix står for. Asterix var en motstandsmann (og han ble forøvrig trykket til sitt bryst av ingen ringere enn Charles de Gaulle, kanskje ikke så rart gitt hans etternavn...). Har Uderzo blitt ovevettes prinsippløs på sine gamle dager?

Dersom dette er sant, håper jeg at romerne erobrer Asterix´landsby i neste album...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Lucky Luke _har_ allereie blitt tatt over, diverre. :-( (les innlegget mitt litt over.)

Ja, vi postet visstomtrent samtidig, så jeg fikk ikke lest det før etterpå. Mener forrsten at Uderzo snakket om å slutte etter album 30, men nå har han produsert opptil flere til. Synes også dette jeg leste om "McDonalds" virket skremmende. Dersom det er sant, synes jeg Uderzo er stygg mot Asterix. Goscinny hadde nok "snudd seg i grava", stakkar!

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Er det forøvrig noen Tintin-fans her? Jeg er stor Tintin-fans. Etter numero uno, Asterix kommer Tintin som en god nummer 2. Disse to seriene er forøvrig de eneste jeg har komplette.

Jeg kjøpte den boksen som inneholder 8 Tintinbøker (Inneholder album 1-23) som kom ut i Norge i 2004. Den er jeg meget fornøyd med. Eneste som ikke er med der er Tintin og Alfabetkunsten, men den kom jo ut som album samme år.

Olaf Solstrand skreiv:

Lucky Luke har vel fått både ny teiknar og manusforfattar no (er iallfall Achdé som er ny teiknar), men eg trur ikkje at det starta før ved "Skjønne Quebec", som ... kom ut på norsk for eit års tid sidan.

Personleg synest eg at det er synd og skam og så godt som blasfemisk.

Blasfemisk er kanskje litt sterkt, siden det var Morris selv som ga klarsignal før han døde om at serien kunne fortsette. Synd og skam er derimot det jeg tenker også.

• edited November -1

chrisron skreiv:

Jeg kjøpte den boksen som inneholder 8 Tintinbøker (Inneholder album 1-23) som kom ut i Norge i 2004. Den er jeg meget fornøyd med. Eneste som ikke er med der er Tintin og Alfabetkunsten, men den kom jo ut som album samme år.

Har faktisk ikke fått med meg det siste du nevner, søkte rundt på nettet og forstår det slik at dette er et album som aldri ble fullført, da Herge døde før det ble fullført. Visste heller ikke at TIntin i Sovjetunionen var gitt ut på norsk. Alle de andre albumene har jeg. Synes forresten det er litt dumt at Herge har endret på albumene etterhvert. Dette gjør kronologien uoversiktlig. Blant annet er det i "Faraos sigarer hentydning til hendelser som skjer senere enn det samme albumet. Tror det var snakk om månereisene. Dette er hendelser som skjedde sammen med kaptein Haddock og Tournesol, karakterer som Tintin da enda ikke hadde møtt!! Det burde i hvertfall vært mulig å få tak i de opprinnelige albumene for å finne mer ut om seriens utvikling.

Lenke til internettressurs om Tintin:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Tintin

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Personleg synest eg at det er synd og skam og så godt som blasfemisk. Ein ting er Asterix - eg skal ikkje hevde at eg er så begeistra for manusa til Uderzo, men han er i det minste ein av skaparane av serien, så han har på ein måte rett til det. Men å lage nye Lucky Luke-album etter at både Goscinny og Morris har forlatt oss, ser eg verkeleg ikkje vitsen i.

Litt morsomt at denne krasse uttalelsen komme fra en som selv skriver Donald-manus til tross for at Carl Barks er gått bort...

• edited November -1

Håper du forstår selv at dette blir to helt forskjellige ting? Det er Disneykonsernet som har rettighetene, under arbeidet med filmer ( eks: tidlige donald-filmer) jobbet man i team. Donald har alltid blitt forfattet og tegnet av mange forskjellige personer, det har aldri vært EN tegner på samme måte som Morris har vært tegneren og skaperen av Lucky Luke. Barks var IKKE den som "fant opp" Donald, selv om en del her på forumet kanskje har lett for å glemme det? To HELT forskjellige ting!

• edited November -1

andungen kvakk kvakk skreiv:

Håper du forstår selv at dette blir to helt forskjellige ting? Det er Disneykonsernet som har rettighetene, under arbeidet med filmer ( eks: tidlige donald-filmer) jobbet man i team. Donald har alltid blitt forfattet og tegnet av mange forskjellige personer, det har aldri vært EN tegner på samme måte som Morris har vært tegneren og skaperen av Lucky Luke. Barks var IKKE den som "fant opp" Donald, selv om en del her på forumet kanskje har lett for å glemme det? To HELT forskjellige ting!

Nei, det er det ikke. At en serie skapes av en enkelt person trenger ikke bety at andre ikke gjøre en like bra jobb sersom de får jobbe med den. Også Fantomet fortsetter til tross for at Lee Falk er død. jeg synes at det er flott.

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

For det første finner jeg det merkelig at Uderzo i det hele tatt går med på dette. For det andre så strider jo MacDonalds kulturimperialisme mot alt Asterix står for. Asterix var en motstandsmann (og han ble forøvrig trykket til sitt bryst av ingen ringere enn Charles de Gaulle, kanskje ikke så rart gitt hans etternavn...). Har Uderzo blitt ovevettes prinsippløs på sine gamle dager?

Dersom dette er sant, håper jeg at romerne erobrer Asterix´landsby i neste album...

Asterix er nok en "motstandsmann", men han er ingen PK-sosialist og anti-kapitalist. Derimot viser han klar motstand mot fremmedes innvandring (han nekter å føye seg etter de romerske okkupantene).

• edited November -1

Innvandring og okkupasjon er to vidt forskjellige ting.

• edited November -1

Det er da helt for j¤&#g at Uderzo selger Asterix til McDonalds på denne avskyelige måte. Finnes det ikke grenser for hvor grådige en kan være.

Men les her hva de ansatte i Norges eneste seriøse tegneseriebutikk skriver om albumet :)

http://www.tronsmo.no/index.php?action=vis&vis_id=8242927065&x=15&y=13

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nei, det er det ikke. At en serie skapes av en enkelt person trenger ikke bety at andre ikke gjøre en like bra jobb sersom de får jobbe med den. Også Fantomet fortsetter til tross for at Lee Falk er død. jeg synes at det er flott.

Fantomet kjenner jeg ikke noe til, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men Lucky Luke er en serie som ikke har tradisjon for å bli laget av mange forfattere og tegnere, slik som Donald har. Da er det mye større fallhøyde å ta på seg å videreføre den, i mine øyne blir det feil. Lucky Luke er Morris' ( og Goscinnys) verk, og ikke noe noen andre kan videreføre.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Men les her hva de ansatte i Norges eneste seriøse tegneseriebutikk skriver om albumet :)

http://www.tronsmo.no/index.php?action=vis&vis_id=8242927065&x=15&y=13

=D

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?