Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

edited October 2005 in Donaldisme

Walt Disney hedres i det nye Asterix-albummet **Det** **store** **himmelfallet** . I historien dukker bl.a. et utenomjordisk vesen av typen "waltistaner" opp i gallernes landsby. På albummets siste side (etter historien) har Uderzo dessuten følgende dedikasjon til Walt Disney:

Med dette albummet vil jeg rette en hyllest til den store waltistaner... unnskyld, til den store Walt Disney, den sagnomsuste og fenomenale druiden som lot meg og noen seriekolleger få falle ned i gryta med dråper som bare han kjente den store hemmeligheten til.

Forøvrig ser det ut til at Egmont nok en gang driter skikkelig på draget ved å nummerere albumet som nr. 33, enda til det faktisk er nr. 32.

«13456713

Comments

• edited November -1

Er albumet i salg, eller har du lest forhåndsomtaler?

• SvKSvK
    edited November -1

Drikaton skreiv:

Albumet kom faktisk i salg i dag.

Sigvald skreiv:

Forøvrig ser det ut til at Egmont nok en gang driter skikkelig på draget ved å nummerere albumet som nr. 33, enda til det faktisk er nr. 32.

Merkelig at de klarer å gjøre en slik feil. På baksiden er jo alle de tidligere albumene listet opp, og der står det jo som rett er at det bare er kommet ut 31 album tidligere. Så hvordan den feilen har kommet på forsiden allikevel må gudene vite.

• edited November -1

Kanskje de regner juleheftet som kom i 1990 som album, feilaktig. Uansett er det nå både pinlig og flaut at de klarer det.

• edited November -1

Grunnen til at albumet utgis som nr. 33 er at det er album 33 i Frankrike. Album 32 som inneholder alle de korte Asterixhistoriene (untatt en ny som kom i sommer) vil komme ut i Norge til neste år. Egmont har valgt å følge den franske nummereringen så vi får album 33 før 32 her i Norge.

Egmont burde derimot informert om dette ved å f.eks. føre opp album 32 på baksiden av albumet, og heller skrevet kommer i 2006 bak. Sånn det er nå er det jo forståelig at folk blir forvirret. Eneste grunn til at jeg visste dette er at det nevnes i medlemsbladet til Seriesamlerklubben.

• edited November -1

chrisron skreiv:

Grunnen til at albumet utgis som nr. 33 er at det er album 33 i Frankrike. Album 32 som inneholder alle de korte Asterixhistoriene (untatt en ny som kom i sommer) vil komme ut i Norge til neste år. Egmont har valgt å følge den franske nummereringen så vi får album 33 før 32 her i Norge.

Egmont burde derimot informert om dette ved å f.eks. føre opp album 32 på baksiden av albumet, og heller skrevet kommer i 2006 bak. Sånn det er nå er det jo forståelig at folk blir forvirret. Eneste grunn til at jeg visste dette er at det nevnes i medlemsbladet til Seriesamlerklubben.

Tusen takk, du har nettopp redda meg frå mykje irritasjon. (Eg er til dømes fortsatt irritert med at det kom eit Fantonald-blad i 98 med feil tittel på coveret.)

• edited November -1

Det er nemlig rigtigt. En bruger på DDf(r)s forum siger at album nr. 32 udkommer om 7 måneder.

• edited November -1

chrisron skreiv:

Takk for informasjonen!
    Slik var det også i Rattata serien en gang. Slik går det når Egmont ikke gjør jobben sin. Album 32 burde selvsagt vært gitt ut også i Egmont-landene da det kom i Frankrike.

• edited November -1

No er jo store delar av album 32 gitt ut i Asterix Samlede Verk.

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Men ikke som album 32...

• edited November -1

Neinei...

• SvKSvK
    edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Tusen takk, du har nettopp redda meg frå mykje irritasjon. (Eg er til dømes fortsatt irritert med at det kom eit Fantonald-blad i 98 med feil tittel på coveret.)

Velkommen i klubben.

Vi får håpe de gjør det riktig i denne utgivelsesrunden.

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Faktisk alle untatt en historie, og den ble utgitt i Asterix julealbum nr.2 (2003)

Hvis albumet blir helt likt det franske blir det eneste nye for norske lesere kun coveret og noen få faktasider mellom historiene. Men som Sigvald skrev har det jo ikke blitt samlet i album før her i Norge.

• edited November -1

Eg har bestilt begge albuma på fransk og gledar meg til å få dei. Er vi ikkje litt OT, forresten?

• edited November -1

For dei av oss som kun kjøper dei ordinære albumene er likevel ei slik samling positivt ;-)

Og SvK - gjer dei det feil ein gong til, så er det fare for at noko snapper oppi hovudet mitt. Kva ty- nei, vent, det blir off topic, pmer.

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Eg har bestilt begge albuma på fransk og gledar meg til å få dei.

Håper du får stort utbytte av det da :-)

Er vi ikkje litt OT, forresten?

Nja, det siste albumet er dedikert spesielt til Walt Disney så trådens utgangspunkt er i hvert fall on-topic.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Albumet er i salg nå, bare løp og kjøp. Og Sigvald du burde kanskje satt noe i sånn spoiler rute i ditt første innlegg? røper jo litt.

• edited November -1

Wow. Eg er misunneleg... skulle ynske eg kunne lese Asterix på originalspråket.

• edited November -1

Flott at folk etter beste evne leser tegneserier på originalspråket, det være seg på fransk, engelsk eller baskisk.

• edited November -1

Ja, her ble jeg overrasket over nummereringen. Det første som slo meg var: har det blitt gitt ut et album jeg ikke fikk med meg?

Ellers vil jeg si at det er tydelig at Uderzo lager album først og fremst for fansen. Storhetsdagene med Goscinny hører historien til. Men en science-fiction historie er jo en artig vri. Og med hyllesten til Walt Disney kan man jo lure på om det er en spark til den anti-amerikanske franske arrogansen som har tatt franske tegneseriesuksesser til inntekt for sin arroganse, men overser helt hvor innspirasjonen kommer fra.

• edited November -1

Pressen pleier jo å slå opp når et nytt Asterix-album kommer, så her ble jeg tatt på senga da jeg var innom supern i dag.

Hadde jeg kunnet fransk ville jeg med glede lest Asterix, Sprint og Tintin på originalspråket. Akkurat på samme måte som jeg like å lese Carl Barks og Don Rosa på originalspråket.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?