Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosa originaler

edited October 2005 in Donaldisme

Hei alle sammen! :)

Jeg er ny her i forumet og det har vært spennende å lese gjennom en del av innleggene deres. Jeg er en ivrig Donald-leser, og spesielt opptatt av Don Rosas fantastiske historier!

Jeg har faktisk lenge lurt på om det er mulig å kjøpe en av Don Rosas originaltegninger, og i så fall, hvor?

Jeg ser frem til videre lesning av innlegg, ante ikke at det fantes en slik side som dette!

Mvh,
Solveig :)

«134

Comments

• edited November -1

Du kan sende ham mail og da får du en autograf på et bilde... Men han gir ikke bort tegninger lenger, bortsett fra på signeringer o.l.:D

• edited November -1

E-bay er din venn hvis du føler at du viiiiirkelig må eie en original tegning.

http://cgi.ebay.com/Don-Rosa-Uncle-Scrooge-original-color-art_W0QQitemZ6212139612QQcategoryZ3986QQrdZ1QQcmdZViewItem

^--- Der har du et grelt eksempel. Lykke til :-)

• edited November -1

Hvis du med original tegninger mener en original side så er det også mulig å få kjøpt. Det omsettes slike på ebay til tider og Don har en venn som splitter opp seriene og selger sidene enkeltvis. Du kan sikkert komme i kontakt med han for å få en originalhelside av en historie hvis det er det du vil ha.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Hvis du med original tegninger mener en original side så er det også mulig å få kjøpt. Det omsettes slike på ebay til tider og Don har en venn som splitter opp seriene og selger sidene enkeltvis. Du kan sikkert komme i kontakt med han for å få en originalhelside av en historie hvis det er det du vil ha.

Ja, men en sånn side vil få CBSV til å virke på brannsalg...

• edited November -1

Koster rundt to utgivelser av CBSV hvis det er prisen du tenker på med ordet brannsalg.

• edited November -1

Var det ikke en originalside som noe skulle ha 25 000 for?

• edited November -1

Fødes idioter hver dag. Sikkert noen som er villige til å betale det også, men det er forskjell på å skulle **ha** og det å **oppnå** den prisen.

Jeg har ikke sett original sider over 800 US$ ennå, og den prisen er for cover eller helt spesielle sider. Andre sider får du lett kjøpt for 500-600 US$ . Prisen har ligget på det nivået i alle de år jeg har vurdert å kjøpe. I en fin ramme så pynter en slik original godt opp i ett hvert hjem. Har du stort nok hjem kjøper du en hel tisider :)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Jeg har ikke sett original sider over 800 US$ ennå, og den prisen er for cover eller helt spesielle sider. Andre sider får du lett kjøpt for 500-600 US$ .

Det finns faktiskt undantag, aven om jag haller med om att Rosa-sidor ar mycket overkomliga om man verkligen vil ha en. Forsta sidan till US220, Nobody's Business, salde for over 2000US$ pa eBay for nagra ar sedan. Den har flera bilder pa Skrue i pengabingen, Donald med ett fiskespo (fishing rod) och Gladstone som laser ett serieblad, plus diverse sma kul detaljer. Hade jag kant mig riktigt riktigt rik den gangen hade jag garna bjudit emot. Helt fantastisk sida.

• edited November -1

Hei igjen,

Takk for mange interessante svar!

Er det ingen annen måte enn ebay, det føles ubehagelig å kjøpe "originaler" der, er det trygt? Vet man egentlig da at man sitter med en Don Rosa original?

En favoritthistorie er Kong Skrue av Skruerike, jeg hadde elsket å¨ha denne på veggen! Men den er vel for lengst snappet opp!

Foressten, er originalene fargelagt, det er vel redaksjonen som gjør det eller gjør han det selv også?

• edited November -1

En vanlig tegning går som oftest direkte fra Don Rosa til den tegningen blir gitt til for så å havne på e-bay 5 minutter senere.

Det er sjelden at du får tak i originale tegninger som er gitt til en redaksjon. Da er det vel som oftest tyvgods er min kvalifiserte gjetning.

Man kan selvfølgelig være uheldig og komme ut for falsknerier, men skulle vel tro at slike episoder skulle vært rapportert. Har aldri hørt om slikt, men det betyr jo ikke at det aldri har skjedd.

• edited November -1

solveig skreiv:

Er det ingen annen måte enn ebay, det føles ubehagelig å kjøpe "originaler" der, er det trygt? Vet man egentlig da at man sitter med en Don Rosa original?

Egentligen kan man aldrig veta till 100% att originalen ar akta men jag koper ganska mycket original och har aldrig heller hort talas om nagra forfalskade Disney-sidor. Koper man dessutom sidor som publicerats ar risken annu mindre. Det ar enklare att forfalska en "fan drawing" som inte kan verifieras i en publikation.

Foressten, er originalene fargelagt, det er vel redaksjonen som gjør det eller gjør han det selv også?

Farglaggningen gors inte pa originalen sa de ar i svart/vitt men det finns undantag. Till exempel farglade Don alla originalsidorna till WDC523, Mythological Menageri, och de har funnits ute till salu. "Kong Skrue" har jag aldrig sett en enda originalsida ifran till salu sa den finns kanske fortfarande komplett nagonstans.

• edited November -1

solveig skreiv:

Jeg er ny her i forumet og det har vært spennende å lese gjennom en del av innleggene deres. Jeg er en ivrig Donald-leser, og spesielt opptatt av Don Rosas fantastiske historier!

Jeg har faktisk lenge lurt på om det er mulig å kjøpe en av Don Rosas originaltegninger, og i så fall, hvor?

Som andre sier så er det beste å møte opp personlig neste gang han er i Norge. Etter skjemaet skulle det være Raptus 2006. E-bay ville jeg vært forsiktig med. De som selger der er stort sett simple spekulanter som ikke verdsetter Don Rosa og hans generøsitet overfor ekta fans. Det er p.g.a. spekulantene at han tar seg betalt for fantegninger i hjemlandet USA.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Som andre sier så er det beste å møte opp personlig neste gang han er i Norge. Etter skjemaet skulle det være Raptus 2006.

Veit du dette, eller gjetter du? Hadde ikkje trudd at gjestelista for Raptus 06 var påbegynt enno ...

• edited November -1

Hva er e-mailadressen til Don Rosa da?

• edited November -1

Ikke for å virke overlegen eller noe slikt, menjeg tror ikke DR hade likt at folk la ut mail-adressen hans på nettet? Hadde du likt det hvis noen hadde lagt ut din? Neppe!:D

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Som andre sier så er det beste å møte opp personlig neste gang han er i Norge. Etter skjemaet skulle det være Raptus 2006.

Veit du dette, eller gjetter du? Hadde ikkje trudd at gjestelista for Raptus 06 var påbegynt enno ...

Ren logikk, Olav. Han var der i 2002 og 2004, neste årstall i den tallrekken er 2006... Sikker kan man selvsagt dog aldri være.

• edited November -1

Er det ikke litt vanskelig å lage en tallrekke når du bare har to tall? Hadde han vært der i 1990, 1992, 1994, 1996, 1998, 2000, 2002 og 2004 hadde det kanskje vært en viss sjanse, men...

• edited November -1

Hei igjen,

Jeg synes å ha lest noe sted at Don Rosa svarer på email fra "fans", er det en email adresse tilgjengelig hvor man kanskje kan henvende seg til enten han personlig eller en representant som kan være behjelpelig med "bestilling"/kjøp av et originalt arbeide? Jeg leste i en artikkel at Don Rosa krever at selskapene han arbeider for returnerer hans originaler slik at han kan selge dem, fordi han behøver den ekstrainntekten som slike salg innebærer?

Hilsen,

• edited November -1

solveig skreiv:

Jeg leste i en artikkel at Don Rosa krever at selskapene han arbeider for returnerer hans originaler slik at han kan selge dem, fordi han behøver den ekstrainntekten som slike salg innebærer?

Don får tilbake alle originaler, men det er ikke han som står for salget det er en annen person. Sjekk innom ebay, hvis du tør :) da det av og til selges originaler fra ""assistenten"" der. Hadde mail adressen til selgeren en eller annen plass men da må jeg rydde. Men det må da være noen andre som har den lettere tilgjengelig og kan hjelpe deg.

• edited November -1

Jøss, enda en trønder her inne? ;)

Er det bekreftelse å få på at denne mannen er assistent av DR? Jeg er alltid så paranoid og skeptisk til slike ting! ;)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?