Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

HOF - Egmonts grådighet kjenner ingen grenser?

edited October 2005 in Donaldisme

Som nevnt i en annen tråd har jeg nylig mottatt Egmonts høst-katalog. Der er det nå mulig å bestille HOF (i hvert fall bind 1-5) separat direkte fra Egmont. Men prisen kr. 349, er selvsagt hinsides all fornuft, særlig dersom man sammenlikner med prisene på tilsvarende bøker i Danmark og Sverige. At disse bøkene koster kr. 350,- hos Tronsmo skyldes at Tronsmo abbonerer og må legge avanse på abonnementsprisen. Egmont kan derimot selv sette prisen. Selv har jeg økonomisk ryggrad til tåle norske Egmonts stadig hyppigere landeveisrøverier, min bekymring gjelder først og fremst den yngre generasjon Donald-lesere og fattige studenter som stadig er bekymret over et begrenset studielån.

Comments

• edited November -1

Ja. Og Nei. Egemont driver som kjent etter prinsipper både du, og jeg, er enige om. K-R-O-N-E-R. Penger. Det er kapitalisme, hvem i H.. hule..?..ste "anmodet" oss om å stemme FrP?
    Snakker vi her om å ikke bare møte seg selv i døra, men om å møte seg i en dør onde nevøer har tegnet på veggen?

Egemont er der ikke for å spre gode tegneserier, Egemont er der for å tjene inn penger til aksjonærene, enig Sigvald?

Mulig jeg er stygg, men ærlig talt, skal STATEN sponse Donald Duck & Co? eller skal markedskreftene få råde?

(petimeter, men nevøler er altså endret til nevøer. ikke verre)

• edited November -1

176-761 skreiv:

Ja. Og Nei. Egemont driver som kjent etter prinsipper både du, og jeg, er enige om. K-R-O-N-E-R. Penger. Det er kapitalisme, hvem i H.. hule..?..ste "anmodet" oss om å stemme FrP?

Noen(tm) gjorde vel både det og stemte frp, men konsekvent kan en ikke akkurat si at kjernevelgerene til det partiet er. Eller grøss og gru ennå verre, de skjønner ikke hva de har stemt på.

Snakker vi her om å ikke bare møte seg selv i døra, men om å møte seg i en dør onde nevøer har tegnet på veggen?

Det er Ikke bare en dør noen(tm) møter seg selv i men cirka like mange som Tex Avery brukte i denne klassikeren

http://www.bcdb.com/cartoon/3149-Dumb-Hounded.html

Men for å få dette inn på det riktige Andeby sporet så lurer jeg på om Don rosa eller Olaf kommer til å skrive en historie om folk som møter seg selv i døren, eller en historie om velgere som ikke skjønner før i ettertid hva de har stemt på.

• edited November -1

176-761 skreiv:

Ja. Og Nei. Egemont driver som kjent etter prinsipper både du, og jeg, er enige om. K-R-O-N-E-R. Penger. Det er kapitalisme.

Kapitalisme dreier seg om konkurranse. Tine har konkurranse fra Synnøve Finden, Freia har konkurranse fra Nidar Bergene, etc. Egmont derimot har MONOPOL på å utgi Disney-materiale i Norge og kan derfor flå sine kunder slik de lyster. Dette minner mer om marxisme enn om markedsliberalisme. Dessuten lider jo også den norske bokbransjen under kartelliknende forhold og fraværende konkurranse. I USA og Storbritania hvor kapitalismen fungerer er engelskspråklige bøker MYE billigere enn norskspråklige bøker i Norge.

• edited November -1

I tillegg til konkurranse er jo delar av poenget med kapitalisme å få inn mest mulig gryn. Og det er jo det Egmont vil.

• edited November -1

Sigvald; Har ikke Gemstone monopol på å gi ut Disney-serier i USA?

...glem det. Det nytter ikke forklare deg noe uansett der du sitter i bobla di. Ha en god dag...

• SvKSvK
    edited November -1

Bare for å nevne det:
    Kapitalisme/markedsøkonomi er jo også at kunder/konsumenter kan være misfornøyde og klage på opptredenen til selskapene, f.eks. Kapitalisme er ikke bare å slavisk innordne seg alle priser og tilbud fra selskapene uten protester hvis man ikke er fornøyd.

Og ja, hovedmålet til Egmont er å maksimere profitten til aksjonærene, men det finnes flere måter å gjøre dette på. Her er èn måte er selvsagt å "tvinge" folk til å abonnere på en bokserie som er så godt som eksklusiv for abonnentene, mens alle andre må betale blodpriser.
    En annen måte er å være mer imøtekommende og positiv overfor hele kundemassen (her ville dette f.eks. betydd at man kunne kjøpe bokene i HOF separat til normale priser), noe som ville bedret kunderelasjonene overfor en stor gruppe. Det er jo denne linjen man har lagt seg på i Sverige og Danmark, så det er ikke slik at linjen Egmont har lagt seg på i Norge er den eneste "kapitalistisk" rette.

Uansett synes jeg at det bør være lovlig å komme med kritikk mot noe man er misfornøyd med uten at både politiske partier og verdenssyn generelt skal bli trukket inn og kritisert. I stedet bør man vel holde seg til saken det gjelder, og det er her Egmont og HOF.

• edited November -1

SvK skreiv:

Uansett synes jeg at det bør være lovlig å komme med kritikk mot noe man er misfornøyd med uten at både politiske partier og verdenssyn generelt skal bli trukket inn og kritisert. I stedet bør man vel holde seg til saken det gjelder, og det er her Egmont og HOF.

Med fare for ikke å holde meg til saken :)
    Ja det er lov å klage, men for meg henger det **ikke** sammen å stole blindt på markedskrefter for deretter å be om prisreguleringen på til og med brukte tegneserier.

• edited November -1

Fungerer ikkje bokbransjeavtalen slik at ei bok skal koste det same same kvar du kjøper den fordi det er forlaga som set prisen?

Kan ikkje heilt seie at eg klandrer Egmont for å setja ein så høg pris. Sjølvsagt irriterer det meg ein smule at prisen er så høg, men det er jo faktisk ein pris som forbrukarane er villige til å betale, så då kan eg jo ikkje seie at prisen er **for** høg heller ...

Egmont har faktisk ikkje monopol på å gi ut teikneseriar. Ja, dei har einerett på å gi ut Disney-teikneseriar, men det finst då mange andre gode teikneseriar. Teikneseriekjennarar vil sjølvsagt seie at det er eit heilt anna produkt. Men eg vil anta at ostekjennarar vil seie at osten til Synnøve Finden på ingen måte kan samanliknast med Norvegia, og colakjennarar vil sjølvsagt umiddelbart kjenne forskjellen på Cola og Pepsi. Slik er det med all konkurranse - forskjellar og nyanser spelar ei viktig rolle. Dersom prisen på brus generelt og Pepsi spesielt går ned, vil sannsynlegvis òg Coca-Cola sjå seg nøydt til å senke prisen for å ikkje miste kunder, men sånne som meg vil uansett livnære oss på Coca-Cola sjølv om prisen hadde vore den dobbelte av det den er i dag. På same måte finst det veldig mange andre teikneseriar som har like høg underhaldningsverdi som Disney-seriar, og dei gis ut av veldig mange forlag. Ein kan difor så absolutt seie at Egmont er i ein konkurransesituasjon her, noko plastdingsane og det synkande opplagstalet til DD&Co er eit klart prov på.

Og eg må vel berre seie som fattig student at når prisen på teikneseriar blir så høg at studielånet ikkje strekker til, går det faktisk fint an å klare seg utan teikneseriar ei stund (særleg når ein har tilgong til så mange utmerka nettseriar heilt gratis). Anten vi liker å innrømme det eller ikkje; teikneserien er eit luksusprodukt.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?