Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

En kvart årgang - Egmont viser igjen sin grådighet

edited September 2005 in Donaldisme

Nylig kjøpte jeg "En Kvart Årgang nr. 19" (bladene 27-39/2004) til den uhyrlige pris av kr. 199,-. Forrige bind kostet til sammenlikning kr. 169,-. Riktignok var nok tiden kommet for en liten prisjustering, men en økning på hele 30 kroner stinker. For ordens skyld har jeg regnet litt på dette og brukt Donald Pocket som en referanse da disse er uforandret hva sidetall, o.l. angår.

DP 248 (september 2001) kostet kr. 42,50
DP 300 (september 2005) koster kr. 49,50
Dette gir en prisstigning over 4 år på kr. 7,- eller ca. 16%

En Kvart Årgang bok 3 (september 2001) kostet kr. 139,00 (*)
En Kvart Årgang bok 19 (september 2005) koster kr. 199,00 (*)
Dette gir en prisstigning over 4 år på kr. 60,- eller ca. 43%

Tar vi hensyn til at KVART-3 bestod av 960 sider mens KVART-19 består av 980 sider blir prisstigningen over 4 år likevel på ca. 40%

Slikt kan ikke kalles annet enn pur grådighet, eller hva Olaf?

*) Merk at kvart 3 og kvart 19 er sammenliknbare fordi begge inneholder 3 utvidede sommernummere.

Comments

• edited November -1

Hvorfor må Olaf stå skolerett for hva Egmont gjør?

• edited November -1

Einherje skreiv:

Han er vel en av dem her i forumet som står dem nærmest og som således best kan forklare ting sett fra deres synspunkt.

• edited November -1

Strengt tatt står han ikkje nærmare Egmont enn oss andre.

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Strengt tatt står han ikkje nærmare Egmont enn oss andre.

Jo, han leverer historier til dem og har etter sigende nær kontakt med selveste Byron Erickson. Dessuten behandles han som VIP (som da Vicar og DR var i Norge i juni 2004).

• edited November -1

Okei, men han kan da ikkje meir om prisar og redaksjonelle beslutningar enn oss andre.

• edited November -1

Jeg synes du har gjort et røverkjøp jeg, Sigvald.

Tatt i betraktnig at et gjennomsnittsnummer fra 2004 kostet 26 kr, og du har fått tak i en samling med 12 eksemplarer fra nevnte årgang, betyr du at du har sluppet unna med (12x26=312) (312-119=113) 113 kr, i forhold til hva det hadde kostet å kjøpe bladene hver for seg!

Så der er ingen grunn til å klage.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Jeg synes du har gjort et røverkjøp jeg, Sigvald.

Tatt i betraktnig at et gjennomsnittsnummer fra 2004 kostet 26 kr, og du har fått tak i en samling med 12 eksemplarer fra nevnte årgang

13 eksemplarer IKKE 12. Dessuten skulle du trukket fra kr. 199,- IKKE kr. 119. Videre blir det galt å sammenlikne med nypriser. Det riktige er å sammenlikne med bruktprisene på f.eks. Løvås som er kr. 8,- for nye blader i pen stand.

betyr du at du har sluppet unna med (12x26=312) (312-119=113) 113 kr, i forhold til hva det hadde kostet å kjøpe bladene hver for seg!

Så der er ingen grunn til å klage.

Ditt regnestykke er altså IKKE riktig. Korrekt regnestykke blir:

Løse blader = 13*8 = 104
    104-199 = -95

Forøvrig er det rimelig å sammenlikne med prisene på tidligere bøker i serien når prisstigningen skal måles.

• edited November -1

13 blader!

Men da har du jo spart (113+26=139) 139 kroner!

Enda mindre grunn til å klage. Dessuten er vel ikke du en av de som jubler for bilagene akkurat heller?

• edited November -1

MatsGull skreiv:

13 blader!

Men da har du jo spart (113+26=139) 139 kroner!

Enda mindre grunn til å klage. Dessuten er vel ikke du en av de som jubler for bilagene akkurat heller?

Det er lekene jeg ikke jubler for. Bilagene samler jeg på.

• edited November -1

Kanskje serien selger så dårleg at dei har valget mellom å setja opp prisen og å leggja ned heile serien? Dersom salstala held seg låge og opplaget difor tvingast ned, vil eg seie at det er ei MEGET god forklaring på kvifor prisen stiger, og eg tipper at det ikkje er så langt unna sanninga i dette tilfellet.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Kanskje serien selger så dårleg at dei har valget mellom å setja opp prisen og å leggja ned heile serien? Dersom salstala held seg låge og opplaget difor tvingast ned, vil eg seie at det er ei MEGET god forklaring på kvifor prisen stiger, og eg tipper at det ikkje er så langt unna sanninga i dette tilfellet.

Kanskje du kunne fortelle dem at det også er noe som heter sammenheng mellom etterspørsel og pris. Jo dyrere en vare er jo lavere blir etterspørselen. Det er ikke uten grunn at f.eks. dyr alkohol i Norge leder til mye smugling.

• edited November -1

Fortel dem det sjølv. Eg _antar_ at dei høgt utdanna økonomane som jobber for Egmont har betre peiling på sånt enn meg, så det blander eg meg ikkje i. Eg antar at denne prisaukinga er noko dei har kome fram til at er fornuftig - at dei kan høgne den så mykje utan at alt for mange kjøparar faller av, og at dei må ta såpass mykje for at dei skal kunne ha ein brukbar profitt på produktet.

Eller kanskje ikkje. Kanskje dei med hensikt går inn for å miste ein del kjøparar for å få desse kjøparane til å gå over til å kjøpe DD&Co vekentleg.

Eg aner ikkje, men eg trur at dei som jobber med økonomien i Egmont har betre peiling på dette enn dei aller fleste av oss her inne.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Kanskje du kunne fortelle dem at det også er noe som heter sammenheng mellom etterspørsel og pris. Jo dyrere en vare er jo lavere blir etterspørselen. Det er ikke uten grunn at f.eks. dyr alkohol i Norge leder til mye smugling.

Og om man setter opp prisen, og dermed mister noen kjøpere, kan det allikevel være at man med de som er betalingsvillige etter prisøkningen alene kan øke den totale fortjenesten på salget av "En kvart årgang". Dermed _*kan*_ det være meget gunstig for Egmont å sette opp prisen. - Det vil da altså fremdeles være en likevekt mellom pris og etterspørsel. (Det er selvsagt vanskelig å si noe eksakt om denne situasjonen etter som man må se på de aktuelle tallene som dette regnestykket innebærer)

• edited November -1

Eg veljar her å stole på økonomen framfor historikaren, trur eg. :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Han er vel en av dem her i forumet som står den nærmest og som således best kan forklare ting sett fra deres synspunkt.

Hvorfor klager du ikke til Don Rosa? Han står vel enda nærmere enn det Olaf noen gang kommer til å gjøre.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Han er vel en av dem her i forumet som står den nærmest og som således best kan forklare ting sett fra deres synspunkt.

Hvorfor klager du ikke til Don Rosa? Han står vel enda nærmere enn det Olaf noen gang kommer til å gjøre.

Nei Olaf står nok de norske utgiverne nærmere enn det DR gjør. DR snakker ikke norsk.

• edited November -1

Modererte bort nokre innlegg. Ein diskusjon om økonomisk politikk og politiske preferansar har absolutt ingenting på Andeby Online å gjera.

Sigvald skreiv:

Nei Olaf står nok de norske utgiverne nærmere enn det DR gjør.

Her tar du VELDIG feil ...

• edited November -1

Bare for en ordens skyld: Egmont ejes af en fond, som deler ud af overskuddet til almennyttige/velgørende formål. D.v.s. at der er ingen private aktionærer.
    (-og nej, jeg er heller ikke Egmont fan :) )

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?