Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gjenopptrykk av Don Rosa-historie i 39/05

edited September 2005 in Donaldisme

Sitter med DD nr 38 og ser at i DD 39 vil det komme et bilag med Don Rosa-historien "Visdommens voktere", som ble utgitt sist i DD 39/1993.

En ganske artig og god historie, så jeg tenker at både gamle og nye lesere har noe å se frem til.

«13

Comments

• SvKSvK
    edited November -1

Interessant å høre. "Visdommens Voktere" er en (av mange) av mine favoritthistorier av Don Rosa.
    Allikevel mener jeg det er for tidlig med en reprint bare etter 12 år. Det er nå min mening om saken.

• edited November -1

Heh, er det så lenge siden? Du verden som tiden flyr.

Men ja, jeg synes de burde prioritere matriell som ikke har vært tilgjengelig på en stund. Det krasjer kanskje litt med utgivelsen av Barks' Samlede verk (men alle disse Rosa-historiene får vi jo i Hall of Fame uansett), men det hadde vært langt hyggeligere om de hadde gitt ut f. eks. Sjørøvergull, som ikke har blitt sett på lenge, og aldri i Donald-bladet (eller har den?).

• edited November -1

Er disse opptrykkene en reaksjon på Don Rosa ikke produserer nok historier lenger så Egmont må begynne med opptrykk? Det ville ikke forundre meg.

Visdommens voktere har jeg aldri lest før så det blir spennende, selv om vi snart får den i Hall of Fame.

• edited November -1

Har veldig lyst til å seie at Visdommens Voktere i mine auge er den beste historia til Don.

Men eg er heilt einig i at dette er alt for tidleg for eit gjenopptrykk.

• edited November -1

Hadde aldri lest den før jeg var på Seriebuttikken i Sarpsborg i sommer, og siden de hadde den kjøpte jeg den, selv om jeg måtte punge ut hele 50 kroner....

Men jeg er enig i at det er Dons beste historie:)

• TedTed
    edited November -1

Fikk den i rimelig fin stand på lesehesten for 4 kr:-) Gleder meg til den kommer, enig at det er en(merk deg ordet èn) av Don's beste historier.

• ACAC
    edited November -1

Er der nogen af jer andre danskere der abonnerer, og hvis postbud ved at bladet skal leveres en halv uge før udgivelsen, der har lagt mærke til om dette blad udkommer i DK også? Ellers vil jeg gerne lave en bytteaftale!

• edited November -1

Arnstein skreiv:

Sitter med DD nr 38 og ser at i DD 39 vil det komme et bilag med Don Rosa-historien "Visdommens voktere", som ble utgitt sist i DD 39/1993.

En ganske artig og god historie, så jeg tenker at både gamle og nye lesere har noe å se frem til.

Idiotisk. Skjønner ikke Olafs venner i Egmont at Svenskene heller vil se Columbuskartene?

David McDuck skreiv:

Hadde aldri lest den før jeg var på Seriebuttikken i Sarpsborg i sommer, og siden de hadde den kjøpte jeg den, selv om jeg måtte punge ut hele 50 kroner...

Hvis bilaget til DD&Co med "Visdommens voktere" kostet deg 50 kroner er det bare å si at det er alldeles SINNSVAKT! Det er 8-10 ganger mer enn hva det bladet er verdt. Du burde politianmelde selger for landeveisrøveri av verste slag!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hvis bilaget til DD&Co med "Visdommens voktere" kostet deg 50 kroner er det bare å si at det er alldeles SINNSVAKT! Det er 8-10 ganger mer enn hva det bladet er verdt. Du burde politianmelde selger for landeveisrøveri av verste slag!

Kan du peike på nøyaktig kva som er ulovleg med å selge noko til ein pris som kjøparen er villig til å betale?

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Kan du peike på nøyaktig kva som er ulovleg med å selge noko til ein pris som kjøparen er villig til å betale?

Det er i hvert fall sterkt umoralsk det som her har foregått. I mine øyne er det moralsk sett å sidestille med tyveri.

Og så lurer jeg på hvorfor du ikke har kommentert min kommentar omkring Visdommens voktere VS Columbuskartene?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er i hvert fall sterkt umoralsk det som her har foregått. I mine øyne er det moralsk sett å sidestille med tyveri.

Tull. Så lenge folk er villige til å betale den prisen som er satt, må det då vera lov å selja til den prisen òg. Og uansett korleis det ser ut i dine auge, er ikkje det grunnlag nok til å politianmelde.

Og så lurer jeg på hvorfor du ikke har kommentert min kommentar omkring Visdommens voktere VS Columbuskartene?

Har eg ikkje kommentert det mange gonger tidlegare? Eg synest at "Columbuskartene" er ei av dei aller, aller dårlegaste historiene til Don Rosa (mi heilt personlege meining såklart), og eg ønsker difor ikkje å sjå den på trykk igjen med det første. Samtidig er det ikkje SÅ lenge sidan den stod på trykk sist (sjølv om det sikkert byrjar å bli ni-ti år no). "Visdommens voktere" er eldre, og i mine auge hundre gonger betre.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Tull. Så lenge folk er villige til å betale den prisen som er satt, må det då vera lov å selja til den prisen òg. Og uansett korleis det ser ut i dine auge, er ikkje det grunnlag nok til å politianmelde.

Litt ironisk at du må forsvare dette med markedskrefter og hva folk er villige til å betale til en person som i **alle** andre tråder er sterkt bekymret for prisdumping. Tydelig at enkelte er seg selv desidert nærmest.

"Visdommens voktere" er eldre, og i mine auge hundre gonger betre.

Hvis jeg i det hele tatt er verdig til å mene noe om Don sine historier så er jeg helt enig det du skriver, men jeg vet ikke om tallet 100 er dekkende nok for forskjellen. Men helt greit med gjennopptrykk 12 år etter at den stod første gang synes nå jeg. Og det er jo en historie av Don som selv jeg har sansen for.

• edited November -1

"Visdommens Voktere" ahh... nostalgi! Elsker den, elsker den virkelig. Kanskje litt tidlig med opptrykk, men min gamle utgave er så sliten at det er en skam, så fint alikevel=) Er kanskje Dons beste, er ihvertfall på min topp tre.

(må legge til at jeg digger "Colombuskartene" og, (detaljer, spenning, humor, geniale poenger) men den har vi vel krangla nok om, og jeg personlig har ingen ønsker om å se et opptrykk av den de nærmeste ti årene)

• edited November -1

Sigvald, hvem er disse "vennene" til Olaf i Egmont som du driver og messer om til det kjedsommelige?

• edited November -1

Er enig med Olaf angående "Columbuskartene". En middelmådig oppfølger til "Gullhjelmen", som helst burde forbli utegnet, vil jeg si. Ikke det at jeg er negativ til oppfølgere hvis de er snakk om kvalitetsprodukter. Don Rosas oppfølger til Tralla-La historien, "Tilbake til Xanadu" er et mesterverk som overgår originalen.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Sigvald, hvem er disse "vennene" til Olaf i Egmont som du driver og messer om til det kjedsommelige?

Det vet nok Olaf best selv. Nå som jeg har fått tenkt meg litt om så har jeg kommet frem til at Egmont kanskje velger å utgi "Visdommens voktere" før "Columbuskartene" fordi det i sistnevnte refereres mye til førstnevnte. Har du noen flere tanker omkring dette, Olaf?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Er enig med Olaf angående "Columbuskartene". En middelmådig oppfølger til "Gullhjelmen", som helst burde forbli utegnet, vil jeg si. Ikke det at jeg er negativ til oppfølgere hvis de er snakk om kvalitetsprodukter. Don Rosas oppfølger til Tralla-La historien, "Tilbake til Xanadu" er et mesterverk som overgår originalen.

Det som etter mitt syn redder "Columbuskartene" er den geniale avslutningen. Skulle jeg laget en ti-på-topp liste over avslutninger, ville denne kommet meget høyt opp.

• edited November -1

Jeg liker ikke konseptet for Columbuskartene, men alt er tilgitt når replikken "Det er siste gang jeg bestiller et bombeangrep fra romservice" leveres.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Har du noen flere tanker omkring dette, Olaf?

Nei.

NetlAnd skreiv:

Det som etter mitt syn redder "Columbuskartene" er den geniale avslutningen. Skulle jeg laget en ti-på-topp liste over avslutninger, ville denne kommet meget høyt opp.

Det kan eg forsåvidt vera einig i, sjølv om det likevel ikkje etter mi meining berger historia frå å vera blant Dons dårlegaste. Men slutten er god. (og som Vegar påpeiker er det òg nokre lyspunkt innimellom. "Bensin eller napalm?")

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Har du noen flere tanker omkring dette, Olaf?

Nei.

Vet du forresten om det er det korrigerte utgaven av "Visdommens voktere", basert på tips fra Stefan Diös, som nå kommer på norsk? Hvis så ikke er tilfelle tror jeg at de aller fleste her i forumet forventer at noen tipser Egmont om den korrigerte versjonen før denne historien skal utgis i HOF.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?