Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hall of Fame

1686971737493

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Chrisron skreiv:

Selv drømmer jeg om en Ferioli bok.

Jeg vil mene at det er mange som bør komme før ham i køen: Joseph Tello Gonzales, Jan Gulbransson og Kari Korhonen for å nevne noen.

Vi har alle våre meninger. Hos meg står Ferioli øverst på ønskelisten og hos deg står Tello øverst. :)

• edited November -1

Kari Korhonen, har han tegnet såpass mange historier at disse får plass i en HOF-bok?

• edited November -1

Ja, så absolutt. Eit kjapt oppslag i Inducks viser 49 historier han har teikna og i tillegg 128 andre historier han har manus til.

• edited November -1

Ja, FG2 ble en fin utgivelse.
    Takk til David G. for fint arbeid-atter en gang.

Jeg har hittil trodd at DR10 ville bli den siste utgaven, og at man ville stoppe på 35.
    Nå får vi altså en PM3(veldig bra, kanskje vi da får med Lair of the Zoomby alias "Flyvende kvegtyv" DD 31-33/1968 og/eller f.eks. Journey to No-No Land alias "Reisen til Nei-Nei-Land" DD 16-18/1971.(Den siste er forresten ganske "politisk ukorrekt" akkurat slik som CBs "Treasure of Marco Polo"(U$ 64) vil jeg anta?!)

Kommer det så mer i HOF?
    Jeg er enig med dem som taler for et AT-bind, slik det også er forespeilet fra forlaget.
    Jeg er også glad i DJs og FMs stil og humor og forstår at de stadig ikke er komplett på norsk.

Jeg respekterer selvsagt deres syn som går for Ferioli, Korhonen og Tello.
    Men serien heter jo Hall of Fame...
    Sier dette selv om Midthun fikk sin bok. En alternativ måte å gjøre "stas" på nyere tegnere er å gjøre som hollenderne:
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=nl/DDAS

Om nå HOF skal fortsette utover de 35(36)utgivelser mener jeg det er mer historisk korrekt, og dertil ganske naturlig å tenke en kommende utgivelse ut fra Gisles betraktning i "Donaldismen"(1973):
    http://no.wikipedia.org/wiki/Donaldisme
    om "Vår tids donaldisme".(s.52-54). Det er i den sammenhengen han bl.a. presenterer uttrykket donaldismus modernis clodrismosyntheticus:-) , altså Syntetisk Klodrisme og drøfter over en hel side de syv konflikter som oppstår i historien "Nestemann til barbering"(DD 10/72):-). Det er vel Dick Kinney, bror til den kanskje mer kjente Jack http://coa.inducks.org/creator.php?c=DKi
    som har levert manus til mange av historiene og Tony Strobl har også sin andel, men her var flere aktører, slik som Pete Alvorado, Phil DeLara, m.fl.
    Se ellers f.eks.
    http://coa.inducks.org/subseries.php?c=Chronicle

Hva hadde norsk DD vært på 70-tallet(altså før CB-renessansen satte inn i 1975) uten disse eksport-seriene fra WD Studios?
    Noen av seriene skal også ha vært kuttet.

Kanskje Egmont-redaktørene da kunne overveie om vi kan få en DK/TS utgivelse?

• edited November -1

Har ikke Kinney og Strobl allerede fått hver sin bok? Enig i at historiene i Kinney/Hubbard-boken utvilsomt var av svært høy kvalitet, så kanskje vi kan få nok en bok med det teamet.

• edited November -1

Cousin Fethry skreiv:

Jeg respekterer selvsagt deres syn som går for Ferioli, Korhonen og Tello.
    Men serien heter jo Hall of Fame...
    Sier dette selv om Midthun fikk sin bok. En alternativ måte å gjøre "stas" på nyere tegnere er å gjøre som hollenderne:
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=nl/DDAS

Ja serien heter Hall of Fame, betyr det at du mener at det kun er "gamlingene" som fortjener plass der? Blir Ferioli for ny med kun ca 30 år med Disneyserier? :)

Som deg så respekterer jeg også andres meninger om HOF, og setter stor pris på å høre andres forslag, men som Audun sier så har både Kinney og Strobl alt fått sine bøker i HOF. Nå har jeg stor sans for Kinneys Klodrik-serier, men personlig så ser jeg ikke hva som gjør at de fortjener bok nummer to noe mer enn folk som Ferioli og Korhonen fortjener bok nummer en. For meg er de nyere tegnerne også viktige.

Jeg vet at jeg er veldig langt over gjennomsnittet glad i tegningene til Ferioli, og at jeg kanskje er en av få som ønsker seg en Feriolibok i HOF, men hvis danskene fortsatt hadde vært med på prosjektet så tror jeg det er større sjanse for at jeg hadde fått boka.
    På den tiden var det nemlig bøker med tegnere som er kjente og kjære for dagens lesere som stod på programmet. Etter at danskene sa takk for seg har hele bokserien forandret seg til mer å utgi de bøker med de artistene som den norske redaksjonen mener har vært viktige på sitt område. (Regner da ikke med Rosa og Barks som ville kommet uansett) Og det er jo forsåvidt greit nok det, jeg syns de bøkene har vært interessante også, men kvalitetsmessig derimot så vil jeg ikke personlig sette hverken Bradbury eller Moores så alt for høyt. (Gammeldonaldistene mener sikkert jeg banner i kjærka nå :-D)

Poenget med hele innlegget mitt var altså at vi kanskje legger litt forskjellig mening i tittelen "Hall of Fame".

• edited November -1

Chrisron skreiv:

...
    Nå har jeg stor sans for Kinneys Klodrik-serier, men personlig så ser jeg ikke hva som gjør at de fortjener bok nummer to noe mer enn folk som Ferioli og Korhonen fortjener bok nummer en. For meg er de nyere tegnerne også viktige.
    ...
    [K]valitetsmessig derimot så vil jeg ikke personlig sette hverken Bradbury eller Moores så alt for høyt.

Chrisron har mange gode poenger her. Husk at vi er mange som har vokst opp med tegningene til Ferioli, Korhonen, Massarolli, Heymans, Rodriques, Gulien etc.

Gammeldonaldister som Murry, Strobl, Branca, Bradburry og Moores er, etter mitt skjønn, allerede rikelig dekket i Hall of Fame. Nå er det ungdonaldistene (det finnes flere enn Rosa, Rota, Midthun og Vicar!) som trenger taletid og har rett på en aldri så liten "nostalgitrip" mot seriens slutt.

• edited November -1

Audun skreiv:

Chrisron skreiv:

...
    Nå har jeg stor sans for Kinneys Klodrik-serier, men personlig så ser jeg ikke hva som gjør at de fortjener bok nummer to noe mer enn folk som Ferioli og Korhonen fortjener bok nummer en. For meg er de nyere tegnerne også viktige.
    ...
    [K]valitetsmessig derimot så vil jeg ikke personlig sette hverken Bradbury eller Moores så alt for høyt.

Chrisron har mange gode poenger her. Husk at vi er mange som har vokst opp med tegningene til Ferioli, Korhonen, Massarolli, Heymans, Rodriques, Gulien etc.

Gammeldonaldister som Murry, Strobl, Branca, Bradburry og Moores er, etter mitt skjønn, allerede rikelig dekket i Hall of Fame. Nå er det ungdonaldistene (det finnes flere enn Rosa, Rota, Midthun og Vicar!) som trenger taletid og har rett på en aldri så liten "nostalgitrip" mot seriens slutt.

Jeg vet ikke om det er taletid Egmont har tenkt på når de har valgt utgivelser. Spør du meg er nyere Donald-tegnere representert i fleng gjennom Don Rosa (men han har en tendens til å bli glemt da mange tar de 10 DR-givelsene som en selvfølge).

Midthun er tatt med ene og alene fordi han er norsk. Han er langt fra noen stor Donald-tegner, men en helt på det jevne. Egmont i Norge valgte han ut fordi de tenkte at det er stas å ha et eget bind tilegnet en norsk tegner.

Så med antall bind fordelt på følgende måte: 10 Don Rosa, 1 Arild Midthun, 1 Erickson/Cavazzano, 1 Bas&MauHeymans 1 William van Horn i tillegg til Vicar, Branca og Jippes som også er relativt nye tegnere ender vi fort opp på nærmere halvparten av alle bind som har tatt for seg de siste 20 årene. Ingen tung overvekt av gammeldonaldisme akkurat.

• edited November -1

Det virker som om det er mange meninger om temaet. Jeg er av den mening at HoF snart bør nærme seg slutten, i og med at de aller fleste tegnerne nå har fått presentert seg. Da jeg startet å abonnere på denne serien hadde jeg ikke trodd at det skulle komme noen 2-ere og 3-ere, utenom CB og DR, men at vi skulle bli presentert for et bredt spekter av de beste tegnerne (se f.eks. den nederlandske serien som Cousin Fethry nevner). Det er flere av tegnerne jeg har fått smaken for, og som jeg nok kommer til å kikke litt ekstra etter i fremtiden. Men, jeg regnet ikke med mer enn en introduksjon av tegnerne i denne serien (utenom CB og DR).

Kunne vi ikke hatt en meningsmåling på hvilke bøker vi ønsker fremover? Der vi kunne stemme for enten en CB (6), en DM (2), Ferioli (1), WvH (2), Vicar (2), Korhonen (1), MR(3), Gulien(1), Rodriques(1), RS (3), FG (3), etc. (Tallet i parentes er hvilket bok nummer en ny bok ville vært for den enkelte tegner, f.eks. ville en ny bok av CB vært hans bok nummer 6 i serien).

• edited November -1

Jeg leste nettopp de to første historiene i Don Rosa 9 og lo godt! Han er på sitt beste når han skriver tullballhistorier som dette. Om den andre enden av Rosas virksomhet syns jeg Mikael Rothstein uttrykte seg presist i Velkommen til 60-tallet!, forordet til del IV av 1961-årgangen (bind 46) i De komplette årgangene:

Donald Duck & Co. anno 1961 forteller om en annen verden enn den jeg møter når jeg åpner bladet i dag og gleder meg over Vicars katastrofehistorier eller irriterer meg over Don Rosas anstrengte overgrep på Barks' fantasi.

På den annen side gjorde Henning Hagerups forord til Don Rosa 9 meg vennligere innstilt til hele prosjektet Don Rosa ga seg i kast med. Mye av det Rosa har begått har irritert meg enormt, og det kommer neppe til å forandre seg - men det står respekt av hans harde arbeid og iveren etter å skape og opprettholde kontinuitet.

Seinere i Don Rosa 9 kommer Glem det!, som jeg husker som veldig morsom!

• edited November -1

Selvsagt fortjener Taliaferro en bok! Jeg mener, her får plutselig Arild Midthun en bok etter (bare) fem års produksjon. Da må da kongen av avisstriper (av Donald) og skaperen av Bestemor også få en bok!

• edited November -1

Selvfølgelig fortjener Taliaferro en bok. Men siden de nå gir ut noen ekstra bøker som ingen (så vidt jeg vet) trodde noe særlig på at skulle komme, at de har bestemte seg for å lag serien vare en stund til? Begynner nemlig å bli litt bekymret for om vi får den siste Rosa boken, hadde vært utrolig kjipt om de ikke skulle fullføre verket om hans Disney produksjon.

• edited November -1

Egmont har jo lovt at hof skal inneholde samtlige av Rosas verker.

• edited November -1

De har også lovet en Taliaferro-bok.

• edited November -1

Klart det blir en sista Rosabok; den är ju färdig och har redan utkommit i Sverige.

• edited November -1

Flott, bare jeg vet den kommer en vakker dag skal ikke jeg klage :)

• edited November -1

Jeg snakket med Egmont i dag, og spurte om Hall Of Fame. Det er ingen planer om å avslutte bokserien, ettersom det er god økonomi i den fremdeles. Don Rosa bok 10 skal komme før jul ...

• edited November -1

Flott! Alt for mange som fortjener bok har ikke fått sin ennå. Dette gir de flere sjanser.
    Men det kan ikke komme noe mer enn 5 stk til, da slipper jeg opp for hylleplass :-D

• edited November -1

Så bra! Da kan jeg mase om at Ferioli bør få en bok en stund til. :D

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Så bra! Da kan jeg mase om at Ferioli bør få en bok en stund til. :D

Akkurat dette virker litt smalsporet. Jeg skal ikke benekte at det kan forsvares å gi Ferioli en HOF-bok, men sett i et større perspektiv er det flere som, etter mitt skjønn, bør komme foran Ferioli (som vel av mange forbindes ikke så rent lite med moderne samlebåndsproduksjon). Personlig ønsker jeg følgende bøker før en bok med Ferioli:
    - Joseph Tello Gonzales
    - Jan Gulbransson
    - Kari Korhonnen
    - William van Horn II

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?