Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Mikke Mus´s nye klesvalg

edited August 2005 in Donaldisme

Hei, jeg er en ny bruker av denne flotte siden :)
Jeg lurte på om det er noen som vet hvorfor Mikke Mus plutselig slutet å bruke "vanlige" klær og gikk over til å bare bruke den røde shortsen hele tiden. Han skiller seg liksom så ut nå.

Comments

• edited November -1

Men uansett hvilke klær han bruker, ville iallefall jeg sett det hvis jeg plutselig hadde møtt en tegneseriefigur på veien.....:)

Men jeg syns også at han mer kledde vanlige klær enn bare den røde shortsen han bruker nå.

• edited November -1

Den røde buksa er ikke akkurat et nytt klesplagg for Mikke. Fra de gamle tegnefilmene fra 30-årene var hans klesplagg akkurat den røde buksa.

Kan hende en del tegnere ønsker å gå tilbake til den opprinnelige Mikke, hva vet jeg, det er vel bare tegnerne som kan svare på det.

I Donaldbladet for denne uka kan du se to historier med Mikke. I den ene historien (ensiders) har han vanlige klær.

Personlig synes nok jeg også at Mikke er best i vanlige klær.

• edited November -1

Joda, jeg er fullstendig klar over at den røde shortsen er mikkes originale klesplagg.
    Jeg lurer bare på om det var Disney konsernet selv som kom slo neven i bordet og forlangte at nå skulle Mikke bare bruke shortsen. Er litt rart når alle andre i Mikke universet bruker "vanlige" klær.

• TedTed
    edited November -1

Tja... Donald har nå alltid brukt matrosdress, så.....

• edited November -1

Mr_Mcduck skreiv:

Jeg lurte på om det er noen som vet hvorfor Mikke Mus plutselig slutet å bruke "vanlige" klær og gikk over til å bare bruke den røde shortsen hele tiden. Han skiller seg liksom så ut nå.

Jeg mailet og spurte Cèsar Ferioli om det for en tid tilbake og fikk til svar:

There's an explanation for changing Mickey's clothes into the old ones.

The idea got from Byron Erickson, the American editor and scripter. He's been always interested on giving the rodent the original liveless he had in the old Gottfredson stories. Paul Murry was a very good artist, but he had a lot of imitators that didn't use the old, original animation models. This way, trough the 80ies Mickey was more and more stiff, both in drawing and scripts.
    Byron thought it could be a good idea getting back Mickey on his old red, short pants. Furtermore was necessary a more lively style at drawing him. He needed a cartoonist for that project.
    At that time I had been drawing for Egmont a pair of years (after four years drawing for "Journal de Mickey" of France. My style was quite stiff and plenty of unnecessary details as you can see on my first stories to Egmont, but Byron believed it was "something" useful on it (Probably after seeing D 92534 "The Weather Wizard", Byron's script). Therefore he gave me another script of him, D 93379 "Fantasy Island", the first with the red pants with two buttons after a lot of years. We looked forward for the public opinion... and there was not. Most of people didn't realize that there was a change on Mickey's clothes. So we decide go on with the change. Through the following years we made some stories with red pants and some others with "regular" clothes. Since 5 years ago I've observed Mick is wearing almost always his classic clothes.

• edited November -1

Hjertelig takk for et informativt svar :)

• SvKSvK
    edited November -1

Personlig synes jeg at denne nyinnføringen av Mikkes gamle klær er et katastrofalt dårlig valg. Han ser mye mer barnslig ut nå enn han gjorde før, og i tillegg har manusene også beveget seg i den retningen. Mikke-historiene nåtildags passer best for 5-åringer (selvsagt med noen unntak).

Jeg priser meg lykkelig for at i hvert fall italienerne har beholdt Mikke slik som jeg liker ham, men italienske Mikke-historier ser vi jo nesten ingenting til lenger.
    I pocketene får vi bare servert Egmont-historier som i stor grad er lavmål. "Fnordfeberen herjer" i DP299 var f.eks. helt forferdelig.

• edited November -1

Jeg personlig synes at det er SÅ topp at Mikke har gått tilbake til opprinnelige klesplagg, istedenfor de vanelige (og etter min mening KJEDELIGE) klærne. Mikke ser mye mer ut som en ekte Disney-figur, med særpreg og stil. Det er bra at han ser litt uordinær ut, istedenfor bare en "vanelig" mus, med hatt, skjorte og bukse(selv om det ikke er så vanelig.Hehe!)
    Gottfredsons tegninger av Mikke, er noen av de beste mikke-historiene, der Mikke bruker røde kortbukser.
    Jeg tror at Mikke er gått over til å bruke den gamle, røde kortbuksen, fordi det gjør Mikke mer uordinær og mer spessiell!

• edited November -1

Hugser ei historie som kom for nokre år sidan der Mikke brukte _*begge*_ klesplagga. Ei svært bra historie, som handla om at ein skurk laga ein kopi av Andeby. I kopien hadde Mikke skjorte og Minni Mus hadde ikkje prikkar på kjolen, i ekte Andeby var figurane kledd som i den eldste, gjeninnførte stilen. Kjem diverre ikkje på namnet på historia, eller kva nummer ho stod på trykk, kanskje nokon kan hjelpa meg? Var forresten denne historia eit ledd i utviklinga rundt Mikke-stilen?

EDIT: Ikkje overraskande er historia laga av Stefan Petrucha og Ferioli. Ho stod i Donald Duck & Co nr. 1 og 2 1999, og har historiekoden D 94138.

http://coa.inducks.org/story.php/x/D+94138/

• edited November -1

Må tilstå at for meg er ein Mikke i regnfrakk og hatt - "Mikke Krim"/Krimgåte-versjonen, med andre ord - den foretrukne, men det går vel meir på personlegheit enn på klesdrakt. Når eg ser for meg Mikke har han alltid den grønne capsen og den kvite skjorta han brukte så mykje på den tida eg leste mest Donald - dvs tidleg nittital. Den raude kortboksa ser berre rar ut for meg, foretrekker klart ein meir realistisk look.

• SvKSvK
    edited November -1

Sølve skreiv:

Hugser ei historie som kom for nokre år sidan der Mikke brukte _*begge*_ klesplagga.

Mulig det finnes flere slike historier, jeg kom i hvert fall på en slik.
    I DP104, historien "Ikke til å tro" av Pezzin/Ubezio. Her drar Mikke tilbake i tiden med tidsmaskinen og møter sitt yngre jeg. Poenget er at Mikke altså brukte rød bukse (og grønn caps) som ung, mens den nå eldre og mer erfarne Mikke bruker vanlige klær.

• edited November -1

SvK skreiv:

Sølve skreiv:

Hugser ei historie som kom for nokre år sidan der Mikke brukte _*begge*_ klesplagga.

Mulig det finnes flere slike historier, jeg kom i hvert fall på en slik.
    I DP104, historien "Ikke til å tro" av Pezzin/Ubezio. Her drar Mikke tilbake i tiden med tidsmaskinen og møter sitt yngre jeg. Poenget er at Mikke altså brukte rød bukse (og grønn caps) som ung, mens den nå eldre og mer erfarne Mikke bruker vanlige klær.

Nettopp! Det er også slik jeg ser det. Gottfredson forteller fra Mikkes ungdom, mens Falleberg/Murry forteller om ham som voksen. Jeg har derfor lite til overs for dagens "foryngelse" av Mikke - noe som skyldes at enkelte amerikanere som Byron Erickson og David Gerstein har fått det for seg at Gottfredson er bedre enn Fallberg/Murry. Selv om de isolert sett kan ha rett i akkurat det, så synes jeg at blir det feil å lage historier i Gottfredsons ånd - i hvertfall så lenge handlingen ikke er lagt til 1930-tallet.

Min konklusjon er derfor at Mikke Mus etter hvert er død. Historiene med Marlin og Zapoteks tidsmaskin foregår nok i Mikkes siste år.

En annen teori er at Erickson & Co's Mikke Historier foregår i et annet univers enn Gottfredsons og Murrys klassiske historier.

• edited November -1

Synes det er skikkelig synd at Mikke nå har blitt så mye mer "barnslig" i mangel på ett bedre ord.
    Nå er det jo stort sett bare i pocketbøkene han enda bruker "klærne" sine, så lenge det varer da.

• edited November -1

Mr_Mcduck skreiv:

.
    Nå er det jo stort sett bare i pocketbøkene han enda bruker "klærne" sine, så lenge det varer da.

Når var det du leste Donald-pocket sist:-? Han bruker nemlig ikke "vanlige klær" i de fleste
    pocketene: Ikke i 299: Fnordfeberen Herjer. og 298: vidunderlige uvitenhet og 297: katta klore
    Og i 296: vel, da bruker han "star wars-drakt" da, for å nevne noen.:) :)

• edited November -1

Hehe, vel for å være ærlig er jeg ikke helt oppdatert på pocketfronten.
    Leser en del pocket av litt eldre årgang jeg. Anntok bare at han fremdeles brukte "vanlige" klær der. Synd om han har skiftet der og nå.

• edited November -1

Ja det er synd det.
    :)

• SvKSvK
    edited November -1

Mr_Mcduck skreiv:

Leser en del pocket av litt eldre årgang jeg. Anntok bare at han fremdeles brukte "vanlige" klær der. Synd om han har skiftet der og nå.

Poenget er at italienerne fortsatt tegner Mikke med klær. Tidligere var det stort sett italienske Mikke-historier i pocketene, mens det nå nesten bare er Egmont-historier. De få gangene vi får se italienske Mikke-historier i pocketene, har han altså fortsatt klær på. Det stod f.eks. en slik historie i DP293, så det er ikke SÅ lenge siden.

• edited November -1

SvK :)skreiv:

Mr_Mcduck skreiv:

Poenget er at italienerne fortsatt tegner Mikke med klær. Tidligere var det stort sett italienske Mikke-historier i pocketene, mens det nå nesten bare er Egmont-historier. De få gangene vi får se italienske Mikke-historier i pocketene, har han altså fortsatt klær på. Det stod f.eks. en slik historie i DP293, så det er ikke SÅ lenge siden.

Beklager den gale infoen. Takk til SvK

• edited November -1

Ein annan som kunne ha kjøpt seg ei skjorta er guten på side 19 i Donald Duck Co nr. 34 og på nestsistesida av nr. 33.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?