Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Dolly Duck?

edited August 2005 in Donaldisme

Hvorfor heter Dolly, Duck til etternavn? Hun er jo ikke gift med Donald.

«1

Comments

• edited November -1

Audun McDUCK skreiv:

er det liv i dere eller?

Hva slags spørsmål er det?

• edited November -1

Audun McDUCK skreiv:

er det liv i dere eller?

Det nytter ikke å mase etter svar på spørsmålet ditt, det er ikke hyggelig. At ingen har svart ennå kan tyde på at det bare er to timer siden du kom med spørsmålet.

Når det gjelder spørsmålet ditt tror jeg det har vært diskutert tidligere, men jeg er dessverre ikke kar om å finne noen tråder om det. Men det ble visst nevnt at Duck er et vanlig etternavn i Andeby, liksom Hansen og Olsen er vanlige etternavn i Norge.

• edited November -1

ok,ok Det er fint, og jeg beklager, jeg skal slutte å mase :)

• edited November -1

Arnstein skreiv:

Når det gjelder spørsmålet ditt tror jeg det har vært diskutert tidligere, men jeg er dessverre ikke kar om å finne noen tråder om det. Men det ble visst nevnt at Duck er et vanlig etternavn i Andeby, liksom Hansen og Olsen er vanlige etternavn i Norge.

Det er i hvert fall hva Don Rosa har fortalt meg en gang. Dette trenger imidlertid ikke bety at ingen av Duck'ene er i slekt med hverandre. En vanlig oppfatning er at Dolly og OD&Ds far er i slekt - enten disse nå er søsken eller f.eks. søskenbarn.

Don Rosa har også på et tidspunkt fortalt meg at general Stonewall Duck passer meget godt inn som en av Dollys (og OD&Ds) forfedre uten at han så langt har hatt behov for å sette opp noe familietre for disse.

Hetti, Letti og Netti heter vel også Duck - man kan vel kanskje anta at det er morens Duck-navn det her er tale om?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

En vanlig oppfatning er at Dolly og OD&Ds far er i slekt - enten disse nå er søsken eller f.eks. søskenbarn.

Er det en vanlig oppfatning? Hvor mange av de som leser Donald har den oppfatningen? Regner ikke med at du har helt nøyaktige tall, men noen circatall kanskje?

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

En vanlig oppfatning er at Dolly og OD&Ds far er i slekt - enten disse nå er søsken eller f.eks. søskenbarn.

Er det en vanlig oppfatning? Hvor mange av de som leser Donald har den oppfatningen? Regner ikke med at du har helt nøyaktige tall, men noen circatall kanskje?

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva den menige 10 år gamle leser måtte være ledet til å tro om dette. Men mitt inntrykk er at mange velinformerte donaldister o.l. anser en eller annen form for slektskap mellom Dolly og guttenes far for å være sansynlig.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Men mitt inntrykk er at mange velinformerte donaldister o.l. anser en eller annen form for slektskap mellom Dolly og guttenes far for å være sansynlig.

Med fare for å framstå som det motsatte av en "velinformert donaldist": Hvilke argumenter har man for en slik antakelse? (Og da mener jeg BORTSETT fra hva eventuelle selvoppnevnte Donald-kronikører har bestemt seg for å være "den historiske sannheten".)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Don Rosa har også på et tidspunkt fortalt meg at general Stonewall Duck passer meget godt inn som en av Dollys (og OD&Ds) forfedre uten at han så langt har hatt behov for å sette opp noe familietre for disse.

Men akkurat det var vel aldri Don Rosas tanker, det var vel du som kom fram til dette og deretter spurte Don Rosa om korvidt det kunne stemme, korpå Don svarte "tja, det kan godt hende".

• edited November -1

Takk for svarene!

• edited November -1

Min mening har alltid hvert at OD&D's far har minst to søsken. En av dem er Dolly og den andre er far til Hetti, Netti & Letti!(Jeg sier far fordi HT&L har etternavnet Duck...)

• edited November -1

ok :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er i hvert fall hva Don Rosa har fortalt meg en gang. Dette trenger imidlertid ikke bety at ingen av Duck'ene er i slekt med hverandre. En vanlig oppfatning er at Dolly og OD&Ds far er i slekt - enten disse nå er søsken eller f.eks. søskenbarn.

Tja, jeg var veldig overbevist om det da jeg var yngre og mer opptatt av sånne ting, jeg og brodern tegna stamtre der - mener jeg å huske - det slektsskapet var tegna inn.

Men etter litt grubling på saken, har jeg vel kommet fram til at... det spiller ingen rolle. Fordi det kommer aldri, aldri til å komme en historie om det (dersom Don Rosa blir nektet å skrive om Lillegull, hvordan skal han - eller andre - da få skrive om den mystiske faren?), og da blir det egentlig fint lite vesentlig. Dersom det hadde kommet klart frem i Donald-historiene hadde det kanskje vært noe annet, men det gjør det ikke. At guttene kaller Dolly for "tante" behøver ikke å bety at hun er det. Jeg oppfatter det ikke på den måten. Not any more :)

• edited November -1

Severn skreiv:

Min mening har alltid hvert at OD&D's far har minst to søsken. En av dem er Dolly og den andre er far til Hetti, Netti & Letti!(Jeg sier far fordi HT&L har etternavnet Duck...)

Feil, Barks viser tydelig at det er moren deres som er Dollys søster.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Severn skreiv:

Feil, Barks viser tydelig at det er moren deres som er Dollys søster.

Ei kjeldereferanse eller ei litt meir inngåande forklaring på kvifor det er feil/når og korleis Barks viser det tydeleg ville vore hyggeleg. :-)

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Ei kjeldereferanse eller ei litt meir inngåande forklaring på kvifor det er feil/når og korleis Barks viser det tydeleg ville vore hyggeleg. :-)

Barks brukte dei iallfall berre ein einaste gong, og eg hugsar ikkje korleis det blei forklart, men dei budde iallfall hos systra til Dolly. Historia er sjølvsagt "Kronismen", og eg gidder ikkje å sjekke noko nærare enn det. :-)

• edited November -1

Mjoho, vanlig utvikling dette her, Don Rosa 3,16 mot røkla, gå difor ut og gjer alle folk til mine læresveinar eller lignende (mulig jeg har feil vers her, og jeg bryr meg l i t e om akkurat det) dog:
    Det vesentlige er vel at vi ikke har fedre eller mødre, vi har nieser og nevøer som dukker opp fra det store intet. En far, må (grøss og gru) ha lært å kjenne en kvinne (en mor) i såkalt bibelsk forstand, dvs ha hatt sex. Hvilket er en uting, i Andeby. Ja, jeg vet ikke om noen der ute har prøvd svineriet, det skal etter sigende være vanedannende. Og en av dem som siger det, er meg. Ja jeg er svak, et lastefullt menneske, har ikke engang vett til å skamme meg.
    Utenfor byen derimot, har faktisk en slimål, en slohegre og knegul tempelape (bannskap som passerer sensuren?) døgenikt som Storeulv, faktisk fått en sønn...

:#

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Vet vi ikke allerede hvem den kilden er ??

Olaf Solstrand skreiv:

Barks brukte dei iallfall berre ein einaste gong, og eg hugsar ikkje korleis det blei forklart, men dei budde iallfall hos systra til Dolly. Historia er sjølvsagt "Kronismen", og eg gidder ikkje å sjekke noko nærare enn det. :-)

Tror jeg har noe å gjøre i kveld gitt. Kronismen er jo en bra historie som er verdt å lese om igjen.

• edited November -1

Hvorfor heter Nina Hagen, Hagen til etternavn? Hun er jo ikke gift med Carl I Hagen.

• edited November -1

Sleipe, dette er lavmål. Nina Hagen er en Gud, nesten på linje med Kongen (det er Elvis, ikke harald), ikke nevn Nina. Og Carl i samme setning. Blasfemi sømmer seg ikke.

• edited November -1

176-761 skreiv:

Sleipe, dette er lavmål. Nina Hagen er en Gud, nesten på linje med Kongen (det er Elvis, ikke harald), ikke nevn Nina. Og Carl i samme setning. Blasfemi sømmer seg ikke.

Poenget mitt var bare å bruke samme "logikk" som han som startet tråden. Ikke noe annet.
    Nå er det vel GUDINNE du mener?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?