Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

DR i Finland

edited August 2005 in Donaldisme

På Inducks over listen av DR's utgivelser, så har han fått utgitt ufattelig mange ensidere! Hva er dette? Han har da ikke laget noen ensidere!

Comments

• edited November -1

Det var noe nytt! Finland har nesten 1000 utgivelser, men f. eks. Estland har bare 1! Stakkars folk.....

• edited November -1

Ja stakkar Estland!:D

• edited November -1

Severn skreiv:

Han har da ikke laget noen ensidere!

Forsider ???

• edited November -1

Severn skreiv:

Ja stakkar Estland!:D

LOL bra kommentar :D kanskje Estland burde være temaet for årets tv-innsamlingsaksjon :)

• edited November -1

Det kan jo være disse Pin-upsene det er snakk om? http://www.duckmania.de/index.php?Artwork-Galerie:"Picsou"_-_Illustrationen

• edited November -1

Christiffer skreiv:

Det kan jo være disse Pin-upsene det er snakk om? http://www.duckmania.de/index.php?Artwork-Galerie:"Picsou"_-_Illustrationen

Jeg likte spesielt denne:
    http://www.duckmania.de/images/picsou317.jpg
    Bra Barks-historie, og bra pinup.. Har ikke lagt merke til før at en lettere bekymret Don Rosa sitter blandt publikum :)

• edited November -1
  • ACAC
    edited November -1

OBS: Alle de en-siders i Finland er ikke serier, men artikler og illustrationer i artikler. De har udgivet en Rosa-bog hvert andet år siden 1995. Altså 1995 (Biblioteket m. fl.), 1997 (SL), 1999 (Kalevala m. fl.), 2001(korstogskongerne m. fl.), 2003 (Ti Avatarer m. fl) og der kommer også en i år, så vidt jeg er informeret.
    Har dem alle undtil SL på finsk - den har jeg nok af på sprog jeg faktisk kan læse.

• ACAC
    edited November -1

Sølve skreiv:

Kva historie er denne frå?
    http://www.duckmania.de/images/picsou399.jpg

Den illustrer Barks-serien the Money Well -
    http://coa.inducks.org/story.php/x/W+US+++21-02//money+well++_

• edited November -1

David McDuck skreiv:

men f. eks. Estland har bare 1! Stakkars folk.....

Det estiske indeks er nok heller ikke det **aller** mest komplette i Inducks... :-)

• edited November -1

D var saken oppklart:D Hadde overrasket meg om det IKKE var ilustrasjoner!

• edited November -1

AC skreiv:

OBS: Alle de en-siders i Finland er ikke serier, men artikler og illustrationer i artikler. De har udgivet en Rosa-bog hvert andet år siden 1995. Altså 1995 (Biblioteket m. fl.), 1997 (SL), 1999 (Kalevala m. fl.), 2001(korstogskongerne m. fl.), 2003 (Ti Avatarer m. fl) og der kommer også en i år, så vidt jeg er informeret.
    Har dem alle undtil SL på finsk - den har jeg nok af på sprog jeg faktisk kan læse.

2003-utgaven er dessverre amputert da den ble utgitt mens DR var i streik.

• ACAC
    edited November -1

Jeg vidste ikke at en bog kunne være amputeret Sigvald - det troede jeg var noget læger kunne være nødt til at gøre med et ben eller en arm...
    Bogen er ganske vist udgivet i en strejkeperiode, og derfor er teksterne i den skrevet af disputats-doktorgrads-modtageren Marja Ritola (altså højere end civilingeniør, til de der skulle være i tvivl ;-)

• edited November -1

AC skreiv:

Jeg vidste ikke at en bog kunne være amputeret Sigvald - det troede jeg var noget læger kunne være nødt til at gøre med et ben eller en arm...

Utrykket "amputert" er ganske ofte brukt i Norge om ting som mangler noe som burde vært der. Det hentyder selvfølgelig til

• edited November -1

Når det gjelder Disney-utgivelsene i Estland, så er ikke de så få som man kan få inntrykk av gjennom Inducks. Jeg gir her en liten oversikt over det som er kommet:

I 1936 kom bøkene "Miki Hiir tondilossis" (Mikke Mus i spøkelsesslottet), "Miki väikesed nõbud" (Mikkes små fettere), "Miki Hiir metsikus läänes" (Mikke Mus i det Ville Vesten) og "Miki-Hiir esitab jutu Peeter ja Peet" (Mikke Mus presenterer historien om Peter og Peet). Avisstripene til Al Taliaferro og Bob Karp kom ut i "Päevaleht" (Dagbladet) fra 1938 til sensommeren 1940, da kommunistene forbød serien. I 1972 kom boka "Piilupart, Miki ja teised" (Donald, Mikke & Co), hvor historiene er oversatt fra det finske Aku Ankka. Denne boka var det eneste Disney-materialet som ble utgitt i Sovjet under kommunismen. Boka finnes i dag på nettet: http://www.geen.ee/koomiks_piilupart/ Den inneholder bla. Barks.

I 1990 gav forlaget Eesti Raamat ut albumet "Pildivihik" (Bildeheftet), med bl.a. en Mikke-historie som er ren forfalskning. Bl.a. sammenblandes Langbein og Pluto. Opplaget var på 100 000. I 1991 gav forlaget Valgus ut et prøvenummer av Miki Hiir (Mikke Mus). I 1992 begynte Egmont å utgi Miki Hiir som månedshefte, med et opplag på 65 000. I 1998 kom boka "Donaldi suur äpardusteraamat" (Donalds store forviklingsbok). Boka inneholder kun Barkshistorier, og er den eneste rene Barkspublikasjonen i Estland. I dag kommer Miki Hiir ut to ganger i måneden, og opplaget er nede i 8-9 000. Jeg vet ikke helt når det gikk fra ukesblad til å komme ut hver 14. dag, men det var senest i år 2000. Hovedårsakene til det lave opplaget skal være høy pris, og konkurranse fra Tom & Jerry og Dumbo.

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

I dag kommer Miki Hiir ut to ganger i måneden, og opplaget er nede i 8-9 000. Jeg vet ikke helt når det gikk fra ukesblad til å komme ut hver 14. dag, men det var senest i år 2000. Hovedårsakene til det lave opplaget skal være høy pris, og konkurranse fra Tom & Jerry og Dumbo.

Antagelig derfor min søster ikke fant estiske blader til meg og AC da hun for en tid tilbake var i Tallin. Forøvrig må folk som foretrekker Dumbo fremfor Donald være en smule ensporede og dumme.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Forøvrig må folk som foretrekker Dumbo fremfor Donald være en smule ensporede og dumme.

Vær litt forsiktig med hva du sier her. Ingen kan klandres for sine smak uansett hvor merkelig det må være for andre.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?