Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Tankeeksperiment: Don Rosas beste?

edited July 2005 in Donaldisme

Ettersom Egmont har vald å bruke Hall of Fame til å gi ut alle historiene til Don Rosa i kronologisk rekkefølgje, får vi på ein måte ikkje sjå kremen av det beste av Don Rosas historier i denne serien. Eller, vi får det, men den er jo vanna ut blant alle dei andre historiene hans, i staden for at vi får **ei** bok der alle dei **beste** historiene hans, dei historiene som representerer Don Rosa best, er samla.

Men dersom ein skulle lage ei slik bok ... Dersom **du** skulle lage ei slik bok ... Kva historier ville du ha lagt inn?

Dei krava Egmont stiller til deg for "Hall of Fame: Don Rosa" er:
- alle historiene i boka må vera historier som Don Rosa har manus, teikningar eller begge deler til.
- teikneseriane i boka skal utgjera cirka 150 sider (med litt slingringsmonn til begge sider). Artiklar og sånt kjem i tillegg, dei trenger du ikkje å tenkja på. Du trenger heller ikkje å tenkja på cover eller pinups til å krydre boka - alt slikt vil bli tatt hånd om. Du skal fylle desse sidene med **teikneseriar.**
- berre Disney-seriar, "Pertwillaby Papers" og "Captain Kentucky" er ikkje seriar som Egmont har rett til å gi ut, og uansett skal boka omhandle Don som Disney-serieskapar.
- boka skal som heilheit vere ei representativ oppsummering av Don Rosas tid som serieskapar. Ein må altså prøve å trykke dei beste historiene hans, men samtidig tenkja litt på å reflektere mangfoldet frå historiene hans.
- bortsett frå dette har du heilt frie tøyler.

Kva trur de? Korleis burde ei slik bok sjå ut?

Sjølvsagt, dei som makter det må gjerne kome med ei tilsvarande historieliste for Carl Barks, men det blir sjølvsagt langt verre :-)

«1

Comments

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Dersom **du** skulle lage ei slik bok ... Kva historier ville du ha lagt inn?

De ti avatarer er vel en selvfølge ??
    Lokalpatriotismen fører vel til at forlaget ville lagt på Lillehammer afæren også ?
    Den delen av Onkel Skrues liv og levnet hvor mor og far vandrer bort. Mest på grunn av at dette skjer ikke ofte hos Disney. Sist gang noen døde i en Disney produksjon var vel moren til Bambi ?
    Kong Skrue av Skruerike.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

- boka skal som heilheit vere ei representativ oppsummering av Don Rosas tid som serieskapar. Ein må altså prøve å trykke dei beste historiene hans, men samtidig tenkja litt på å reflektere mangfoldet frå historiene hans.
    - bortsett frå dette har du heilt frie tøyler.

Kva trur de? Korleis burde ei slik bok sjå ut?

Forutsatt at dette skulle være en skandinavisk produksjon ville jeg i hvert fall hatt med historier som "Columbuskartene" og "Petter Smart hans første suksess".

• edited November -1

Er er et forsøg på en sammensætning. Jeg mener højst sansynligt noget helt andet om nogle få dage, for det er så svært at vægte så mange historier mod hinanden og finde frem til lige præcis de bedste. Men jeg har prøvet at finde frem til en række, som jeg synes, repræsenterer DRs arbejde op til nu bedst. I tillæg til begrundelserne kommer selvfølgelig, at alle historierne er blandt mine favorit-Rosa-historier :-)

- **Last** **Sled** **to** **Dawson** - en tidlig Skrue-historie fra den tid, hvor referencer og så videre ikke havde taget overhånd (28 sider)
    - **The** **Crocodile** **Collector** - endnu en tidlig eventyrhistorie, men denne gang med Donald og guttene i centrum (18 sider)
    - **His** **Majesty** **McDuck** - godtnok en lang historie, men i modsætning til de to første er den ikke eventyrpræget, men foregår i det hjemlige Andeby (med modifikationer ;-) ) (28 sider)
    - **On** **Stolen** **Time** - her synes jeg næsten, vi er gået over i en anden periode af DRs historier. Der er bare gået få år, men måske er det skiftet til Egmont, der spiller ind. Men her er tale om endnu en historie, der foregår i Andeby, men denne gang er handlingen centreret om en af Petter Smarts opfindelser. Og jeg //eeeeelsker// historier med Petter Smarts opfindelser. Denne er simpel, men den giver mulighed for en genial historie, og Rosa er ikke sen til at gribe chancen (13 sider)
    - **The** **Guardians** **of** **the** **Lost** **Library** - en af de lange eventyrhistorier, hvor handlingen ikke er bundet op på Barks-historier (28 sider)
    - **King** **of** **the** **Klondike** -- vi skal vel have en historie med fra Life of Scrooge-serien, men det er svært at vælge en ud. Jeg tog denne, fordi det er her, Joakim finder den store guldklump, "The Goose Egg Nugget" (24 sider)
    - **The** **Duck** **Who** **Never** **Was** -- tankeeksperiment. Jeg elsker den slags. Hvad nu hvis Donald aldrig var blevet født? (16 sider)
    - **Hearts** **of** **the** **Yukon** -- denne historie //skal// med. Arh, den kærlighed... (24 sider)
    - **The** **Treasure** **of** **the** **Ten** **Avatars** -- endnu en lang eventyrserie med sin egen historie og uden alt for meget CB-halløj -- og så er der gået nogen år siden den sidste af slagsen (som er med her) (28 sider)
    - **The** **Coin** -- en meget anderledes gag-historie, hvor vi følger en mønt hele historien igennem (12 sider)

Hmm... det giver 219 sider... Går 69 sider indenfor "litt slingringsmonn til begge sider"? ;-)
    Hvis jeg skulle fjerne nogen, skulle det (for bredhedens skyld) nok være en af de længere eventyrhistorier. Måske Last Sled to Dawson? Eller måske ikke. Det er svært.

• edited November -1

pryds skreiv:

- Last Sled to Dawson - en tidlig Skrue-historie fra den tid, hvor referencer og så videre ikke havde taget overhånd (28 sider)

Den vil jeg også ha med.

pryds skreiv:

Er er et forsøg på en sammensætning. Jeg mener højst sansynligt noget helt andet om nogle få dage, for det er så svært at vægte så mange historier mod hinanden og finde frem til lige præcis de bedste.

Har det på akkurat samme måten. Det er altfor vanskelig å velge av og til :) Og lister som dette er til for å forandre på.

• edited November -1

pryds skreiv:

- Last Sled to Dawson - en tidlig Skrue-historie fra den tid, hvor referencer og så videre ikke havde taget overhånd (28 sider)
    - The Crocodile Collector - endnu en tidlig eventyrhistorie, men denne gang med Donald og guttene i centrum (18 sider)
    - His Majesty McDuck - godtnok en lang historie, men i modsætning til de to første er den ikke eventyrpræget, men foregår i det hjemlige Andeby (med modifikationer ;-) ) (28 sider)
    - On Stolen Time - her synes jeg næsten, vi er gået over i en anden periode af DRs historier. Der er bare gået få år, men måske er det skiftet til Egmont, der spiller ind. Men her er tale om endnu en historie, der foregår i Andeby, men denne gang er handlingen centreret om en af Petter Smarts opfindelser. Og jeg **eeeeelsker** historier med Petter Smarts opfindelser. Denne er simpel, men den giver mulighed for en genial historie, og Rosa er ikke sen til at gribe chancen (13 sider)
    - The Guardians of the Lost Library - en af de lange eventyrhistorier, hvor handlingen ikke er bundet op på Barks-historier (28 sider)
    - King of the Klondike -- vi skal vel have en historie med fra Life of Scrooge-serien, men det er svært at vælge en ud. Jeg tog denne, fordi det er her, Joakim finder den store guldklump, "The Goose Egg Nugget" (24 sider)
    - The Duck Who Never Was -- tankeeksperiment. Jeg elsker den slags. Hvad nu hvis Donald aldrig var blevet født? (16 sider)
    - Hearts of the Yukon -- denne historie //skal// med. Arh, den kærlighed... (24 sider)
    - The Treasure of the Ten Avatars -- endnu en lang eventyrserie med sin egen historie og uden alt for meget CB-halløj -- og så er der gået nogen år siden den sidste af slagsen (som er med her) (28 sider)
    - The Coin -- en meget anderledes gag-historie, hvor vi følger en mønt hele historien igennem (12 sider)

At du utelater "Gyro's First Invention" er en ting, men at du ikke nevner "The Lost Charts of Columbus" som burde være aktuell av hensyn til svenskene synes jeg er litt mer betenkelig.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

At du utelater "Gyro's First Invention" er en ting, men at du ikke nevner "The Lost Charts of Columbus" som burde være aktuell av hensyn til svenskene synes jeg er litt mer betenkelig.

Jeg spekulerede //overhovedet// ikke på, hvilke historier, der er udgivet hvor og hvornår, da jeg lavede listen. Jeg holdt mig til at prøve at vælge historier, som repræsenterer DRs arbejde bredt over tid og genre, og som, jeg samtidig synes, er imellem hans bedste.

Gyro's First Invention faldt desværre ikke ind under det sidste. Jeg synes den er god -- men ikke blandt Rosas bedste. Beklager.

Men lad os se din liste, Sigvald.

• edited November -1

Er ikkje så på det reine med sidetala, og har uansett ikkje eit like klårt minne om alle historiane hans (dersom eg i det heile tatt hugsar alle historiane hans), men...

- Solens Sønn - foretrekker denne framfor "Siste hundeslede til Dawson" kva tidleg Rosa-spenningshistorie angår. (Dei andre tidlege, som Pengeflommen, er eg ikkje fullt så begeistra for som dei to)
    - Den Siste Herren av Eldorado - ein av hans mest velukka sequels, og til si eiga historie i tillegg. Min favoritt slutt-scene nokon gong.
    - Kong Skrue av Skrueriket - ein veldig humorfokusert spenningshistorie der han etter mi meining briljerer i å fokusere på humoren utan at det går utover spenningsmomentene.
    - De Ti Avatarer - slår ut "Visdommens Voktere" som enkeltstående spenningshistorie utan tilknytning til tidlegare eigne historiar eller Barks-historiar.
    - I Hjertet av Yukon - fordi den representerer hans ungdommelege Skruehistoriar frå Lo$ på verdig måte utan å lide av å bli presentert ute av kontekst, og er ein av hans meir sentimentalt sterke historiar.
    - Skrues Liv Kapittel 12: Eneboeren på herregården - ei historie som viser hans evne til å beskrive det nære forhaldet mellom Skrue, Donald og trilligene på særs god måte, og samtidig i stor grad er uavhengig av Lo$-konteksten - den kan simpelthen sjåast som Skrues fyrste eventyr med nevøane. Kanskje ei fin fyrstehistorie i boka?
    - Skrue går på veggen - hans beste gag-historie etter mi meining.
    - En helt spesiell liten ting - fordi det er ein heilt spesiell ting... burde vere bokas siste historie, utan tvil.

Og, om det er plass til meir, det er det dog neppe,

Columbuskartene - ein av hans beste Barks-oppfølgjarar, og desse burde ha representasjon.

Om eg må fjerne nokon av dei, går "Eldorado" og Lo$ 12 ut, i den rekkefølgja. :-)

• edited November -1

pryds skreiv:

Men lad os se din liste, Sigvald.

Den finner du i en tilsvarende tidligere tråd ved navn "Don Rosa`s beste":
    http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&innlegg=12304#12304

• edited November -1

En liten digresjon igjen:

MikroMidas skreiv:

Sist gang noen døde i en Disney produksjon var vel moren til Bambi ?
    Kong Skrue av Skruerike.

En skulle faktisk tro det da det er veldig få ganger en tenker over at dette skjer men overraskende mange ganger dør skurken i filmen (Snehvit, Løvenes Konge, Aladdin osv).

Dessuten har en filmer som Nemo der en får høre om grusome dødsfall, og De utrolige der hovedpersonen faktisk sjuler seg bak et lik.

Det som er spesielt med f.eks. Bambi er at en aldri ser at moren dør, en bare forstår det ut fra hva faren til Bambi sier etter brannen.

• edited November -1

Off-topic: :-)

Dessuten har en filmer som Nemo der en får høre om grusome dødsfall

Jammen godt at vi har eit stort konsern som Disney som kan lage store filmar der born i alle aldre kan lære at det er grusomme og forferdelege dødsfall når ein fisk blir spist av ein annan fisk.

Laserblikk døydde i De utrolige, han. Han var jo i live i byrjinga av filmen, og då vi kom til moderne tid stod det i avisa at han var forsvunne. Det neste vi såg av han var at liket hans sat inne i den hula. Og han var langt frå den einaste som døydde. Vi såg mellom anna skurkar som køyrde desse flygande fartøya sine rett inn i ein fjellvegg for deretter å gjennomgå ein vanvittig eksplosjon, noko det ville vera ganske umogleg å overleve.

SPOILER:

Og don't let me get started on korleis det gjekk med Syndrom. Mannen blei sugd inn i ein jetmotor, jo!

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

En liten digresjon igjen:
    En skulle faktisk tro det da det er veldig få ganger en tenker over at dette skjer men overraskende mange ganger dør skurken i filmen (Snehvit, Løvenes Konge, Aladdin osv).

Ganske stor forskjell på generellt tilfeldige skurker/slemminger og mødre/fedre som jeg prøvde å trekke frem.

Dødsfall og døde slektninger trekkes frem i serier/filmer men det er meget få nære slektninger som **vandrer** **bort** i andeby mens vi har vært der (i seriene/filmene). Men det er mange som **har** **vandret** **bort** i andeby når vi ikke har vært der (ikke beskrevet i serier/filmer).

Jeg kommer ikke på flere dødsfall mellom fedre/mødre og direkte avkom som er **beskrevet** i en serie/film enn de to tilfellene jeg har skissert . Da holder jeg Don sine fanzine tegninger utenom dette :)

• edited November -1

Mufasa døydde jo, då. Og det gjorde vel Scar òg i slutten av filmen (ja, han var skurk, men han var tross alt onkel i tillegg).

Hm ... du har sjølvsagt rett i at det har kome ein slik tråd tidlegare òg, Sigvald. Den har eg ikkje fått med meg.

• edited November -1

Enig at det har vært en del dødsfall i filmene, bare tenk på den lille gorilla-babyen som ble drept i Tarzan. Det verste og tristeste dødsfallet for meg er nok moren til Bambi, den sekvensen må jeg "skippe" over hver gang jeg ser filmen. :-(

Beklager så mye av vi kom litt ut av tråden her !!!!!

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Jammen godt at vi har eit stort konsern som Disney som kan lage store filmar der born i alle aldre kan lære at det er grusomme og forferdelege dødsfall når ein fisk blir spist av ein annan fisk.

Kanskje Disney her er inspirert av George Lukas? I Star Wars episode I "The Phantom Menace" blir i hvert fall flere fisker spist av større fisker og Qui Gon Jinn sier "There's always a bigger fish".

• edited November -1

"There's always a bigger fish" er vel neppe eit ordtak patentert av Lucasfilm. På den andre sida så er det realtivt liten odds for at alle bakmennene til "Finding Nemo" ikkje har sett "The Phantom Menance", så ein veit jo aldri.

Disneyfilmar har flust i død. I "Taran and the black cauldron" ser me til og med ein hær av dødninger. Rottenikken fell ned frå Big Ben. For ei rott- eh, mus må det vere som å falle ned frå Mt. Everest. Snøkvits far dør teknisk sett i løpet av introduksjonsbiten til filmen. Forsåvidt gjer mora hennar det òg. I "The Incredibles" får me sjå haugevis av superheltar dø pga. kappene sine i ein humoristisk mimrescene, som eg personleg fann til tider meir grotesk enn underhaldene. Mufasa dør, sterk scene forøvrig. Implisert i åpninga av "The Jungle Book" er det at Mowglis foreldre ligg døde i nærleiken. Askepotts far dør på same måte som Snøkvits gjorde, under ei åpningsscene med voiceover. Alle dør, òg i Disneyfilmar. Det er i Disney sine **teikneseriar** at det er slik ein raritet.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

"Alle dør, òg i Disneyfilmar. Det er i Disney sine **teikneseriar** at det er slik ein raritet.

Dette er selvfølgelig riktig. Har dere noen flere eksempler på slike rariteter? Det første jeg tenker på, er Barks-klassikeren "Det gamle slottets hemmelighet", kanskje en av de skumleste og mest gotiske Skrue-historiene jeg har lest. Riktignok forekommer det vel ingen dødsfall direkte i fortellingen (selv om vi på et tidspunkt blir lurt til å tro det), men vi møter bl.a. en bedrager som gir seg ut for å være en annen "som døde for noen måneder siden". Dessuten kommer jo guttene i løpet av historien faktisk over et EKTE SKJELETT (grøss...)

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

"Alle dør, òg i Disneyfilmar. Det er i Disney sine **teikneseriar** at det er slik ein raritet.

Både du og Olaf har kommet med flere filmer enn jeg tenkte på når jeg kom med min liste. Men det kan virke som at dødsfall til nære slektninger er forbeholdt filmene og ikke tegneseriene. Eller er det mange flere jeg har glemt der også.

• edited November -1

I "Donald Duck på Grønland" ser Donald for seg at Anton har blitt spist av en isbjørn. Riktignok er dette bare Donalds fantasi, men død er han jo.

• edited November -1

Min liste:

Siste hundeslede til Dawson
    Krokodillejegeren
    De ti Avatarene
    Visdommens Voktere(Disney historien over alle disney historier)
    Et gjenoppstått vrak
    Slaget om Andebyfortet
    Blikk for detaljer
    Den siste herren av Eldorado
    T.R.A.N.G.S.T.A.R.T.

Antall sider? Aner ikke!

• edited November -1

Her er min liste: :D

Solens sønn
    Visdommens voktere
    En gullgruve
    Onkel Skrue går på veggen
    Oppgjør i Bløff
    Blikk for Detaljer
    Kampen om Sampo
    Tilbake til Xanadu
    Krokodillejegeren
    Eldorados siste herre
    De ti Avatarene
    Columbuskartene

Dette er bare et lite utvalg av hva jeg ser på som DR's beste. Tatt i betraktning at Skrues liv ikke inngår i dette(De opprinnelige kapittelene...) som for meg er de beste historiene, er disse på toppen:D

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?