Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Min første Donald-historie på trykk

edited July 2005 in Donaldisme

Vet ikke om det har noen allmenn interesse, men min første andehistorie, "A Dime in Time" er nå tydeligvis kommet på trykk i Finnland. Den finske tittelen er så vidt jeg kan finne ut "Ajastettu ensilantti" og koden er D/D 2003-043. Har ikke sett Vicars tegninger ennå, og det er visst ikke helt bestemt når den kommer i Norge, men det blir en gang til høsten. Stor takk til fødselshjelper Olaf.

«1

Comments

• edited November -1

Gratulerer!

• edited November -1

Eg må vel gratulere deg, då! Visste ikkje at du var manusforfattar.

• edited November -1

Gratulerer! Hadde vært morsomt om du kunne gitt oss en liten "trailer". :-)

• edited November -1

_*GRATULERER*_ fra meg også. Visste heller ikke at du hadde skrevet et manus.
    Ser fram til at den vil komme hit til landet !!

• edited November -1

Hej Nils Petter. Tillykke med berømmelsen i Finland! :-)

Jeg ser, at det pågældende finske blad er indekseret til Inducks, men dit navn er stavet "Nils Peter Smeby". Udfra dit brugernavn her på AO går jeg ud fra, at det skal være "Petter" istedet for "Peter"?
    http://coa.inducks.org/issue.php/x/fi/AA2005-28

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Vet ikke om det har noen allmenn interesse, men min første andehistorie, "A Dime in Time" er nå tydeligvis kommet på trykk i Finnland. Den finske tittelen er så vidt jeg kan finne ut "Ajastettu ensilantti" og koden er D/D 2003-043. Har ikke sett Vicars tegninger ennå, og det er visst ikke helt bestemt når den kommer i Norge, men det blir en gang til høsten. Stor takk til fødselshjelper Olaf.

Olaf!
    Hvorfor utkommer denne historien i Finland før den utkommer i Norge når den er skrevet av en nordmann?

• edited November -1

Åssen i huleste skal han vite det?!

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Åssen i huleste skal han vite det?!

Han klarte jo selv å få sin første historie utgitt i Norge først.

• edited November -1

Finland og Noreg har ikkje same utgivingskalender, veit du. Den norske redaksjonen får tilsendt historiene for åtte blad om gongen og sjonglerer fritt innanfor desse. Difor kjem historia altså ut i Skandinavia nokre få veker seinare enn i Finland. Nøyaktig kvifor historia kjem ut i Finland før i Noreg, må du nesten spørre folk som jobber i Egmont om.

Og eg "klarte" ingenting. Forfattarens nasjonalitet er sjelden ein faktor som speler inn for når ting blir utgitt. Historia blei utgitt i Noreg først førre gong fordi det var normalen den gongen (og fordi den historia aldri blei utgitt i Finland), men no er det altså ganske tilfeldig innanfor ei ramme på åtte blad om ting kjem ut først i Noreg eller i Finland/Tyskland/Aust-Europa.

• edited November -1

Gratulerer så mye med debuten! Visste heller ikke at du hadde noe på gang, er jammen meg mange her inne som skriver manus nå! Gleder meg til å se den ja.
    Mulig å få en bitteliten smakebit? (a) ;)

• edited November -1

pryds skreiv:

Hej Nils Petter. Tillykke med berømmelsen i Finland! :-)

Jeg ser, at det pågældende finske blad er indekseret til Inducks, men dit navn er stavet "Nils Peter Smeby". Udfra dit brugernavn her på AO går jeg ud fra, at det skal være "Petter" istedet for "Peter"?
    http://coa.inducks.org/issue.php/x/fi/AA2005-28

Stemmer, det skal være to t'er. Jeg har bedt Harry Fluks om å rette det ved leilighet. Takk skal du ha.

Til Pannekake og andungen kvakk kvakk:

Noen trailer eller smakebit fra historien kan jeg dessverre ikke gi. Jeg tror ikke Egmont vil like det. Men jeg kan si så mye som at det er et ganske sofistikert plot med masse action.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Olaf!
    Hvorfor utkommer denne historien i Finland før den utkommer i Norge når den er skrevet av en nordmann?

Du av alle burde vite at det ikke er nasjonaliteten på forfatteren som avgjør dette. Don Rosa får f.eks. gitt ut sitt først i Scandinavia (noe jeg er fullt klar over at du helt sikkert vet).

• edited November -1

Gratulerer. Si i fra når historien kommer på norsk, så skal jeg huske å kjøpe bladet. Kjøper ikke bladet til vanlig, men må det når det er norsk forfatter. Hvilket nummer var det Olaf Solstrand sin ble trykket i? Hadde vært kult lese historien som jeg har lest mye om.

• edited November -1

Pocket skreiv:

Hvilket nummer var det Olaf Solstrand sin ble trykket i?

26/03, den andre i 35/04.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Vet ikke om det har noen allmenn interesse, men min første andehistorie, "A Dime in Time" er nå tydeligvis kommet på trykk i Finnland. Har ikke sett Vicars tegninger ennå, og det er visst ikke helt bestemt når den kommer i Norge, men det blir en gang til høsten.

Selvsagt har dette interesse!

Vil i likhet med andre her få lov til å gratulere! Gleder meg til å lese historien din, og det er flott at du har vært heldig å få Vicar som tegner!

Noen spørsmål bare:
    Har du laget andre ting som har med tegneserier å gjøre tidligere? I så fall hva?
    Har du andre prosjekter/serier på gang som også kanskje etterhvert vil komme?
    Er det mulig at du også kommer til å tegne noe selv av det du evt. senere vil lage?
    Er du også åpen for å lage serier med f.eks. Mikke Mus?

• edited November -1

Halvor skreiv:

Har du laget andre ting som har med tegneserier å gjøre tidligere? I så fall hva?

Nils Petter lager iallfall stripeserien "Hakkum", som har gått i Moss Dagblad sidan 2000.

Noko av serien kan lesast her:
    http://www.klartekst.no/new_page_13.htm

• edited November -1

Halvor skreiv:

Har du andre prosjekter/serier på gang som også kanskje etterhvert vil komme?
    Er det mulig at du også kommer til å tegne noe selv av det du evt. senere vil lage?
    Er du også åpen for å lage serier med f.eks. Mikke Mus?

Som Olaf nevner ovenfor, lager jeg avis-stripen "Hakkum" for Moss Dagblad. Den ligger på hjemmesiden min www.klartekst.no . Her finnes også en e-postadresse hvis noen vil maile meg privat.

Jeg har sendt inn ti nye historie-ideer til Egmont, og venter på reaksjon derfra. Hvis de liker noen av dem, vil jeg jobbe videre med dem. En av dem er en Mikke Mus-historie.

Tegne historiene selv? Jeg tror ikke det. Selv om jeg kan drodle en brukbar Donald, ville det ta ALTFOR lang tid for meg å tegne for eksempel en 12-siders historie. Da jeg sendte inn manuset for "A Dime in Time", la jeg ved noen skisser av nøkkelscenene som hjelp til tegneren. Men ellers overlater jeg tegnearbeidet til de som virkelig kan det.

• edited November -1

Ser ut som om denne historia kan bli noko forsinka her i landet. Snakka med Maikki Fonneløp om dette no, og ho sa at dei ikkje hadde fått utleggingskabalen til å gå opp heilt, fordi dei ikkje hadde fått det til å passe saman med antall sider og slikt, og at det difor enno ikkje er avgjort når historia blir utgitt på norsk (og dansk/svensk).

• edited November -1

Har akkurat fått vite at historia kjem ut på norsk i DD&Co 49/05.

• edited November -1

Takk for opplysningen! Jeg har ennå ikke sett tegningene, så jeg gleder meg stort. Og jeg er veldig spent på hvordan AOLs medlemmer tar imot historien.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?