Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pondus banker Donald

edited July 2005 in Donaldisme

Ja hva annet kan man vente da? Personlig holder jeg Rocky og Dilbert som kongene nå om dagen (Kongen ligger som kjent på vent, Elvis vil gjennoppstå i år 2013) Disney har fullstendig oversett kortbanenettet, det være seg avisstriper eller kjappe TV animasjoner. OG HOLD KJEFT SIGVALD!!! Ikke noe med Don Rosa å gjøre, bare elendig planlegging fra noe under det de burde være toppledelsen i Disney. Det straffer seg. Man har ikke slaktet daufett, jamfør Hiawata, og man har forsøkt å innføre nye personer i gamle serier uten å omdefinere de gamle seriene. Med andre ord, Disney har vært og er ledet av bøffelhoder, mennesker, i den grad slikt skrot kan kalles mennesker, som er så fiksert på neste kvartal at de ikke evner å lede et konsern et halvt år.

«1

Comments

• SvKSvK
    edited November -1

Nå gjaldt jo denne artikkelen bøker, da. Og Donald har vel ikke akkurat hatt for vane å være ledende i det formatet tidligere heller.

• edited November -1

176-761 skreiv:

Ja hva annet kan man vente da? Personlig holder jeg Rocky og Dilbert som kongene nå om dagen (Kongen ligger som kjent på vent, Elvis vil gjennoppstå i år 2013) Disney har fullstendig oversett kortbanenettet, det være seg avisstriper eller kjappe TV animasjoner. OG HOLD KJEFT SIGVALD!!!

Etter som nevner mitt navn på en så frekk måte, tillater jeg meg å være litt frekk tilbake. Enkle avisstriper og kjappe TV animasjoner er for dagens rus- og dophuer som ikke makter å holde oversikt over lengre og mer komplekse saker.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Etter som nevner mitt navn på en så frekk måte, tillater jeg meg å være litt frekk tilbake. Enkle avisstriper og kjappe TV animasjoner er for dagens rus- og dophuer som ikke makter å holde oversikt over lengre og mer komplekse saker.

Dette har du selvsagt helt rett i, Sigvald. Jeg rekner med at dette også er en av grunnene til at det mest populistiske partiet i Norge har så stor fremgang. Enkle løsninger og overskrifter selger!

• edited November -1

Hehehehe.

Det morosame er at å avskrive noko som populistisk er ei enkel og populistisk løysing i seg sjølv.

Har eg nemnd at eg er ein veldig kynisk person? :-)

• edited November -1

En kommentar fra en som lager både avisstriper og lengre tegneserier ("Holger og Hagbart - Anya" som var i Supernova 2 (Pokus Forlag)) er den lengste jeg har hatt på trykk med sine 24 sider - og jeg holder på med å jobbe på et manus som ser ut til å komme opp i hele 50 akkurat nå). Det er langt vanskeligere å lage en avisstripe på fire ruter enn det er å lage en historie på et titalls sider. Begge formatene skal fortelle en historie, og helst også en god historie. Det sier seg vel selv at det da er vanskeligst å strippe en historie for mest mulig innhold slik at den kan bli fortalt i løpet av noen få ruter - men likevel er underholdende. Og når det er sagt - jeg har lest flere avisstriper som er mer underholdende og har mer innhold enn en roman på 200 sider.

• edited November -1

Da er vi vel begge "dophuer" i følge Sigvald. Naturlig nok er det mer arbeid å tegne lange serier enn korte, men samtidig rekner jeg med at de tegnerne som lever av stripeserier er vel så produktive som de som lager lange serier.

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Da er vi vel begge "dophuer" i følge Sigvald. Naturlig nok er det mer arbeid å tegne lange serier enn korte, men samtidig rekner jeg med at de tegnerne som lever av stripeserier er vel så produktive som de som lager lange serier.

Jeg siktet ikke til serieskaperne, men leserne.

• edited November -1

Ja, jeg leser stripeserier! Flere av mine favorittserier er stripeserier. Er jeg et "dophue"?

• edited November -1

Arne Bye skreiv:

Det er langt vanskeligere å lage en avisstripe på fire ruter enn det er å lage en historie på et titalls sider. Begge formatene skal fortelle en historie, og helst også en god historie. Det sier seg vel selv at det da er vanskeligst å strippe en historie for mest mulig innhold slik at den kan bli fortalt i løpet av noen få ruter - men likevel er underholdende. Og når det er sagt - jeg har lest flere avisstriper som er mer underholdende og har mer innhold enn en roman på 200 sider.

Du har selvsagt full rett til å rangere en mann som Al Taliaferro (striper) foran Carl Barks (lange fortellinger), men mange vil nok være uenig med deg i den filosofien.

• edited November -1

Er det det jeg gjør da? Jeg sier bare at jeg har erfaring med at det er vanskeligere å skrive striper enn det er å skrive lange historier. Men som Netland sier så tar det lengre tid å lage en lang historie. En stripe lager jeg på en dag, mens en historie lager jeg på like mange dager som det er sider ("Anya" tok meg et halvt år, men jeg lagde ikke hele saken i et strekk, så om det komprimeres sammen tok det cirka 24 dager). Begge deler krever en del arbeid, men jeg må jobbe mer med manuset på striper.

Det jeg angriper her er at avisstriper angivelig er kun for "dophuer". Men jeg får det ikke helt til å henge sammen. Som tilleggsopplysning kan jeg legge til at undertegnede leste Dashiell Hammetts "Malteserfalken" i et strekk da jeg gikk på ungdomsskolen så det er ikke konsentrasjonsevnen min som er skyld at jeg liker stripeserier.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Du har selvsagt full rett til å rangere en mann som Al Taliaferro (striper) foran Carl Barks (lange fortellinger), men mange vil nok være uenig med deg i den filosofien.

Personlig føler jeg ikke for å sette inn stripe-tegnere og serie-tegnere i samme rangering. Taliaferro og Bye er dyktige stripetegnere, og Inka Lill er dyktige serie-tegnere. Trenger det å være mer problematisk enn det?
    Problemet er at du gir karakteristikker på folk som ikke er like "ensporede" som deg.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Eg er tydelegvis eit rus- og dophue. Ja, ja. Eg trøster meg med at eg får det kallenamnet av ein person som openbart ikkje forstår kor komplekse avisstriper eigentleg er. Eg har Barks som ein av mine personlege favorittforfattarar, men Bill Watterson har gjort genistreker som Barks aldri var i nærheita av. Må innrømme at eg framleis tenker på Barks som større enn han, men eg er likevel overbevist om at Barks hadde laga ein del betre seriar dersom Bill Watterson hadde laga stripene sine femti år tidlegare, slik at Barks hadde hatt moglegheit til å lære litt av han. Avisstripene har nemlig ein tendens til å vera vanvittig komplekse.

Har nettopp byrja å lese ein ny stripeserie på nett ("Player vs. Player" - www.pvponline.com ) - og for å kome i gong med det, gjekk eg tilbake til stripe nummer 1 og leste gjennom ALLE stripene som er laga. Dei fleste stripeseriar i dag er nemlig ikkje enkeltståande ha-ha-vitsar, men brotstykke av ei enkelt historie som går over hundrevis eller tusenvis av striper. Då går det ikkje an å dømme ein serie basert på ei enkeltståande stripe, ettersom det handlar om å bli kjent med figurane og universet og den stadig pågåande historia som har vart i mange år. Men forskjellen er at i avisstripeuniverset skal kvar enkelt avisstripe helst KUNNE lesast som enkeltståande OG ha eit poeng I TILLEGG til å vera ein del av ei større heilheit. Når ein tar det i omsyn, er den openbare konklusjonen at gode stripeseriar er MEIR komplekse enn lengre historier. Det gjelder sjølvsagt ikkje enkelte seriar som burde ha vore avliva for mange år sidan (då tenker eg på overvektige vikingar og oransje katter og sånt), men GODE stripeseriar er vanvittig komplekse.

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Sigvald skreiv:

Personlig føler jeg ikke for å sette inn stripe-tegnere og serie-tegnere i samme rangering. Taliaferro og Bye er dyktige stripetegnere, og Inka Lill er dyktige serie-tegnere. Trenger det å være mer problematisk enn det?

Det er 176-761 som gjør det mer probelamtisk enn det. Først står han for et skjult angrep mot de lange seriene, ved å insinuere at Disney/Egmont burde prioritere avisstriper fremfor lange serier - deretter fortsetter han med et lite sleivspark direkte rettet mot meg.

Problemet er at du gir karakteristikker på folk som ikke er like "ensporede" som deg.

Jeg har ikke noe mot korte striper Geir, de kan være artige nok de. Mitt poeng er dog at tegneserier er mer enn det. Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om lange serier i det hele tatt.

• edited November -1

Jeg har ikke noe mot korte striper Geir, de kan være artige nok de. Mitt poeng er dog at tegneserier er mer enn det. Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om lange serier lenger.

Godt å høre at også du er dophue da!
    Jeg er nesten helt sikker på at de som kun bryr seg om stripeserier ikke ville lest lange serier uansett. Det blir, slik jeg ser det, ganske så håpløst å gi stripeseriene skylden for at de lange seriene selger dårligere... Og du er faretruende nær en slik konklusjon.

• edited November -1

Arne Bye skrev:

Det jeg angriper her er at avisstriper angivelig er kun for "dophuer".

Det har jeg da ikke sagt. Det går delvsagt an å kose seg med avisstriper uten at man er noe "dophue", men slike serier synes å appellere ekstra til dagens generelt lite engasjete ungdomsgenerasjon. (Ingen av våre unge venner på AOL trenger å føle seg truffet av dette at AOL jo nettopp er et forum for engasjerte tegneserielesere som har skjønt verdien i serier om DD&Co).

NetlAnd skreiv:

{{ Jeg har ikke noe mot korte striper Geir, de kan være artige nok de. Mitt poeng er dog at tegneserier er mer enn det. Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om lange serier lenger.

Godt å høre at også du er dophue da!

Nå vrøvler du godt, jeg leser jo mest lange serier.

Jeg er nesten helt sikker på at de som kun bryr seg om stripeserier ikke ville lest lange serier uansett. Det blir, slik jeg ser det, ganske så håpløst å gi stripeseriene skylden for at de lange seriene selger dårligere... Og du er faretruende nær en slik konklusjon.

Nei stripeseriene har ikke skylden, den ligger hos dagens generelt uengasjerte og uvitende lesere.

• edited November -1

Ok, da er vi enige om at striper er både for engasjerte AOL-ere og for

dagens rus- og dophuer som ikke makter å holde oversikt over lengre og mer komplekse saker

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Ok, da er vi enige om at striper er både for engasjerte AOL-ere og for

dagens rus- og dophuer som ikke makter å holde oversikt over lengre og mer komplekse saker

Slik kan det også sies.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er 176-761 som gjør det mer probelamtisk enn det. Først står han for et skjult angrep mot de lange seriene, ved å insinuere at Disney/Egmont burde prioritere avisstriper fremfor lange serier

Nei ... han seier at Disney-seriane gjer ein stor feil ved å fullstendig oversjå det at det er mogleg å lage stripeseriar.

Populistisk sett er det nok delvis riktig, ettersom stripeseriar nok er meir populære blant folk flest i dag enn lengre historier. Men eg tviler på at Disney-seriane kunne ha klart å danne ein stripeserie som er så sjølvutviklande og nyskapande at den kan bli populær med figurar som har eksistert i sytti år.

- deretter fortsetter han med et lite sleivspark direkte rettet mot meg.

Berre ein full manns måte å seie "og dette er ikkje meint som eit angrep på Don Rosa" på.

Jeg har ikke noe mot korte striper Geir, de kan være artige nok de. Mitt poeng er dog at tegneserier er mer enn det.

Dei beste stripeseriene ER mykje meir enn det.

Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om lange serier i det hele tatt.

Då ligg problemet hos menneska og ikkje stripeseriane. Det er ikkje desse som stripeseriar blir laga for. Stripeseriar er kunst og litteratur akkurat på same måte som lengre teikneseriar. Serieskaparane har framleis eit univers av figurar dei ønsker å formidle, alle kjenslene bak serien er den same. Forskjellen er at den kjem ut i eit anna format.

For å bruke eit eksempel: Rex Rudi. Opprinneleg blei denne teikneserien laga som ein veldig lang serie (var det åtti-nitti sider eller noko?). Kva skjedde då serieskapar Rudi tok med serien til Sigbjørn Stabursvik i Egmont? Han fekk meldinga "dette kan vi ikkje gi ut, men dersom du lager fire sider med striper tar eg det inn i neste Nemi". Og serien går som ein storm. Han har gitt ut to julehefter som er fylt med lange historier frå perm til perm, og dei lange historiene er g-e-n-i-a-l-e. Men for all del, ein får då absolutt med seg veldig mykje av essensen av serien ved å lese stripeseriane òg. Så kvifor er det slik at dei korte stripene er for dophuer og dei lange historiene er for sofistikerte intelligente menneske, når det er nøyaktig same serie?

Både Pondus og Nemi, landets to mest populære stripeseriar, kjem ut med lengre historier med jamne mellomrom (trur eg då, har aldri lest så mykje Nemi). Veldig mange andre seriar gjer det same. Kva er det som gjer at Pondus-historia "Jakten på Jokkes pappa" er ein intelligent serie, medan omtrent alt anna som er laga av same serie er søppel som berre kan nytast dersom ein på førehand har inntatt store doser narkotika?

Folk som liker lange historiar er dessutan ikkje så flinke til å mase på dei store forlaga. Kva medfører det? Det medfører at dersom ein lagar lange historiar i Noreg i dag, er klarer ein ikkje å få utgitt det, iallfall ikkje på ein slik måte at ein tjener litt pengar på det. Det medfører at mange av dei aller beste teikneserieskaparane vi har her i landet garantert lagar stripeserier, og då kan det ikkje vera berre søppel heller.

Stripeserier kan vera like gode, like interessante, like geniale og like komplekse som andre teikneseriar. Dei blir laga for alle slags teikneserieelskarar, og er altså ikkje berre noko som kan nytast av rus- og dophuer.

For ikkje å snakke om at nye stripeseriar innebærer at ein faktisk har ein ny serie som kan utvikle seg og som bærer ei uendeleg historie over lengre tid. Det vil i dei aller, aller, aller fleste tilfelle kunne vera eit meir genialt og nyskapande arbeid enn å skrive nye manus til ein teikneserie som har eksistert og stått omtrent på stedet hvil i sytti år. (Ja, Arne, eg seier at eg synest at du er ein betre serieskapar enn meg.) Disney-universet blei strengt talt ferdigutvikla på Barks' tid, og det er ikkje lov til å gjera større endringar der, difor er det lite interessant der, sjølv om det for all del går an å lage mange gode historier innanfor det universet som er gitt - men lesaren veit kva han eller ho får, fordi alle historiene har det same utgangspunktet som dei har hatt i femti år. Vi veit at dersom B-gjengen skulle klare å rane onkel Skrue, er det noko som kjem til å skjære seg, og dei kjem til å bli arrestert på slutten av historia - fordi vi har lest det tusen gonger før. Då synest eg at det er litt meir spennande å lese ein nyskapande serie der eg ikkje veit kva som kjem til å skje, og dei fleste av desse er stripeseriar.

Stripesjangeren medfører dessutan at serieskaparen har moglegheit til å "kommunisere med lesaren" på dagleg basis - det er umogleg å skrive ein tjuefiresider dagleg, sjå berre på kor lang tid Don Rosa og *kremt* meg bruker på historiene våre. Dei fleste blada i butikkhyllene som inneheld lengre historier - Donald, Fantomet, Sølvpilen - er lisensierte seriar som lagast av ein mengde serieskaparar. Nei takk, då foretrekker eg seriar som er laga av EIN serieskapar. For all del, eg likar Disney-seriane, men eg hadde nok likt dei betre dersom dei utelukkande hadde vore laga av Carl Barks. Vi ser jo kor mykje kaos det har medført at vi har så mange serieskaparar, og ikkje er det så positivt for kvaliteten heller. Så eg foretrekker seriar som har berre EIN manusforfattar (eller ei gruppe som jobber tett saman). Kontinuitet og alt anna teke i omsyn. Skal ein enkeltperson skrive massevis av lengre seriar, vil ein ikkje få utgitt dei så ofte. Så er det rart at mange foretrekker dei seriane dei faktisk har moglegheit til å lese nye, GODE striper av dagleg?

Det finst veldig mange grunnar til at stripeseriar er så populære. Dei fleste av dei har absolutt ingenting med dop og rus å gjera.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Enkle avisstriper og kjappe TV animasjoner er for dagens rus- og dophuer som ikke makter å holde oversikt over lengre og mer komplekse saker.

Trodde aldri jeg skulle oppleve at du anser deg selv som dophue Sigvald :) Ser i ett par andre tråder at du sterkt forsvarer og hyller Gottfredsson. Vet også at du er en stor tilhenger av mannen i trikot, nei ikke Kjell Steen, men originalen Fantomet. Og du har vel mange ganger fremhevet tidlige fantomet historier som noe av det beste som er laget og noe som dagens **dophuer** burde lese mere av.
    Du vet hvordan Fantomet og Gottfredsson sine Mikke serier ble presentert opprinnelig, og du vet hvordan de ble produsert opprinnelig før de ble satt sammen til den formen de presenteres i nå? Håper du husker det neste gang du anser folk som leser dagstriper for dophuer.

Arne Bye skreiv:

Det er langt vanskeligere å lage en avisstripe på fire ruter enn det er å lage en historie på et titalls sider. Begge formatene skal fortelle en historie, og helst også en god historie. Det sier seg vel selv at det da er vanskeligst å strippe en historie for mest mulig innhold slik at den kan bli fortalt i løpet av noen få ruter - men likevel er underholdende.

Bedre kan det vel ikke sies og her kommer det rett fra en person som har **brukt** begge uttrykksformene.

NetlAnd skreiv:

Personlig føler jeg ikke for å sette inn stripe-tegnere og serie-tegnere i samme rangering.

Helt enig, det er to forskjellige verdener. Men i mine øyne er det Bill Watterson gjorde med Calvin&Hobbes bedre og mye mere nyskapende enn mye annet som er lansert de siste tyve år. Men som serie er det ikke så lett "å slå ihjel" Alan Moore sine serier med Watterson sine om du skjønner hva jeg mener. Begge er bra men veldig forskjellige, heldigvis.

Sigvald skreiv:

Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om lange serier i det hele tatt.

Problemet oppstår i det øyeblikket folk blir så ensporede at de ikke bryr seg om **korte** serier i det hele tatt !

Olaf Solstrand skreiv:

Det finst veldig mange grunnar til at stripeseriar er så populære. Dei fleste av de har absolutt ingenting med dop og rus å gjera.

Dop og rus har vel også fint lite å gjøre med dagens kjappe TV-animasjoner også. Mener også å huske at på 30/40 tallet så var det stort sett bare stripeserier å få med våre venner fra Andeby. Animasjonsfilmene på 30/40 tallet var om mulig ennå mere stappet med gladvold på ennå høyere tempo ann det som produseres i dag. Jeg tør ikke tenke på hvilke enorme mengder dop som Chuck Jones, Tex Avery og alle de som kunne animasjonsfilmer på den tiden måtte ha puttet i seg, helt utrolig at de fikk laget noe i det hele tatt.

NetlAnd skreiv:

Dette har du selvsagt helt rett i, Sigvald. Jeg rekner med at dette også er en av grunnene til at det mest populistiske partiet i Norge har så stor fremgang. Enkle løsninger og overskrifter selger!

Det mest fantastiske er jo at kjernevelgerene til det partiet er de som roper høyest om at markedskreftene skal bestemme alt av priser. Når det da gjelder priser på CBL på ebay så er det tabu å la markedskreftene virke fritt, **da** kommer begreper som prisfastsetting på banen ;)

Kan i den anledning rapportere at CBL IKKE ble solgt for 4000 US$ og fortsatt fin ferie til meg og alle andre.

• edited November -1

...man kan inderlig vell tåle den urett som ikke rammer en selv.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?