Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Tidenes svakeste Disney-tegner?

124

Comments

• edited November -1

Skulle du sett! Liten stilig "trykkleif" for oss blodfans:-)

• edited November -1

Quint skreiv:

Skulle du sett! Liten stilig "trykkleif" for oss blodfans:-)

I historien Much Ado About Phooey ("Stor ståhei for ingenting" på norsk) er det faktisk bevisst at Phooey er med.

• edited November -1

Den historien er jo nyere enn f. eks.: "Pyramidale affærer", da. Så Phooey blir jo på en måte litt anakronistisk. Men dette kan jo Hernandez ha oppdaget før han tegnet Much Ado About Phooey. :-)

• edited November -1

Psst! Jeg foreslår at dere innskjerper linkingen. Linkene deres fungerer nemlig ikke. Korrekt link er http://coa.inducks.org/story.php?c=D+97589.
    Forøvrig burde Lars brukt det alminnelige ordet confusion istedet for det lite brukte ado.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Forøvrig burde Lars brukt det alminnelige ordet confusion istedet for det lite brukte ado.

Nei, det burde han ikke. Tittelen er utvilsomt en allusjon til Shakespeare-stykket "Much Ado About Nothing".

• edited November -1

Ja, men du skjønner da at Sigvald mener Shakespeare burde ha skrevet på alminnelig engelsk heller enn å bruke sånne rare ord.

• edited November -1

Karamell skreiv:

Nei, det burde han ikke. Tittelen er utvilsomt en allusjon til Shakespeare-stykket "Much Ado About Nothing".

OK, men tror du DD&Cos målgruppe har hørt om Shakespeare?

• edited November -1

Dette er ikke den eneste historien som har Shakespeare-referanser.
    The Queen of the Wild Dog Pack
    A Midsummer Night's Duck
    Master Of Puppets
    Donald Othello
    Wherefore Art Thou, Donald?
    Det er sikkert flere også.

Hva mener du om The Once And Future Duck? Har målgruppen til Don Rosa hørt om T.H. White?
    Eller har de hørt om denne filmen/boka eller kanskje denne?

Jeg synes det er artig at Donald-forfattere bruker slike klassiske titler med en donaldistisk vri.
    Kanskje det pirrer nysgjerrigheten til de yngre leserne.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

OK, men tror du DD&Cos målgruppe har hørt om Shakespeare?

Hvis de leser Donald på engelsk – ja!

Glomgold skreiv:

Jeg synes det er artig at Donald-forfattere bruker slike klassiske titler med en donaldistisk vri.

Enig. Jeg har sansen for at historier kan leses på flere nivåer. Hva gjør det vel om Shakespeare-referansen går over hodet på en gjennomsnittlig ti-åring (og Sigvald)?

• edited November -1

Her kommer vel også endel italienske serier inn, nemlig dem som er bygd på historiske mesterverk av klassiske forfattere. Mange vil nok kalle disse historiene parodier, men for meg så inspirerte de til å bli bedre kjent med de klassiske forfatterne som Homer, Shakespeare og Tolstoj. Og selvsagt mange flere jeg ikke kommer på i farten.
    Men både serier og filmer med flere humorlag bidrar til å spre historiene til flest mulig folk, derfor virker det som det også blir laget fler og fler slike.

• edited November -1

Glovan Battista Carpi, uten tvil. Den stilen liker ikke jeg.

• edited November -1

Don Rosa.

• edited November -1

Hmm.. Jeg er ikke den som finner de dårligeste tegnerene, jeg finner heller frem det beste i alle tegnerene. Jeg syns alle har et talent på sin egen måte. Nå, det er noen som er bedre en andre, det skal jeg inrømme. Men jeg syns ikke at noen er sløve. Alle er gode på hver sin måte. Men den som jeg da kvalifiserer som mindre bra enn de andre må være Noel Van Horn.

• edited November -1

kattazar skreiv:

Don Rosa.

Synes du Don Rosa er den verste tegneren?! Nei, uff …

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

kattazar skreiv:

Don Rosa.

Jeg tenkte det samme.

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

kattazar skreiv:

Don Rosa.

Mr. Rosa har slitt med en øyesykdom siden 2008. Han er ferdig som historietegner, så nå slipper du å se mer til noe nytt fra den kanten... Men tegne var noe han KUNNE!

• edited November -1

Quint skreiv:

Chrisneitoffer skreiv:

kattazar skreiv:

Don Rosa.

Mr. Rosa har slitt med en øyesykdom siden 2008. Han er ferdig som historietegner, så nå slipper du å se mer til noe nytt fra den kanten... Men tegne var noe han KUNNE!

Ja, ingen tvil om at han var bedre enn Massaroli, for eksempel.

• edited November -1

DonaldistenStian skreiv:

Chrisneitoffer skreiv:

kattazar skreiv:

Don Rosa.

Jeg tenkte det samme.

kattazar fremstår som en anti-Rosa barksist. Den vonde Disney-Studios tiden (1993-1998) synes dessverre stadig å kaste enkelte mørke skygger over de donaldistiske kretser :-(

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Han skriver godt og tegner dårlig.

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Han skriver godt og tegner dårlig.

Etter min mening er det helt omvendt. Jeg har også lagt merke til at flere mener han ble bedre og bedre til å tegne etter hvert. Selv mener jeg at streken hans ble stivere med årene. Arbeidene fra tidlig 90-tall er mye sprekere og friere enn de siste greiene. Er det bare jeg som synes det?

mod.anm: sitatet over var det kattazar som sa, ikkje Chrisneitoffer

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?