Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Tidenes svakeste Disney-tegner?

135

Comments

• edited November -1

Jeg liker (gjentar: liker) Kloderik i Hubbards klossete strek. Selv om jeg hater den trenden han kommer fra. Tom & Jerry (som ikke er Disney, vet det) falt for det samme nakketaket. Forferdelige tegninger. Roadrunner, under KONGENs (KONGENS er forbeholt Elvis, så en liten s må vi ha der) Chuck Jones forfalt alvorlig på 60 tallet. Samme stil som Hub. Men Klodrik ducket på sett og vis opp i den stilen. Derfor passer klod og stil som hånd i hanske. Jeg liker dem. Satis.

• edited November -1

Den værste Disney tegneren vå være Alberto Lavoradori. De kaotiske tegningene gjør meg sjøsyk, og måten han tegner ender på burde vært ulovlig. ( ihvertfall i de historiene jeg har lest av han. Pocket 226 med historiene "Donald Duck og Den Fremmede Gjestfriheten" og "Den Manglende Figuren" er gode(dårlige) eksempler på hans stil.

• LSLS
    edited November -1

(Gammel tråd)
    Hvis jeg skal prøve å plassere der nr.1 er verst:

Jose Ramon Bernado NR.1 hvorfor:Gode grunner er at han tegner folk som både potet og agurk,fasongene ser ut som at han har tegnet i søvne!Langbein ser jo i visse tilfeller ut som en bønnestengel.

Guido Scala NR.2 hvorfor:Stilen er stiv som stein!Selv om han han sånn grei til å skrive manus.

Santiago Barreira NR.3 hvorfor:Hva er det som feiler han?Stilen passer rett og slett ikke inn i Donald-historier!

• edited November -1

Jeg må få lov til å si meg uenig i alle tre, og spesielt nummer 1 og 2. Bernadó har en ganske flytende stil, og jeg skjønner godt at ikke alle har sans for hans Mikke-tegninger, og kanskje spesielt hans Langbein som i hans illustrasjoner har en ganske gummiaktig kropp. Bernadó sine Donald-tegninger synes jeg derimot er glimrende.

Guido Scala er faktisk en tegner jeg alltid har likt spesielt godt. Minnes med glede en god del av hans julehistorier, og av en eller annen grunn synes jeg alltid hans tegninger har vært spesielt koselige. Donald ser allltid snillest ut i Scalas tegninger. Han er også en av de italienerne som jeg synes har lettest gjenkjennelig stil, og en stil som jeg forbinder med noe tradisjonelt og koselig. Så hvorfor så mange har noe imot Scala skjønner jeg ikke. I mine øyne er han en av de tradisjonelle pockettegnerne som bør verdsettes spesielt, både på grunn av at han tegner godt og at han har vært med i flere tiår.

Barreira har jeg ikke like stort forhold til, men jeg synes absolutt ikke at han er dårlig til å tegne. Det er det jo forsåvidt ingen Disney-tegnere som er, og heller ikke Barreira. Men som sagt så har jeg kanskje større sans for både Bernadó og Scala.

• LSLS
    edited November -1

Julehistoriene til Scala er jeg faktisk enig med deg i.

• edited November -1

Synes Arild Midthun har de trøtteste tegningene. Helt siden Pyton gikk inn, synes jeg han aldri har gjort seg like flid med tegningene.

En som også har tapt seg med årene er Mau Heymans. Hans tidligere Donald-tegninger hvor endene hadde pannelugg og av og til tunga hengende ut av nebbet var beint fram komiske, men nå er liksom alt blitt "ufarlig". Han skal ha ha skryt for å ha fremstilt Hetti, Letti og Netti med mer individuelle trekk, istedet for 3 "Dolly-kloner".

Og han kopierer faktisk Barks` tegnestil...

• edited November -1

Ah, herlig å se at det finnes en tråd for dette. Her er den første kandidaten jeg kommer på i farten: MASSAROLI!

Han tror tydeligvis han kan tegne, men det kan han ikke.

• edited November -1

Alltid fascinerende å lese andres meninger om tegnere, og hvor subjektivt alt tydeligvis er. Selv digger jeg både Massaroli og Midthun, og må nok si jeg synes Barnandó er blant de "verste", i hvertfall når han tegner ender.

• edited November -1

Går det an å få det verre enn dette?

• edited November -1

Christer skreiv:

...Barnandó...

Hvem?

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Nei, dette var ille!

• edited November -1

Glomgold skreiv:

I tillegg til det han har tegnet, legger jeg også merke til det han ikke har tegnet. Mange ruter etter hverandre uten noen som helst bakgrunn gir aldri noe særlig positivt inntrykk. Særlig ikke når fargeleggeren gir den tomme bakgrunnen en farge som ikke passer inn.

• edited November -1

Tror jeg har vinneren her... Gaetano Vitelli.

Nei, dere har nok aldri lest greiene hans, men han sto bak et par sider hjemmesnekret søppel fra de aller første italienske Disney-bladene. Vi snakker så sære sake at det er vanskelig å tenke seg at dette faktisk er "offisielle" Disney-serier, men joda.

Se og grøss.

• edited November -1

Ser flere har nevnt Bernado. Synes han er en god tegner, men han burde holdt seg til andre ting enn Disney-serier. Denne historia med Super-Langbein er et skrekkeksempel etter min mening.

Ellers har jeg et par eksempler på elendige gjenskapninger (hva er poenget??).

Ukjent britisk artist tegner om en Murry-historie. Publisert i et Disneyland Springtime Special:

Ukjent asiatisk artist, tegner om en Vicar-historie. Publisert i et mini-hefte i Hong Kong:

• edited November -1

Hah! Apropos, her driter Vicar seg ut!
    Flere som ser det?

• edited November -1

Driti seg ut? Eneste jeg ser er at Birkebane har kommet på besøk. :)

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Driti seg ut? Eneste jeg ser er at Birkebane har kommet på besøk. :)

Er det dét han heter? Mener jeg leste et sted at han hadde blitt døpt Barks.

• edited November -1

Vel, ifølge den første Vicar boka i HoF så heter han Birkebane på norsk og Phooey på engelsk.

• edited November -1

Birkebane/Phooey har da vært med i flere historier :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?