Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Undergrunds skildringer av andeby

edited June 2005 in Donaldisme

Hvor finner man versjoner av livet i andeby som disney ALDRI ville finne på å gi ut, pga sensur etc? Har hørt rykter om at det finnes en del tegnere som har skildret et litt "hardcore" andeby, kan dette stemme?

Comments

• edited November -1

Du sikter kanskje til det norske undergrunnsforlaget Dongery (www.dongery.no); de har laget et par hefter med bl. a. petter smart i hovedrollen... ganske syke greier (og veldig morsomt!)

• edited November -1

Trur òg du kan finne litt slikt i gamle Pyton-blader. (eg elsker forsåvidt Arild Midthun-forsida der ein Donald i nazi-uniform banker opp Daffy som held skiltet "Black is beautiful". :-))

Og ikkje gå glipp av diskusjonstråden "Andeby etter Skrue" - ikkje illustrert, men ...

• edited November -1

Jepp! Serien heter "Back to Lisboa" og har til nå kommet i tre hefter. Nummer 1 er helt umulig å få tak i nå, men nummer 2-3 kan skaffes gjennom Tronsmo, eller kanskje ved å henvende deg direkte til Dongery. www.dongery.no

Har også hørt om en annen utgivelse som heter "The Mouse and the Pirates" som er en parodi på Mikke Mus. Utgitt i USA.

For en tid tilbake holdt copyrighten til Disney å gå ut på diverse figurer. Det var serieskapere som hadde seriøse planer om å da bruke disse figurene i egne historier, men en rettsdom i USA ga Disney en forlenget copyright på sine kjente skapelser, og dermed var ikke det mulig.

• edited November -1

Donaldisten nr 8 (utgitt i 1975) har en énsiders Lilleulv-historie der Storeulv, assistert av Lilleulv (som for anledningen har skiftet standpunkt i spørsmålet om hvorvidt griser er lekekamerater eller mat fordi «grisene har vært ordentlig vemmelige mot meg»), lykkes i å både fange, tilberede og spise de tre små grisene!

• edited November -1

For flere år siden så jeg tilfeldigvis i et Pyton-blad en stor tegning av en sankthansfeiring(?) med mange folk tilstede. Blant disse var Donald som sto og grillet en ribbet Doffen over et lite bål mens Ole og Dole sto like ved og vrælte og gråt. Donald sa han måtte gjøre det fordi han hadde fått nok av den uskikkelige og umulige Doffen. Jeg var vel ikke mer enn 10 eller 11 år gammel, så det skar i mitt sarte barnehjerte å se Doffen bli behandlet på den måten.

• edited November -1

Jeg tenkte mer på om det fantes noen lengre historier hvor vi fikk se noen dystre sider av andeby beboerne, ikke bare rompehumoren til pyton:) Grunnen til at jeg lurer er at det i forbindelse med en donald utstilling for noen år siden her til lands, visstnok skulle blir visst noen striper med (sitat avisomtale) "situsajoner vi ellers ikke ville sett dem i" og "tegnet av undergrunnstegnere i tyskland etc". Så har jeg vel bare fått det for meg at det var hele historier med ganske dystre skildringer. Om det finnes hadde det vært interresant og se, syntes nå jeg da. Selv om disney konsernet har bannlyst alt sånt, kansje det finnes noe i omlpp i antikvariater/bruktsjapper ol?

• edited November -1

Jeg har aldri hørt om no sånt ivertfall... Og de som liker humoren til MAD og Pyton:
    http://home.online.no/~bjoklem/index.cfm ... Bildene er sidestilt, ikke så profesjonelt satt opp får en si...) Og det er også laget en sang om Andeby med en mørk tone... Klovner i Kamp - Andeby City... Sangen er ikke utgitt på noen måte, og eneste mulighet for å få tak i den er via nedlasting med p2p-program(Kazaa++) ... Hvis du helst unngår slike programmer kan jeg sende de over til deg via www.yousendit.com... Bare å si ifra... Selv anbefaler jeg sangen på det sterkeste...

• edited November -1

MicMac McDuck skreiv:

Sangen er ikke utgitt på noen måte, og eneste mulighet for å få tak i den er via nedlasting med p2p-program(Kazaa++) ... Hvis du helst unngår slike programmer kan jeg sende de over til deg via www.yousendit.com...

Bare så det er sagt: Fildelingsprogrammer er i sig selv ikke ulovlige. Og det er fuldt muligt at bruge dem til ganske lovlige formål. For eksempel bruger jeg selv BitTorrent-netværket til at hente de nyeste versioner af Linux. Så sagt med andre ord: Det er ikke mindre ulovligt at sende nævnte sang over www.yousendit.com (hvad så end det er) end over et fildelingsprogram (jeg kalder det med vilje "fildelingsprogram", da P2P dækker over meget mere end fildeling).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?