Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald pocketer

edited June 2005 in Donaldisme

Hvordan kan jeg sikrest mulig fastslå at pocketen jeg står med i antikvariatet er en førsteutgave?

Comments

• edited November -1

Hm ... det enklaste er jo å berre bla opp på baksida av tittelbladet (veit at Donald Pocket ikkje har tittelblad, men eg sikter til den informasjonen som vanlegvis står på baksida av tittelbladet, og eg hugsar ikkje kva den sida kallast). Der skal det alltid stå ISBN, informasjon om utgivar og - med mindre det er førsteutgåve - kva utgåve og opplag det er.

Men korvidt dette kan innehalde feil, skal eg ikkje seie for sikkert, men isåfall er det sikkert andre her som kan hjelpe deg.

• edited November -1

Skjønte ikke helt hva du mente, hehe. Men hvordan bla opp hvis det er pakket inn i plast? Det må vel være mulig å se det uten å pugge isbn nummeret på hver pocket? Er det forøvrig forskjellig isbn nummer på en førsteutgave og en andreutgave? Om de er forskjellige, hvor kan jeg finne en liste med isbn nummerne på alle førsteutgaver? På mange pocketer står det 2. utgave etc på forsiden, men gjelder dette ALLE utgivelser som ikke er førstutgaver? Kan jo kansje være at de har trykket nytt opplag, men ikke skrevet på at det er det.
    (Om noenforøvrig har noen donald pocketer 1 utgaver å selge fra nummer 1-20, så bare si i fra:)

• edited November -1

Pocket skreiv:

Skjønte ikke helt hva du mente, hehe. Men hvordan bla opp hvis det er pakket inn i plast? Det må vel være mulig å se det uten å pugge isbn nummeret på hver pocket? Er det forøvrig forskjellig isbn nummer på en førsteutgave og en andreutgave? Om de er forskjellige, hvor kan jeg finne en liste med isbn nummerne på alle førsteutgaver? På mange pocketer står det 2. utgave etc på forsiden, men gjelder dette ALLE utgivelser som ikke er førstutgaver? Kan jo kansje være at de har trykket nytt opplag, men ikke skrevet på at det er det.
    (Om noenforøvrig har noen donald pocketer 1 utgaver å selge fra nummer 1-20, så bare si i fra:)

Åh, det slo meg ikkje at antikvariat eingong HADDE pocketar som ikkje var tatt ut av plasten. :-)

Meinte ikkje at du måtte pugge ISBN-nummer, men vanlegvis står det oppgitt på same side som ISBN-nummeret kva utgåve dette er, og kva opplag det er. Denne informasjonen pleier å vera utelatt for 1. utgåve, men for seinare opptrykk og endringar pleier det å vera merka med t.d. "2. utgave, 5. opplag". Korvidt det i tillegg står på permen er eg usikker på, så det med plasten blir eit problem ...

Forøvrig skriver isbn.no :

Når ei bok utkommer i ny (endret) utgave, får den et nytt ISBN. Uforandrete opplag beholder derimot det gamle nummeret.

Utgave og opplag defineres i denne forbindelse slik:

En utgave betraktes som endret dersom den er satt på nytt, eller dersom det er foretatt omskrivning, tilføyelser eller utelatelser, slik at f.eks. sidetallet er forandret. Den betraktes også som endret dersom det er forandringer i utstyret, format, illustrasjoner, innbinding. Nytt omslag alene betinger likevel ikke nytt ISBN, men i tvilstilfelle gis et nytt nummer.

Et opplag er uforandret når det er framstilt av eller reprodusert fra satsen til en tidligere utgave, der det bare er rettet trykkfeil, selv om prisen er endret.

Forlagene rådes til å nummerere utgaver og opplag hver for seg, slik:

1. utgave 1. opplag
    1. utgave 2. opplag
    2. utgave 1. opplag osv.

Dersom det i et nettdokument blir foretatt vesentlige redaksjonelle eller innholdsmessige endringer i teksten, tildeles et nytt ISBN.

• edited November -1

Så dette kan bety at jeg sitter med flere 2 opplag av førstugaver? Det høres ikke noe kult ut. Jeg vil bare ha originaler av originalene, om dere skjønner. Det er litt for dårlig at det ikke er noen måter å se dette på, helt sikkert. Blir som om de skulle trykke opp det første donaldbladet i en eksaktt kopi uten muligheter for å skille de. Ræva.

• edited November -1

Pocket skreiv:

Så dette kan bety at jeg sitter med flere 2 opplag av førstugaver? Det høres ikke noe kult ut. Jeg vil bare ha originaler av originalene, om dere skjønner. Det er litt for dårlig at det ikke er noen måter å se dette på, helt sikkert.

HØGST sannsynlegvis er pocketane merka med at dei er 2. opplag på same side som ISBN-nummeret.

Blir som om de skulle trykke opp det første donaldbladet i en eksaktt kopi uten muligheter for å skille de. Ræva.

... som dei faktisk har gjort :-) Men heldigvis gjorde dei ein så dårleg jobb at ein ser forskjell likevel med litt trening.

• edited November -1

Ja, med trening ja. Da er det fortsatt mulig, hehe. :)
    Men tenkte de så langt på den tiden de ga ut nummerne 1- 30, at de skrev 2. opplag selv om det var førsteutgave (2 opplaget av 1 utgave, ikke 2 utgaven)? Vanskelig dette her. Gjør det jo faktisk mer spennende å samle, må sette seg litt mer inn i hva man faktisk står med.

• edited November -1

Pocket skreiv:

Hvordan kan jeg sikrest mulig fastslå at pocketen jeg står med i antikvariatet er en førsteutgave?

Store kloke boken (Norsk tegneserie Index) inneholder en oversikt over alle Donald pocket og coverprisen på dem, både i første og senere opplag. Ikke verre enn å bruke den.

• edited November -1

Hmm. Et antikvariat i Oslo jeg var innom hadde denne indexen, men det eneste som stod der var antatt verdi. Altså veiledende samlerverdi og ikke pris ved utgivelse. Denne indexen var visstnok en eldre versjon, kansje så gammel som ti år. Er det vanlig i nyere utgaver av tegneserieindexen å også opplyse om utsalgsprisen på de forskjellige utgivelser? Hvor fåår jeg i så fall fatt på nyeste utgaven av tegneserieindexen?
    Var det forøvrig noe forskjell på prisene på 1 og 2 opplag av 1 utgavene? Mest sansynlig var det kansje det samme, blir vel vanskelig å skille de fra hverandre?

• edited November -1

Pocket skreiv:

Hmm. Et antikvariat i Oslo jeg var innom hadde denne indexen, men det eneste som stod der var antatt verdi. Altså veiledende samlerverdi og ikke pris ved utgivelse. Denne indexen var visstnok en eldre versjon, kansje så gammel som ti år. Er det vanlig i nyere utgaver av tegneserieindexen å også opplyse om utsalgsprisen på de forskjellige utgivelser? Hvor får jeg i så fall fatt på nyeste utgaven av tegneserieindexen?
    Var det forøvrig noe forskjell på prisene på 1 og 2 opplag av 1 utgavene? Mest sansynlig var det kansje det samme, blir vel vanskelig å skille de fra hverandre?

ingen som vet?:)

• edited November -1

Pocket skreiv:

Ingen som vet?:)

Siste utgaven fra 2001 har den oversikten jeg beskrev lenger opp, jeg vet IKKE om det er tilfelle med tidligere utgaver da jeg ikke har sjekket med dem. Men skaff seg siste versjon av indekset og du har det du trenger. Om ikke du finner noen nede i provinsen som selger det til deg så finn frem en som heter Stig Kjelling i Bodø i telefonkatalogen og kontakt han så sender nok han deg ett eksemplar.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Om ikke du finner noen nede i provinsen som selger det til deg så finn frem en som heter Stig Kjelling i Bodø i telefonkatalogen og kontakt han så sender nok han deg ett eksemplar.

Og vil du heller sende Stig Kjelling ein e-post, er adressa //stig// **punktum** //kjelling// **krøllalfa** //c2i// **punktum** //net// .

• edited November -1

http://www.gibud.no/default.aspx?Page=Detail&Object=306007 .... Her har du DP 1, 1. utgave... VG- tilstand... starter på 900 tydeligvis..

• edited November -1

Jepp, har sett den. Skal ha det nummeret i VF+ eller høyere, men takk for tipset. Om noen skulle komme over noe flere sånt, setter pris på å bli tipsa;)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?