Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Carl Barks Samlede Værker

1414244464777

Comments

• edited November -1

Jeg synes at disse tre ekstra boksene er ekstra interessante. Alle disney-tegneseriene til Barks har jeg opptil flere ganger fra før, men mye av stoffet i disse ekstra boksene er nytt for meg.

• edited November -1

Skal bli meget spennende og se om Egmont med disse tre kasettene klarer å sette ny verdensrekord i dyre og meningsløse indekser. De har fått sterk konkuranse i det siste.

Legger merke til at pris ikke er antydet noen plass i informasjonen. Hvis alle maleriene plasseres i en bok så blir ikke den boken billig å trykke. Indekser derimot er billig å trykke, men jeg tviler på differensiert pris mellom de tre boksene.

• edited November -1

Når Egmont snakker om index i denne sammenhengen, mener de ikke da et index for CBSV, altså et alfabetisk stikkordsregister for hele bokserien? Det er ihvertfall noe det vil være behov for og noe som ethvert bokverk av denne størrelsen bør ha. Med utallige temaartikler tilfeldig fordelt gjennom 30 bøker så skal det noe til å huske akkurat i hvilket bind man finner de ulike artiklene - eller hva som er og som ikke er omtalt i hver artikkel.

Jeg lurte en stund på om registeret kom til å bli plassert i Bind 30, men det ser det ikke ut til at det blir plass til. Da er et eget registerbind svært velkomment for min del.

Og angående nummerering, så trenger da ikke disse ekstrabindene å bli nummerert i det hele tatt, hverken med tall eller bokstaver. Innhold og tema vil da allikevel fremgå tydelig nok ser det ut til.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Skal bli meget spennende og se om Egmont med disse tre kasettene klarer å sette ny verdensrekord i dyre og meningsløse indekser. De har fått sterk konkuranse i det siste.

Indekset ser flott ut, men er nok i det dyreste laget - hvilket synes å henge sammen med dyre fargetrykk. Personlig foretrekker jeg også indekser over enkelt-skaperes verk.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Når Egmont snakker om index i denne sammenhengen, mener de ikke da et index for CBSV, altså et alfabetisk stikkordsregister for hele bokserien?

Jeg tar gjerne ett index over alt som er utgitt i alle de 30 bøkene. I CBL klarte de det på 10-12 sider. Jeg trenger ikke ett index som forteller meg om de 2000 andre norske utgivelsene som inneholder Carl Barks historier. Jeg har mesteren komplett i 30 bind.

Det er ihvertfall noe det vil være behov for og noe som ethvert bokverk av denne størrelsen bør ha.

Helt riktig, men et slikt index BØR være med i grunnpakken. Ser ikke noe behov for å lage en egen utgivelse for det og ta 500++ for den boken. Du betaler ikke ekstra for innholdsfortegnelser ellers.

Står det ingenting i reklamen vi fikk om at det skulle være med ett index i de 10 første boksene ? Finner ikke min reklame nå, men mener at index var inkludert i prisen. Hvis det er skrevet noe om index i reklamen, og det viser seg å komme utenom som en ekstrakostnad så burde noen™ saksøke Egmont tvert.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Man kan legge merke til på bilde av de 3 nye boksene, at dette blir en direkte fortsettelse av CBSV, i og med at boksene er nummerert 11,12 og 13. Egmont sier at disse boksene inneholder materiale som ikke naturlig hører hjemme i Samlede Verk. Mulig de har rett i det, ved å tolke begrepet Samlede Verk som Barks` disney-serier. Men selve bokverket CBSV vil nå bestå av 13 bokser.

Husk da også at de tre kassettene man ser på denne siden ennå ikke er laget og at det vi ser er dummyer. Vi hadde en liknende diskusjon om utformingen av CBSV ut fra forhåndsmaterialet da CBSV ble lansert og mye av det man så ut fra forhåndsmaterialet var endret i den endelige utgivelsen

MikroMidas skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Det er ihvertfall noe det vil være behov for og noe som ethvert bokverk av denne størrelsen bør ha.

Helt riktig, men et slikt index BØR være med i grunnpakken. Ser ikke noe behov for å lage en egen utgivelse for det og ta 500++ for den boken. Du betaler ikke ekstra for innholdsfortegnelser ellers.

Står det ingenting i reklamen vi fikk om at det skulle være med ett index i de 10 første boksene ? Finner ikke min reklame nå, men mener at index var inkludert i prisen. Hvis det er skrevet noe om index i reklamen, og det viser seg å komme utenom som en ekstrakostnad så burde noen™ saksøke Egmont tvert.

Jeg håper da virkelig at en seriøs institusjon som Egmont vil trykke et komplett indeks over innholdet i CBSV til slutt i bind 30. De har hele tiden skiltet med at verket vil ha samme pris og kvalitet som et leksokon, og de fleste leksikon (evt. andre oppslagsverk) i denne pris-/kvalitetsklasse har et indeks

• edited November -1

donaldist skreiv:

Jeg håper da virkelig at en seriøs institusjon som Egmont vil trykke et komplett indeks over innholdet i CBSV til slutt i bind 30.

Det er jeg i og for seg enig i. Men et eget ekstra-bind med komplett norsk/amerikansk indeks samt gjengivelse av historienes splash-panels hører likefullt med i de tre ekstra-boksene.

• edited November -1

Kvifor det, eigentleg? Indekser skal vera laga på billig papir og i ei letthandterleg storleik som ein kan bære med seg rundt i brukthandlar (sjølv om ein ikkje har behov for dette når ein har CBSV), og om ein prøver å lage eit komplett norsk indeks har det berre den konsekvensen at indekset er utdatert nesten allereie når neste Donald-blad kjem ut. At indeks blir utdaterte er forsåvidt ikkje noko nytt, men då bør dei vera i ein slik prisklasse at det frister å bytte dei ut når det eventuelt kjem ei ny utgåve. Dessutan har vi jo allereie eit glimrande indeks på Inducks?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Hvis alle maleriene plasseres i en bok så blir ikke den boken billig å trykke. Indekser derimot er billig å trykke, men jeg tviler på differensiert pris mellom de tre boksene.

Hvorfor skal maleriene være dyrere å trykke enn vanlige tegneserier? Jeg vet at det er mange flere fargenyanser i oljemaleriene enn i koloreringen til en tegneserie, men dette gjør det neppe dyrere å trykke dem opp.

• edited November -1

Det kommer an på. Seriene foreligger allerede som ferdige filmer i Egmonts arkiv. Maleriene finnes kanskje bare som fotografier i varierende kvalitet - noen må vel også fotograferes av på nytt. Dermed må man til med fargekorrigering og greier for at boken skal få et harmonisk utseende. Og så er det spørsmål om layout. Hvordan skal bildene plasseres innbyrdes for at det skal bli penest mulig? Med andre ord: Produksjonskostnadene fram til trykkpressene begynner å rulle er nok større for maleriene.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Seriene foreligger allerede som ferdige filmer i Egmonts arkiv. Maleriene finnes kanskje bare som fotografier i varierende kvalitet - noen må vel også fotograferes av på nytt. Dermed må man til med fargekorrigering og greier for at boken skal få et harmonisk utseende.

De fleste av maleriene har jo vært benyttet tidligere i serien (riktignok i et lite format) så Egmont har i det minste mange av dem ferdig hva angår fargebalanse og slikt.

Og et lite spørsmål helt på tampen; Hva slags medium er forresten den filmen du snakker om? Alle seriene i CBSV er jo forskjellige fra tidligere utgivelser på en eller annen måte: font, nykolorering eller ikke tidligere utgitt. Av denne grunn så jeg for meg at lite eller ingenting av det som ligger i Egmonts arkiver kunne brukes på nytt men at man trykket alt fra bunnen av hver gang

• edited November -1

Vil det ikkje òg vera ein meirkostnad i forhold til løyve til å trykke maleria? Var det ikkje Barks sjølv som sat på rettigheitane til desse?

• edited November -1

Selv ser jeg veldig frem til en boks med ALLE Barks malerier og litografier. Dagens Fine Art bok er for dyr for de fleste og en boks med tre bøker som viser disse samlet og på godt papir er absolutt et must i samlingen. :-)

Vet noen om man er sikret samme nummer som i CBSV 1-10 i disse ekstra boksene? Ville jo være veldig synd om man plutselig får tilfeldige nummer eller om disse boksene unummererte.

Når vil utsendingene av disse boksene begynne?

• edited November -1

det er det sikkert ingen som vet før planleggingen er ferdig (og da får jo de som har meldt interesse via den internettadressen som er nevnt tidligere beskjed også)

• edited November -1

donaldist skreiv:

Nils Petter skreiv:

Seriene foreligger allerede som ferdige filmer i Egmonts arkiv.

Hva slags medium er forresten den filmen du snakker om?

Før vi fikk digital trykkplatefremstilling, laget man trykkplater ved å avfotografere originalene på negativ film. De fleste av Barks' originalsider ble jo tragisk nok makulert etter at de var avfotografert og bladet var gått i trykken. Så det eneste forlagene har hatt å jobbe med når de skal trykke opp seriene, er filmene eller fotokopier av originalene. Når Egmont nå utgir den ultimate Barks-samlingen, antar jeg at de har gått tilbake til filmene (der de finnes) fordi disse er noe skarpere en fotostatene. Men dette vet jeg jo ikke sikkert. Kanskje har de fått alt materialet digitalt fra USA.

Når det gjelder maleriene: Av personlig erfaring vet jeg at det kan være et helvete å avfotografere malerier slik de ser fine ut i trykken. Nå har jo de fleste av disse bildene vært utgitt i stort format før, men det ble vel gjort av Celestial Arts og jeg kan tenke med at Egmont må betale et ganske heftig honorar for å få bruke dem. Men igjen: Det er bare spekulasjoner fra min side.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Egmont sender nå ut et brev om at kassett 10 er forsinket, og :"nytt tidspunkt for distribusjon er uke 48/2008"

Nå er vi i uke 48 - er det noen som har sett noe til boks 10? Eller er det noen som vet om det er ytterligere forsinkelser på gang?

• edited November -1

En må påberegne en uke eller to i postgang.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

En må påberegne en uke eller to i postgang.

OK!

• edited November -1

De første bokse er ude hos de danske abonnenter!

• edited November -1

Benadikt skreiv:

De første bokse er ude hos de danske abonnenter!

Vi nordmenn må m.a.o. trøste oss med at vi får julehefter som danskene ikke får - så blir det opp til den enkelte å vurdere om det veier opp for at danskene får både Don Rosa HOF-bøker og nå også CBSV før oss.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?