Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Ideer

edited March 2005 in Donaldisme

Jeg har dessverre ikke noen ideer til en fullstendig historie, men jeg har i alle fall en ide til utgangspunktet til en historie. Tas slikt imot her?

Comments

• TedTed
    edited November -1

æ, tas imot? hva mener du? Kan du være litt mer presis?

• edited November -1

Hva tror du jeg mener? Hvis jeg har en ide om en historie der et sunket skip skal heves ved hjelp av enorme mengder ping-pong baller, forteller jeg at jeg har en ide om nettopp det.

• TedTed
    edited November -1

Jeg mente det ikke sånn... Jeg lurte på hva du mente med "tas imot", men ja, det gjør nok det....

• edited November -1

Bavilongen skreiv:

Tas slikt imot her?

Det er ikke bare Ted som lurer på hva du mente med det spørsmålet.
    Det mest åpenbare svaret er jo at "Vi har ikke noe valg. Dersom du skriver en melding og trykker "Kvakk!", får jo alle her se hva du skriver. Ergo: vi tar i mot."
    Dersom du f.eks. lurer på om vi tar i mot slike ideer og lager tegneserier av dem, så er svaret "Nei, da har du kommet til feil sted".

• edited November -1

Selvsagt tror jeg ikke at noen automatisk vil kaste seg over ideer og gjøre dem om til tegneserier. Jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak en historie.
    Hva jeg spekulerte i var om det bare ble sagt "jaha, hmm, interessant", og ferdig med det, eller om ideer som måtte komme inn havnet i en eller annen idebank som eventuelle forfattere tok turen innom iblant for å hente inspirasjon. Nå ser jeg at det ikke foreligger noe slikt her, men debattantene trenger ikke å forholde seg utelukkende til denne siden.

Og jeg vet også utmerket at med noen temmelig få unntak bare er vanlige "donaldister" som frekventerer forumet og som ikke har noe med bransjen å gjøre.

• edited November -1

Det var overhodet ikke ment som en anklage fra meg, og helt sikkert ikke fra Ted heller. Spørsmålet ditt var bare litt uklart, og jeg lurte på om det skulle tolkes som et spørsmål som heller skulle gått til Egmont. Nå har du avklart hva du mente, og alle er førnøyde:-)

• edited November -1

..og svaret blir vel at ingenting som skrives her blir lagt inn i noen slags idebank. Det som skrives her leses av de som eventuelt frekventerer forumet og det kan både være forfattere (om det finnes noen andre en Olaf som er det) og mengder med fans.

Du må gjerne komme med ideen din, du vil garantert få tilbakemeldinger på om den om folk synes den er god eller ikke.

Men denne siden drives kun helt og fullt av fans så du når ikke Egmont med ideene dine hvis du poster dem her. (hvis ikke de da saumfarer forumet etter ideer uten at vi vet om det).

• edited November -1

Jeg tolket det heller ikke som noen anklage, ville bare sørge for at det ikke var noen misforståelser ute og gikk.
    Hvis jeg ønsket at Egmont eller andre skulle lage en fortelling hadde jeg kontaktet dem direkte.
    Men jeg vet at forlagsbransjen ikke godtar ideer med mindre det foreligger et fullstendig manuskript, og hvis det trengs endringer så er det forfatteren selv som må foreta disse.

Tanken i korthet (som vanlig er Petter Smart nødt til å være involvert):

Mens alle i dag forsøker å følge med i tidens ånd og lager fortellinger om kloning og romvesener, ser det ut til at mange har glemt de gode gamle sci-fi ideene med bl.a. teleportering. Carl Barks benyttet teleportering den gang Donald kom opp fra en "vase" i stua for å skremme vannet av nevøene sine som fylte hodet sitt med sci-fi tegneserier, og endte med å bli sittende fast halvveis oppe. I den gamle skrekkfilem Fluen ble en mann smeltet sammen med en flue.
    Og enda er det et moment ved teleportering som jeg fremdeles ikke har sett bli brukt enda. Selv konseptet går som kjent ut på at det originale objektet ødelegges og deretter blir bygget opp igjen fra bunnen av. En perfekt kopi er som kjent ingen kopi, men originalen.
    Mellom ødeleggelsen og gjenoppbyggingen befinner det seg en enorm mengde informasjon som må ivaretas for at objektet skal kunne gjendannes.

Hva om informasjonen om tingen eller personen som ble blitt brutt ned, ikke øyeblikkelig ble bygget opp igjen, men lagret i en eller annen form. En utmerket måte å gjemme unna saker og ting på hvis det ble funnet opp et medie som informasjonen kunne lagres på. Også en smart måte å "fryse" tiden på. Istedenfor en fryseboks for å holde varene ferske, lagrer man dem bare helt til det er på tide for teleporteringsmaskinen å bygge dem opp igjen. Et stykke fremdeles varm julemiddag vil slik kunne nytes en regnværsdag i september flere år senere.

Enda en konsekvens hvis informasjonen ikke slettes etter at objektet er blitt gjenoppbygget, er at den samme tingen kan lages om igjen og om igjen et uendelig antall ganger bare man har byggematerialer tilgjengelig.F.eks. kunne man drive en fast food kjede hvor det serveres mat som det normalt tar flere timer å tilberede. Man lager hver rett bare en gang, gjerne i noe ulike versjoner. Så "fryses" hele retten, og hentes frem igjen i løpet av sekunder hver gang en kunde stopper utenfor å forteller i mikrofonen hva han vil ha. Og et minutt etter får han servert en sprø og rykende fersk pekingand i sursøt saus.

For pengegriske onkel Skrue ville det være en utmerket anledning til å produsere kolossale mengder gull, diamanter og andre verdifulle saker. Selv lykkeskillingen hans kunne det lages flere tusen eksemplarer av, og alle i Andeby fikk hvert sitt eksemplar. Også Magica fra Tryll som kunne smelte så mange av dem at hun kunne gjøre dem om til barrer.

Eller Donald kan forville seg inn i maskinen og ende opp med å bli mangedoblet, og det uten å ta i bruk den minste kloningsteknologi.

Samme hendelser som i fluen kan også inntreffe, men på en annen måte. Ole, Dole og Doffen er så lei skolen at de vil ta hele utdannelsen sin på noen få dager for å bli ferdig med skolegangen en gang for alle. Derfor produserer de et par hundre eksemplarer av seg selv som hver leser bare et avsnitt i skolebøkene for både det klassetrinnet de går og alle etterfølgende. Når de har pugget det godt nok går de inn i teleporteringsmaskinen igjen en etter en, og hvert eksemplar blir lagret i minnet. Når de skal gjendannes blandes alle de identiske individene med hverandre for at all kunnskapen som mange lærte seg skal samles i et enkelt individ (eller rettere sagt tre individer).

Neste skritt i handlingen er selvfølgelig de uforutsette komlikasjonene som må følge, men så langt har jeg ikke kommet enda. Skjønt tusen Donalder som løper rundt i gatene burde være komplikasjoner nok i seg selv.
    Eller et av B-gjeng medlemmene som er lei av de andres hersing og ønsker å danne seg en egen stor gjeng kun bestående av seg selv for å være sikker påa t han får det som han vil.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

..og svaret blir vel at ingenting som skrives her blir lagt inn i noen slags idebank. Det som skrives her leses av de som eventuelt frekventerer forumet og det kan både være forfattere (om det finnes noen andre en Olaf som er det) og mengder med fans.

Du må gjerne komme med ideen din, du vil garantert få tilbakemeldinger på om den om folk synes den er god eller ikke.

Men denne siden drives kun helt og fullt av fans så du når ikke Egmont med ideene dine hvis du poster dem her. (hvis ikke de da saumfarer forumet etter ideer uten at vi vet om det).

Et problem er vel også at Disney gjør krav på eiendomsretten til alle slike idéer de måtte få i hende - i hvert fall dersom du sender slike ideer direkte til dem. Dette fordi ingen skal kunne sende dem idéer og senere anmelde Disney for plagiat.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Lars Olav skreiv:

Et problem er vel også at Disney gjør krav på eiendomsretten til alle slike idéer de måtte få i hende - i hvert fall dersom du sender slike ideer direkte til dem. Dette fordi ingen skal kunne sende dem idéer og senere anmelde Disney for plagiat.

For det første foreslo jeg aldri og sende noe til Disney men til Egmont. Du må ikke blande kortene her Sigvald.

For det andre så er det jo rent sprøyt det du sier her. Sender du noe til Disney kan de ikke uten videre kreve eiendomsretten over det. Det ville ikke være lovelig etter noen lov. Hvis du sender noe til Disney så leser de det rett og slett ikke av prinsipp og dette informerer de om relativt godt. Dette gjør de fordi de vil unngå søksmål. Ta f.eks. film-manus (Siden Disney gir ut filmer og ikke Donald blader så føler jeg dette blir en bedre sammenligning). Hvis jeg har et manus og sender det til Disney (eller hvem som helst i filmbransjen, det være seg et studio, en skuespiller eller en regisør) så blir det automatisk kastet. Den eneste måten å få noe lest på er og sende det gjennom agenter og slikt.

• TedTed
    edited November -1

Ideer til historien din:

Om du vil ha ideer til hva tusen donalder kan gjøre, så les donald pocketen "5 ganger Donald"(nr.220). Og angående Onkel Skrue, så kan han få problemer med at han lager så mye gull og diamanter at det ikke lengre har noen stor verdi, fordi det nå finnes så mye ut av det, så derfor må han fjerne alt det han hadde produsert. Og Ole, Dole og Doffen kan slutte på skolen, og ha fri i tre måneder(mer eller mindre) og til slutt begynner de sakte men sikkert å lengte tilbake til vennene sine og skolen, fordi det ble så kjedelig å ha fri hver eneste dag, og da var det ingenting å glede seg til i helgene. Og all den dyre fast food maten slutter å selge fordi alle blir lei av den, og derfor synker prisene til det minimale, og til slutt bestemmer de seg for å lage det på den gode gamle måten. Og Magica fra tryll synes ikke det var noen utfordring å få tak i lykkeskillingen, så derfor gidder hun ikke lengre å prøve å ta den, siden hun likevel bare får ti stykker gratis.

Hm, det virker som en veldig god ide du kommer med her:) Om/når du blir ferdig med manuset kan du da legge det ut på siden, det ville nemlig vært artig å se resultatet av dette;) Stå på:D

• edited November -1

Virker som en veldig god og morsom idè dette. Hvis denne historien hadde kommet på trykk, hadde det kanskje vært litt vanskelig og skjønne dette(jeg skjønte det helt fint jeg såklart) for de minste Donald leserne, men det var forklart veldig bra. For jeg synes at Don Rosa noen ganger kan ha litt innviklet "plot" i historiene sine, som er litt vanskelig og skjønne. Ops. Off topic...

Og Magica fra tryll synes ikke det var noen utfordring å få tak i lykkeskillingen, så derfor gidder hun ikke lengre å prøve å ta den, siden hun likevel bare får ti stykker gratis.

Nå prøver jo ikke Magica å få tak i lykkeshillingen fordi det er en utfordring da:)

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

(om det finnes noen andre en Olaf som er det)

Det finnes i alle fall en til... :-)

Bavilongen skreiv:

Og enda er det et moment ved teleportering som jeg fremdeles ikke har sett bli brukt enda

Konseptet finnes i Star Trek med for eksempel maskiner som kan lage mat eller hva annet det måtte være, men det er sikkert absolutt mulig å lage en god historie ut av dette.

• TedTed
    edited November -1

MicMag-nus skreiv:

Og Magica fra tryll synes ikke det var noen utfordring å få tak i lykkeskillingen, så derfor gidder hun ikke lengre å prøve å ta den, siden hun likevel bare får ti stykker gratis.

Nå prøver jo ikke Magica å få tak i lykkeshillingen fordi det er en utfordring da.

Nei, nei, men.. kom ikke på noe bedre akkurat da, så... Tenkte ut hva jeg skulle skrive på få min..... Hm... Kansje det ikke ville virket å lage noen amulett med tiøringen fordi det var en "klone"? Vel, ikke vet jeg...

• edited November -1

Påfunnet med å lage så mye gull og diamanter at de helt mister sin verdi har jo vært brukt flere ganger, men så lenge innpakningen historien serveres i er forfriskende nok er det ingenting i veien for å bruke en grunnide flere ganger med ujevne mellomrom.

"Konseptet finnes i Star Trek med for eksempel maskiner som kan lage mat eller hva annet det måtte være, men det er sikkert absolutt mulig å lage en god historie ut av dette."

Det vet jeg. Noe lignende ser vi i Det femte element, og Eric Drexler har skrevet om en lignende maskin. Dette er derimot basert på nanoteknologi. Noe beslektet kanskje, men det som teller er hvordan konseptet benyttes i historiene og hvilken rolle det har. Hvor mange filmer og bøker har ikke blitt laget over gjentagende temaer som uskyldig kvinne i fengsel, to tenåringer som forelsker seg men opplever at omgivelsene legger hindre i veien for kjærligheten deres, eller en verden som er blitt forandret til en ørken etter en atomkrig og er herjet av lovløse bander på jakt etter vann og mat for enhver pris?

Romjenta Majka som kjent en ting i beltet sitt som kan kopiere objekter, må når tanken om kopiering først er oppe.

I Fluen smelter som man vet en mann og en flue sammen. En annen historie basert på en lignende ide kunne blitt brukt i Donald.
    F.eks. kunne Petter Smart laget en maskin som kunne smelte to personer sammen. Hensikten var at politiet skulle bruke den som hjelpemiddel til å finne ut hva forbrytere visste, om de løy, hvor tyvegodset lå gjemt, hvem deres medsammensvorne var osv. En politi og en kjeltring skulle smeltes sammen, og deretter skulle en rekke relevante spørsmål leses opp for vedkommende. Siden banditten visste svaret, ville disse dukke opp i hukommelsen. Etterpå gikk de inn i maskinen igjen og politiet var i stand til å huske det forbryteren hadde husket, og forbrytelsene ble oppklart.
    Dessverre var ikke politiet interessert i oppfinnelsen hans siden den kriminelle samtidig ble i stand til å huske alt som personen han var smeltet sammen med måtte ha av kunnskap, noe som kunne brukes mot politistyrken senere. Derfor plasserte Petter Smart maskinen blant de andre "mislykkede" maskinene sine.

Selvsagt får B-gjengen nyss om oppfinnelsen, og planlegger å bruke den til egen fordel. De vil smelte sammen Skrue med en av deres egne, slik at både kombinasjonen til pengebingen og annen nyttig og svært verdifull informasjon vil bli tilgjengelig for banden.
    De kidnapper Skrue og velger et av gjengmedlemmene. Det går ikke etter planen siden de mest fremtredende og dominerende egenskapene til den nye personen er de verste fra dem begge. Egoismen og pengegriskheten til Skrue blir kombinert med forbrytertendensene og amoralen til B-gjeng medlemmet. Han nekter å avsløre noe som helst for de andre og stikker av for å bli en forbryterkonge eller noe. Og begynner med både å rane en gullsmedbutikk og bruke noe av formuen sin til å kjøpe seg inn i lyssky og innbringende virksomheter.

Til slutt klarer Donald og guttene, og kanskje resten av B-gjengen, å få kloa i ham.
    Etter at de har blitt splittet opp i to personer igjen bruker Petter Smart en hukommelsessletter (som kan innstilles for hvor langt tilbake hukommelsen skal slettes) på dem for å forhindre at noe av den enes dårlige innflytelse skal ha noen fortsatt innvirkning på den andre.

Takk og lov for at Barks introduserte Petter Smart.

• TedTed
    edited November -1

Bavilongen skreiv:

Takk og lov for at Barks introduserte Petter Smart.

Ja, takk og lov for det, da blir det så mye lettere å lage en historie;) Jeg må si det er en svært god idee dette, og det skulle ikke forundre meg om du hadde fått solgt den til Egmont om du sendte den i en helt ferdig versjon:)

• edited November -1

Takker.
    Om det noengang blir et manus ut av det tør jeg ikke si noe om, men en vet jo aldri.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?