Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Spis fugl, fjærkre!

edited December 2004 in Donaldisme

Har Donald noengang spist stekt and? :-)

Comments

• edited November -1

Tviler på det. Han reagerer iallfall i avsky i alle dei gamle filmane der han høyrar på radioen at dei lagar stekt and (det har skjedd minst to gonger).

Andre fugleslag er han derimot ikkje framand for å spise. :-) Klassikeren er vel kalkun.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Tviler på det. Han reagerer iallfall i avsky i alle dei gamle filmane der han høyrar på radioen at dei lagar stekt and (det har skjedd minst to gonger).

Andre fugleslag er han derimot ikkje framand for å spise. :-) Klassikeren er vel kalkun.

Jeg har hørt at Donald har vært på andejakt. Hehe. Tenk å skyte sine egne....

• edited November -1

Det kan godt hende - eg er ganske sikker på at eg ikkje har sett ei slik historie sjølv (derimot har eg sett Langbein på andejakt). Eit frisøk på "duckhunt" i INDUCKS gir ingen treff, eit søk på det same på DCML gir ganske mange treff, men berre henvisningar til nettsida DUCKhunt og ingen til aktiviteten andejakt.

Men kan du seie at Donald har vore på andejakt, spør eg om du veit kvar den historia står. Den kunne eg nemlig tenkja meg å lese. :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det kan godt hende - eg er ganske sikker på at eg ikkje har sett ei slik historie sjølv (derimot har eg sett Langbein på andejakt). Eit frisøk på "duckhunt" i INDUCKS gir ingen treff, eit søk på det same på DCML gir ganske mange treff, men berre henvisningar til nettsida DUCKhunt og ingen til aktiviteten andejakt.

Men kan du seie at Donald har vore på andejakt, spør eg om du veit kvar den historia står. Den kunne eg nemlig tenkja meg å lese. :-)

Vet ikke. Har bare hørt om den!

• edited November -1

Merlock skreiv:
    Jeg har hørt at Donald har vært på andejakt. Hehe. Tenk å skyte sine egne.... }}

Ja, det er vel som om vi mennesker skulle gått på apejakt.

• edited November -1

Donald og ODD grøsser når de ser utstoppede ender (eller er det andestek) i en eller annen Barkshistorie. Jeg kan bare ikke huske hvilken.

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Donald og ODD grøsser når de ser utstoppede ender (eller er det andestek) i en eller annen Barkshistorie. Jeg kan bare ikke huske hvilken.

Det er den historien de strander på en fjelltopp i Grand Canyon og møter urtidsmennesker. De oppdager TV-en deres og skrur på et program hvor de lærer om hvordan man steker ender.

• edited November -1

De vemmes også når de får se utstoppede ender i "Jakten på det magentarøde frimerket".

• edited November -1

Det er en avistripe eller noe sånn der Donald og noen andre kommer hjem fra jakt. de andre jegerne kommer med dyr som elg oog bjørn, mens Donald kommer med en _*lokkeand*_ som han har skutt i halsen. :D Altså har Donald vært på _*andejakt*_ . :)

• edited November -1

Super Goofy skreiv:

Det er en avistripe eller noe sånn der Donald og noen andre kommer hjem fra jakt. de andre jegerne kommer med dyr som elg oog bjørn, mens Donald kommer med en _*lokkeand*_ som han har skutt i halsen. :D Altså har Donald vært på _*andejakt*_ . :)

Eller kansje han har vært på lokkeandjakt ;)

Han ønsket kansje at de andre endene ikke skulle ledes ut i elendighet av lokkeanden.

• edited November -1

I historien Bjørnetjeneste( Jack Sutter/Santanach, D 98134, er forøvrig det nummeret hvor første del av "Skipper'n På Cutty Sark") Skrue skal ha en bjørneinterrisert forretningsmann på besøk, og planlegger en tur til skogen hvor baronen kan se på bjørner( legg merke til se, ikke skyte). Men Donald misforstår og tror han skal drepe bjørnen, så han svarer kjapt: " Noe så barbarisk! Hvordan kan du foreslå noe slikt i våre dager? Og jeg deltar i hvert fall ikke!"

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det finnes tre historier der Donald er på andejakt. Alle historiene er avisstriper.

Historie 1: Denne har jeg desverre ikke klart å finne tilbake til, ettersom en del mine "Klassiske avisstriper"-bøker ligger på studiestedet. Men den omhandler kort fortalt Donald og nevønene som prøver å lære Bolivar til å hente skutt vilt. Til dette bruker de en lokkeand. Lokkeanden er insmurt med fiskelukt for at Bolivar skal klare å snuse seg frem. Det ender med at når Donald skyter en and, kommer Bolivar tilbake med en fisk.

Historie 2: Fant ikke tilbake til datoen på denne heller, desverre. Historien er en fortsettelse av Historie 1. Her hopper Bolivar ut av båten etter Donald har skutt. Bolivar kommer aldri tilbake til båten. Når Donald endelig drar hjem, finner han Bolivar i hundehuset. Utenfor er det strødd med andefjær. Altså har Bolivar spist en and.

Historie 3: Utgitt i bok nr. 3 med Klassiske avisstriper. Dato: 2-1-1940. Her blir Donald instruert av en andejeger, med tre døde ender i hånden, at han ikke må skyte før de er så nærme at han kan høre dem. Lyden ender lager i amerikanske utgivelser er "Honk honk". Ettersom dette også er lyden av gamle biler, ender det med at Donald skyter reservedekket på en forbipasserende bil.
    "Honk honk" er også lyden gjess bruker. Derfor kan det diskuteres om Donald er på gåsejakt i denne historien. Dette blir like ille som om han er på andejakt. Guffen er en gås og nevø av Bestemor Duck. (kilde Carl Barks i historien "Bestemor Duck får besøk fra byen). Bestemor Duck er Donalds bestemor. Dermed jakter han på "sin egen familie" uansett om det er gjess eller ender.

Dermed har vi to historier der Donald faktisk skyter sine egne. Om Donald noen gang har skutt og spist en and ("grøss") har jeg aldri sett noen beviser på.

Dersom noen ikke får tak i disse historiene, kan jeg etterhvert som jeg kommer over dem scanne dem inn og sende over mail.

• edited November -1

Jeg lurer på, men jeg er ikke sikker på om den første av de tre historiene står i de komplette årganger bok 1.

• edited November -1

Nå har jeg sjekket det opp. Jeg tok feil. Det var Langbein som var på andejakt i den boka (han endte også opp med en lokkeand). :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?