Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Julekalender

edited November 2004 in Donaldisme

I løpet av de siste åra har det vært mange forskjellige julekalendere som har fulgt med Donald. Det hart vært bla. poser som man kan putte små gaver i (Disse posene var prydet med motiver tegnet av Don Rosa), det har vært interaktiv cd-rom kalender, og i fjor en vanlig midtside (riktig nok tegnet av barks) i Bladet, fylt med 24 gåter.. Jeg vet at fjorårets kalender ble diskutert her på forumet, men nå er mitt spørsmål: Hva slags julekalender ønsker du skal følge med i Donald?

Personlig likte jeg godt de gamle papp-kalenderne som gitt ut over to uker. Det var like morro hvert år å vente på del to så jeg endelig kunne sette sammen kalenderen. Synes også at det ofte var morsome tegninger inne i lukene..

«1

Comments

• edited November -1

Kan huske at jeg et år fik en kalender hvor man for hver dag man åbnede en rude var der et nyt billede fra en historie, så da man havde åbnet alle 24 låger, havde man en hel historie. Den var også af pap, som jeg helst vil have dem som, og ikke den rædselsfulde CDrom man fik for to år siden.

• edited November -1

Likte best den kalenderen som var i Donald bladet i fjor..
    De Don Rosa posene var også veldg koselige..:)

• edited November -1

En sjokoladekaldender ville vært helknall, men det lar seg vel ikke gjennomføre :(

• edited November -1

Hmm...Den som var i fjor syns jeg var temmelig trøtt. Fint med bilde av Barks, men å kalle det julekalender...drøyt..... Så på bakgrunnen og glemte den to sekunder etterpå. Julekalender skal være av papp, med små luker med gags, eller en sånn "klipp og lim" sak=) Rosa sine poser var jo og fine, men det kommer jo veldig an på hva slags forhold man har til tegningene hans fra før av;-)
    Ellers er vel kanskje mange her vokst fra gleden ved en kalender? Sjøl blir jeg nok aldri for stor til den slags. Blir ikke ordentlig jul uten det, også disneys julemorgen da såklart;)

• edited November -1

Jeg for min del har ikke fått med meg så mange av de tidligere kalenderene.
    Jeg hadde den fra i fjor og den som kom på cd.
    Den fra i fjor glemte jeg å følge med på :(
    Den på cd likte jeg egentlig ganske godt muligens pga. at jeg var en del yngre enn dere :)
    Jeg håper vel egentlig på at det kommer en kallender i papp. Jeg har ikke godt lei av kalendere og jeg kommer nok ikke til å gjøre det heller. :D

• edited November -1

Tingen er jo at for ti år sidan gjekk det fint an å lage ein pappjulekalender som vi kunne samle på over to veker, fordi det var noko spennande og interessant. I dag er det i hovudsak leiken som følgjar med bladet som avgjer kor mange som kjem til å kjøpe det. Dette har det enkle resultatet at dersom vekas vedlegg er ein adventskalender, må denne _anten_ vere knallbra og eksklusiv og spennande og fancy og nytenkjande, _eller_ dei må ha ein annan leike i tillegg til adventskalenderen. For å tenkja kommersielt. Og skal dei ha ein annan leike i tillegg til adventskalenderen, lagar dei adventskalenderen så enkel og billig som mogleg, og då kan vi nok sjå langt etter ein god, gamaldags pappkalender.

Og når det gjelder CD-ROM: Problemet der er jo at Egmont ikkje har lov til å lage dataprogram med Disney-figurar i (trur eg). Som eit resultat av dette vil ein CD-ROM-kalender medføre at vi får noko som ikkje er Disney-relatert, slik som "Jul i musehullet". Og det vil vel medføre at vi gamaldagse fans mister litt av interessa? For ikkje å snakke om at det utelukkar alle dei som ikkje har PC.

Eg er ikkje så nøye på kva adventskalender vi får i år, fordi eg veit at same kva vi får vil det vere ei forbetring frå i fjor. Med mindre vi ikkje får nokon kalender i det heile tatt, men eg håper at Donald Duck & Co ikkje har sunke så lågt.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Eg er ikkje så nøye på kva adventskalender vi får i år, fordi eg veit at same kva vi får vil det vere ei forbetring frå i fjor.

Det er da alltids en mulighet for at vi får en helt hvit midside delt inn i 24 ruter, hvor det står "Her kan du tegne et bilde for hver dag" over.

• edited November -1

Eg syntes at den kalenderen med historie virker som en god idee :)

• edited November -1

Fikk neste ukes DD&Co i posten i dag. På siste side kan vi se at i DD nr 48 får vi en Carl Barks Julekalender. Motivet er hentet fra en av Barks' litografier der Andeby-boerne skøyter rundt på et islagt vann ved Andeby med numrene 1-24 plassert rundt på kalenderen. Dette tyder kanskje på at årets julekalender blir en papp-kalender med luker som flere her har savnet de siste årene?

Noe å glede seg til, kanskje? :)

• edited November -1

Fekk kalendaren i dag :)...Det er ein god gamaldags adventskalendar av papp, som Arnstein nemnte!! Dette gler eg meg til, håper innholdet i lukene er like bra som kalendaren :D PS. ( lenge sidan eg har skrive noko her inne, men har våre her mange gongar, hyggeli å bidra me noko, og ikkje berre lese andre sine inlegg)

• edited November -1

utlogga fergus skreiv:

i bladet (som også jeg fikk i dag) står det: " bak hver eneste luke skjuler det seg et spørsmål om Andeby. Kan du svaret, har du muligheten til å være med i trekningen av flotte premier hver eneste dag!" en artig vri. kanskje folket fra forumet kan ha en fordel med tanke på alle spørsmåla i quizzen, noen kan jo være like;)

hehe... kanskje de har hentet spørsmålene fra forumet ;)

Dette virker egentlig på meg som en ny måte å tjene penger på. Sikkert slike sms-greier som koster 5 kroner :( men men, man trenger da ikke å sende inn svarene:-)

• edited November -1

Jørn McDuck skreiv:

Sikkert slike sms-greier

Bekreftes.

som koster 5 kroner

1 krone.

I år spanderer DD&Co 24 forskjellige gevinster. Svarer man rett 1. desember, kan man bli blant de tre trukne som vinner et Mikke-armbåndsur. Svarer man rett 2. desember, kan man bli blant de ti trukne som vinner 4 kinobilletter og sticerark fra "De utrolige". Resten av premiene finner dere bak kalenderen neste uke.

Den sinte Donald-figuren i sin 313, som er premien for 19. desember, ville vært artig for meg å ha! Kanskje jeg prøver meg da? ;)

• edited November -1

Arnstein skreiv:

Svarer man rett 2. desember, kan man bli blant de ti trukne som vinner 4 kinobilletter og sticerark fra "De utrolige".

De burde heller hatt biletter til filmen ALIEN vs Predator. Den har jeg mer lyst til å se.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Arnstein skreiv:

Svarer man rett 2. desember, kan man bli blant de ti trukne som vinner 4 kinobilletter og sticerark fra "De utrolige".

De burde heller hatt biletter til filmen ALIEN vs Predator. Den har jeg mer lyst til å se.

Eg tviler på at Donald Duck & Co er så veldig interesserte i å gi ut premiar med 15 års aldersgrense. Og så må vi ikkje gløyma at "De utrolige" faktisk er ein Disney-film - det er ikkje "Alien vs. Predator".

• edited November -1

Selvfølgelig har Olaf rett i at det ville vært utenkelig for Egmont og tilby kinobilletter til filmer fra andre studios en Disney. Merkelig i det hele tatt at du nevner en film med 15 års aldersgrense i det hele tatt i Donald sammenheng.

Men hvis en først skal snakke om film så kan jeg få lagt til at "The Incredibles" (De utrolige) var fantastisk. Jeg så den på engelsk her på søndag og jeg hadde det helt vidunderlig. Denne filmen vil helt garantert også falle i smak hos Egmonts målgruppe når det gjelder denne kalenderen. (for av en eller annen grunn tror jeg ikke Sigvalds navn kom opp da de diskuterte premier til denne kalenderen).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Helt på jordet latterlig kommentar å komme med i ett slikt forum. Hvorfor ikke følge opp med å heller be om ett "gratis" avdrag på studielånet ;)

Men det jeg lurer på er hvorfor ikke forlaget har gjemt noe Don rosa godsaker bak en av de siste lukene i kalenderen til den store fan klubben der ute. Det burde vel vært mulig i og med at han akkurat har vært i Norge og det ville vært noe som mange ville hatt til jul.

• edited November -1

Arnstein skreiv:

Den sinte Donald-figuren i sin 313, som er premien for 19. desember, ville vært artig for meg å ha! Kanskje jeg prøver meg da? ;)

hehe... har du alt kommet til 19. desember du da :) Da er det jo snart jul for deg da ;)

• edited November -1

Jørn McDuck skreiv:

Arnstein skreiv:

hehe... har du alt kommet til 19. desember du da :) Da er det jo snart jul for deg da ;)

Oisann, formulerte jeg meg slik at det virket som jeg åpnet alle lukene på forhånd? Så utålmodig er jeg ikke. ;)

Jeg kjenner til premiene dag for dag pga at de faktisk står på baksiden av selve kalenderen, ikke inne i lukene. ;)

• edited November -1

Merlock skreiv:

Jeg benytter nu sjansen til å ønske god jul, siden jeg ikke lenger har tid til å diskutere Donald med dere. Takk for meg. :-)
    Merry Xmas. (søppelspråk?)

Neida, Merlock :-)

Xmas benyttes til og med i Disneyfilmer. Tror det er et uttrykk som er oppfunnet av ateister som ikke respekterer det kristne Christmas. Noen som vet noe mer om dette?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tror det er et uttrykk som er oppfunnet av ateister som ikke respekterer det kristne Christmas.

Feil. X er ei forkorting av ΧΡΙΣΤΟΣ, som er det greske namnet på Kristus. Og det nye testamentet er som kjent skrive på gresk. X var difor ei vanleg forkorting for Kristus både i kristen kunst og i mange manuskript av Bibelen - forkortinga står til og med i Oxford English Dictionary i 1551.

Så Xmas er faktisk berre ein annan måte å seie Christmas på (sjølv om mange, deriblant min gamle engelsklærar, ikkje er klare over dette og ser på ordet som ei fornekting av Jesus).

Lurer på kor off-topic eg er no. Sikkert langt ute på viddene. :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?