Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hall of Fame - Vicar

edited October 2004 in Donaldisme

I dag mottok jeg fjerde boken i Hall of Fame serien, denne gang med fokus på Vicar. Alt i alt en grei bok selv om det er et par små detaljer som godt kan påpekes.

a)
Det opplyses IKKE at Vicar er en forkortelse for VICtor Arrigada Ríos.

b)
Jeg savner stadig "Go slowly sands of time", den hadde gjort seg i denne boken.

c)
I første rute på side 5 i serien om prinsesse Gneis (D 93505) har Vicar tegnet en dinosaur i bakgrunnen. Selv i steinalderen hadde jo disse vært utdødde i ca. 65 millioner år.

Helhetsinntrykket er imidlertid meget bra. God bok!

«1

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

a)

Hæ? Kven er det som har skrive forordet - må då vere vanskeleg å introdusere mannen utan å kome inn på kva han heitar?

b)
    Jeg savner stadig "Go slowly sands of time", den hadde gjort seg i denne boken.

OK, det er ei flott historie, men eg skal ærleg innrømme at eg ikkje ser kvifor den skal prioriterast framfor andre historier i ei samling _Vicar_-historier.

c)
    I første rute på side 5 i serien om prinsesse Gneis (D 93505) har Vicar tegnet en dinosaur i bakgrunnen. Selv i steinalderen hadde jo disse vært utdødde i ca. 65 millioner år.

Tør eg vere så freidig å gjette på at dette kan vere eit "easter egg", som Vicar har putta inn til fryd for det mennesket som måtte oppdage dette? Små anakronismer i teikneseriar er ganske vanleg. Korleis kunne elles Skrue i 1947 ha ein Eisner Award på veggen? :-) (ja, Don Rosa.)

Helhetsinntrykket er imidlertid meget bra. God bok!

Godt å høyra. Verdt å kjø... eh ... vente på altså.

• ACAC
    edited November -1

Godt å høre at denne bog, som undertegnede har et særligt forhold til, nu er udkommet på norsk. - Ja, jeg mener nu nok at det bliver præcisseret et par gange eller tre at Vicar er kunstnernavn for Victor - læs bogen igen, Sigvald :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

a)

Så ta en titt på forsiden, det står jo der!

Har ikke lest boka ennå, men har inntrykk av at det er en bra bok. I forordet er det to illustrasjoner som jeg likte veldig godt. I den ene illustrerer Vicar sitt "slektskap" med Donald. To egg klekkes ut, og en andefot kommer ut av det ene egget, mens en menneskefot kommer ut av det andre egget. Både Donald og Vicar er jo som kjent født i 1934.

Det andre er Vicars hyllest til Carl Barks og er en karikatur av det kjente maleriet av Michelangelo(?) med Gud (Barks) oppe i himmelen, båret av noen kvinnelige vesener (Dolly var ett av dem), og en mann (Donald) liggende på jorden, der begge berører hverandres pekefingre.

• edited November -1

AC skreiv:

Godt å høre at denne bog, som undertegnede har et særligt forhold til, nu er udkommet på norsk. - Ja, jeg mener nu nok at det bliver præcisseret et par gange eller tre at Vicar er kunstnernavn for Victor - læs bogen igen, Sigvald :-)

Slik jeg oppfatter det er Vicar er en forkortelse for (VIC)tor (A)rriagada (R)íos. Slik D.U.C.K. er en forkortelse for "Dedicated to Unca Carl from Keno". Dette har de imidlertid glemt å nevne i boken.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Slik jeg oppfatter det er Vicar er en forkortelse for (VIC)tor (A)rriagada (R)íos. Slik D.U.C.K. er en forkortelse for "Dedicated to Unca Carl from Keno". Dette har de imidlertid glemt å nevne i boken.

Kanskje fordi dei reknar med at folk skjøner sånt?

• edited November -1

Boka inneholder jo svært mye skryt av Vicar, i Egmontbrevet ved siden av sies det at han har "blitt den naturlige tegneren til å forvalte arven etter Barks, og i dag råder det ikke tvil om at Vicar er nåtidens "gode tegner"". Og på side 11: "I dag er det Vicars tegnestil som setter standard for en ny generasjon av tegnere".

Da er det jo underlig at Vicar trolig bare blir representert med denne ene boka, mens Rosa får alle (?) sine historier gjennom flere bøker. Det synes som om Egmont driver en dobbeltmoral, her får vi i alle fall inntrykk at det er Vicar som er arven etter Barks og den gode tegner i dag, og hvorfor ikke la ham få hver fjerde bok da?

• edited November -1

Går det fortsatt ann å tegne abonnement på HOF..?

• ACAC
    edited November -1

Lars Martin

Det synes som om Egmont driver en dobbeltmoral, her får vi i alle fall inntrykk at det er Vicar som er arven etter Barks og den gode tegner i dag, og hvorfor ikke la ham få hver fjerde bok da?

Kan se hvad du mener, men svaret er nok: penge. Egmont i hele skandinavien vil nok klart sælge mere på at udgive en rosa-bog regelmæssigt - det er der marked for - og så sætter de andre tegnere ind imellem. Men der er vist ingen tvivl om hvem i hvert fald bog 4's forfattere foretrækker. De roser jo gamle Victor til skyerne:-)

• edited November -1

Kan man kjøpe HOF uten å tegne abbonement..?

• edited November -1

Don Rota skreiv:

Ja, hvis du har en kupong som har fulgt med i DD&co.

Kan man kjøpe HOF uten å tegne abbonement..?

Ikke foreløpig. Du kan sikkert finne noen bøker i bruktbutikker, men ikke i bokhandel.

Er det forresten lenge siden dere har fått boka?
    Jeg venter fortsatt. DD&co nr 43 kom ikke før på fredag, så jeg regner ikke med å få HOF 4 i år...

• edited November -1

Don Rota skreiv:

Jada. Ring 24 05 13 10 eller bla deg tilbake til første gong vi prata om dette i forumet og send e-post til den adressa som kom fram då.

• edited November -1

Igjen, takk skal du ha...= )

• edited November -1

Hm, merkeleg - eg las litt i boka i dag og kom over ein einsider (hugsar ikkje tittelen og eg har ikkje boka med meg akkurat no) der Skrue får ein av nevøene til å leige ein båt for å spare peng - og nederst på sida stod det at denne ikkje hadde vore utgitt i Noreg før.

Dette kan eg ikkje fatte og begripe, eg er bombesikker på at eg har lese denne einsideren opp til fleire gonger før, og eg kjøper ikkje Disney-serier på andre språk enn norsk.

• edited November -1

Synes ikke denne boken var spesielt god, jeg. Ihvertfall ikke i forhold til de andre tre. De fokuserte mer på tegningene enn historiene, noe som er greit nok, siden Vicar først og fremst er tegner, men jeg synes at de har valgt ut middelmådige historier. Men, det kan hende at det bare er jeg som er bortskjemt etter de tre forrige bøkene.

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Da er det jo underlig at Vicar trolig bare blir representert med denne ene boka, mens Rosa får alle (?) sine historier gjennom flere bøker.

Eg synes ikkje det er noko rart. Vicar er ein god teikner, ja, men han skriv ikkje historiane sjølv, og difor er innehaldet i historiane hans av meget variabel kvalitet. Spør du meg , så e Vicar ein av dei beste teiknarane, men eg har sjelden opplevd at ein Vicar-historie har gjort varig inntrykk, slik som Don Rosas historiar uten unntak gjer (sjølv dei få han ikkje har skrive sjølv. Spør du meg, er Don Rosa uten sidestykke når det gjeld både teikningar og historiar. (Bortsett fra mesteren sjølv, Carl Barks, sjølvsagt.)

• edited November -1

Vicar er vel av den sorten som en veldig underholdende film men som ikke er så bra at den er minneverdig.

En koser seg veldig når en leser det (som Kristian sier) men ingen historier går inn i historien.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Vicar er vel av den sorten som en veldig underholdende film men som ikke er så bra at den er minneverdig.

En koser seg veldig når en leser det (som Kristian sier) men ingen historier går inn i historien.

Det finnes minst et unntak - "Go Slowly Sands of Time".

• edited November -1

Tja ... På kva måte er den historia eit unntak? Kor mange er det som går og hugsar den som ei veldig god historie?

Synest at Vicar gjer ein veldig god jobb med den historia, men han kjem ikkje opp mot originalen.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Tja ... På kva måte er den historia eit unntak? Kor mange er det som går og hugsar den som ei veldig god historie?

Det er en av ganske få Vicar-tegnede historier som diskuteres når donaldister debatterer Skrues skjebne.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?