Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mynt, og donald samler

TedTed
edited September 2004 in Donaldisme

Heisann! Jeg samler på både Donald og mynter, så jeg lurte på om noen vet om det er mulig å få tak i mynter med Donald &Co avbildet på mynten.... Feks. en mynt med bilde av SMcD, en med Donald, en med Ole Dole og Doffen osv....

«1

Comments

• ACAC
    edited November -1

Heisann! Jeg samler på både Donald og mynter, så jeg lurte på om noen vet om det er mulig å få tak i mynter med Donald &Co avbildet på mynten.... Feks. en mynt med bilde av SMcD, en med Donald, en med Ole Dole og Doffen osv....

Jo, der er da lavet en Euro med Skrue i Tyskalnd, så vidt jeg ved. Har samlet på myner af flere omgange, men ikke nu for tiden, så jeg har den ikke.

I italia udkom der vist også nogle mønter i forbindelse med en serie som har været delvist gengivet i en af de store hvide bøger.

Igen kan du forsøge at samle mønter som har med Donald-serier at gøre. I sommers købte jeg på DDF(R)'s regning en quarter fra 1916 - i Skrue-serien i US 4, verdens sjældneste mønt, er det denne mønt Skrue gør til verdens sjældneste - hvorefter den bliver kørt over af en damptromle og han må ned på havets bund efter den. Jeg taler her om originaludgaven. På dansk ble det en enkrone. Ligeledes kunne man jo gå efter en dime fra 1875.

Sigvald, jeg har netop fået lavet scans af mynten - sender dem til dig.

• TedTed
    edited November -1

Tusen takk for svaret! Vet du om noen sider det er mulig å få tak i eksemplarer av sånne mynter?

• ACAC
    edited November -1

Desværre nej, Ted - Altså de gamle gangbare amerikanske mynter skulle kunne findes i visse gode myntforetninger i de større byer i Norge. Fra tid til anden har jeg hørt om at den tyske euro med Skrue var til salg på qxl.dk eller kanske ebay. prøv evt. tyske auktionssider eller online-møntforretninger.

• TedTed
    edited November -1

Ok. Det er en myntbutikk i Bergen som heter Frimerkehuset, men tviler litt på at de har den der... Men skal sjekke på Qxl og noen andre nettauksjoner. Takk for hjelpen!

• TedTed
    edited November -1

Tusen takk for hjelpen! Fant masse bra mynter inpå ebay!

• edited November -1

Jeg har en mønt fra 2001 som udkom i Tyskland, en mønt med Cornelius Blisand (ved ikke hvad han hedder på norsk) som skulle forestille at være Andebys første mønt da der står 1818 på den, men den blev kun produceret i 7777 nummerede eksemplarer så der er nok ikke noget håb om at kunne få den.

• edited November -1

Ted skreiv:

Hva med heller å samle på mynter som er presentert i viktige Donald-historier. Her er noen:

1875 - 10 cent (dime) = (Skrues lykkemynt)
    1896 - 25 cent (quarter) = mynten i Don Rosas "The Coin)
    1916 - 25 cent (quarter) = verdens skjeldneste mynt i Carl barks' "OS i det sunkne Atlantis".

Da vi var i Århus i sommer kjøpte AC Sivebæk en quater fra 1916 på vegne av Dansk Donaldistforening

• edited November -1

kim Odgaard skreiv:

Det er nu rimeligt nemt at fremskaffe de euro mønter, du skal dog blot have en tysk kontakt, da forretningen ikke vil sende ud af landet :-(

I andeby brukes det Dollars ikke Euro. Her kan dere se ACs scans av "verdens sjeldneste mynt" fra "OS i det sunkne Atlantis"
    http://duckman.pettho.com/quarter.html

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I andeby brukes det Dollars ikke Euro.

Javel? Eg har lest mange stadar at dei bruker kroner. :-)

Men uansett, kva har det med saka å gjere? Her er det spørsmål om mynter med bilete av Donald på. Dersom det finst euro med Donald på, er euro av interesse. Dersom det finst yen med Donald på, er yen av interesse. Dersom det finst dollar med Donald på, er dollar av interesse.

• TedTed
    edited November -1

Jeg fant en bra side med masse mynter på ebay, fullt av Disney.. Men jeg tror jeg prøver på lykkeskillingen, og mynten fra the coin(er det "Mynten forteller" på Norsk?), og den derre dollaren fra 1916.

• ACAC
    edited November -1

Sigvald, der er et ekko her - jeg havde vist netop tidligere i tråden fortalt det om mønten :-)

Tøft. Hva måtte AC gi for den?

Mener det var så meget som 125,- - det er jo kun i serien det er verdens sjældneste. Tænker dog på om Ørnen på alle eksemplarer vender hovedet nedad i forhold til møntens anden side (damen med krans på hovedet).

• TedTed
    edited November -1

Hvor fikk du tak i denne mynten?

• ACAC
    edited November -1

Sigvald, var det ikke hos PR Mønter i Århus Midtby?

• edited November -1

AC skreiv:

Sigvald, var det ikke hos PR Mønter i Århus Midtby?

Korrekt!

• edited November -1

Apropos myntar ... hugsar at for nokre år sidan (trur det var i 1993) var det eit ganske spesielt vedlegg til "Onkel Skrue" - "din egen lykketiøring". Det fulgte med ti øre i bladet, såvidt eg hugsar meint som inspirasjonskjelde/amulett til dei som ønskjar å prøve å byggja sin eigen formue. Det var rettnok ein heilt vanleg tiøring (det var medan vi framleis hadde tiøringar her i landet) som var lima fast på ein pappmonter - men ein viss donaldistisk verdi gir det jo likevel å ha denne. Og i teksten som skildra mynten, stod det mellom anna noko slikt som "Lykke til med veien å bli millionær - du har allerede øket formuen med kr 0,1!"

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Apropos myntar ... hugsar at for nokre år sidan (trur det var i 1993) var det eit ganske spesielt vedlegg til "Onkel Skrue" - "din egen lykketiøring". Det fulgte med ti øre i bladet, såvidt eg hugsar meint som inspirasjonskjelde/amulett til dei som ønskjar å prøve å byggja sin eigen formue. Det var rettnok ein heilt vanleg tiøring (det var medan vi framleis hadde tiøringar her i landet) som var lima fast på ein pappmonter - men ein viss donaldistisk verdi gir det jo likevel å ha denne. Og i teksten som skildra mynten, stod det mellom anna noko slikt som "Lykke til med veien å bli millionær - du har allerede øket formuen med kr 0,1!"

Jeg husker jeg putta dette vedlegget i et norgesglass, mitt eget "monter" hehe

• edited November -1

Ja, men kor mange er det eigentleg som har tatt vare på desse? Eg vil tru at mange av desse har tatt del i bruk-og-kast-samfunnet, og at denne difor er ganske sjeldan i dag. Hadde eg vore myntsamlar, trur eg at eg skulle ha prøvd å spore opp ein slik. Med pappstykket intakt, så klart.

• edited November -1

Når sant skal sies har jeg den fremdeles intakt. Enkelte ting fikk jeg meg ikke til å ødelege/kaste. Så denne mynten har vært "utstilt" på rommet mitt i lange tider..

• edited November -1

Fergus skreiv:

Jeg husker jeg putta dette vedlegget i et norgesglass, mitt eget "monter" hehe

Det heter vel EN monter?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?