Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Dette handler IKKE om Barks og Rosa...

edited September 2004 in Donaldisme

...og kanskje ikke om Scarpa og vanHorn heller...men alle andre tegnere og forfattere som har gjestet DD & CO gjennom årene.

Favoritter? Hat-kandidater? Kanskje fordelt på tidsepoke?

Jeg har en følelse av at tegnerne er vesentlig mer kjent enn forfatterne. Men bortsett fra de som dette innlegget ikke handler om, så gjør jo de fleste bare en av delene.

For å gjøre det enkelt: La oss konsentrere oss om Donald-universet, og så holder vi Mikke, Storeulv, Fant etc. borte inntil videre.

Er dere med?

«1

Comments

• edited November -1

Jeg har aldri vært noe opptatt av navn før så jeg har ikke noen spesielle favoritter kansje bortsett fra Olaf. Noe av grunnen til at jeg liker hans serier er vel fordi jeg har møtt han og føler jeg kjenner han bittelitt, men den historien jeg har sett av han (Tidsmaskinen) var jo virkelig bra.

• edited November -1

Jeg husker heller ikke navnet på særlig mange rene tekstforfattere - så dermed kan Olaf fort få en lett match her på forumet.

Men jeg kan da nevne noen TEGNERE i hvert fall:

60/70-tallet:
    Tony Strobl:Var ganske hjelpeløs i starten synes jeg, men utover 70-tallet synes jeg han ble en av de absolutt beste.
    Kay Wright: Huuuu.
    Bob Gregory: Urk
    Pete Alvarado: Grusomt
    Antoni Gil-Bao: Hadde mest Klodrik/Moby/Madam Mim-historier. Han var slett ikke verst på disse (spesielt likte jeg Klodrik'en hans, men Skrue'n var ikke bra!)

80-tallet:
    Her kom jo Vicar for fullt. Jeg synes han er MEGET bra. Bare synd at han har fått så mange uinspirerende manus å jobbe med. Jeg leste en historie (husker ikke hvilken) han hadde skrevet selv en gang. Den moret meg virkelig! (Ellers så leste jeg ikke Donald på den tiden, så jeg har ganske lite å bidra med her.)
    90-tallet: Igjen er det vel Vicar som er stjernen. (Det kom en annen betydningsfull kar også, men han skal vi jo ikke nevne). Branca har jeg alltid hatt litt problemer med. Kan ikke helt forklare hvorfor. Liker ikke helt Donald'en, tror jeg.
    ...og de siste årene har jeg nok mistet kontrollen igjen. Jeg begynner å bli gammel.

• edited November -1

Arne K skreiv:

80-tallet:
    Her kom jo Vicar for fullt. Jeg synes han er MEGET bra. Bare synd at han har fått så mange uinspirerende manus å jobbe med. Jeg leste en historie (husker ikke hvilken) han hadde skrevet selv en gang. Den moret meg virkelig! (Ellers så leste jeg ikke Donald på den tiden, så jeg har ganske lite å bidra med her.)

Med min forholdsvist beskedne alder er jeg nærmest fostret op med historier illustreret af Vicar og Branca. Man kan jo nærmest ikke åbne et blad fra 80'erne eller 90'erne uden, at hovedhistorien er tegnet af en af de to.

Jeg *elsker* Vicars streg. Hans billeder er på én gang enkle, men alligevel har de de detaljer med, som gør det troværdigt. Specielt perioden 80'erne/først i 90'erne kan jeg lide. Og jeg synes faktisk ikke, at historierne altid er så dårlige... Jeg kommer ofte til at tænke på én speciel historie, når jeg tænker på Vicar; nemlig en, hvor Donald er lastbilchauffør og konkurrerer med en kollega om at komme først frem (D 6478). En af sekvenserne, jeg husker allerbedst, er en, hvor han lukker en smule af luften ud af bildækkene for at komme under en bro, der er for lav. Historien må være mellem de første Vicar-illustrerede, jeg har læst -- måske er det derfor, den har bidt sig så godt fast.

Men for nogle måneder siden, da jeg havde besøg af med-Inducks'er Søren Krarup Olesen, fik jeg et mindre chok, idet han viste mig et eksempel på en af Vicars Mikke-historier fra tidligt i 70'erne: http://raptus.dk/pics/d2012.png (ville I have genkendt dette som Vicar? Jeg gjorde i hvert fald ikke...)

Brancas tegninger har jeg derimod et lidt mere delt forhold til. På den ene side har jeg læst masservis af historier tegnet af ham, da jeg var mindre, og de har mange af de samme kvaliteter som Vicars, men jeg synes også, de er mere "kantede" -- ja, enkelte steder nærmest "anstrengte". Han lider måske af noget af det samme problem som én af de i denne tråd unævnelige, nemlig at han ofte pakker for megen action i ét panel.

• edited November -1

Hvis jeg deler dette inn i ti-år, vil jeg lage følgende oversikt over hva jeg mener er best og dårligst. Listen baserer seg bare på tegnere som har hatt et visst antall sider i bladet, og jeg har utelatt noen tegnere som stort sett bare tegnet serier med Mikke Mus, ulvene osv.

50-tallet. Den største favoritten her, er selvsagt Carl Barks, kanskje først og fremst på grunn av fortellingene, men han var også en meget kompetent tegner. Tony Strobl begynte å tegne allerede på 50-tallet, og er også en favoritt. Jeg vil også nevne Paul Murry. Han er nok mest kjent for Mikke-seriene, men var også en bra Donald-tegner. Ellers synes jeg at Frank McSavage og Dick Moores var bra, selv om jeg likte sistnevnte best som Mikke-tegner. Det var vel egentlig ingen direkte dårlige tegnere på 50-tallet, men synes Phil DeLara kanskje er litt svakere enn de fleste andre på denne tiden.

60-tallet. Igjen Carl Barks som mest likt. Nevner dog ikke denne tegneren i senere epoker, da jeg her forsøker å holde meg til når de enkelte tegnerne var aktive. Ellers vil jeg igjen nevne Paul Murry og Tony Strobl. Vi fikk også for første gang se Romano Scarpa dette 10-året, også en av mine favoritter. Mange svake tegnere dette 10-året også. Jeg kan nevne Fred Abranz, Jim Fletcher, Kay Wright, Einar Lagerwall og Nils Rydahl.

70-tallet. Vicar dukker opp for første gang, og selv om han i de tidlige seriene ikke hadde funnet den elegante streken han senere skulle bli kjent for, var han likevel en vitamininnsprøytning i et 10-år som ikke var av de beste. Ellers vil jeg igjen nevne Romano Scarpa og Tony Strobl, selv om disse begynte å tape seg litt utover 70-tallet. Minst likt var Adrian Sørensen, Kay Wright og Antonio Gil-Bao.

80-tallet. Årstallet med mange middelmådigheter. De fleste av de aller dårligste tegnerne var nå vekke, men det var ikke mange riktige gode heller. Av gode tegnere kan jeg nevne Vicar og Branca. Sistnevnte var bra i denne perioden, men synes han har tapt seg litt i de nyeste seriene hans. Minst likt dette 10-året, var Antonio Gil-Bao.

90-tallet og frem til nå. Vi har igjen fått mange gode tegnere, ikke minst Don Rosa, som er en enda bedre forfatter en tegner (synes jeg). Vicar er kanskje blitt den beste tegneren av alle. Romano Scarpa er kommet tilbake, bedre enn på lenge. Marco Rota er dyktig både som forfatter og tegner. Cesar Ferioli er mest kjent som Mikke-tegner, men har også vist at han er en dyktig Donald-tegner. Ellers er jeg svak for hollendere som Bas Heymans, Mau Heymans, Daan Jippes og Ben Verhagen. Liker også Freddy Milton. Synes egentlig ikke det har vært noen direkte dårlige tegnere dette 10-året, men synes at tegnere som Santanach, Torres, Esteban og Millet er litt svakere enn mange andre. Synes heller ikke at William vanHorn er verdens beste tegner, liker ham bedre som forfatter.

• TedTed
    edited November -1

Tekstforfatterne jeg kommer på sånn i farten er: Pat & Carol McGreal, Carl Barks, Don Rosa, Terry Laban, hmmm..... Vet om flere, men som sagt, dette var bare sånn i forbifarten...

• edited November -1

Kven er denne Olaf Solstrand som alle snakkar om? :-)

Eg føler at det er på sin plass at eg presiserer at eg IKKJE er i verdstoppen når det gjelder å skrive Disney-seriar. Eg har nettopp starta min karriere, og er sjølvsagt ikkje like god som dei som har haldt på i nokre år. Hadde alle serieskaparar fått like god mediadekning som meg, hadde ingen (bortsett frå mamma, kanskje) tenkt på meg som ein av dei beste. Eg er berre heldig med media fordi eg tilfeldigvis er norsk, og det medfører at folk legger merke til namnet mitt.

Mine favorittforfattarar, om ein ser bort frå dei opplagte? Hm ... Fælt å seie, men eg fyllar denne lista med nordiske serieskaparar. Gorm Transgaard kjem høgt, det same gjer Kari Korhonen, og eg får meir og meir sansen for kamerat Lars Jensen.

Teiknarar? Vicar, Branca, Ferioli, Fecchi og mange andre.

Hatkandidatar må eg innrømme at eg ikkje har.

• SvKSvK
    edited November -1

Hvis en ser bort fra Barks og Rosa så liker jeg forfatterne Gorm Transgaard og Romano Scarpa. Jeg liker også Solstrand sine historier, men som han sier selv, det er for tidlig å plassere ham i det øverste sjiktet ennå.
    Scarpa er også en av tegnerfavorittene, sammen med Vicar, Branca (men han synes jeg var bedre før) og Heymans-brødrene.

Jeg må også legge til at jeg stort sett ikke er særlig begeistret for historiene til spesielt Janet Gilbert, men også de til ekteparet McGreal. Disse historiene blir ofte for platte og forutsigbare etter min mening.
    Jeg er heller ikke overbegeistret for tegningene til Massaroli og Manrique.

• edited November -1

... DET må eg nemne. Eg er faktisk ein stor beundrar av Janet Gilbert - ho skriver med jamne mellomrom ganske dårlege historier, men det gjer jo alle. Men samtidig har ho skrive mange historier som er blant mine favorittar. Så når ho går inn for det, er ho heilt genial.

Forresten: På spørsmål om kven favorittforfattarane hans var (av dei som er aktive i dag), svarte Vicar faktisk Gorm Transgaard og Janet Gilbert.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Fælt å seie, men eg fyllar denne lista med nordiske serieskaparar. Gorm Transgaard kjem høgt, det same gjer Kari Korhonen, og eg får meir og meir sansen for kamerat Lars Jensen.

Ah, ja. Skal jeg trække nogle forfattere fra de seneste år frem, må det også være netop de tre. Specielt er jeg helt vild med Lars Jensens "TNT"-serie af historier, som er illustreret af Flemming Andersen, og som jeg håber på, vi snart får at se et kapitel mere af (hvis der da kommer flere?). Andersen må bestemt også nævnes, hvis jeg skal trække tegnere fra de seneste år frem.

• edited November -1

Kari Korhonen, og kanskje Heymans må vel trekkes fram va de som ikke er SÅ kjente....
    Liker også streken til Colomer, spesielt bifigurene...Kommer på en historieder apalveien og ferskenveien konkurrerte om å bli "årets gate" eller noe i den dur....Det var noen fantastiske karakterer han tryllet fram der, etter min mening:)

Er derimot ikke så glad i McGreal, selv om det hender at de har noen gode serier. Av tegnere må det bli Noel van Horn, selv om han vel står får Mikke-historier, og.......hmm...er ikke så glad i Millet lenger, syns han tegnet bedre før.

• edited November -1

vicar fra andre halvdel av 70-tallet "ruler" (som ungdommen nå til dags sier) .

• edited November -1

Eg liker svært godt historiene til ekteparet McGreal, spesielt dersom Ferioli teiknar historia, dette er ein av dei får teiknarane eg veit om som er like god å teikne Mikke Mus som Donald.

Paul Halas er også ein av mine yndlingsforfattarar, eg synest han lagar humoristiske historier som verkeleg fengjer.

Flemming Andersen er også på mi liste blant yndlingsteiknara, spesielt i samarbeid med Per Hedman i Formel 1 serien som gjekk i Donald i 2002, dette var god lesning.

Også må eg ikkje gløyme den fantastiske teiknaren Rodrigues.

Ein teiknar eg ikkje likar i det heile tatt er Xavi, han teiknar dårleg Mikke Mus etter min smak. Eg meinar at Massaroli også er ein svært svak teiknar.

• edited November -1

Er svært skuffet over at Miquel Pujol ikke er med på listen over fantastiske forfattere/tegnere ;) Han er jo genial.

Ellers liker jeg egentlig ikke Brancas stil så veldig, og Xavi, som også er nevnt, er forferdelig.

• edited November -1

Jeg synes Al Hubbard og Jack Bradbury har helt forferdelig tegnestil. Tegningene deres ser ut som skisser som ikke er gjort så mye med, bare fargelagt uten spørsmål.
    Ikke er jeg så altfor begeistret for Xavi, Santanach, Colomer, Flemming Andersen, Millett og Noel van Horn heller.
    Tegnere som jeg liker (bortsett fra Barks og Rosa da) er Marco Rota, Ferioli, Rodriques, William van Horn, Vicar, Marsal, Branca, Scarpa og Nuñez.

• TedTed
    edited November -1

Jeg for min del mener at Colomer og Marsal har ganske lik tegnestil, men liker egentlig ikke noen av dem sine tegninger...

• edited November -1

fiskebolla skreiv:

Jeg synes Al Hubbard og Jack Bradbury har helt forferdelig tegnestil. Tegningene deres ser ut som skisser som ikke er gjort så mye med, bare fargelagt uten spørsmål.

Hubbard og Bradbury er to tegnere som ble svært mye benyttet allerede fra 50-tallet. Bradbury kom nok litt i skyggen av tegnere som Barks, Murry og Strobl den gangen, men jeg vil langt fra kalle hans tegnestil forferdelig, dog kanskje litt småkjedelig. Hørte nylig at Bradbury nå er død, så nå er vel omtrent alle som var aktive tegnere i Donald-bladets barndom borte. :-(
    Jeg kan være enig i at Hubbards tegninger kunne virke litt rotete, og han hadde vel lenge den litt utakknemlige jobben å tegne nesten bare serier med Fant. Han fikk dog sin store sjanse da figuren Klodrik ble introdusert på midten av 60-tallet, og til denne figuren passet streken hans helt perfekt. Klodrik er (var?) en kaotisk figur, og dette klarte Hubbard å formidle på en glimrende måte med sin spesielle stil. Han klarte å legge store følelser inn i ansiktet på Klodrik (Donald og katten hans også), og han var en sterk medvirkende årsak til at disse tidlige Klodrik-historiene ble ustyrtelig morsomme, faktisk noe av det morsomste som er laget noensinne i hele bladets historie, i mine øyne.

Ikke er jeg så altfor begeistret for Xavi, Santanach, Colomer, Flemming Andersen, Millett og Noel van Horn heller.

Her er jeg stort sett enig med deg, bortsett fra Flemming Andersen. Synes denne tegnerern har en utrolig morsom strek som er full av liv. I mine øyne er hans tegninger så dynamiske at de minner meg om tidlige italienske mestere som Scarpa, Bottaro, Gatto og Carpi.

Tegnere som jeg liker (bortsett fra Barks og Rosa da) er Marco Rota, Ferioli, Rodriques, William van Horn, Vicar, Marsal, Branca, Scarpa og Nuñez.

Igjen er jeg stort sett enig, selv om jeg ikke synes WvH er av de beste. Synes det er litt rart at du liker WvH veldig godt, men ikke NvH, da deres tegnestiler er veldig like, selv om den ene tegner ender og den andre tegner mus.

• edited November -1

Jeg har bare en hatkandidat, og det er bare på tegnesiden: William Van Horn
    Han skriver bra, men jeg leser skjelden eller aldri historiene hans fordi jeg ergrer meg over tegningene.

Ellers liker jeg veldig godt "de to unevnlige" (jfr. overskriften), Marco Rota og Vicar.

Disse er og blir mine favoritter. Andre har absolutt sine gode trekk og historier, men jeg holder fast ved disse fire.

• edited November -1

Halvor skreiv:

fiskebolla skreiv:

Igjen er jeg stort sett enig, selv om jeg ikke synes WvH er av de beste. Synes det er litt rart at du liker WvH veldig godt, men ikke NvH, da deres tegnestiler er veldig like, selv om den ene tegner ender og den andre tegner mus.

Jeg skrev ikke at jeg liker W. van Horn *veldig* godt, men bedre enn de jeg ikke liker. :-) Jeg synes bifigurene, innredningen i Donalds hus og naturen er morsomt tegnet. Også er noen av historiene hans helt latterlig morsomme, særlig den historien (fra 2003?) hvor Donald først er forbanna på alt og alle til han får en overdose lattergass og har latterkrampe i flere dager. Det er stort sett WvH og DRs historier jeg ler høyt av.

• edited November -1

Lillegull skreiv:
    {{ Jeg har bare en hatkandidat, og det er bare på tegnesiden: William Van Horn
    Han skriver bra, men jeg leser skjelden eller aldri historiene hans fordi jeg ergrer meg over tegningene.

Jeg liker W. van Horn sine tegninger veldig godt, sammen med Marco Rota, Don Rosa, Carl Barks, Ferioli og Rodriques syns jeg han har en god strek.
    Men, det er en tegner(studio) som jeg vil ha bort fra tegnestolen, og det er Comicup Studios!

• edited November -1

Ikke for å dilte meg etter en stor Donald-autoritet og forfatter som Olaf Solstrand (provoserer jeg, Olaf? :-) ), men du store verden så enig man kan bli når det gjelder yndlingsforfattere og yndlingstegnere!

Hvis jeg ikke tar med Carl Barks, Romano Scarpa og Don Rosa med i vurderingen:

Min yndlingsforfatter da er desidert Gorm Transgaard, tett fulgt av Kari Korhonen, Janet Gilbert. Og Bill van Horn smeller også av og til til med knallhistorier. I likhet med Olaf har jeg begynt å få mer og mer sansen for Lars Jensen.

Yndlingstegnere? Vicar kommer først, etterfultg av Daniel Branca, Daan Jippes og (noen ganger) Sander Gulien. Fecchi synes jeg også har en svært god strek. Beste Mikke-tegner utenom Murry og Gottfredson er desidert Ferioli!! :-)

Forresten synes jeg Rodriguez's Donald-tegninger også er gode!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?