Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

4 år siden Barks døde

edited August 2004 in Donaldisme

I dag, 25. august 2004 er det nøyaktig 4 år siden Carl Barks døde. Hvordan opplevde dere den dagen? Selv fikk jeg det med på TV før gikk til Dragvoll. Der oppe kommenterte jeg det på nettet.

«13

Comments

• edited November -1

Hvordan jeg tok det er jeg ikke helt sikker på, men det jeg vet er at jeg ventet spent på hvordan Egmont ville hedre Barks i Donald Duck & co. jeg regnet med noe i retning av en notis der det sto noe om hans arbeid, noe som aldri skjedde. Jeg skrev inn et par krasse kommentarer på DD&co sine hjemmeside angående dette, ettersom jeg mente at Barks var en så viktig del av Andebys utvikling at det var verd å i det minste ha et minneord om han i DD&co.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I dag, 25. august 2004 er det nøyaktig 4 år siden Carl Barks døde. Hvordan opplevde dere den dagen? Selv fikk jeg det med på TV før gikk til Dragvoll. Der oppe kommenterte jeg det på nettet.

Forferdelig dag, mest på grunn av avslutningen av din "nekrolog" med følende utsagn

Kongen (Barks) er død - leve kongen (Don Rosa)!!!

• edited November -1

Den dagen Carl Barks døde tegnet jeg et Donald-ansikt, og fikk en kommentar av en annen om at jeg var "verdens beste" Donald-tegner. Noe jeg nektet for og viste til Carl Barks som var verdens beste Donald-tegner. Jeg fortalte at han ble født i 1901 og at han fortsatt levde, uvitende om at han døde nøyaktig 1 time tidligere.

Nesten litt nifst...

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Forferdelig dag, mest på grunn av avslutningen av din "nekrolog" med følende utsagn

Det er neppe frukbart å hente frem 4 år gamle sitater og starte debatten derfra.

Saken er forøvrig at dette ble ytret i forumet no.alt.tegneserier og satt litt på spissen for å få oppmerksomhet. Donaldistene var/er ikke akkurat i flertall i den gruppen så uten å sette ting på spissen får man som regel liten oppmerksomhet der. Sånn sett liker jeg bedre denne gruppen - her diskuterer alle Donald.

Ellers vil jeg legge til at Gro Harlem Bruntland sa det samme da kong Olav døde...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Det er neppe frukbart å hente frem 4 år gamle sitater og starte debatten derfra.

Det var vel strengt tatt du som spurte hva vi følte og da må det vel være lov å svare.

Ut fra ditt svar så regner jeg med at du angret litt på den kommentaren (på tross av at du forsvarer den etterpå).

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Det var vel strengt tatt du som spurte hva vi følte og da må det vel være lov å svare.

Ut fra ditt svar så regner jeg med at du angret litt på den kommentaren (på tross av at du forsvarer den etterpå).

Jeg ville kanskje vært litt mer rundt i kantene i dag. Forøvrig har jeg forklart snarere enn forsvart mitt utsagn fra den gang.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Debatt ??? Du spurte hvordan dagen hadde vært, jeg svarte hva jeg synes var verst den dagen.

Sigvald skreiv:

Ellers vil jeg legge til at Gro Harlem Bruntland sa det samme da kong Olav døde...

Kongen (Olav V) er død - leve kongen (Don Rosa)!!!

Nei ærlig talt talt Sigvald den sammenligningen der er nok en gang skivebom fra din side. At en sier det når en regnet dør og en LIKEVERDIG regent overtar er en ting (enten det gjelder norske konger eller trikot kledde herremenn i bengal). MEN å bruke en slik anledning til å trekke en person opp mens du i veldig mange andre sine øyne rakker ned på den personen du ønsker å hedre er total skivebom fra din side.

Sigvald skreiv:

Saken er forøvrig at dette ble ytret i forumet no.alt.tegneserier og satt litt på spissen for å få oppmerksomhet. onaldistene var/er ikke akkurat i flertall i den gruppen så uten å sette ting på spissen får man som regel liten oppmerksomhet der.

Heter gruppen heter no.alt.tegneserier eller no.alt.disney ??

For å gi deg litt rettferdighet har vi her linken til hele innlegget ditt på no.alt.tegneserier.
    http://groups.google.com/groups?q=carl+barks+sigvald&hl=no&lr=&ie=UTF-8&as_drrb=b&as_mind=25&as_minm=8&as_miny=2000&as_maxd=25&as_maxm=8&as_maxy=2000&selm=8o799i$2ju$1@kopp.stud.ntnu.no&rnum=1

Men jeg starter IKKE en diskusjon, bare forklarer for deg (nok en gang) hva som er grunnleggende feil med utsagnet ditt og hva som fikk meg og ganske mange andre til å få en ennå dårligere dag enn vi trengte.

• ACAC
    edited November -1

Husker tydeligt dagen... jeg sad inde på mit kontor og læste vist netop i noget andsk litteratur da jeg hørte det fra stuen... den kendte andetegner, den gode tegner, Carl Barks er død. Jeg vidste at han havde leukemi, for jeg var i kontakt med flere fans på nettet. Da jeg gik på nettet var der nogle meget korte meddelelser - In memoriam o.l. - senere kom manges minder om manden der gjorde vores and til det han er.
    En tom følelse var det - noget var forsvundet, og et helt værk står tilbage.

RIP!

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Du spurte hvordan dagen hadde vært, jeg svarte hva jeg synes var verst den dagen.

Da kan du neppe ha tenkt mye på Barks bortgang den dagen, når det du synes var værst med dagen var en setning Sigvald skrev på et forum, og ikke selve Carl Barks bortgang! Jaja...

• edited November -1

Håvard skreiv:

Da kan du neppe ha tenkt mye på Barks bortgang den dagen, når det du synes var værst med dagen var en setning Sigvald skrev på et forum, og ikke selve Carl Barks bortgang! Jaja...

Bortgangen var ventet for de som fulgte litt med, oppførselen til ......... burde vel vært ventet den også, kanskje.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Kongen (Olav V) er død - leve kongen (Don Rosa)!!!

Nei ærlig talt talt Sigvald den sammenligningen der er nok en gang skivebom fra din side.

Akkurat her er det du som trekker det hele lenger enn nødvendig ved å forvri det hele en smule.

At en sier det når en regnet dør og en LIKEVERDIG regent overtar er en ting (enten det gjelder norske konger eller trikot- kledde herremenn i Bengal).

Her er du derimot inne på noe. Det finnes mange slags ritualer i verden. Hvorfor blir dette rett i det ene tilfellet og galt i det annet? Det er her tale om øyet som ser.

Som sagt mye vann har rendt ut i havet siden den gang og jeg ville nok ha valgt en annen formulering i dag - i hvert fall i denne gruppen som er såpass seriøs.

• edited November -1

Jeg ser ikke den helt syke katatrofen om Sigvald skrev dette på et forum. Dette er Sigvald`s mening (som vi vet), og i og med at flerparten av Donald-lesere faktisk mener det samme (enten man liker det eller ikke) så er det en kommentar som ikke bør bli såpass kritisert.

Det er min mening da.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:
    Bortgangen var ventet for de som fulgte litt med, oppførselen til ......... burde vel vært ventet den også, kanskje. }}

En bortgang er en bortgang uansett om den er ventet eller ikke mener nå jeg. Må si meg overrasket hvis ditt utsagn ikke er overdrivelse.

Jeg bare føler at du til en hver tid prøver å kritisere Sigvald med et eller annet. Joda, det er sikkert bare innbilning, men...

Så min mening er nå den samme som Wilfu sin!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

At en sier det når en regnet dør og en LIKEVERDIG regent overtar er en ting (enten det gjelder norske konger eller trikot- kledde herremenn i Bengal).

Her er du derimot inne på noe. Det finnes mange slags ritualer i verden. Hvorfor blir dette rett i det ene tilfellet og galt i det annet? Det er her tale om øyet som ser. }}

Huff, hvis du virkelig ikke ser forsjellen på det så er jeg overrasket over deg.

Jeg må si at jeg virkelig satt kaffen i halsen da jeg leste det sitatet ditt, for så morbid trodde jeg ikke du var.

Det må være lov å si noe feil og så si at det var galt, men i dette tilfellet virker det ikke som om du syntes den kommentaren var noe gal.

For å si det på en annen måte, hadde Don Rosa lest den så hadde han garantert blitt relativt sinna. Det er ikke normalt å hylle en person når en annen er død.

• edited November -1

Håvard skreiv:

MikroMidas skreiv:
    Bortgangen var ventet for de som fulgte litt med, oppførselen til ......... burde vel vært ventet den også, kanskje.

En bortgang er en bortgang uansett om den er ventet eller ikke mener nå jeg. Må si meg overrasket hvis ditt utsagn ikke er overdrivelse. }}

Selv om jeg er enig med deg i det så er jeg ikke helt enig like vell.

En god kammerat av meg døde for en liten stund tilbake av svulst på hjernen. Han var bare i begynnelsen av 20 årene og det gikk veldig inn på meg. Vi var flere som viste at han var alvorlig syk, men vi hadde trodd at han skulle få flere år til.

En stund før det fikk jeg også beskjed om at en eldre dame jeg kjente var gått bort og hun var en del og 90 år. Jeg visste at hun var på sykehuset og at det var alvorlig. Da jeg hørte at hun var gått bort ble jeg umidelbart litt trist men det gikk ikke spesielt inn på meg fordi jeg visste at det gikk den veien og hun var tross alt heldig som ble så gammel (og var frisk i sinnet og kroppen til de siste månedene).

Jeg regner med at du ser forsjellen. En blir uansett lei seg når en får slike nyheter, men det er mange faktorer som gjør om en tar det tungt eller om en tar det lettere (selv om det aldri blir lett).

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Det må være lov å si noe feil og så si at det var galt, men i dette tilfellet virker det ikke som om du syntes den kommentaren var noe gal.

For å si det på en annen måte, hadde Don Rosa lest den så hadde han garantert blitt relativt sinna. Det er ikke normalt å hylle en person når en annen er død.

Jeg har da sagt flere ganger at jeg neppe ville uttrykt meg slik i dag og i hvert fall ikke i denne gruppen.

Jeg har også forklart bakgrunnen for den kommentaren, nemlig at den falt i en tegneseriegruppe hvor Disney-serier ikke alltid får den posisjonen de fortjener. Det var kort sagt en gimmick for å få litt oppmerksomhet rundt Barks' død. Les resten av min kommentar så vil du se hvor varmt jeg taler om Barks.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det var kort sagt en gimmick for å få litt oppmerksomhet rundt Barks' død.

Først til ALLE Dere andre seriøse her inne beklager at jeg tar dette opp her. Så til Sigvald, hva skal en si til slike utsagn. Jeg bare gir opp dette forumet som seriøs diskusjons arena siden "elefanten i glasshuset" er kommet inn hit. Jeg stikker heller bort på DCML der er det blitt MYE triveligere nå.

• edited November -1

Ærlig talt Mikro:

Du skal være fri til å forlate forumet (hvis ikke jeg har misforstått veldig kommer du ikke til å diskutere mer her?), men om du først skal gjøre det er ABSOLUTT ikke dette anledningen til å gjøre det.

Du har hatt flere diskusjoner med SIgvald, de aller fleste har jeg stått på "ditt parti", men her er det faktisk DU som bringer tilbake en 4 år gammel hendelse, kritiserer den, Sigvald har både forklart hvorfor han skrev den og at han neppe ville skrevet en sånn kommentar på dette forumet, på en bra og ufrekk måte sådann - allikevel kommer denne kommentaren fra deg!?

Dette burde du holdt deg for god for. Det skal virkelig sies at det er IKKE bare Sigvald som står for utriveligheten her.

• edited November -1

Vil berre minne om at dette er ein diskusjon om Carl Barks, og ikkje om Sigvald.

• edited November -1

Wilfu, etter å ha lest den forrige posten din angående dette så vil jeg vel tro at du ikke helt har forstått hva det var Micro Midas reagerte på.

Det at Sigvald setter Don Rosa og Carl Barks over alt annet er ingen bombe, og absolutt ikke uventet. Jeg er også blant de som kun har to virkelig store helter innen Donald tegneserier og det er nettopp Don Rosa og Carl Barks.

Dessuten så var det faktisk ikke Micro Midas som startet dette og selv om jeg ikke er tillhenger av å dra frem gammle ting (noe jeg har sagt før også) så må det da være lov å gjøre det hvis noen spør. Sigvald startet tråden med å spørre hvordan folk hadde det da de hørte at Barks var død og Micro Midas fortalte hvordan han hadde det.

Nå er det lenge siden den dagen og vi har alle fått hans bortgang på avstand. Denne utalelsen er kansje ikke så provoserende utenfor sin kontekst som den er midt inni.

Denne formen for hyllest er en veldig spesiell hyllest og den er kun tiltenkt monarker. "Kongen er død, leve Kongen" er en form for å vise at vi fortsatt har en konge selv om den forrige kongen er død. Den kommer dessuten ikke som første reaksjon på dødsfallet. Det er ikke personen Harald en hedrer så mye som det faktisk er Kongen. Når en har fått en ny konge så er den forrige bare et minne og det er den nåværende som sjefen (elller Konge om du vil).

Når en så tar denne over i et minneord om Carl Barks så degraderer du Barks noe enormt. En sier at nå er Barks død så nå er det Don Rosa som er "Konge" og det stemmer ikke. Carl Barks vil alltid være den største uansett om han lever eller ikke. Don Rosa vil aldri kunne ta den plassen uansett, fordi han er ikke Barks.

I tillegg til at den er degraderende overfor Barks så er den i mine øyne direkte kvalm. Jeg hadde reagert krasst overfor hvem som helst som hadde skrevet dette.

Enda verre er det egentlig når Sigvald innrømmer at han forstår at dette er krast og at det var nettopp derfor han brukte det for å fremprovosere en respons og få folk til å reagere.

Dette er etter min mening det verste jeg har sett fra den kanten på veldig lenge og jeg synes det er trist at såpass mange av Sigvalds innlegg provoserer andre slik de gjør. De aller fleste er på dette forumet for å kose seg og lese om favorittbladet sitt Donald og så får en hele tiden slike poster og det er unødvendig.

Dette er som sagt en gammel sak, som nå er blitt bragt frem igjen fordi Sigvald selv spurte om hva folk husker fra den dagen. Hadde det bare vært denne ene så hadde jeg forstått din reaksjon. Nå derimot forstår jeg faktisk Micro Midas veldig godt.

Jeg kan vel bare snakke for meg selv, men jeg tror at dette er noe av det samme som Micro Midas har tenkt opp igjennom. Jeg har prøvd å la være å reagere de gangene Sigvald skriver noe dumt, men noen ganger går det for langt og da må en få lov å si ifra. Håper er at Sigvald skal forstå at han må være mindre krass her inne men det virker ikke som han vil eller kansje ikke kan forstå det.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?