Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Svartgufsøy - hvor?

edited June 2005 in Donaldisme

Her om dagen leste jeg en historie som interesserte meg litt. Historien heter "Oraklet fra nord", laget av Halas/Sutter/Branca og er utgitt i DD 32/92.

http://coa.inducks.org/story.php/x/D+91003//

I historien reiser Skrue & Co til Svartgufsøy, som har en utdødd vulkan, for å snakke med et orakel (Magica i forkledning som prøvde seg nok en gang). Historien endte med at de fant en boplass fra vikingtiden i perfekt stand.

Historien interesserte meg fordi en av guttene viste på globusen omtrent hvor Svartgufsøya lå - og pekte på et område like nord for Polarsirkelen, omtrent der Jan Mayen ligger. Så jeg lurer på om Halas/Sutter kun har funnet opp et fiktivt sted - eller om Svargufsøy er en norsk oversettelse av Jan Mayen eller et annet sted?

Noen som vet noe om dette?

Comments

• edited November -1

Arnstein skreiv:

I historien reiser Skrue & Co til Svartgufsøy, som har en utdødd vulkan,

Beerenberg er vel aktiv, er den ikke? Men det er vel ikke sikkert de visste det, hvis de brukte Jan Mayen. Eller kanskje de har lest feil eller noe.

• edited November -1

MicMag-nus skreiv:

Arnstein skreiv:

Beerenberg er vel aktiv, er den ikke? Men det er vel ikke sikkert de visste det, hvis de brukte Jan Mayen. Eller kanskje de har lest feil eller noe.

Eller kanskje de ikke har brydd seg særlig om fakta research i det hele tatt - det er ikke alle som er like flittige på det området som DR vet du.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Eller kanskje de ikke har brydd seg særlig om fakta research i det hele tatt - det er ikke alle som er like flittige på det området som DR vet du.

Eg protesterer på det sterkaste. Det verkar som om enkelte trur at Barks og Rosa er dei einaste Disney-serieskaparane som nokon gong har gjort research. Det er faktisk ganske vanleg å gjera massevis av research, særleg når det gjelder geografiske stadar eller stadar som skal minne om visse geografiske stadar.

Og i staden for å protestere med mine eigne ord, linker eg heller til eit DCML-innlegg av Lars Jensen:

http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml/2003-May/022702.html

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Eg protesterer på det sterkaste. Det verkar som om enkelte trur at Barks og Rosa er dei einaste Disney-serieskaparane som nokon gong har gjort research. Det er faktisk ganske vanleg å gjera massevis av research, særleg når det gjelder geografiske stadar eller stadar som skal minne om visse geografiske stadar.

Og i staden for å protestere med mine eigne ord, linker eg heller til eit DCML-innlegg av Lars Jensen:

http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml/2003-May/022702.html

Ja, jeg vet at Lars er flink slik, men Halas har tidligere vist tendenser til det motsatte ved å dikte opp en hel havstrøm.

• edited November -1

Og Carl Barks dikta opp ein heil by og la veldig mange av historiene sine til denne byen. Pluss at han dikta opp ei rekke land og byar, samt tåpelege forklaringar på korleis jordskjelv oppstår og ei rekke andre ting. Likevel elsker vi då historiene hans?

Andeby er ein oppdikta by som flytter seg rundt i verda. Er det så urealistisk at Andeby i ei historie kan liggja ved sidan av ein havstraum? Som sjølvsagt er oppdikta, alle landområda nær Andeby er det.

• edited November -1

MicMag-nus skreiv:

Arnstein skreiv:

Vulkanen er nok aktiv, ja. I så fall kan det godt tenkes at Svartgufsøy bare er et fiktivt sted.

Dessuten, Sigvald, har det ikke vært min intensjon å kritisere manusforfatterne for manglende research sett at det er Jan Mayen det er snakk om her. Jeg var bare interessert i om det bare var et fiktivt sted - eller om det kunne være i Jan Mayen manusforfatterne lot historien skje, siden det meg bekjent ikke er andre vulkaner i nærheten enn Jan Mayens.

Var det mulig å få vite hva Svartgufsøy heter på dansk, svensk og/eller originalspråket?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?