Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Samlede Værker

1717273747577»

Comments

• Billigste på FINN akkurat nå er 9500kr, men har sett ganske mange lagt ut der til under 10000kr opp gjennom årene. Betalte 8 eller 9-tusen selv for mitt sett for endel år siden.

Her ser du også tilslag når de har vært auksjonert hos Skanfil:
    https://www.skanfil.no/LotMenu?tab=ENDED&text=carl barks samlede

Det var nok mange som kjøpte dette som innvestering da de ble gitt ut og som har fått seg en liten overraskelse når de begynte å tenke på å selge.

Vet ikke hvordan det ligger an i Danmark, men 6-7000DKK høres ikke så galt ut.
  • Virker som verdien egentlig har gått ned med årene, siden etterspørselen ikke er så stor som mange investorer så for seg. Så selv om bøkene ble solgt for 15 000, så virker det ikke som de er verdt det i dag. Men det er bare mitt inntrykk av det.
  • Man må nok godt under NOK 10.000,- for å få solgt den norske utgaven også.
  • edited March 21
    Jaja, da vet vi hva den nye utgaven av "Carl Barks' beste" vil inneholde... nøyaktig samme historier som i 2001-boken. Det blir så klart litt ekstramateriale utenom, men sløvt av Egmont å ikke gidde å gjøre NOE med utvalget i den tidligere samlingen. Tror ikke det er så veldig mange lesere som trengte repriser av "Himmeløya" eller debuthistorien til Magica, i hvert fall ikke hvis det går på bekostning av ekte klassikere som "Tilbake til Klondike". Her er listen over seriene, hentet fra en Facebook-kommentar av Tonje Tornes:
    Eggmysteriet, Pengeregn, I det gamle California, Jul i Pengelens, Statuekampen, Den lure onkel Skrue, Tenkeboksen, Gullhjelmen, Bom! Du er hypnotisert!, Omelett, Brobyggerkonkurransen, Onkel Skrue får en konkurrent, Himmeløya, Gode, gamle tiøringen
    Boken kan forhåndsbestilles på Adlibris for bare 612 (!) kroner, mot 700 på serie.no.
  • Er det et profesjonelt og anerkjent team som har bestemt seg for å bekrefte at de tretten utvalgte historiene fra 2001 er den definitive og endelige kanon av Barks' beste, eller er det rett og slett latskap og et forsøk på å melke kua til siste dråpe?
  • Gode, gamle tiøringen var vel forresten ikke med i den første boka?
  • Oi, det har du vel rett i. Hadde helt glemt at "Gode, gamle tiøringen" ikke var med i 2001-boken. Den siste historien der er "Himmeløya". Da blir det i mine øyne enda rarere at en bedre historie som for eksempel "Tilbake til Klondike" ikke har fått plassen istedenfor.

Det anderkjente teamet som plukket ut historiene til 2001-boken var forresten Byron Erickson og Svein Erik Søland. Tipper det er dem produktbeskrivelsen av den nye boken sikter til der det står: "...omsorgsfullt plukket ut av to kjennere".

• Boken bærer dessverre sterkt preg av å kun være en rask resirkulering av 2001 utgaven. Vi vet jo at det ikke var planlagt noen norsk utgave da den danske boken ble annonsert. Så istedenfor å bruke den danske utformingen har norske Egmont bare smacket en ny forside og litt ekstramatriale på den gamle boken. Ja også "Gode gamle tiøringen". Som jeg virkelig ikke helt føler forsvarer plassen. Jeg kan forstå at folk ønsker Magica representert i boken. Det er forsåvidt greit nok det, men da burde Himmeløya vært kuttet ut.

Jeg har alltid følt at Himmeløya burde vært byttet ut med et annet Skrue eventyr. Aller helst "Back to the Klondike". Da den virkelig har formet senere historier. Sammen med "Only a poor old man" er det også den klassikeren som mer enn noen annen definerer Skrue som karakter.

En av de virkelige Skrue klassikerne fra tidlig 50-tall ville balansert boken langt bedre. Også kunne utvalget endelig forsvart tittelen "Carl Barks beste". Hele denne ideen om å ta med noen av Barks egne favoritter har alltid gått litt på bekostning av bokens premiss. For først og fremst representerer den Barks tekniske mesterverk. De seriene folk flest har som favoritter, og som har satt spor.
  • Den danske Carl Barks 120 år veier i overkant av to kg. Jeg klarer ikke finne vekt og sideantall for den norske utgaven. Har bestilt den for lengst.
  • MikkelHagen:
    Vi vet jo at det ikke var planlagt noen norsk utgave da den danske boken ble annonsert. Så istedenfor å bruke den danske utformingen har norske Egmont bare smacket en ny forside og litt ekstramatriale på den gamle boken.
    Men det jeg ikke skjønner er... hvorfor tok ikke Egmont bare og oversatte den danske Carl Barks - 120 år-boken, slik de gjorde med den svenske Kalla Anka & C:o 70 år? Jeg kan ikke helt se hvordan det skulle ha kostet mer. Med mindre noe av det nye ekstramaterialet i den danske boken hadde trengt nyoversettelse, og den norske boken kun resirkulerer eldre ekstramateriale.
  • RangerHelge: Den danske Carl Barks 120 år veier i overkant av to kg. Jeg klarer ikke finne vekt og sideantall for den norske utgaven. Har bestilt den for lengst.
    Jeg har sett at den norske utgaven har færre sider enn den danske. Husker ikke helt hvilken nettbokhandel som oppgav sidetall. Den norske har kun 14 historier i motsettning til den danske med 21 historier og 4 enisdere.

https://inducks.org/issue.php?c=dk%2FCBHT++1#p201
    Mesterius: Men det jeg ikke skjønner er... hvorfor tok ikke Egmont bare og oversatte den danske Carl Barks - 120 år-boken, slik de gjorde med den svenske Kalla Anka & C:o 70 år? Jeg kan ikke helt se hvordan det skulle ha kostet mer. Med mindre noe av det nye ekstramaterialet i den danske boken hadde trengt nyoversettelse, og den norske boken kun resirkulerer eldre ekstramateriale.
    Det skjønner ikke jeg heller. Men virker som det her i Norge helst skal tas mest mulig enkle løsninger iblant. Eller så er det en forkjærlighet for å relansere bøker man allerede vet var populære. Typ "Jeg Donald Duck".
  • Fant nettopp at den norske utgaven har 360 sider.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?