Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Samlede Værker

1666769717277

Comments

• edited November -1

Kom hjem i dag og har sett litt i boka.
    Det ser bra ut, men jeg er heller ikke helt fornøyd med at noen av maleriene mister noe av motivet inn i ryggen på boka.
    Spesielt ser man dette på Snow Fun (s. 160-161). Mye av fjeset til Donald forsvinner og Bolivar er knapt synlig.
    Noe tilsvarende på Mardi Gras Before The Thaw (s. 308-309) Her er det Dolly og Pluto som må "lide".

Men fargene er fine, og jeg ser frem til å lese mere i dagene fremover.

(Over tre uker betalingsfrist...Kan det kalles kort tid?
    Trodde det var noe tilsvarende DHL-fakturaer. Da får man gjerne bare et par dager fra den er i postkassa til betalingsfristen går ut. Det er kort tid ;) )

• edited November -1

Jeg håper snart at mottake min bok, men jeg ser problemet med de store plansjer.
    I "The fine arts of Walt Disney's Donald Duck by Carl Barks" kom man over problemet med "folde-ud"-sider.

• edited November -1

Mottok boka på lørdag, og har fått sett litt i den. Synes heller ikke malerier over to sider var noen god løsning (hadde gjerne betalt litt mer for utfoldbare sider). Hadde i tillegg et håp om at "waterfowl"-bildene skulle være med, men det var kanskje å håpe for mye? Er det noen som vet om disse bildene noen gang er blitt samlet i en bok?

• edited November -1

Hedberg skreiv:

Jeg håper snart at mottake min bok, men jeg ser problemet med de store plansjer.
    I "The fine arts of Walt Disney's Donald Duck by Carl Barks" kom man over problemet med "folde-ud"-sider.

Hmmm... er dette også en maleribok? Hvor mye samler den i forhold til Egmonts utgivelse?

• edited November -1

kÅre skreiv:

Er det noen som vet om disse bildene noen gang er blitt samlet i en bok?

Alle Famous Figures of History as they might have looked if their Genes had gotten mixed with Waterfowl er vel samlet i "Animal Quackers"

• edited November -1

Mesterius skreiv:

[Hmmm... er dette også en maleribok? Hvor mye samler den i forhold til Egmonts utgivelse?

Ja, det er "originalen" som Another Rainbow ga ut i 1981.
    Den er nevnt noen ganger i Carl Barks Malerier og tegninger.
    Hvis du har Egmont-boka så kan du se bilde av AR-boka på side 23 og 34.
    Det er bilder av 122 malerier i "Fine Art..."
    Noen av dem er i "fold out".
    Boka har et litt større format. Like høy, færre sider (ca. 310), men den har ca. 4,5 cm større bredde.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

kÅre skreiv:

Er det noen som vet om disse bildene noen gang er blitt samlet i en bok?

Alle Famous Figures of History as they might have looked if their Genes had gotten mixed with Waterfowl er vel samlet i "Animal Quackers"

Ja, se der ja! Takk skal du ha!

• edited November -1

Efter 6½ år med "Carl Barks' Samlede Verk" og "Carl Barks Ekstra" er 36. og sidste bind modtaget! Det har været ventetiden værd, og det er hver en krone værd!
    En stor tak til norske Egmont Serieforlaget og dets medarbejdere og konsulenter, især til Solveig Thime og Geoffrey Blum.

Selv med 36 bind mangler en lille smule af Barks' arbejde, men det meste af dette er i småtingsafdelingen.

Af tegneserier mangler Andy Panda-historien. Og af naturlige årsager også Jippes' tegninger til manuskripter, der blev fundet i Barks' dødsbo efter at "CB Samlede Verk" udkom.

Desværre var der ikke tilslutning nok til to maleribøger, og en udgave skal jo bære sig økonomisk. Én bog kan næsten kun rumme Disney-malerierne, men de er også langt de vigtigste. Næsten ingen af ikke-Disney-ænderne er med i maleribogen. Men mange af dem findes heldigvis i "Animal Quackers", som passer godt sammen med "CB Ekstra". Landskabsmalerier o.l. er der heller ikke mange af i maleribogen, og dem kan man ikke få samlet i en bog, dem må man selv samle, hvis man ønsker dem. (Og det havde jeg allerede gjort - dog i en kedelig limindbinding, som nok skal skiftes ud med noget mere solidt og i samme stil som "CBE").

Den næstsidste bog dokumenterer Barks' tegnefilm på en flot måde. Men selve tegnefilmene mangler. Teknisk ville det være nemt at lade en Blu-ray-disk ligge inde i bogen, så man kunne se filmene. Men rettighedsmæssigt har det nok været for besværligt - lige som med Andy Panda-historien. Barks' tegnefilm kan desværre ikke købes samlet, så vidt jeg ved - også her må man ty til at samle dem selv (som jeg selvfølgelig også har gjort).

Hidtil har jeg kun fået læst godt halvdelen af det omkring elleve tusind sider store værk. Så jeg er sikker på, at jeg har mange timers fornøjelser foran mig med at læse Barks' fantastiske arbejde. Jeg ved ikke om jeg kan kalde det genlæse, for jeg havde aldrig læst Barks' værker på norsk, før jeg næsten ved et tilfælde fandt på at abonnere på det norske CBSV. Og man må sige heldigvis. For ikke bare er den norske udgave langt bedre bearbejdet med hensyn til oversættelse o.l. (se ComicWiki), men jeg har også fået mulighed for at sammenligne Barks på dansk og norsk, hvilket har givet en ekstra dimension og forlænget fornøjelsen ved at læse historierne.

• edited November -1

Ja, jeg er også mye glad for mine ekstra-bøkene.
    Eg takker og sender varme tanker til Egmont Norge (som forhåpningsvis snart tar PayPal eller Visa!)
    Dessverre har Dansk toll og skat slået til igen og jeg må betale 416 DKR ekstra for maleboka...
    Ingen trær vokser ind i himlen!

Kan eg endre avatar sjølv?

• edited November -1

Jeg personlig synes den siste ekstra-boken med Barx malerier brukte litt for mye plass på ulike variasjoner over det samme motivet. En del av disse kunne godt vært nedskalert for å gi bedre plass til andre malerier. I tillegg kunne jeg godt ha tenkt meg å fått noen av Barx ikke-andemalerier i stort format i boken. Boken var ikke skuffende - for all del - men etter mitt skjønn ville en slik endring gjort den bedre.

• edited November -1

rokje skreiv:

Jeg personlig synes den siste ekstra-boken med Barks malerier brukte litt for mye plass på ulike variasjoner over det samme motivet. En del av disse kunne godt vært nedskalert for å gi bedre plass til andre malerier. I tillegg kunne jeg godt ha tenkt meg å fått noen av Barx ikke-andemalerier i stort format i boken. Boken var ikke skuffende - for all del - men etter mitt skjønn ville en slik endring gjort den bedre.

Jeg er enig med dig i, at et udvalg af Barks' ikke-Disney-malerier havde gjort bogen endnu bedre. Men jeg tror at Egmont kan have haft problemer med at få lov at udgive dem sammen med Disney-malerierne. I Rosas Samlede Verk står der tydeligt før hver ikke-Disney-historie: "Gengivet med særlig tilladelse fra Disney" (noget i den stil, jeg har ikke bøgerne her).

Så den eneste rigtige løsning ville have været en bog med ikke-Disney-malerierne. Men det har der åbenbart ikke været tilslutning nok til. Norske Egmont havde oprindelig planer om 9 bøger, men efter en spørgeskemaundersøgelse blev planerne ændret til 6 bøger.

• edited November -1

Hedberg skreiv:

Kan eg endre avatar sjølv?

Se denne tråden.
    (Jeg har forsøkt. Men som du kan se - ingen suksess...)

• edited November -1

Jeg slutter meg helt og holdent til Benadikts ord. Jeg har også mottatt boken med maleriene, og er nettopp ferdig med å lese den. La meg først si at jeg er fornøyd med resultatet. Det har tatt sin tid og kostet ganske mye å få samlet disse maleriene, og det gleder meg å se at man ikke bare har dokumentert maleriene i seg selv, men også selve skapelsesprosessen, med skisser, fargeprøver osv.

Som en dokumentasjon over Barks' malerier er den meget god, men jeg kan dessverre ikke kalle den en maleribok, langt mindre kunstbok; dertil har man valgt en altfor naiv presentasjon av maleriene. Maleriet "Girl of the anciant temeculas" på side 11 har man delvis skjult bak et fotografi, det store fotografiet av Barks på side 20 og 21 er plassert slik at Barks' sittestilling og håndlag delvis forsvinner inn i bokryggen, og det samme gjelder for flere av maleriene. Komposisjonsmessig burde det ikke overraske noen at i svært mange tilfeller er fokuspunktet til maleriet i midten, og det er også der innbindingen i boken kommer, så jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor man har valgt å legge maleriene over to sider. Det ser sikkert fint ut på dataskjermen når man gjør layout, men menneskene bak boken er da erfarne nok til å vite at bildet på pc-skjermen og den innbundne produktet er to vidt forskjellige ting?

Personlig hadde jeg foretrukket at man hadde valgt et annet format for akkurat denne boken. Formatet som er brukt er ypperlig til tegneseriesider, men ikke like velegnet til store malerier. Jeg ser argumentet; resten av serien har brukt dette formatet, og helhetsmessig bør siste bind også ha samme form og størrelse. Ikke desto mindre tror jeg man ville fått en bedre bok hvis man hadde valgt en mer avlang form på akkurat denne boken, gjort sidene bredere enn de er (altså la boken forbli like høy som de andre, men gjøre den dypere), og publisert de største maleriene i litt mindre format, på én side.

• edited November -1

Sheik Rattle´n´roll skreiv:

Personlig hadde jeg foretrukket at man hadde valgt et annet format for akkurat denne boken. Formatet som er brukt er ypperlig til tegneseriesider, men ikke like velegnet til store malerier. Jeg ser argumentet; resten av serien har brukt dette formatet, og helhetsmessig bør siste bind også ha samme form og størrelse. Ikke desto mindre tror jeg man ville fått en bedre bok hvis man hadde valgt en mer avlang form på akkurat denne boken, gjort sidene bredere enn de er (altså la boken forbli like høy som de andre, men gjøre den dypere), og publisert de største maleriene i litt mindre format, på én side.

Pssst! Bilder kan roteres. Bildene i landscapeformat kunne helt enkelt vært rotert 90 grader og dermed lett fått plass på en side i denne boken.

• edited November -1

Det kan de; men da hadde de blitt halvert i størrelse. Ved å bruke litt større sider, kanskje kombinert med å rotere bildene, kunne man gått for en mellomting

Edit: skriveleif

• edited November -1

Nå som serien med Carl Barks Ekstra er ferdig kunne Egmont godt produsert to kasetter for å samle de i. Det hadde jeg kjøpt med en gang, faktisk synes jeg det burde vært en del av abonnementet. Opprinnelig var det jo planlagt 9 bøker fordelt på 3 kasetter.

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Nå som serien med Carl Barks Ekstra er ferdig kunne Egmont godt produsert to kasetter for å samle de i. Det hadde jeg kjøpt med en gang, faktisk synes jeg det burde vært en del av abonnementet. Opprinnelig var det jo planlagt 9 bøker fordelt på 3 kasetter.

Det beste Egmont kunne gjort er faktisk å gi ut:

*1 bok ekstra med resten av Calgary Eye-tegningene.
    *1 bok ekstra med malerier (som også viser frem Barks-malerier uten ender).
    *1 tynt album eller 1 veldig tynn innbundet bok med tisideren "Andy Panda in The Widow's Doughnuts", den eneste funny-animal-tegneserien av Barks som ikke kom med i "Bruno Bjørn og venner". På grunn av copyright-problemer gikk det ikke an å utgi den SAMMEN med serier laget for MGM og Warner Brothers, men det burde gå helt fint å gi den ut for seg selv. Og det ville gjort samlingen utrolig mye mer komplett.

• edited November -1

Jeg er helt enig med Mesterius at det ville være fantastisk at at få resten af Barks' arbejde udgivet i samme stil som CBE. Og jeg ville gerne betale en ret høj pris på sådanne bøger. Men desværre tror jeg ikke på at det bliver til noget.
    (En maleribog til skulle selvfølgelig indeholde masser af ænder, bare ikke Disneys ænder!)

• edited November -1

I dag, hvor det er 111 år siden, at verdens bedste tegneserieskaber blev født, kan vi her i de nordiske lande glæde os over, at den mest komplette udgave nogensinde af hans værker er det norske CBSV og CBE!

• edited November -1

For dere som kan lese tysk så kommer den tyske utgaven av maleriboka, Carl Barks - Die Ölgemälde, i oktober 2012.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?