Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

"Om Barks hadde prøvd seg i dag"

edited February 2005 in Donaldisme

Det er mulig det finnes en eller annen tråd som har tatt opp "crossovers" tidligere, men jeg gadd ikke lete, og derfor viser jeg til en artig Mille-stripe her:
http://www.tegneserien.no/mille/769beagle.shtml

«1

Comments

• edited November -1

Ja, det der lignet jo veldig på Skrues pengebinge......

• edited November -1

Merlock skreiv:

Ja, det der lignet jo veldig på Skrues pengebinge......

Godt poeng Merlock!

Den fyren som PRØVDE å hedre Barks har bommet totalt ved å distansere seg fra Barks' kubiske pengebinge og i stedet basert seg på en italienske varianten med kuppel.

• ACAC
    edited November -1

Kan vi dog ikke bare for en gangs skyld glæde os over at nogen på en sådan hjemmeside hædrer Barks uden at hænge os i detaljerne om pengetanken er rigtig eller forkert? Barks har i alle tilfælde opfundet pengetanken, om det så er folk fra den Sigvaldensiske ( :-)) ) skole eller den italienske der har tegnet den.

• edited November -1

Hvorfor det AC? Hvorfor skal vi glede hos over noe, når vår egen middelmådighet gjør det så mye lettere å dra andre ned i søla der vi er, enn det å glede seg over at de får til noe bra?

Nei, fysjom... Og så med italiensk kuppel da. Avstøtende.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Den fyren som PRØVDE å hedre Barks har bommet totalt ved å distansere seg fra Barks' kubiske pengebinge og i stedet basert seg på en italienske varianten med kuppel.

Sigvald, den evige flisespikker og gledesdreper. Det var en morsom stripe. Du henger deg sånn opp i detaljer! Jeg synes det var en festlig tegning jeg.

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Det er mulig det finnes en eller annen tråd som har tatt opp "crossovers" tidligere, men jeg gadd ikke lete, og derfor viser jeg til en artig Mille-stripe her:

Dette synes jeg er fantastisk fint gjort. At en ung fremadstormende tegneserieskaper vet hvem Carl Barks var og velger å lage en stripe slik som dette synes jeg er ganske stor heder til den gamle mester. Om tegningene ikke ser ut som Barks sine og om "noen" har bygget kuppel på pengebingen er saken revnende likegyldig. Dette er "en" tegner sin hyllest til Barks ut i fra vedkommende sin oppfatning av andeby.

Sigvald skreiv:

Hvorfor henge seg opp i slike detaljer i stedet for å glede seg over at noen vil hedre Barks ? Men hvis vi nå skal henge oss opp i utformingen av pengebingen så la oss se litt på Barks sin opprinnelige binge.

http://stp.ling.uu.se/~starback/dcml/chars/moneybin.html

og sammenligne den med en av disse nye tegnerene nemlig Don Rosa sin binge

http://duckman.pettho.com/sc_cover/dx199139.html

Så synes jeg den siste tegningen er å fjerne seg ganske langt fa originalen. Det kan være perspektivet som gjør at jeg synes Don sin binge ikke er så veldig kubisk, den virker mye høyere enn den er i noen av retningene i grunnflaten. Det er kanskje bare kuppelen som mangler før den er italiensk ?

• edited November -1

Her er vi enige, MikroMidas. Don Rosa er heller ikke 100% korrekt i å gjengi pengebingen.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Her er vi enige, MikroMidas. Don Rosa er heller ikke 100% korrekt i å gjengi pengebingen.

Men det gjør ikke noe for meg :) Kuppel godtar jeg også ihvertfall så lenge navnet på vedkommende som har tegnet har noe italiensk klingende over seg.
    Helt off topic må jeg bare si at den Don rosa historien jeg linket til coveret på er en av mine topp fem Don Rosa favoritter, og ja jeg har det også :)

• edited November -1

Merlock skreiv:

Barks tegnet ikke bingen med italiensk kuppel, vet du. Dersom han "hadde prøvd seg i dag", ville han nok ikke tegnet "italiensk" binge.

Helt korrekt, Merlock!

Sleipe-Simon skreiv:

Jo det er han. Barks var ikke 100% konsekvent når det gjalt bingens utseende og plassering - det er dermed strengt tatt Don Rosa som har satt standarden med sine tegninger over pengebingen i [D 2000-191] - "B-Gjengen inntar bingen" (2001).

MikroMidas skreiv:

Kuppel godtar jeg også ihvertfall så lenge navnet på vedkommende som har tegnet har noe italiensk klingende over seg.

Den aktuelle stripen er på norsk. Tegneren burde i så måte være godt kjent med Barks' pengebinge.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jo det er han. Barks var ikke 100% konsekvent når det gjalt bingens utseende og plassering - det er dermed strengt tatt Don Rosa som har satt standarden med sine tegninger over pengebingen i [D 2000-191] - "B-Gjengen inntar bingen" (2001).

Er det originalen eller kopien som er riktig ??? Den historien du skisserer til er vel også så full av avansert overvåkningselektronikk som verden ikke så før langt ut på syttitallet og rimer det helt med tidslinjen som Don Rosa følger slavisk.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Whatever....jeg melder meg ut av den totalt unyttige diskusjonen som ikke var hensikten med tråden. Poenget mitt var at du ikke klarte å nyte en festlig liten morostripe som var en hyllest til Barks. Jeg er 100% sikker på at Barks ikke hadde hengt seg opp i den detaljen. Så nå får du og Mikro-Midas heller krangele om pukkelen alene.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Er det originalen eller kopien som er riktig ???

Hvilken original? Barks var vel aldri helt konsistent i sin fremstilling av bingen?

Den historien du skisserer til er vel også så full av avansert overvåkningselektronikk som verden ikke så før langt ut på syttitallet og rimer det helt med tidslinjen som Don Rosa følger slavisk.

I privatmails har Don Rosa forklart at bingen naturligvis er utstyrt med en del utstyr oppfunnet av Petter Smart, f.eks. små kameraer. Konklusjonen må således være at Don Rosa har sitt på det tørre her ;-)

Sleipe-Simon skreiv:

Whatever....jeg melder meg ut av den totalt unyttige diskusjonen som ikke var hensikten med tråden. Poenget mitt var at du ikke klarte å nyte en festlig liten morostripe som var en hyllest til Barks. Jeg er 100% sikker på at Barks ikke hadde hengt seg opp i den detaljen. Så nå får du og Mikro-Midas heller krangele om pukkelen alene.

Kan du ikke være litt konsekvent i det minste. Du har nylig kritisert Olaf for hans forkjærlighet for italienske varianter - når jeg så deler ditt syn på dette i denne tråden er det plutselig jeg som får kjeft...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I privatmails har Don Rosa forklart at bingen naturligvis er utstyrt med en del utstyr oppfunnet av Petter Smart, f.eks. små kameraer. Konklusjonen må således være at Don Rosa har sitt på det tørre her ;-)

Jaha, hvordan kan han ha det når du må langt ut på syttitallet for å få tak i halvlederbaserte (miniatyr)kameraer. I følge Don si egen tidslinje som han klamrer seg og alle sine historier fast til så hadde Skrue vært død i nesten ti år når slik teknologi var tilgjengelig. Hvordan forklarer du dette Sigvald.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Jaha, hvordan kan han ha det når du må langt ut på syttitallet for å få tak i halvlederbaserte (miniatyr)kameraer. I følge Don si egen tidslinje som han klamrer seg og alle sine historier fast til så hadde Skrue vært død i nesten ti år når slik teknologi var tilgjengelig. Hvordan forklarer du dette Sigvald.

Som sagt, Petter Smart ligger ofte langt fout for sin tid - dette gjelder åpenbart også for kamerateknologi.

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

http://www.tegneserien.no/mille/769beagle.shtml

Utrolig artig tegning, kuppel på binge eller ei, det er jo selve budskapet som jeg ser at er viktig, ikke hvorvidt den er tegnet som Barks ville tegnet det..

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Sigvald, den evige flisespikker og gledesdreper.

Jeg synes han er riktig festlig, jeg.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Kan du ikke være litt konsekvent i det minste. Du har nylig kritisert Olaf for hans forkjærlighet for italienske varianter - når jeg så deler ditt syn på dette i denne tråden er det plutselig jeg som får kjeft...

Vel, det jeg reagerer på hos ENKELTE italienske tegnere er hvordan de har fremstilt Skrue som et psykopatisk uhyre som gjerne lar sine nevøer drukne for å tjene mer penger. Men den kuppelen er en bagatell som jeg ikke gidder å bry meg om. Og jeg er sikker på at Carl Barks ikke hadde hengt seg opp i den detaljen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Er det originalen eller kopien som er riktig ???

Hvilken original? Barks var vel aldri helt konsistent i sin fremstilling av bingen?

Her viser du jo tydeleg at det ikkje er eit problem å vere inkonsekvent i forhald til Barks' original i dine auge, men det var ikkje det du gav uttrykk for i din fyrste post, der du klaga over kuppelen.

Det som er ditt problem her er jo tydelegvis at teiknaren ikkje har fulgt Don Rosa sin måte å teikne bingen på, så då burde du sei det... ...men det kan du så klart ikkje, ettersom argumentet ditt då vil miste eit kvart grann av sakelegheit ettersom ruta var meint å ta for seg Barks, ikkje Rosa.

Det einaste du faktisk har å klage over er at dei tok med kuppelen... og ettersom dette var "dersom Barks hadde begynt i dag"... kven er du til å påstå at teiknaren ikkje meinar Barks ville gitt bingen ein kuppel i dag? Du kan så klart meine teiknaren tek FEIL, men i så tilfelle må du kritisere det du ikkje likar med vitsar, teiknestil, osv òg, fordi du då meinar noko anna enn teiknaren.

Det er forøvrig ikkje eit krav å vere Barks-ekspert for å teikne ei parodisk humorrute der ein nemner namnet hans. Du meinar kanskje ikkje at det å vite at Barks aldri teikna kuppel på bingen er ekspertise innan feltet, men ikkje alle er like godt inne i dette som deg.

• edited November -1
  • edited November -1

...bare venter på skittkastinga om at han har 4 knapper for mye i henhold til den moderne Donalds matrosdress. *sukk*

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?