Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Andeby etter Skrue

1101112131416»

Comments

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Don Rosa har selvsagt kjent til denne regelen, men har valgt å ignorere den.

DET er eg ikkje alt for sikker på. Det finst veldig mange reglar ein ikkje tenker over at eksisterer før ein blir fortalt at ein har brutt dei. Og dette med at fokus i historia MÅ vera ein Disney-figur, verkar veldig openbart når ein sit i redaktørstolen, men som serieskapar er det lett å ikkje tenkja over det der. Trur ærleg talt ikkje at eg hadde tenkt over det der om det hadde vore meg.

Eg bryter slike reglar ofte sjølv (seinast i går) -- forskjellen er sjølvsagt at i motsetning til Don skriver eg både plot-idear og synopsis som må godkjennast av redaktøren før eg jobber vidare med dei, og på den måten blir eg retta på på eit langt tidlegare punkt i prosessen. Don jobber ikkje på same måte -- hadde han gjort det, hadde kanskje «Mynten» aldri blitt laga? Kven veit.

Uansett er det veldig lett å oversjå reglar ein ikkje omgås på dagleg basis, så eg trur ikkje at vi skal vera alt for sikre på at Don Rosa lagde denne historia for å ignorere Egmonts reglar, om det var det du meinte, Nils Petter.

• edited November -1

Nei, ikke FOR å ignorere reglene. Men kanskje han syntes ideen var så god og utfordrende at han bestemte seg for å ta sjansen.

Da jeg hadde kontakt med Egmont innprentet de VELDIG sterkt at en av de viktigste hensiktene med historiene i Donald-bladet er å eksponere hovedpersonene slik at de øker sine verdier som merkevarer. Det er vel derfor vi aldri ser en fortelling med nabo Jensen eller Kontorsen i hovedrollen. Synd, i grunnen.

• ACAC
    edited November -1

Hvor mange år var det Barks arbejdede for Western før han fik regelsættet for hvad serier måtte handleom udleveret? Jeg siger ikke at det samme er sket her, men overvej det evt. lige. Da Don lavede serien i 1994 havde han kun arbejdet for Egont i 4 år e.l.
    Da han så var i kontakt med Picsou omkring pin-ups og Sharpie-serien, så tog han lige the Coin frem igen - og lavede så Attaaaaaack i tillæg.

• edited November -1

Einig med AC. Vi har alle ulike oppfatningar om kva som er openbart, og det skal ikkje forbause med eit sekund om Egmont har tenkt slik at «dette med at kvar historie må ha ein figur i fokus er såpass openbart at vi trenger ikkje å nevne det for Don Rosa, han skjønner sikkert sånt». Og så laga han ei slik historie, og dei måtte beklage at dei ikkje var interessert i den.

Enkelte ting verker openbart for enkelte medan andre opplever det gjennom prøving og feiling. Sånn er det berre, og sånn er eg sikker på at vi alle har hatt det på jobben ein eller annan gong.

• edited November -1

Her er noen av mine teorier ANDgående denne saken.

Ole, Dole og Doffen

Jeg forholder meg til Carl Barks når det gjelder at Ole, Dole og Doffen arver Skrue. De vill nok bruke de pengene Skrue hadde plasert i banker og invisteringer til veldedige formål. Liker tanken på at guttene inntar rollene som verdens tre mektigste personersom ledere i McDuck imperiet, Hakkespettbevegelsen og USA,s president. Kanskje de da kunne lede kampen mot Spøkelseskladden (Det kommer jeg tilbake til senere)

Donald og Dolly

Husker godt et bilde Daan Jippes lagde til Donalds 75 år,s jubileum. Bildet var en del av en utstilling på Villa Fridhem sammen med mange andre bidrag. Tegningen viste en Donald med kinskjegg og briller som nylig hadde arvet Skrue og Dolly med silikon pupper. En artig tegning, men at Dolly skulle sprade rundt i Andeby med Silikon pupper i fremtiden er nok utenkelig.

Rikerud

Gulbrand Gråstein blir nok borte omtrent samtidig som Skrue,mener og ha lest et sted at Gulbrand er litt eldere en Skrue også. Så jeg tror Rikerud er den kapitalisten som fortsetter kampen mot McDuck imperiet.

Spøkelseskladden

Min favoritt skurk er Spøkelseskladden, som noen har nevnt tideligere tror jeg han blir enda skummlere og blir enda mer stormannsgal.

I en historien tegnet av Ferioli (husker ikke titlen i farten men den var i D.D & co Nr.34 2010) sier at Kladden "En dag ditt kryp, blir jeg en gud, og da vil du lære hva frykt er!" Kladden minner da allerede litt om Sauron fra Ringenes Herre som oppkastet seg til jordens hersker og gud, men det blir muligens feil og samenligne Andeby universet med Midgard siden dette er to fulstendig forskjellige universer. Men poenget er at Kladden blir mer og mer maktsyk. Kanskje Kladden går så langt som og begå statskupp i Brutopia og starter en verdenskrig?

Kladden vill etter hver begynne og slite med alderdom, men som mange andre historiske herskere vill han begynne å søke etter ungdomskilden eller sette forskere til og fremstille en lifseleksir. Kladden blir da udødelig og er hersker i en stor og mektig nasjon med store resurser. På dette punktet har utviklingen gått så langt at Kladden frykter ingen og går til krig.

Men hvem skal kjempe mot ham? kanskje Mikke, om ikke alderdommen har innhentet ham. En slik histore ville nok muligens bli for skummel for D.D & co, men tenk på hvor spennende den ville ha blitt! :-D

Nils Petter skrev

Det er vel derfor vi aldri ser en fortelling med nabo Jensen eller Kontorsen i hovedrollen. Synd, i grunnen.

I en historie tegnet av Vicar var nabo Jensen hvedperson. Historien ble trykt i D.D & co Nr. 23 2009.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Husker godt et bilde Daan Jippes lagde til Donalds 75 år,s jubileum. Bildet var en del av en utstilling på Villa Fridhem sammen med mange andre bidrag. Tegningen viste en Donald med kinskjegg og briller som nylig hadde arvet Skrue og Dolly med silikon pupper. En artig tegning, men at Dolly skulle sprade rundt i Andeby med Silikon pupper i fremtiden er nok utenkelig.

Da er nok denne mer realistisk.

• edited November -1

Selv liker jeg best Marco Rota sin "Whatever happened to Scrooge"

• edited November -1

Vidar Svendsen skreiv:

Selv liker jeg best Marco Rota sin "Whatever happened to Scrooge"

Jeg kan ikke se at den er registrert i INDUCKS/COA.

• edited November -1

Nei, tror ikke den er det. En kopi i dårlig oppløsning ligger på her

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?