Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Relgion

edited December 2004 in Donaldisme

Er Donald med flere relgiøse? At de pynter til jul holder ikke som argument for det gjorde man i hedensk tid og. Har noen sett han med bibelen i hånd? Eller har uttrykt seg negativt til kristendommen? Er han av den moderne typen som sier at 1000 år er mer enn nok?

«13

Comments

• edited November -1

Ja, du kan lese mer om det her:

http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/innled.htm

Scrooge skreiv:

At de pynter til jul holder ikke som argument for det gjorde man i hedensk tid og.

De aller aller fleste i den vestlige verden feirer nok jul og det tilsier så absolutt ikke at folk er kristne nei.

Linken jeg viser til er derimot veldig mye bedre som guide til temaet.

• edited November -1

Jeg tror nok Donald er religiøs. Han ber bordbønn...
    Dessuten er han amerikaner. :-)

• edited November -1

For å sitere ei avisstripe eg leste i VG i fjor sumar, der Donald spelte golf med ein prest:

Presten: "Du må love meg at du ikke banner."
    Donald: "Jada, så lenge du lover meg at du ikke ber."

• edited November -1

Det var en veldig fin måte og vise tolleranse på :)

Men jeg tror vel at jeg kan føye til at Donald ikke har noe offisielt syn på religion men at forsjellige tegnere har puttet inn forsjellige ting etter hva som passer i historien.

Hvis en går igjennom den siden jeg linket til så vil jeg vel si at en har fått en veldig god oversikt over temaet religiøsitet i Donald.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Ja, du kan lese mer om det her:

http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/innled.htm

Hm, jeg har ihvertfall to historier om Noa som ikke ble referert til der.

Den første er "Onkel Skrue og Noas Ark" fra Donald Pocket 8.
    B-gjengen lurer Skrue til å tro det vil komme en ny syndeflod, og Skrue bygger en ark for å redde alle pengene sine. Mens Skrue, Donald og guttene overnatter i arken, frakter B-gjengen den ut på havet med helikopter. Ettersom Skrue bare tok med penger i arken, og ikke kastet bort dyrebar plass på slike uviktige ting som mat, får gruppen selvsagt problemer, og må gå med på B-gjengens forslag om å bytte deres ark full av penger mot egen ark full av mat. (jada, logikken skurrer litt her, ettersom B-gjengen byttet all maten sin mot penger, og ville derfor sultet ihjel like raskt som endene dersom syndefloden var virkelig. Men ingen synes dette forslaget er det minste mistenkelig.) Etter at endene møter et av Skrues skip på havet, får de vite sannheten, og drar etter B-gjengen.

Den andre historien er "Mikke Mus - Bubanasars Ark" fra Donald Pocket 98, hvor vi får vite at Kong Bubanasar, som levde på Noas tid, også trodde på syndefloden, og kjøpte arbeidstegningene til Noa (Noa brukte deretter disse pengene til å kjøpe proviant). Men mens Noas ark strandet på Ararat, så ingen Bubanasars ark igjen. Sammen med en mystisk professor frar Mikke og Langbein på jakt etter arken, som Bubanasar, akkurat som Skrue, hadde lastet med gull og verdisaker. Problemet er bare at en mystisk skurk har stjålet professorens papirer, og er selv på jakt etter arken.

Noas ark medvirker også i "Historien om Marco Polo, kalt Millionen" i Donald Pocket 79, hvor Marco Polo og hans følge, på reisen gjennom Armenia, prøver å få tak i en bit av arken som gave til khanen. De mislykkes.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Hm, jeg har ihvertfall to historier om Noa som ikke ble referert til der.

Alle tre er gode historier, men Vidar har altså vald å fokusere på Carl Barks, Don Rosa og Al Taliaferro.

• edited November -1

Ja, det finnes nok mange flere historier med inspirasjon fra blant annet Bibelen, disse tre som det er fokusert på her har tross alt ikke stått for flesteparten av historiene.

Men dette er en fin pekepinn på en god del ihvertfall.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

For å sitere ei avisstripe eg leste i VG i fjor sumar, der Donald spelte golf med ein prest:

Gullkorn fra andenebb!!!!

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Mulig du liker dette, Olaf. Jeg er mer spent på hva mer religiøse debattanter mener. Jeg er ikke sikker på at disse er like imponerte.

• edited November -1

Jeg vil tippe at familein Duck er WASP(White Anglo Saxian Protestants).

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Denne stripen er blant mine favoritter.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Jeg vil tippe at familein Duck er WASP(White Anglo Saxian Protestants).

Høh??

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Som de øvrige debattanter trekker frem så viser det nok at Donald ikke kan sies å være personlig kristen i allefall. Har han gått i en kirke noengang? På julaften f.eks?

Kan jo sitere Vidar Svendsen ...

Vi finner da flere tilfeller på at endene ber og går i kirken, men det virker ikke som om de går helhjertet inn for det. Bønnene er som regel forsøk på å oppnå ting eller å redde seg ut av farlige situasjoner. Slik de gjør i "Donald Duck i vulkandalen" (OS 147-02), hvor piloten i flyet deres tar seg siesta under en flytur. Det er ikke til å undres over at endene er vant til slik "nødbønn" når en tenker på alle de farene de møter.
    Likevel virker det som om Donald glemmer dette når han hører Ole, Dole og Doffen be "Gud velsigne far og mor og onkel Donald... og vær så snill og gjør slik at onkel Donald ikke alltid er så sint!" i Taliaferros avisstripe fra (10.9.38.). En bekreftelse på at Ole, Dole og Doffen ber aftenbønn finner vi i "Dårlig taper" (OS 29-02), hvor de roper "Din juksemaker! Din.... Vi skal aldri nevne deg i aftenbønnen mer!" etter at Donald har heist hesten de brukte opp "idiotløpet" opp på en høysåte.

Det ser heller ikke ut som om endene er interessert i å støtte de kirkelige aktivitetene økonomisk. Ole, Dole og Doffen hjelper for eksempel til med å samle inn kollekten for å kunne bruke pengene på is og annet godteri (avisstripe 30.12.38). Det er velkjent at guttene er opptatt av denslags, men det er å gå litt langt å gå til underslag for å få tak i det. Det er jo ellers Donald som stjeler penger fra nevøene for å kjøpe seg ting han ønsker, men han nøyer seg med å late som om han har brukket begge armer for å unngå å gi kollekt (avisstripe 18.9.39).

• edited November -1

Og om Donald er kristen eller religiøs... Nei, det tror jeg ikke.
    Jeg har aldri leste en historie der jeg har sett Donald be eller utføre noen andre religiøse ting.
    Jeg vil tro at i Andeby er man humanetikkere, eller animaletikkere som passer bedre.

• edited November -1

Scrooge skreiv:
    Som de øvrige debattanter trekker frem så viser det nok at Donald ikke kan sies å være personlig kristen i allefall. Har han gått i en kirke noengang? På julaften f.eks?

Vi har ikke sett han gå i kirken, men det er ikke noe bevis på at han aldri gjør det. Vi ser han aldri gå på do heller, men det er selvfølgelig ikke noe bevis på at han aldri går dit. }} "

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Vi har ikke sett han gå i kirken

Jo, det har vi.
    http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/img/d390918.gif

• edited November -1

Asterix skreiv:
    "Og om Donald er kristen eller religiøs... Nei, det tror jeg ikke.
    Jeg har aldri leste en historie der jeg har sett Donald be eller utføre noen andre religiøse ting.
    Jeg vil tro at i Andeby er man humanetikkere, eller animaletikkere som passer bedre."

En by i USA hvor det bare bor humanetikere? No way. Dessuten er det jo eksempler fra Al Taliaferros striper hvor nevøene ber og Donald er i kirken. Dessuten har man jo en diger katedral i Andeby, Notre Duck katedralen. Hva skal man med en diger katedral i en by uten kristne?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

En by i USA hvor det bare bor humanetikere? No way. Dessuten er det jo eksempler fra Al Taliaferros striper hvor nevøene ber og Donald er i kirken. Dessuten har man jo en diger katedral i Andeby, Notre Duck katedralen. Hva skal man med en diger katedral i en by uten kristne?

Konklusjon: Donald Duck er kristen, selv om han er en fugl. Kvakk!

• edited November -1

Har fulgt litt med på denne diskusjonen, og har et par ting jeg vil si:

Jeg tror egentlig at hver enkelt burde ha sin egen forestilling om Donalds (og andre enders) tro. Jeg ser for meg Donald som en som, når alt kommer til alt, tror. Bare det faktum at ODD ber/ba aftenbønn, viser jo at de har fått en kristen oppdragelse. Ser forresten for meg Petter Smart som en jøde ;-) (tror det er blitt nevnt før her på forumet).

• edited November -1

Når det gjelder religion i Andeby?
    Hmm, etter å ha undersøkt litt, lest artikkelen Lars Olav linket til... Mye tyder på at gjengen i Andeby anses som kristne... ODD har i hvert fall hatt en kristen oppdragelse.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?