Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Kaffe?

edited December 2004 in Donaldisme

Drikker Donald eller Skrue kaffe?

«1

Comments

• edited November -1

Gjør ikke Donald det, da? Tror det.

• edited November -1

I Don Rosa-historien "Attaaaaack!" drikker Donald kaffe med en rosa Mikke Mus-kopp.

• edited November -1

Ganske sikker på at eg har sett minst ei historie der Skrue drikker bark-kaffe. (trur Sigvald starta ein diskusjon om det på DCML òg.)

• edited November -1

Jørn Inge Frostad skreiv:

Ellers er det jo muskat-te han er kjent for å drikke i Barks' og dermed også Rosas historier.

Nettopp!

• edited November -1

Kva meinar du med "nettopp"?

• edited November -1

Et mer interesant spørsmål er om alle i Andeby er avholdsmennesker. Man kan jo få inntrykk av det siden de aldri drikker alkohol. Jeg har sett Donald trøstedrikke ved barer med brus.

• edited November -1

Både Donald og Skrue har vel drukke ein del alkohol. Det er berre ganske mange år sidan slike ting stod på trykk.

Har forsåvidt sett figurar i Disney-seriar drikke seg fulle på eplemost.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    {{ Både Donald og Skrue har vel drukke ein del alkohol. Det er berre ganske mange år sidan slike ting stod på trykk.

Når var det? Jeg har ihvertfall aldri sett det i en historie av Carl Barks.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Har forsåvidt sett figurar i Disney-seriar drikke seg fulle på eplemost.

...og brus også. Derfor har jeg lurt på om det kan være en form for sensur i oversettelsen. Kan det hende at flaskene i originalutgivelsene er merket "beer" og "vodka"?

• edited November -1

Nei, dei eksempla eg kan kome på er i italienske historier. Som denne:

http://www.hut.fi/~pkannine/roopejuo2.jpg

Her kjem det i grunnen ganske klart fram at det ikkje er brus dei drikker.
    (scan: Petri Kanninen. Eg trur at historia står i DP 2)

Kanninen seier òg i same DCML-diskusjon (5.7.2003):

There are many more occasions of alcohol in the pocket books. Timo Ronkainen made an article of alcohol and drugs in Disney comics for the Finnish Disney-fanzine and I helped to collect their appereances from pocket books. And it was not a small list. One of the greatest examples is Il romanzo di un papero povero, I TL 586-A. There it is revealed that Scrooge has smuggled opium in his youth. And on top of that he had cheated his partner by drugging him with the very opium they were smuggling and leaving him on a raft in the middle of the ocean. I don't think that sort of story could be published or even made these days. But it sure was great reading.

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Drikker Donald eller Skrue kaffe?

Vi har jo den Barks 1-sideren med det berømmelige utsagnet "Har du en tiøre til kaffe, mister?"

• edited November -1

Husker den historien hvor Donald skulle skrive detektivhistorier? (Vicar?) Han kommer inn på baren hvor alle skurkene sitter (for å lære om yrket). Alle glor på ham mens han glad og fornøyd rekker pekefingeren i været, og sier: "Et glass melk, takk!" Så slår han seg ned med skurkene, og de sier etterhvert: "Vi begynte å lure da du bestilte et glass melk, men nå forstår vi at du er en av oss!" Dette kan tyde på at Donald er immun mot sterkere drikker, for her ville det jo vært mer sannsynlig at han hadde bestilt noe annet.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Nei, dei eksempla eg kan kome på er i italienske historier. Som denne:

http://www.hut.fi/~pkannine/roopejuo2.jpg

Her kjem det i grunnen ganske klart fram at det ikkje er brus dei drikker.
    (scan: Petri Kanninen. Eg trur at historia står i DP 2)

Åja den husker jeg. Den står i en av de tidlige pocketbøkene. Antar at senere opplag av den har sensusrert/moderert teksten slik de gjorde med en annen av de tidlige pocketbøkene

• edited November -1

Den historia viser vel òg at Skrue har lang erfaring med å drikke? :-) "Den kan ikke være så sterk, onkel Skrue drakk det jo som om det var vann!"

Denne diskusjonen har vore oppe på DCML eit par gonger, og eg pleier å gjenta eit par historier til stadighet der. Hugsar ei historie der Skrue og Rikerud konkurrerte om å ha den største maxivinflaskesamlinga (og det var ganske tydeleg at det ikkje var tomme vinflasker det var snakk om). Favorittbiletet mitt frå den historia er når ein sint baron eller greve kaster Rikerud ut av slottet sitt - etter å ha stappa Rikerud ned i ei full øltønne. Nokon hadde nemlig lurt Skrue og Rikerud til å tru at denne greven eller baronen var veldig glad i øl og difor kunne tenkja seg å forhandle dersom han fekk ei tønne - medan sanninga var at han ikkje kunne fordra det. (DP37, "Il Flasco Gigante")

Ei anna historie som ikkje omhandlar alkohol, men er ganske så spennande likevel, er ei historie der Skrue tenker på å starte ein sigarettfabrikk - men først må han vite kva typer sigarettar som er mest populære. Difor leier han inn Donald og Klodrik - ikkje for å gå rundt og spørre folk kva sigaretter dei likar best, men for å gå rundt på gata og plukke opp sigarettsneiper slik at folka til Skrue kan samanlikna dei. I same historie blir Donald tilsett som leiemorder (av ein prins som reknar med at han er ein tigger ettersom han går rundt på gata og plukker opp sneipar). Historia ender ganske godt med at det viser seg at denne prinsen og onkelen hans, som han vil ha myrda, ikkje har noko dei er ueinige om likevel (det er generalane hans som har vanskjøtta landet, ikkje maharajaen sjølv). Ei av ugjerningane til desse maharajaane var å lage ein stor plantasje full av giftplantar, og den øydeleggjar Donald og Klodrik før dei drar tilbake til Andeby. Når dei kjem heim og skryter til Skrue over kva dei har gjort, blir han rasande - giftplantane dei øydela var nemlig tobakksplantasjen hans. :-) Eg veit at i oversetjingar i andre land har dette blitt gjort om til at dei gjekk rundt på gata og plukka opp tyggegummi, og endte med at dei øydela ein peppermynteplantasje - men her i Noreg blei altså dette ikkje sensurert. (DP37, "Desperadoene fra Andeby")

One of the greatest examples is Il romanzo di un papero povero, I TL 586-A. There it is revealed that Scrooge has smuggled opium in his youth.

Har funne ut at denne historia står i Donald Pocket 15, om nokon er interesserte. Søren, eg hugsar ikkje den historia.

Tommy skreiv:

Vi har jo den Barks 1-sideren med det berømmelige utsagnet "Har du en tiøre til kaffe, mister?"

"Coffee for two" (W OS 386-03). Eit kjapt I.N.D.U.C.K.S.-søk viser òg to andre Barks-einsidarar som er relatert til kaffi ... "Diner dilemma" (W US 7-05) og "The bigger the beggar" (W US 57-01).

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Tommy skreiv:

"Coffee for two" (W OS 386-03). Eit kjapt I.N.D.U.C.K.S.-søk viser òg to andre Barks-einsidarar som er relatert til kaffi ... "Diner dilemma" (W US 7-05) og "The bigger the beggar" (W US 57-01).

Der var en serie på fire (vistnok? jeg har ikke mulighed for at checke nu) en-sidere af Barks, hvor Skrue forsøger at lure indehaveren af en café til at give ham gratis kaffe. "Diner dilemma" er en af dem. Et hurtigt opslag i CBL skulle afsløre hvilke historier, der præcist er tale om.

• edited November -1

Arnstein skreiv:
    ...og brus også. Derfor har jeg lurt på om det kan være en form for sensur i oversettelsen. Kan det hende at flaskene i originalutgivelsene er merket "beer" og "vodka"? }}

Det var de ikke. Men kan det tenkes at man i Andeby har en lang tradisjon for rusbrus?

• edited November -1

Har det virkelig blitt laget en serie hvor Skrue smugler opium og doper ned partneren? Vanvittig.
    Skulle tro det var noe man helst så i typiske parodier, slike som var vanlige i rølpebladet Pyton.

• edited November -1

Joda, jeg husker opium-historien.
    Donald bli ansatt til å passe på en gammel gubbe som viser seg å være denne tidligere kompanjongen til Skrue. Ettersom Donald ser ut som Skrue gjorde i sin ungdom tror kompanjongen at Donald ER Skrue, doper ned Donald med opium, og etterlater ham på en flåte, akkurat som Skrue gjorde mot ham.
    Donald seiler så rundt på flåten og snubler over selve hovedplottet. Opium-saken blir aldri tatt opp igjen.

Jeg husker også at Skrue (og sikkert også Donald, Mikke, Langbein og diverse andre) har drukket seg fulle på skummende brus servert i ølglass.

(Når det gjelder historien hvor folk ble fulle på eplemost, var Langbein bartender i en bar som kun serverte saft. Med selters fra sifong.)

• edited November -1

pryds skreiv:

Der var en serie på fire (vistnok? jeg har ikke mulighed for at checke nu) en-sidere af Barks, hvor Skrue forsøger at lure indehaveren af en café til at give ham gratis kaffe. "Diner dilemma" er en af dem. Et hurtigt opslag i CBL skulle afsløre hvilke historier, der præcist er tale om.

De fire en-siders historier er:
    http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/2/W+OS++386-03
    http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/2/W+US++++7-05
    http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/2/W+US+++10-01
    http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/2/W+US+++12-03

I CBL 3, side 474 står der i øvrigt om dem:
    " Like all good humorists, Carl Barks knew the value of a running gag. He commented on the subject in a 1983 interview: 'It was puffed up in the [Disney] Studio's story department as being a very good gimmick if you could get a running gag going to connect sequences.'
    This set of the Library contains four one-page gags that are funnier when read as a whole. The common setting is a small diner and the premise concerns Scrooge's attempts to get a cheap cup of coffee. (See pages 51, 196, 370, and 475.) For their full impact, read them in order."

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?