Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald og Mikke

edited December 2004 in Donaldisme

Donald og Mikke er jo gamle bekjente og som noen har skrevet før så virker de alltid overrasket når de treffer hverandre og "lenge siden sist". Videre som andre har skrevet før så har de hver sin omgangskrets som sjeldent møtest. Så hvorfor omgås ikke Donald og Mikke? Jeg tenker da på Andeby vis, fordi den mest sannsynlige grunnen er vel at manusforfatterne ser de to som isolater.

Jeg våger påstanden at det er fordi Donald er misunnlig på Mikkes suksess. Donald har jo og ved flere anledninger prøvd seg som detektiv med svært varierende hell, kontra Mikkes 100% oppklaringer....

Comments

• edited November -1

Jeg skjønner godt at Donald er irritert på Mikke. Mikke har ofte vært frekk i kjeften mot Donald, så.....

• edited November -1

Meinar at Pat & Carol McGreal har skrive ein del historier om akkurat dette temaet. Der vi får sjå glimt frå Mikkes og Donalds ungdom, og der Donald forklarar at han vil ha ingenting med Mikke å gjera. Og i alle nyare historier der Donald og Mikke møtast er det vel anten Mikke som oppsøker Donald eller så møtast dei heilt tilfeldig. Så det er Donald som har noko imot Mikke, ja.

• edited November -1

Ja tror at grunnen til at jeg ikke liker Mikke noe særlig er oppførslen hans mot Langbein. Han gir ved mer enn en anledning uttrykk for at han mener at Langbein er intelektuelt tilbakestående og at det er han som er vennen til Langbein, ikke Langbein som er venn med han. Sannheten ved Langbein er vel heller at han setter pris på de små ting og bryr seg lite om andre og er klomsete, i motsettning til perfeksjonisten Herr Mus..

• edited November -1

Grunnen til at de sjelden møtes er nok restriksjoner på slike "crossovere" fra redaksjonenes side. Donald startet opp som en bifigur i Mikke Mus men utviklet sitt eget persongalleri og sin egen verden rundt 1940 som er ganske forskjellig fra Mikke Mus sin verden.

• SvKSvK
    edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Grunnen til at de sjelden møtes er nok restriksjoner på slike "crossovere" fra redaksjonenes side. Donald startet opp som en bifigur i Mikke Mus men utviklet sitt eget persongalleri og sin egen verden rundt 1940 som er ganske forskjellig fra Mikke Mus sin verden.

Nettopp. I praksis har Donald og Mikke utviklet seg til to forskjellige serier.

Dette er den redaksjonelle forklaringen, men hvis vi skal begrunne dette her ut fra selve handlingen i tegneserier, så husker jeg godt en ganske omfattende diskusjon her på forumet for en stund siden om at de to ikke bodde i samme by. Hvis det er slik at Donald bor i Andeby og Mikke i Museby, er jo det i seg selv en naturlig forklaring på at de ikke treffes så alt for ofte.

• edited November -1

Joda, men i Egmont-historier bor begge to i Andeby.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det er vel heller slik at både Duckburg og Mouseton oversettes med Andeby på norsk. Politimester Fiks er f.eks. IKKE politimester i Donalds Andeby (Duckburg).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Det er vel heller slik at både Duckburg og Mouseton oversettes med Andeby på norsk.

Nei ... det er slik at i Egmont-historier bor begge to i Andeby. Eller Duckburg, da. Og i crossover-historier gis det eit veldig klart inntrykk av at det er _*same*_ by det er snakk om.

Det har til og med skjedd at heimbyen til Mikke har fått namnet Duckburg på amerikansk fordi Gemstone har utgitt Egmont-historier og gløymt å endra dette bynamnet.

Dette veit eg betre enn deg, Sigvald. :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Nei ... det er slik at i Egmont-historier bor begge to i Andeby. Eller Duckburg, da. Og i crossover-historier gis det eit veldig klart inntrykk av at det er _*same*_ by det er snakk om.

Det har til og med skjedd at heimbyen til Mikke har fått namnet Duckburg på amerikansk fordi Gemstone har utgitt Egmont-historier og gløymt å endra dette bynamnet.

Står dette i den store kloke boken som ALLE egmont serieskapere må forholde seg til ? Da gjelder det vel Don rosa også

• edited November -1

Det aller meste i den store kloke boka er faktisk uskrive. Derimot har eg lest ein del Egmont-originalar der det kjem klart fram at Mikke bur i Duckburg. Dette er altså noko som skjer allereie hos forlaget som lagar historiene, og ikkje noko som blir endra i dei norske oversetjingane.

Dette blir nok aldri eit problem for Don Rosa, med mindre han skulle bestemme seg for å skrive ei Mikke-historie.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det aller meste i den store kloke boka er faktisk uskrive. Derimot har eg lest ein del Egmont-originalar der det kjem klart fram at Mikke bur i Duckburg. Dette er altså noko som skjer allereie hos forlaget som lagar historiene, og ikkje noko som blir endra i dei norske oversetjingane.

Har lest historier (ikke originaler) som sier det samme Donald vet jo (nesten) person nummereret til mikke for eksempel.

Dette blir nok aldri eit problem for Don Rosa, med mindre han skulle bestemme seg for å skrive ei Mikke-historie.

Det gjør han vel aldri, eller kanskje en oppfølger av "Riddle of the red hat" er underveis ;) Men kjekt å vite akkurat denne biten også.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Har lest historier (ikke originaler) som sier det samme Donald vet jo (nesten) person nummereret til mikke for eksempel.

Ja ... når det gjelder amerikanske historier er det jo så enkelt at den originalteksten som forlater forlaget er den same som står på trykk.

Barks brukte vel aldri noko namn på byen Mikke bur i - derimot HAR han vist at Mikke er så kjent i Andeby at eit konkurranseprogram på radio stiller spørsmål om kva forsikringsnummeret hans er, og han har vist at Donald til tross for at han hadde veldig lyst på søvn ikkje kunne koble ut dørklokka, i tilfelle Dolly eller Mikke skulle kome og ringe på og ville noko viktig. Han har òg vist at Petter Smart har fått hjelp av Tipp og Topp ... hm ...

No kom eg til å tenkja på noko. Kanskje dette med at Donald og Mikke bur i ulike byar eigentleg er ei ganske så ny tankeretning? I gamle amerikanske Mikke-historier får vi jo aldri vite kva namnet på heimbyen til Mikke er, så korvidt Barks og Gottfredson og Murry og alle dei karane meinte at Donald og Mikke budde i same by eller ikkje veit vi strengt talt ikkje (Gottfredson kalte den byen "Mouseville", men det var jo LENGE før Barks brukte "Duckburg" - og "Mouseville" blei aldri til eit offisielt namn, så det kan godt hende at Barks ikkje kjente til det då han skreiv "Duckburg"). Namnet "Mouseton" oppstod jo ikkje før på 1990-talet. I italienske historier fekk dei to byane ulike namn, ja, men ... i USA er dette kanskje ikkje så gamal tankegong som ein har trudd? Både Barks og Murry har jo teikna crossover-historier. Og det er vel ingenting som tyder på ulike byar i dei gamle teiknefilmane heller? Hm ... No blei eg usikker. :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Barks brukte vel aldri noko namn på byen Mikke bur i - derimot HAR han vist at Mikke er så kjent i Andeby at eit konkurranseprogram på radio stiller spørsmål om kva forsikringsnummeret hans er, og han har vist at Donald til tross for at han hadde veldig lyst på søvn ikkje kunne koble ut dørklokka, i tilfelle Dolly eller Mikke skulle kome og ringe på og ville noko viktig. Han har òg vist at Petter Smart har fått hjelp av Tipp og Topp ... hm ...

Sammenhengene du skisserer videre her er helt klart verdt å ikke nærmere på, får se igjennom noen gamle tegnefilmer i helga og lese litt dagsstriper fra tidlig gotfredson og se hva en kommer frem til. Men var det ikke "social security number" Donald ble spurt om, og det er vel mere å regne som personnummer ?

• edited November -1

Jo, det var social security number. Du har rett i det.

Er ikkje heilt sikker på kvar eg har forsikringsnummer frå. Lurar på om ikkje ordet "brannforsikring" har vore brukt i ei norsk oversetjing ein gong ... Men å basere seg på minnet mitt er aldri smart. Det er veldig mogleg at eg tar feil.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    Barks brukte vel aldri noko namn på byen Mikke bur i - derimot HAR han vist at Mikke er så kjent i Andeby at eit konkurranseprogram på radio stiller spørsmål om kva forsikringsnummeret hans er

Den historien var kun tegnet, ikke skrevet av Barks.

• edited November -1

Hm ... det var eg faktisk ikkje klar over. Takk for det. Det er likevel andre historier å ta av.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Jo, det var social security number. Du har rett i det.

Er ikkje heilt sikker på kvar eg har forsikringsnummer frå. Lurar på om ikkje ordet "brannforsikring" har vore brukt i ei norsk oversetjing ein gong ... Men å basere seg på minnet mitt er aldri smart. Det er veldig mogleg at eg tar feil.

Det stemmer. Jeg husker en oversettelse hvor spørsmålet var "Hva er nummeret på Mikke's brannforsikring?"

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Den historien var kun tegnet, ikke skrevet av Barks.

Den historien vi snakker om er wdc 99. I følge CBL er det "a company manuscript rewritten by Carl Barks". Altså ett ferdig manuscript som Barks har basert historien på. HVor Mikke sitt personnummer kommer inn i bildet da er ikke godt å si. Kanskje det ikke er Barks som har lagt inn den referansen.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:
    {{ Den historien var kun tegnet, ikke skrevet av Barks.

Den historien vi snakker om er wdc 99. I følge CBL er det "a company manuscript rewritten by Carl Barks". Altså ett ferdig manuscript som Barks har basert historien på. HVor Mikke sitt personnummer kommer inn i bildet da er ikke godt å si. Kanskje det ikke er Barks som har lagt inn den referansen.

Jeg har lest i en artikkel av Geofferey Blum at det sannsynligvis var personen bak manuskriptet av som skrev det om Mikke Mus siden Barks ikke pleide å dra inn noen personer fra eller referanser til Mikke Mus-universet. Det skjedde noen ytterst få ganger i Barks karriere. Jeg tror de tilfellene kan telles på en hånd.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?