Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Ole, Dole og Doffen

edited December 2004 in Donaldisme

Mitt inntrykk er at de er meget like. Men er det noe som skiller dem fra hverandre? Det er jo enkelte episoder der den ene (Tror det er som regel Ole) fpr seg en kortvarig kjæreste. Har savnet litt forskjeller på dem. Det eneste jeg har merket meg er at Dole er den som angivelig kommer først til bordet og har mest appetitt...
Har dere gjort dere opp noen tanker om hvorfor de er tre? Jeg tror det er fordi de representerer fornuften og Freud bygger jo personligheten i tre deler. Ego, superego og Id.

Comments

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Mitt inntrykk er at de er meget like. Men er det noe som skiller dem fra hverandre? Det er jo enkelte episoder der den ene (Tror det er som regel Ole) fpr seg en kortvarig kjæreste.

Eg har sett dette skje to gonger, og begge gonger har det vore Dole.

Hugsar at det kom ei historie for nokre år sidan der Ole, Dole og Doffen bestemte seg for at det var på tide å vakse opp og utforske sine eigne personlegdomar. Dei fortalte Donald at i år ville dei ha kvart sitt fødselsdagsselskap, og så gjekk dei kvar til sitt for å finne seg nye vener (nokon som hugsar kvar denne historia stod på trykk? Ho kom iallfall ut til eit Ole/Dole/Doffen-jubileum). Ei ganske god historie, eigentleg.

Eg forstår det slik at mange Disney-forfattarar prøver å leggja inn bittesmå forskjellar på dei, utan at eg tør å resonnere meg fram til kva desse forskjellane går ut på. Personleg prøver eg i mine Disney-seriar å framstille Dole som den mest følsomme og omtenksomme, og eg lar ofte Doffen vere den som står med hakkespettboka i handa og leser høgt. Samtidig vil sjølvsagt mange seie at det geniale med Ole, Dole og Doffen er at dei er prikk like ...

• edited November -1

Ja er enig i at det hadde blitt rart om de hadde blitt for ulike. Liker måten Olaf gjør det på med noen små nyanser. Husker godt den episoden du sikter til med gebursdagen. De fant jo ut at de ville ha en felles fest allikavel.
    Hvis Dole er den følsome, Doffen tar ansvar, hva med Ole? Den som iniativ?

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Ja er enig i at det hadde blitt rart om de hadde blitt for ulike. Liker måten Olaf gjør det på med noen små nyanser. Husker godt den episoden du sikter til med gebursdagen. De fant jo ut at de ville ha en felles fest allikavel.
    Hvis Dole er den følsome, Doffen tar ansvar, hva med Ole? Den som iniativ?

Alle tre har jo samme personlighet.

• edited November -1

Rosa-historien "Blikk for detaljer" (er det ikke det den heter?) sier jo noe om de små forskjellene mellom nevøene. Kan Oles dametekke stamme fra den udødelige "Ekko, vil du svare meg?" Donald: "Ole har en kjæreste!" Ole (sprutrød): "Nei, det har jeg ikke!" Dole: "Hysj! Vil du ødelegge alt nå som det begynner å kaste litt av seg?" Doffen: "Jeg skal være ekko. "Ole har en kjæreste!""

• edited November -1

Ja hvis Ole er den som er litt mest frempå så er det vel naturlig at han er den som har størst sjanse. Hva med niesene til Dolly? Var ikke de inne i bildet som mulige kjærester til de tre?

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Ja hvis Ole er den som er litt mest frempå så er det vel naturlig at han er den som har størst sjanse. Hva med niesene til Dolly? Var ikke de inne i bildet som mulige kjærester til de tre?

Jo ... trur til og med at ei av dei aller første Hetti, Letti og Netti-historiene starter med at Ole, Dole og Doffen ser at nokon har teikna hjerter med deira namn og Hetti/Letti/Nettis namn på eit gjerde.

Men eg tør gjette at Dole har vore den som oftast har fått seg kjæraste. :-)

• SvKSvK
    edited November -1

Jeg husker at jeg har lest en historie hvor alle tre fikk seg kjærester. Den het noe sånt som "Ole, Dole og Doffen møter kjærligheten", tror jeg. Det var i hvert fall en italiensk historie som jeg tror jeg leste i en Skrue Pocket.
    Det begynte i hvert fall med at èn av guttene fikk seg kjæreste, og ble mobbet av de to andre. Men etterhvert utviklet tingene seg altså.
    For øvrig synes jeg at den historien var ganske dårlig.

• edited November -1

Det var òg situasjonen i Donald Pocket 94 ... Dole blei kjæraste med Polly, Ole og Doffen gjorde alt for å sabotere forholdet, til dei klarte det, skjønte at dei hadde gjort noko feil, gjorde alt godt igjen og blei forelska sjølv i venninnene til Polly.

Ei herleg historie, rettnok med ein liten logisk brist: Polly, som har vore saman med Dole ei stund, klarar ikkje å sjå forskjell på han og brødrene hans - det gjer derimot venninnene hennes.

• edited November -1

Kanskje hadde veninnene et bedre øye for detaljer? ;-)

• TedTed
    edited November -1

Jeg ser Ole som den som holder hakkespettboken og leser høyt og har rød lue, dole har blå lue og er den som er mest frampå med jenter, doffen har grønn lue og er den tøffeste av de tre... I serien "Qack pack" er guttene nok så forskjellige, ettersom serien foregår i ODD sin ungdom...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det var òg situasjonen i Donald Pocket 94 ... Dole blei kjæraste med Polly, Ole og Doffen gjorde alt for å sabotere forholdet, til dei klarte det, skjønte at dei hadde gjort noko feil, gjorde alt godt igjen og blei forelska sjølv i venninnene til Polly.

Ei herleg historie, rettnok med ein liten logisk brist: Polly, som har vore saman med Dole ei stund, klarar ikkje å sjå forskjell på han og brødrene hans - det gjer derimot venninnene hennes.

Logikk i Disney-serier forekommer skjelden.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?