Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Rosa-tegninger på Ebay

edited November 2004 in Donaldisme

Denne selgeren har solgt ganske mange Rosa-tegninger i løpet av de siste årene. Rosa er ikke dum, og jeg tror derfor ikke han ville gitt bort så mange tegninger til denne selgeren dersom det er et problem for ham at de blir solgt på Ebay. Dette blir spekulering, men hva om:

1. Han har kjøpt dem av Rosa, og Rosa er klar over at de blir videresolgt.
eller
2. Han selger dem FOR Rosa. Rosa ville sannsynligvis fått problemer hvis han solgte dem selv.

Comments

• edited November -1

Jeg har spurt Don Rosa om dette og de eneste tegningene han noen gang har gitt bort gratis er de enkle som ikke er fargelagt.

Slike tegninger som du refererer til her er jo hovedarbeidet til cover og slike ting og dette har Don Rosa solgt videre og tjent penger på selv. Det er derfor ingen moralske problemer med og selge disse.

De få tegningene som av og til dukker opp som kun er raske svart/hvit tegninger er vel mer problematiske for disse har folk fått gratis på konferanser og slikt.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Slike tegninger som du refererer til her er jo hovedarbeidet til cover og slike ting og dette har Don Rosa solgt videre og tjent penger på selv. Det er derfor ingen moralske problemer med og selge disse.

Jeg synes mitt alternativ 2 hadde vært den beste løsningen. Da hadde han nemlig hatt mulighet til å tjene mer penger selv...

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Jeg synes mitt alternativ 2 hadde vært den beste løsningen. Da hadde han nemlig hatt mulighet til å tjene mer penger selv...

Det Lars Olav skriver er vel ikke noe hinder for det.

Lars Olav skreiv:

Jeg har spurt Don Rosa om dette og de eneste tegningene han noen gang har gitt bort gratis er de enkle som ikke er fargelagt.

Ergo selger Don tegningene til en fyr (for fast pris ??) som dumper dem på ebay og fyren tar differansen for arbeidet og for å dekke ebay gebyret osv osv....

Da er det vel bare å håpe at prisen Don selger de for ikke ligger for langt unna den endelig prisen.

Men å kjøpe en slik tegning for 500 US$ er i mine øyne helt latterlig når du kan få en original helside til samme pris. Vet ihvertfall hva jeg ville valgt.

• edited November -1

NetlAnd skreiv:

Det er vel ikke opp til oss hvordan Don Rosa gjør dette. Poenget mitt var bare å forklare hva som Don Rosa har fått betalt for og hva han ikke har fått betalt for.

MikroMidas skreiv:

Ergo selger Don tegningene til en fyr (for fast pris ??) som dumper dem på ebay og fyren tar differansen for arbeidet og for å dekke ebay gebyret osv osv....

Hva han som selger disse har betalt for dem blir ikke lett og si men dette er auksjon og da er det kjøper som bestemmer pris. Det at han eventuelt tjener penger på dette er jo heller ikke noe å skamme seg over så lenge handelen mellom han og Don Rosa har vært hederlig og ordentlig (og det blir jo kun spekulasjon så det er det jo ikke noe poeng og gå inn på egentlig). Det blir jo det samme med malerier av f.eks. Carl Barks da han levde. De første fikk han noen hundre dollar for og da da Carl døde var allerede disse maleriene steget astronomisk i pris. Dette er kunst og da er det selvfølgelig ikke noe galt og kjøpe noe fra en kunstner for så å selge det videre igjen til en eventuell fortjeneste senere.

Da er det vel bare å håpe at prisen Don selger de for ikke ligger for langt unna den endelig prisen.

Dette kan være gammle tegninger som han solgte før han ble så berømt som han er nå.

Men å kjøpe en slik tegning for 500 US$ er i mine øyne helt latterlig når du kan få en original helside til samme pris. Vet ihvertfall hva jeg ville valgt.

Det er snakk om en forside tegning noe som vel bør kategoriseres som en orginal helside. Jeg vil vel tro at såpass sentral orginaltegninger er verdt mere en bare en tilfeldig valgt side ut av historien.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Hva han som selger disse har betalt for dem blir ikke lett og si men dette er auksjon og da er det kjøper som bestemmer pris.

De har forhåpentligvis en avtale som begge er fornøyd med uten at vi behøver å vite noe om den, eller legge oss opp i den. Men siden det stadig selges ting så ser det jo ut som De er venner og gode foretningsforbndelser ennå.

Lars Olav skreiv:

Dette er kunst og da er det selvfølgelig ikke noe galt og kjøpe noe fra en kunstner for så å selge det videre igjen til en eventuell fortjeneste senere.

Har aldri angret på noen av de originalene jeg har kjøpt og jeg tror tegneserieoriginaler kan bli ett samleobjekt med større utbredelse i Norge etterhvert.

Lars Olav skreiv:

Det er snakk om en forside tegning noe som vel bør kategoriseres som en orginal helside. Jeg vil vel tro at såpass sentral orginaltegninger er verdt mere en bare en tilfeldig valgt side ut av historien.

Var det ikke en skisse som ble solgt og ikke originalen som ble brukt på forsiden. I mine øyne er en skisse minimalt verdt, men jeg er helt enig hvis det var originalen til forsiden. Dette er forøvrig mine egen helt subjektive smak :)

• edited November -1

Det er iallfall etter mi meining ganske openbart at ingen av dei to teikningane som Andrej linker til er originale coverteikningar. Desse er i fargar (noko originalteikningar ikkje er), og dei er SIGNERTE (Disney-teikningar er sjeldan det, og iallfall ikkje coverteikningar).

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Det er iallfall etter mi meining ganske openbart at ingen av dei to teikningane som Andrej linker til er originale coverteikningar. Desse er i fargar (noko originalteikningar ikkje er), og dei er SIGNERTE (Disney-teikningar er sjeldan det, og iallfall ikkje coverteikningar).

Beklager den der, jeg forvekslet det med orginale forsider. Jeg er helt enig i at det der ikke er forsider.

Jeg lurer på om vi er vitne til en formidabel prisstigning. Det var ikke mange månedene siden slike tegninger "bare" gikk for et par hundre dollar.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Beklager den der, jeg forvekslet det med orginale forsider. Jeg er helt enig i at det der ikke er forsider.

Det er vel tegninger inspirert av forsider.

Jeg lurer på om vi er vitne til en formidabel prisstigning. Det var ikke mange månedene siden slike tegninger "bare" gikk for et par hundre dollar.

Priser går ikke bare opp, det går også ned. Enhver pris er avhengig av to ting, den ene er at noen vil selge og det andre er at noen er villige til å betale den prisen som selger vil ha.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Lars Olav skreiv:

< {{ Jeg lurer på om vi er vitne til en formidabel prisstigning. Det var ikke mange månedene siden slike tegninger "bare" gikk for et par hundre dollar.

Priser går ikke bare opp, det går også ned. Enhver pris er avhengig av to ting, den ene er at noen vil selge og det andre er at noen er villige til å betale den prisen som selger vil ha.

Ja, det er korrekt. Jeg bare følte at det var en del som solgte også og det var derfor litt uforståelig at det skulle bli så dyrt plutselig.

Men når det gjelder tegniner som Don Rosa har gitt bort gratis så tror jeg dette er et eksempel på dette:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=972&item=2285220997&rd=1

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Don rosa ;)

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Men når det gjelder tegniner som Don Rosa har gitt bort gratis så tror jeg dette er et eksempel på dette:

Heh, gøy marknadsføringstriks:

Would look great hanging on your wall with your original Carl Barks!

La meg sjå ... ved sidan av Barks-originalen min, ja ... Den henger ... Hm ... Søren, kvar var det eg hadde den veggen igjen?

• ACAC
    edited November -1

MikroMidas

Det er vel tegninger inspirert av forsider.

Ja/nej
    Den ene er - Last sled to dawsons cover.
    Den anden med Skrue der selger brugte blader er et brugt motiv af Rosa på disse farvetegninger - Den findes også med ungerne og Anders læsende i bladene, eller med samlingen hvor det hele er under vand...

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Synd at vedkommende som selger dette ikke er smart nok til å scanne bildet i stedet for kun å fotgrafere det.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Synd at vedkommende som selger dette ikke er smart nok til å scanne bildet i stedet for kun å fotgrafere det.

Eg synest at det er meir synd at vedkomande ikkje er smart nok til å ta vare på biletet i staden for å selja det mot Don Rosas vilje.

Korvidt det er scanna eller fotografert i denne samanhengen spelar vel ganske lita rolle, men eg vil tru at dette har meir å gjera med kva ein har tilgong til enn kva ein er smart nok til å bruke. Ikkje alle har skanner.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Korvidt det er scanna eller fotografert i denne samanhengen spelar vel ganske lita rolle,

Ikke for vår gode venn Thomas Lauritsen som for tiden er ansvarlig for D.U.C.K.hunts fandrawing-seksjon.

men eg vil tru at dette har meir å gjera med kva ein har tilgong til enn kva ein er smart nok til å bruke. Ikkje alle har skanner.

Det er heller ikke alle som har digitalkamera. Det er viktig å prioritere riktig. Hva som er riktig varierer selvsagt for hver enkelt. Har man originale DR-tegninger er det IMO selvsagt viktig å ha tilgang til en scanner, enten ved å eie en selv eller ved å kjenninger i nærheten som har.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ikke for vår gode venn Thomas Lauritsen som for tiden er ansvarlig for D.U.C.K.hunts fandrawing-seksjon.

Dette biletet er tatt for å bruke på eBay. Dersom Thomas skal leggja det ut på D.U.C.K. hunt er han sannsynlegvis høflig nok til å spørja eigaren om lov først, og då er det jo mogleg å spørja personen om han har høve til å få skanna det.

Det er heller ikke alle som har digitalkamera.

Men det HAR tydelegvis denne personen.

Det er viktig å prioritere riktig. Hva som er riktig varierer selvsagt for hver enkelt. Har man originale DR-tegninger er det IMO selvsagt viktig å ha tilgang til en scanner, enten ved å eie en selv eller ved å kjenninger i nærheten som har.

Folk baserer vanlegvis ikkje livet sitt på å ha fått ei teikning av Don Rosa. Korvidt ein kjøper inn skanner eller digitalkamera har vanlegvis med HEILT andre ting å gjera. I denne samanhengen fungerer uansett kamera like godt.

• edited November -1

Er det noe vits i å diskutere dette innlegget fra Sigvald. Det er jo klart usakelig og har ingen ting med det vi diskuterer her i det hele tatt.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?