Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Rikerud og Gråstein

edited October 2004 in Donaldisme

Har Carl Barks lagd både Rikerud og Gråstein..?
Jeg mener å ha lest et sted at Barks har lagd begge to..?
Er det ikke nok at Onkel Skrue har EN motstander..? Synest det blir litt rot å ha med begge to.. :|
Personlig liker jeg Gråstein best..:)

Comments

• edited November -1

Joda, Barks lagde begge figurene, men han brukte bare Rikerud i én historie.

• edited November -1

Syns Gråstein er en mye mer verdig konkurrent til onkel skrue, og en mer interssant figur. Han er nesten like rik, nesten like smart, og utrolig iutspekulert. Rikerud er mer oppkomlingen som bare har noen skarve milliarder, og har mer flaks enn hjerne. Sånn tenker jeg om de i vaffal:) Men så leser jeg vel kanskje ikke så mange rikerud- historier lenger.... Hvordan oppfatter andre disse to? Hvem er favoritten?

• edited November -1

Don Rota skreiv:

Åja, og B-Gjengen og Magica.

Er det ikke nok at Onkel Skrue har EN motstander..? Synest det blir litt rot å ha med begge to.. :|

Eller kanskje Barks syntes det var greit med flere slik at forskjellige egenskaper kunne brukes på de forskjellige figurene.

Personlig liker jeg Gråstein best..:)

Vi har vel alle våre favoritter som sikkert forandrer seg også.

• ACAC
    edited November -1

Ja, og måske har Skrue nok i en modstander - men har da haft enormt mange... B-gjengen, Magica, Gråstein osv. osv.

Rikeruds første optræden var i Barks' Boat Buster fra WDC 255
    http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+WDC+255-01//_

Gråsteins var jo som bekendt i The second richest duck (Guld 17)

Misforståelsen med at italienerne skulle have opfundet Rikerud florerede også på dcml engang ved jeg... - men de begyndte bare at bruge ham intensivt umiddelbart efter Barks' første og eneste serie med figuren. -
    Han har også udviklet sig så meget siden at de har forskellige navne. Mener han hedder Rapfeller i den danske version - men Anderbilt i pocketbøgerne - hvordan er dette hos dere?

Ser at det lykkedes dere andre at overhale mig i at lave et første svar imens jeg var på homebanking osv. - men jeg oplyser dog seriernews placering, så lidt godt bidrog jeg da med :-)

• edited November -1

AC skreiv:

Han har også udviklet sig så meget siden at de har forskellige navne. Mener han hedder Rapfeller i den danske version - men Anderbilt i pocketbøgerne - hvordan er dette hos dere?

I Barks versjonen heter han vel John D. Grynesen på norsk, men det mener jeg at du selv kan finne ut ved å slå opp i ditt norske "Endelig Tilbake - Rikerud".

• edited November -1

Don Rota skreiv:

Barks laga veldig mange rike gamle menn, eigentleg, til tross for at han brukte dei fleste av dei ganske få gonger. Rikerud brukte han ein gong, Gråstein brukte han vel berre tre gonger om eg ikkje tar feil ... Han laga vel fleire Skrue-rivalar òg, gjorde han ikkje?

Poenget mitt er at Rikerud og Gråstein er heilt ulike. Gråstein er vel omtrent akkurat som Skrue, med det unntaket at han er ond og skyr ingen middel. Når det gjelder Rikerud ... Av og til blir han framstilt som ein liten fillemilliardær, av og til blir han framstilt som nesten like rik som Skrue, men uansett er han heilt ulik Gråstein. Rikerud har arva det meste av pengane sine, han bruker ganske mykje pengar, og han tjener pengar på ein heilt annan måte enn Skrue. På den måten blir Rikerud ein spennande figur, fordi han er ein heilt annan figur enn Gråstein.

Det finst ei veldig god historie som understreker forskjellane på Skrue og Rikerud, eg kan berre ikkje hugsa kvar denne står.

AC skreiv:

Hm ... blir Rikerud brukt i Danmark utanfor jumbobøkene? Han har då hatt andre namn her i landet òg, men det har vel hatt meir å gjera med utvikling over tid og mangel på gjenkjenning av figuren og etablering av eit fast namn å gjera enn kvar ting har stått på trykk. Dei siste 10-15 åra har Rikerud såvidt eg hugsar hatt ein opptreden i det norske vekebladet, og då heitte han det same som han gjer i pocketbøkene. Rikerud.

• edited November -1

Jeg mener å huske at Rikerud har opptrådt i en Tony Strobl-historie. Stemmer dette?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Jeg mener å huske at Rikerud har opptrådt i en Tony Strobl-historie. Stemmer dette?

Eit søk etter Rikerud og Tony Strobl i INDUCKS viser faktisk at Rikerud har opptrådt i 34 Strobl-historier.

• ACAC
    edited November -1

Olaf

Hm ... blir Rikerud brukt i Danmark utanfor jumbobøkene?

Nej, ikke i dag - det jeg refererte til var helt og kun den Barks-serie - som har været genoptrykt et par gange - husker da jeg som 8-9-årig læste serien, uden at vide hvad den var.

Mener ikke Anderbilt som vi jo kalder ham har været med i bladet siden engang i 60-70'erne hvor en serie fra en italiensk pocket blev brugt i ugebladet - en vane de havde dengang før pocketbøgerne begyndte at udkomme ret ofte.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Det finst ei veldig god historie som understreker forskjellane på Skrue og Rikerud, eg kan berre ikkje hugsa kvar denne står.

Tenkjer du på historia der begge overtok kvarandres selskap og formuer og begge mistreivst veldig?

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Tenkjer du på historia der begge overtok kvarandres selskap og formuer og begge mistreivst veldig?

JA!

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:

Eit søk etter Rikerud og Tony Strobl i INDUCKS viser faktisk at Rikerud har opptrådt i 34 Strobl-historier.

Det stemmer nok det. Men derfor synes jeg det er rart at Don Rosa skriver i "Skrues liv og levnet"-boka at man ikke hørte noe mer til Rikerud i USA etter hans ene opptreden i en Barks-serie.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Det stemmer nok det. Men derfor synes jeg det er rart at Don Rosa skriver i "Skrues liv og levnet"-boka at man ikke hørte noe mer til Rikerud i USA etter hans ene opptreden i en Barks-serie.

Vel, no skreiv jo Tony Strobl S-historier, altså historier som var beregna på den utanlandske marknaden. Så ingen av desse 34 historiene har stått på trykk i USA.

(Rettnok har eit par andre Rikerud-historier stått på trykk i USA på 1970-talet, men ein kan jo berre anta at Don ikkje har fått med seg det.)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?