Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Minken og Skaftetryne

edited October 2004 in Donaldisme

Hvorfor er aldri de med lenger?

Og kan noen forklare meg forskjellen på disse to figurene?

Comments

• edited November -1

Jørn Inge Frostad skreiv:

kan ikkje seie eg eigentleg veit kven denne Minken er.

Svarte-Petters faste handlangar i dei gamle Mikke-blada. Eg vil seie at han var ein smule meir skvetten enn Skaftetryne, men designmessig er det godt mogleg at han er inspirert av Skaftetryne.

Dette er kanskje en historie du kunne tenke deg å skrive Olaf?...

Vel ... Ein veit jo aldri. Kanskje det.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Dette er kanskje en historie du kunne tenke deg å skrive Olaf?...

Vel ... Ein veit jo aldri. Kanskje det.

Merkelig og uventet utsagt fra din kant, Olaf? Jeg trodde at det var vanlig at forfattere/tegnere av Donald & Co ikke beskjeftiger seg med Mikke & Co. Barks og Rosa er eksempler på dette. Tror ikke Van Horn og Rota har tegnet arbeidet så mye med Mikke & Co de heller. Hvorfor skulle du da finne på å skille deg ut?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Merkelig og uventet utsagt fra din kant, Olaf? Jeg trodde at det var vanlig at forfattere/tegnere av Donald & Co ikke beskjeftiger seg med Mikke & Co. Barks og Rosa er eksempler på dette. Tror ikke Van Horn og Rota har tegnet arbeidet så mye med Mikke & Co de heller. Hvorfor skulle du da finne på å skille deg ut?

Carl Barks _har_ teikna Mikke, ei heil historie med han til og med. Romano Scarpa har skrive og teikna masse Mikke. Pat & Carol McGreal har skrive masse Mikke. Tar eg ikkje heilt feil har Tony Strobl brukt Mikke ein del. Og det finst utruleg mange andre som har brukt både Donald og Mikke som eg ikkje hugsar namnet på akkurat no. Så eg ville strengt talt ikkje skilja meg ut i det heile tatt. DERSOM eg skulle kome på å skrive noko slikt.

• ACAC
    edited November -1

Jeg synes heller ikke det ville være usædvanligt - en af dine egen favoritter, Sigvald, Murry, tegnede da alle mulige figurer, ikke blot mus. - En af de nye forholdsvis nye danske tegnere (som allerede fra mit synspunkt fik sit gennembrud som 14-årig med tegnekonkurrence-bidraget Gensyn med den gyldne hjelm) Jesper Lund Madsen er da så vidt jeg ved tegner af Mickey - og han har jo så også tegnet Donald i sin ungdom.
    Forresten gør den serie, Gensyn med fortiden, som dog kun er udgivet i DK, men dog allerede i 1989 jo egentlig Rosas Columbuskortene uladesiggørlig, fordi Hjelmen i Jespers (og Theis', som hans klassekammerat og manusforfatter hed) ender på Museum...
    Men nu behøver jo ikke gå så meget op i kontinuitet - begge serier er gode og står højt på min liste...

• edited November -1

Egmont har vel som policy at de to figurene ikke skal brukes mer, regner jeg med? Hvem er Minken forresten. Jeg husker Skaftetryne. Det var Svarte-Petters partner, ikke sant?

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    Merkelig og uventet utsagt fra din kant, Olaf? Jeg trodde at det var vanlig at forfattere/tegnere av Donald & Co ikke beskjeftiger seg med Mikke & Co. Barks og Rosa er eksempler på dette. Tror ikke Van Horn og Rota har tegnet arbeidet så mye med Mikke & Co de heller. Hvorfor skulle du da finne på å skille deg ut? }}

Romano Scarpa har tegnet både Mikke og Donald. Og med stor suksess.

• edited November -1

Minken minner om Skaftetryne i utsjånad, men der var visse skilnadar, skjønt eg hugser ikkje de eksakte trekkene. Og som Olaf sa var der visse skilnadar i personlegheit på de to òg. Begge har vel i hovudsak opptråd som Svarte-Petter sidekick, og eg kan ikkje hugse å ha sett de opptrå i samme serie nokon gong så ein kan vel spekulere i at de er samme person.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

[...] og eg kan ikkje hugse å ha sett de opptrå i samme serie nokon gong [...]

Eg meinar at eg har det! Men akk, eg hugsar ikkje kvar.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Loke Aesir skreiv:

[...] og eg kan ikkje hugse å ha sett de opptrå i samme serie nokon gong [...]

Eg meinar at eg har det! Men akk, eg hugsar ikkje kvar.

Oi. Skulle tru det var ei "sær" historie av typen der alle Andebyskurkene samlast - eller var det simpelthen ei historie der Svarte-Petter hadde to ranglete hjelpere? Eller hugsar du ikkje såpass heller? :/

• edited November -1

Hugsar lite, men lurar på om det kanskje kan ha vore ei historie der Svarte-Petter leia ein bande på fire-fem bandittar.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Minken minner om Skaftetryne i utsjånad, men der var visse skilnadar, skjønt eg hugser ikkje de eksakte trekkene.

Ikke helt sikker, men jeg mener å huske at Minken har bart, mens Skaftetryne har skjegg.

Men joda, de SER veldig like ut.

• edited November -1

Merlock skreiv:

Olaf kan skrive en historie der Mikke begår selvmord....

Den er skam allerede skrevet. I en Gottfredson-hverdagsstribe fra 1930 afmonterer Mikke en gasradiator og skruer op for gassen, mens han siger "Without Minnie, all my dreams have become nightmares---I'll turn on this gas and end it once and for all!" Han lægger sig derefter på sengen, mens han siger "Good-bye, Minnie! Good-bye, cruel world!" Det er vel ikke nødvendigt at nævne, at planen mislykkes, men det er alligevel skrappe sager for en Disney-serie. Det skulle faktisk være Walt selv, der fik idéen til selvmordsforsøget, der er en del af en to-ugers-sekvens af hverdagsstriber.

Det drejer sig om YM 30-10-22. Den er trykt i bl.a. hardcover-bogen Mickey Mouse in Color, som i øvrigt kan anbefales: http://coa.inducks.org/coa/c1/issue.php/7/us/MMIC++1

• edited November -1

Odny skreiv:

Ikke bry dere om broren min, er dere snille. Han er bare dum noen ganger. Jeg vet ikke va det kommer av.

Jaså? Og kven er denne bror din då?:|

• edited November -1

Øystein skreiv:

Jaså? Og kven er denne bror din då?:|

Merlock.

(men alle dei mest provoserande tinga han har skrive har blitt sletta. Så om du ikkje forstår kva det er han har gjort, er det fordi du ikkje har lest det.)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?