Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gulbrand Gråstein

edited October 2004 in Donaldisme

Synes Gulbrand Gråstein er "herlig" person jeg. Mye mer interresant enn den andre rivalen Rikerud. Men kan dessverre ikke gi deg et godt begrunnet svar på spm. ditt så...

Comments

• edited November -1

Merlock skreiv:

I "DuckTales" går Gulbrand kledd som en skotte. Kan noen fortelle meg hvorfor?

Jeg tror det henger sammen med at under apartheidtiden i Sør-Afrika var det visse PK-folk som mente at det var politisk ukorrekt å la Gråstein komme fra dette landet.

Når dette er sagt så er det likevel ikke utenkelig at en boer som Gråstein kan ha skotske røtter.

• edited November -1

I Carl Barks-maleriet "4th july in Duckburg" ser vi jo tydelig at Gråstein vifter med det sørafrikanske apharteid-flagget.

• edited November -1

Merlock skreiv:

MicMac McDuck skreiv:

Synes Gulbrand Gråstein er "herlig" person jeg. Mye mer interresant enn den andre rivalen Rikerud. Men kan dessverre ikke gi deg et godt begrunnet svar på spm. ditt så...

Hva mener du med "herlig"? Fyren er jo ond.

I mine øyne er han en perfekt karakter. Han kan brukes i de fleste tilfeller hvor skurkeaktige ting skjer, hvor han da i rake motstetning til skrue, bruker slue knep for å mestre/skaffe ting.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

I Carl Barks-maleriet "4th july in Duckburg" ser vi jo tydelig at Gråstein vifter med det sørafrikanske apharteid-flagget.

Måtte sjekke dette i den store kloke boken i går kveld, og du har helt rett. Det kunne ikke jeg huske å ha lagt merke til før, eller kanskje tenkt over. Utrolig hva en lærer på ett slikt forum. Men da kan vi vel konkludere at siden det er Carl Barks selv som har malt dette maleriet er alle andre tolkninger enn at Gråsten er fra Sør Afrika feil. Punktum ?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Men da kan vi vel konkludere at siden det er Carl Barks selv som har malt dette maleriet er alle andre tolkninger enn at Gråsten er fra Sør Afrika feil. Punktum ?

At Gråstein bur i Sør-Afrika sler det vel fast, men ikkje at han nødvendigvis stammer derifrå? Og uansett kan han, som Sigvald sa, ha skotske røtter til og med om han er født og oppvaksen i Sør-Afrika. (Sjølv trur eg han må komme frå ein annan stad, rett og slett for å følgje parallellen til Skrue. Skrue "voks frå" sitt heimland, eg vil tru Gråstein har gjort det samme, om enn på noko anna vis)

• TedTed
    edited November -1

MicMac McDuck skreiv:

Synes Gulbrand Gråstein er "herlig" person jeg. Mye mer interresant enn den andre rivalen Rikerud.

Jeg synes ikke akkurat at han er en herlig person, men jeg liker han bedre enn Rikerud. Rikerud er bare en dum "Smalsporet gjøk av en sylteagurk"
    som spolere alt skrue gjør, isteden for å slå ham ærlig. Det var MIN mening om noen er uenige...

• edited November -1

Bare lurer... I hvilken historie ser vi Rikerud for første gang?

• edited November -1

Merlock skreiv:

I en historie av Carl Barks. Historien het "Superbensinen" eller noe...

Ikke helt korrekt, det rette navnet på historien er "Super-dupert" eller "Superkjøreren". Historien har koden WDC 255 og ble utgitt på norsk i DD 5/1963 og DD 49/1986. Mer om historien: http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/W+WDC+255-01//_

Dessuten: Merlock, du har vist at du kan bidra seriøst med noe her i forumet. Hvis det er det du ønsker å fortsette med, så hvorfor ikke? Det finnes brukere som begynte med å lage kvalme her i forumet, men siden har blitt seriøse brukere. Alle er hjertelig velkomne her i forumet, så lenge de følger forumreglene, som akkurat nå er utilgjengelige. Men den viktigste regelen er å ikke skape kvalme her i forumet, for det er vel ikke det du egentlig vil?

• edited November -1

Merlock skreiv:

Forresten, er det noen her som vet Rikeruds fornavn?

På norsk kan jeg ikke finne et fornavn, men i den amerikanske versjonen har han navnet John D. Rockerduck.

• edited November -1

... en annen tidlig Rikerudoversettelse er Jørgen Bols.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?