Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Barks-litografiet tilbake igjen

edited October 2004 in Donaldisme

Mens jeg nettop skummet gjennom Dagbladet til frokosten, kom jeg over en to siders artikkel om denne CB. Artikkelen nevner: Fakta om CB, Arild Midthun forklarer om hans posisjon, og litt om utstillingen som foregår på Serieteket for tiden. Har dessverre ikke scanner, og artikkelen finnes heller ikke på dagbladet.no, så da anbefaler jeg dere på det varmeste å kjøpe blekka.

Dette er litt OT, og skulle stått i en annen tråd akkurat nå det som kommer nedenunder, men jeg tar det med her:

Litografiet av Disney-tegneren Carl Barks som denne uka ble stjålet fra et bibliotek i Oslo, kom fredag tilbake.

Litografiet «The Expert» hang på veggen i Deichmanske biblioteks avdeling på Grünerløkka i Oslo i forbindelse med en utstilling. Bildet viser Onkel Skrue i pengebingen sin.

En eller annen gang mellom onsdag klokka 17 og torsdag klokka 18 har noen plukket litografiet ned fra veggen og tatt det med seg.

Den faglig ansvarlige for serieteket i bibliotekfilialen, Berit Petersheim, ble bekymret, men fredag dukket Skrue-litografiet opp igjen.

- En mann ble tilbudt å kjøpe bildet for en billig penge. Han ante ugler i mosen, kjøpte bildet og tok kontakt med oss da han så presseomtalen. Han skjønte at bildet var stjålet, sier plan- og utviklingssjef Grethe Vollum til Dagsavisen.

Om det var Rikerud, B-gjengen, Magica fra Tryll eller Spøkelseskladden som sto bak mysteriet, sier historien ingenting om.

Nå har Serieteket fått seg en lærepenge, ifølge Vollum, og både øker bemanningen og har vakter til stede hele tiden.

Litografiet er nummer 18 av 100 trykte eksemplarer. Det er verdsatt til mellom 10.000 og 15.000 kroner, men kan trolig selges for mer

«1

Comments

• edited November -1

MicMac McDuck skreiv:

Om det var Rikerud, B-gjengen, Magica fra Tryll eller Spøkelseskladden som sto bak mysteriet, sier historien ingenting om.

Tåpelig journalist!
    Spøkelseskladden har ingenting med hverken Barks eller Skrue å gjøre. Det riktige hadde selvsagt vært å skrevet f.eks. "Arpine Luséne a.k.a. den sorte ridder" i stedet.

• edited November -1

Sigvald, hver eneste gang det er en artikkel om Donald Duck universet i avisen så finner du noe negativt og raljere over. Hvorfor ikke bare være glad for at avisene faktisk skriver om dette?

Det finnes bare noen helt få mennesker i Norge som sitter inne med ditt kunskapsnivå på feltet og da må du jo ha respekt for at journalister skriver slik at de store massene kjenner seg igjen og ikke du.

Donald Duck universet er først og fremst underholdning slik andre her skriver og da må man kunne se artikklene i avisen som det.

• edited November -1

MicMac McDuck skreiv:

Mens jeg nettop skummet gjennom Dagbladet til frokosten, kom jeg over en to siders artikkel om denne CB.

Takker så mye for dette vennlige tipset! Slik er både hyggelig, konstruktivt og oppbyggelig for dette forumet :-)

Jeg har nå kjøpt et eksemplar til meg selv og et til min danske venn AC. Jeg regner med at AC kan kopiere artikkelen til Thomas og ander danske venner dersom det er interesse for det.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    Tåpelig journalist!
    Spøkelseskladden har ingenting med hverken Barks eller Skrue å gjøre. Det riktige hadde selvsagt vært å skrevet f.eks. "Arpine Luséne a.k.a. den sorte ridder" i stedet. }}

Den sorte ridder har da heller ingen ting med Carl Barks å gjøre.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Sigvald, hver eneste gang det er en artikkel om Donald Duck universet i avisen så finner du noe negativt og raljere over. Hvorfor ikke bare være glad for at avisene faktisk skriver om dette?

Det finnes bare noen helt få mennesker i Norge som sitter inne med ditt kunskapsnivå på feltet og da må du jo ha respekt for at journalister skriver slik at de store massene kjenner seg igjen og ikke du.

Donald Duck universet er først og fremst underholdning slik andre her skriver og da må man kunne se artikklene i avisen som det.

Jeg synes også Sigvald tar seriene alt for alvorlig og jeg blir stadig like forundret over flisespikkeriet i innleggene.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Langt mer enn Spøkelseskladden i hvert fall. Bl.a. opptrer han jo konsekvent i det universet Barks så omhyggelig skapte.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:

Langt mer enn Spøkelseskladden i hvert fall. Bl.a. opptrer han jo konsekvent i det universet Barks så omhyggelig skapte.

Jeg har lest en "crossover"-serie av Paul Murry fra 1960-tallet hvor B-gjengen og Spøkelseskladden slår seg sammen for å rane Skrues pengebinge.

For å være helt ærlig, tror jeg ikke Carl Barks hadde brydd seg et sekund om den lille detaljen i Dagbladets artikkel. Det som også er en kjnnsgjerning er at Barks ikke hadde sansen for Don Rosas serier(han hadde ikke noe særlig sans for andre moderne tegneres serier heller, bare så det er sagt).

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Det som også er en kjnnsgjerning er at Barks ikke hadde sansen for Don Rosas serier.

Her tror jeg kanskje at du har latt deg lure av den manipulasjonen Barks ble utsatt for av sine "managere" i løpet av deler av 1990-tallet.

Etter at Barks sparket disse inviterte han Don Rosa hjem til seg i Oregon. Det finnes bilder av dette "Toppmøtet" hvor Barks med et smil holder heftet med Don Rosas "The Son of the Sun" i hendene, mens DR, så vidt jeg husker, holder Barks' "Only a poor old Man" i sine hender. Dette skulle jo tyder på en gjensidig interesse og respekt for hverandres arbeid.

• edited November -1

Beklager at eg er offtopic no, men ...

Sigvald skreiv:

Etter at Barks sparket disse inviterte han Don Rosa hjem til seg i Oregon. Det finnes bilder av dette "Toppmøtet" hvor Barks med et smil holder heftet med Don Rosas "The Son of the Sun" i hendene, mens DR, så vidt jeg husker, holder Barks' "Only a poor old Man" i sine hender.

Sigvald, eg meinar å hugse at du hadde scans av denne artikkelen. Ligg denne enno på nettet?

Og apropos Spøkelseskladden: Korrekt, han har ingenting med Carl Barks å gjere. Og kva så? Han blir ikkje nemnt som ein Barks-figur. Litografiet forestiller Disney-figurar, folk flest tenkjar på Skrue som ein Disney-figur, og Spøkelseskladden er kanskje den tøffaste Disney-skurken som eksisterar. Sjølvsagt skal han nemnast.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Beklager at eg er offtopic no, men ... Sigvald, eg meinar å hugse at du hadde scans av denne artikkelen. Ligg denne enno på nettet?

Ja! Den er på 2 sider:
    http://duckman.pettho.com/drinfo/page1.html
    http://duckman.pettho.com/drinfo/page2.html

Men, hva er off-topic med dette? Ditt spørsmål er da i aller høyeste grad relevant i forhold til AOL-forumet?

• edited November -1

Heh, det eg meinte var at dette har absolutt ingenting med den stolne litografien å gjere.

Uansett kjempefint at litografien har kome tilbake. Og takk og lov for at det ikkje var Spøkelseskladden som stod bak.

• ACAC
    edited November -1

Sleipe-Simon

(han hadde ikke noe særlig sans for andre moderne tegneres serier heller, bare så det er sagt).

Sigvald har vist forklaret din misforståelse mht. Rosas serier (Den der ikke brød sig om Rosa var vel snarere manegeren, som heller ikke fandt det nødvendigt at Barks fik besøg af familien)
    Men mht. de nyere tegnere har Barks da, så vidt jeg husker, udtalt sig positivit om Vicar også...

• edited November -1

AC skreiv:

Sleipe-Simon

(han hadde ikke noe særlig sans for andre moderne tegneres serier heller, bare så det er sagt).

Sigvald har vist forklaret din misforståelse mht. Rosas serier (Den der ikke brød sig om Rosa var vel snarere manegeren, som heller ikke fandt det nødvendigt at Barks fik besøg af familien)
    Men mht. de nyere tegnere har Barks da, så vidt jeg husker, udtalt sig positivit om Vicar også...

Og når han en gang skulle velge ut en tegner til å tegne til et manus han hadde laget, valgte han jo ut William van Horn, så det kan jo tolkes positivt det også.

• ACAC
    edited November -1

Hej

Og når han en gang skulle velge ut en tegner til å tegne til et manus han hadde laget, valgte han jo ut William van Horn, så det kan jo tolkes positivt det også.

Det skulle man tro - og det er da heller ikke usandsynligt - W van Horn har en god ekspressiv stil der minder mig om barks i en af hans perioder. Men jeg ved ikke om det kan have med manegerne at gøre? Jeg ved heller ikke om jeg tillægger dem for mange syndere...? Men det har undret mig, at det ikke var Jippes der fik jobbet - men han var måske optaget hos Disney i den tid?

• edited November -1

AC skreiv:
    Det skulle man tro - og det er da heller ikke usandsynligt - W van Horn har en god ekspressiv stil der minder mig om barks i en af hans perioder. Men jeg ved ikke om det kan have med manegerne at gøre? Jeg ved heller ikke om jeg tillægger dem for mange syndere...? Men det har undret mig, at det ikke var Jippes der fik jobbet - men han var måske optaget hos Disney i den tid?

}}

Jeg mener å ha lest et sted at det var Jiipes som var tiltenkt å tegne denne historien.

• edited November -1
  • edited November -1

Jeg gleder meg virkelig til den debatten :)

• edited November -1

Skulle gjerne ha vært der, men er desverre hindret gunnet studier:(

• edited November -1

Fergus skreiv:

Jeg har i grunnen aldri skjønt det der med "hindret gunnet studier". Det er da de færreste studier på universitetsnivå som har fremmøteplikt. Det som er til hinder i så tilfelle er ikke selve studiet, men studentens eget fokus på dette som det eneste viktige i livet på det aktuelle tidspunktet - et fokus som kan være både av det gode, men i blant også et onde.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Fergus skreiv:

Jeg har i grunnen aldri skjønt det der med "hindret gunnet studier". Det er da de færreste studier på universitetsnivå som har fremmøteplikt. Det som er til hinder i så tilfelle er ikke selve studiet, men studentens eget fokus på dette som det eneste viktige i livet på det aktuelle tidspunktet - et fokus som kan være både av det gode, men i blant også et onde.

problemet ligger (for meg) i at det nærmer seg eksamen i enkelte fag, og vi er ikke ferdig med pensum, så da er det greit å få med seg hva vi skal ha om.

Dette ble veldig off-topic, så la oss legge denne delen av diskusjonen med universitet, studier osv. død. Det er ikke noe grunn til å diskutere det videre her.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?