Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Gullhjelmen og Ringenes Herre!!

edited January 2004 in Donaldisme

Er det fleire enn meg som har sett likskapen mellom "Donald Duck - Gullhjelmen" og "Ringenes Herre".

Donald skal finne ein Gullhjelm, som gjer det slik at den som eig den er den rettmessige eigaren av Nord Amerika, og etterkomar av Olav Blåøy.
Donald må finne denne hjelmen og kvitte den med seg, slik at den onde Stein Blåøy ikkje får gjennomføre dei onde planane sine, om å ta over Nord Amerika.

Frodo skal kvitte seg med ein ring, som gir Sauron makt over heile verda, mens Sauron heile tida prøver å få tak i ringen. Stein Blåøy prøver heile tida å få tak i gullhjelmen. Og gjer alt for å stoppe Donald.

Sauron har ein hjelpar som heiter Sauramann, Stein Blåøy har Advokat Skarp.

Donald fell for fristelsen til å behalde gullhjelmen. Alle som held i gullhjelmen får eit merkeleg blikk og nektar å gi den frå seg. Frodo blir og besatt av ringen.

Skjønar de no teikninga, eller er det berre eg som famlar i mørke??

Var Tolkien inspirert av Barks?

«1

Comments

• ACAC
    edited November -1

Hmm - kan være - Vi ved jo alle at George Lucas brugte Barks i SW så hvorfor ikke - men vi kan jo ikke spørge ham. desuden er Tolkiens univers opbygget af mange elementer jo - respekterer begge mænd meget højt.
    Aprops Gullhjelmen, som er min absoilutte favorit hos Barks, så kom jeg til at tænke på serien til filosofi-aften forleden (Vi har en filosofiklub på Lærerskolen, der jeg studerer)
    - Donald spørger hen mod slutningen Skarp: "Tror De slet ikke der er noget der hedder straf?" Det blik Donald har i øjnene der, af dyb anger, og den store fornuft og indsigt der ligger bag, det ligger noget ekstra i serien synes jeg.
    Tænk på at Barks skrev den mens han var ved at blive skilt fra sin anden kone... - Og husk: Kvinder er nogle mokker der kun er ude efter en mands penge ;-)

• edited November -1

Først og fremst skal det sies at Ringenes Herre ble skrevet lenge før Gullhjelmen, så her er det isåfall Carl Barks som er blitt inspirert av J.R.R Tolkien. Ikke omvendt!
    Men likheten mellom de to historiene du snakker om har faktisk slått meg og før, men det trenger jo ikke å ha noen sammenheng av den grunn...

• edited November -1

Hei Vegard!

Jeg også ser en stor likhet mellom Barks' "Gullhjelmen" og J.R.R.Tolkiens "Ringenes Herre"!

Anders skrev:
    "Først og fremst skal det sies at Ringenes Herre ble skrevet lenge før Gullhjelmen, så her er det isåfall Carl Barks som er blitt inspirert av J.R.R Tolkien. Ikke omvendt!"

Det trodde faktisk jeg også, men etter grundigere undersøkelser fant jeg ut:
    Tolkiens "Ringenes Herre" ble gitt ut i 1954-1955 av Allen & Unwin (3 bøker). Men Carl Barks' "Donald Duck og gullhjelmen" ble faktisk gitt ut FØR: Juli 1952! (laget 3. desember 1951!)

Så overaskende nok (i hvert fall for meg) måtte det i så fall være Tolkien som hadde BARKS som inspirasjonskide! :-)

...-men det er noget jeg har mine store tvil om:

Carl Barks skal selv ha sagt dette:
    "Perhaps I've been years writing in that middle world that J.R.R. Tolkien describes, and never knew it."

Etter pensjoneringen i 1966 (30. juni), skal Barks også ha sammenlignet hans egne historier med Tolkiens! Han leste mange av Tolkiens berømte verk, og så forbløffende likheter mellom andehistoriene sine og Tolkiens eventyriske fantasihistorier. Men siden begge historiene ("Ringenes Herre" og "Gullhjelmen") ble utgitt såpass likt, tror jeg dette er ren tilfeldighet!

Kommentarer??

• edited November -1

Håvard skreiv:

"Han leste mange av Tolkiens berømte verk, og så forbløffende likheter mellom andehistoriene sine og Tolkiens eventyriske fantasihistorier."

Har du nokon dømer på andre historier som hadde likskap med Tolkiens bøker?

Til AC:

Og kva for nokre historier har George Lucas blitt inspirert av?

• edited November -1

"Det trodde faktisk jeg også, men etter grundigere undersøkelser fant jeg ut:
    Tolkiens "Ringenes Herre" ble gitt ut i 1954-1955 av Allen & Unwin (3 bøker). Men Carl Barks' "Donald Duck og gullhjelmen" ble faktisk gitt ut FØR: Juli 1952! (laget 3. desember 1951!)"

Oki.. Da tok jeg feil, men jeg er nokså sikker på at Tolkien begynte å skrive på Ringenes Herre før Carl Barks begynte å skrive på Gullhjelmen. Med andre ord er det en umulighet at den ene har blitt inspirert av den andre.

• edited November -1

Då er det kanskje umogleg då, men jammen var det ei morosam tilfeldigheit, eg har ikkje tenkt på den før eg las gullhjelmen i dag, og såg Ringenes Herre for ein månad sidan. Eg anbefaler alle som likar filmen, om å sjå samanhengen her!

• edited November -1

"Det trodde faktisk jeg også, men etter grundigere undersøkelser fant jeg ut:
    Tolkiens "Ringenes Herre" ble gitt ut i 1954-1955 av Allen & Unwin (3 bøker). Men Carl Barks' "Donald Duck og gullhjelmen" ble faktisk gitt ut FØR: Juli 1952! (laget 3. desember 1951!)"

Men Tolkien begynte å skrive på "Ringenes Herre" i slutten av 1930-årene. Og da hadde ikke en gang Barks begynt med tegneserier i det hele tatt (tror jeg...). Og Tolkien hadde nok skrevet det aller meste av boka eller i hvert fall sett for seg slutten lenge før 1952. Samtidig kan ikke Barks ha lest "Ringenes Herre" da han lagde "Gullhjelmen", så her er det nok rett og slett snakk om en tilfeldighet.

• edited November -1

Vegard skreiv:
    "Donald må finne denne hjelmen og kvitte den med seg, slik at den onde Stein Blåøy ikkje får gjennomføre dei onde planane sine, om å ta over Nord Amerika.(...)
    Sauron har ein hjelpar som heiter Sauramann, Stein Blåøy har Advokat Skarp."

Vil heller si at Blåøy er Sarumann og at Skarp er Sauron. Det er litt omgjort i filmen (Ringenes Herre altså), men i boka tror Sarumann at han har makt over Sauron og kan kvitte seg med ham når krigen er over, mens det egentlig er omvendt. Egentlig er Blåøy Skarps hjelper.

• ACAC
    edited November -1

Håvard: Lucas har udtalt at han brugte scener fra US 49 (The Loony Lunar Gold Rush) i Star Wars (A new hope - film nr. 4 ifølge filmenes indre orden)
    (den er udgivet her:)
    Donald Duck & Co 1985-08/09 Gullfeber på månen (1985)
    Gullbok 13 Guldfeber på månen (1996)

• edited November -1

ja det er veldig mye likskal mellom dem da.det er det sikkert.
    for min del har jeg sett den historien drøssevis av ganger så jeg kan den ut å inn.

• edited November -1

Vegard skreiv:

Er det fleire enn meg som har sett likskapen mellom "Donald Duck - Gullhjelmen" og "Ringenes Herre".

Donald skal finne ein Gullhjelm, som gjer det slik at den som eig den er den rettmessige eigaren av Nord Amerika, og etterkomar av Olav Blåøy.
    Donald må finne denne hjelmen og kvitte den med seg, slik at den onde Stein Blåøy ikkje får gjennomføre dei onde planane sine, om å ta over Nord Amerika.

Frodo skal kvitte seg med ein ring, som gir Sauron makt over heile verda, mens Sauron heile tida prøver å få tak i ringen. Stein Blåøy prøver heile tida å få tak i gullhjelmen. Og gjer alt for å stoppe Donald.

Sauron har ein hjelpar som heiter Sauramann, Stein Blåøy har Advokat Skarp.

Donald fell for fristelsen til å behalde gullhjelmen. Alle som held i gullhjelmen får eit merkeleg blikk og nektar å gi den frå seg. Frodo blir og besatt av ringen.

Skjønar de no teikninga, eller er det berre eg som famlar i mørke??

Var Tolkien inspirert av Barks?

Ja, du sier noe. Det hadde jeg faktisk ikke lagt merket il mne nå når du sa det kom jeg på det, du har helt rett, Frodo skal liksom være Donald ikke sant, he, he!

• edited November -1

Må nok si at det er slående likheter!! ODogD blir vel en slags Sam da...

• edited November -1

Håvard skreiv:

Han leste mange av Tolkiens berømte verk, og så forbløffende likheter mellom andehistoriene sine og Tolkiens eventyriske fantasihistorier.

Det er mulig at dette er riktig, men det stemmer ikke helt med det jeg har lest. Av Barks' korrespondanse fremgår det at en fan sendte ham "Ringenes Herre". Barks leste litt i den og ble fascinert av Tolkiens verden. Han laget til og med en morsom liten tegning av en hobbitt i takkebrevet. Men han ble aldri ferdig med bind 1, og at han skulle ha lest "Hobitten" eller "Silmarillion" har jeg aldri hørt.

• edited November -1

Potet Mos skreiv:

Må nok si at det er slående likheter!! ODogD blir vel en slags Sam da...

Det er absolutt store paralleller mellom Donald/Frodo, Ole, Dole Doffen/Sam og Skarp/Gollum mot slutten av historien, ja.

• edited November -1

Hvilken rolle har da "The Curator Of The Duckburg Museum"?
    Såvidt jeg kan fatte, så har han en slags Aragorn-rolle, samtidig som han ikke er det...

Vanskelig å forklare xD

• edited November -1

Kuratoren er definitivt Gandalv. Det er han som setter dem i gang, det er han som vet ting, og måten han reagerer på hjelma minner om måten Gandalv beskriver hvordan han ville ha reagert på ringen (bruke den, prøve å gjøre bra ting, ende opp med å gjøre dårlige ting).

• edited November -1

Vegar skreiv:

Kuratoren er definitivt Gandalv. Det er han som setter dem i gang, det er han som vet ting, og måten han reagerer på hjelma minner om måten Gandalv beskriver hvordan han ville ha reagert på ringen (bruke den, prøve å gjøre bra ting, ende opp med å gjøre dårlige ting).

Kuratoren får jo selv "glimtet i øynene", men ellers er det en veldig god beskrivelse...

• edited November -1

Det at Barks leste litt av Ringens Brorskap er interessant, noen som vet noe mer om hva Barks syntes om Tolkiens bøker?

Vegar skrev:

Vil heller si at Blåøy er Sarumann og at Skarp er Sauron. Det er litt omgjort i filmen (Ringenes Herre altså), men i boka tror Sarumann at han har makt over Sauron og kan kvitte seg med ham når krigen er over, mens det egentlig er omvendt. Egentlig er Blåøy Skarps hjelper.

I forordet til Ringenes Herre skriver Tolkien litt om dette forholdet mellom de to skurkene og hvordan det hadde gått om Tolkien skulle latt andre verdenskrig påvirke sluttresultatet av Ringenes Herre.

Sarumann er sjalu på Sauron og hans makt og ønsker ringen for seg selv, men det ender med at han allierer seg med Sauron. Sarumann har den forestillingen av at han etter krigen skal kvitte seg med sin mørke herre, men han er egentlig Saurons Marionett, han blir brukt og Sauron er fult klar over Sarumanns planer, så etter krigen tror jeg Sauron ville drepe Sarumann, sannsynligvis torturert han i dypet av Barad, Dur.

Moralen er muligens at en ikke skal undervurdere noen.

• edited November -1

Eksakt hvilke planer Sauron hadde for Sarumann blir vel aldri gjort klart. Trollmannen var aldri spesielt lojal, selv om han lot som, og egentlig håpet å slå kloa i Ringen og selv bli verdens herre. Men Sauron var ikke så naiv at han ikke var klar over Sarumanns planer. Jackson-filmene kan se ut til å presentere Sarumann som Saurons hengivne tjener, men vi får jo ikke vite hva trollmannen egentlig tenker. (Jeg ville IKKE stolt på en figur spilt av Christopher Lee, hvis jeg var Sauron!)

Advokat Skarp, på den annen side, ville knapt ha eliminert Blåøy fullstendig. Etter at Blåøy var blitt tyrann over Nord-Amerika, ser jeg for meg at Skarp ville ha holdt seg i skyggene som makten bak tronen, men vært fornøyd med å bruke Blåøy som frontfigur: Blåøy kan dermed få lov å avlede attentatforsøk etc. Skulle han falle fra, ville Skarp meget snart kunne "bevise" at gullhjelmen tilhørte en ny høvelig keiser.

Sauron hadde derimot et ønske om å bli tilbedt som en gud, og var dessuten en (nesten) uutslettelig åndeskapning, så for ham var det ikke aktuelt å skjule seg bak en frontfigur.

Vi skal ikke overdrive parallellene mellom Ringenes Herre og Gullhjelmen, men det ER interessant å sammenligne dem -- to uavhengige verker som ble til på omtrent samme tid, men tar opp noe av den samme tematikken.

• edited November -1

Vi finner dessuten litt av Sauron i Olav Blåøy også; det var jo han som lagde gullhjelmen.

Donald og nevøene hans må vel tilsvare hobbiter? Jeg klarer dog ikke å se at vi kan finne en bestemt hobbit som hver av dem tilsvarer.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?