Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Sommerlesninger - en historisk gjennomgang

Nå som det er sol og sommer, får jeg lyst til å dra fram de gamle Donald-bladene med de umiskjennelige forsidene - med rød stripe øverst på bladet, og de deilige ordene «Sommerlesning». Det var alltid et høydepunkt å sette seg ned i sola og gyve løs på de spennende historiene.

Med hjelp av Inducks har jeg gått gjennom sommerlesningen år for år, og tar en rask gjennomgang med min opplevelse av historiene. «Ekstra sommerlesning» startet, i den formen vi har blitt vant til å kjenne den, i 1996. I noen år før det var det vel et ekstrabilag i et sommernummer, rett og slett kalt «Sommer-Ekstra», men det er jeg for ung til å huske. Så de lar jeg forbigå i stillhet.

1996:
26/96 (bilag): De ti avatarene (Don Rosa)
27/96: Voodoo Hoodoo (Carl Barks)
28/96: Det gylne skinn (Carl Barks)

Vi fikk altså en splitter ny Don Rosa-historie, mens de to Barks-historiene tidligere kun var utgitt i de såkalte Gullbøkene her til lands. For meg var det en stor leseopplevelse å få de to perlene servert for første gang, mens jeg faktisk tror jeg gikk glipp av Don Rosa-historien. Synd, for det er etter min mening en av de beste historiene hans.

1997:
26/97: En helt spesiell liten ting (Don Rosa)
27/97: Marco Polos skatt (Carl Barks)
28/97: De vises sten (Carl Barks)

Suksessoppskriften fra fjoråret ble fulgt opp, med nok en strålende Don Rosa-historie etterfulgt av en tidligere ikke-utgitt (i Norge) Barks-fortelling. «De vises sten» på sin side var blitt utgitt både i Donald-bladet og Gullboken, men for min del var det første gang jeg leste den. Jeg er muligens farget av egen opplevelse her, men jeg mener også det var mer innafor med gjentrykk på denne tiden enn det er nå. På midten av 1990-tallet hadde man fortsatt begrensede muligheter til å finne info om eldre historier på nettet, og sjansene var langt større enn de er nå for at man ikke hadde lest en tidligere utgitt fortelling.

1998:
26/98: Eggmysteriet (Carl Barks)
27/98: Den forheksede bilen (Dick Moores)
28/98: Med to tomme hender (Carl Barks)

Hm. Stikk i strid med forrige påstand, kanskje, men «Eggmysteriet» hadde nok de fleste fått med seg selv i 1998. Den var allerede utgitt en rekke ganger, senest som bilag til Donald-bladet i 1990. En for meg ukjent, og helt middels, Mikke Mus-historie fulgte, mens den siste Barks-sagaen også var en klassiker til glede for nye lesere. Ikke like imponerende som tidligere år, og dette året går inn som et av de svakere hva sommerlesningen angår.

1999:
26/99: Eventyr i Ekvaduras (Carl Barks)
27/99: Et hav av penger (Marco Rota)
28/99: Trylletauet (Paul Murry)

Nok et Barks-gjentrykk innledet denne sommeren, men det store høydepunktet for min del kom i neste utgivelse. «Et hav av penger» fikk på mange måter øynene mine virkelig opp for Marco Rota, og denne klassikeren var da heller aldri utgitt på norsk. 36 sider med ren glede. Et Paul Murry-gjentrykk fra 1950-tallet var også morsom lesning, men kunne ikke måle seg med Rota-eventyret.

2000:
27/00: Skatt i glass og ramme (Don Rosa)
28/00: I det gamle Persia (Carl Barks)
29/99: Tidens største bokser (Romano Scarpa)

For meg kom sommeren dette året med Don Rosa-fortellingen i nr. 27. Den hadde alle ingredienser som trengtes for en skikkelig sommerlesning; solskinn, Florida Keys, skattejakt. Da spilte det ingen rolle at historien tidligere var blitt utgitt i et Mikke Mus-blad i 1991, det var et blad jeg uansett ikke hadde lest. Uken etter fikk vi en Barks-klassiker som kun tidligere var utgitt i en Gullbok, mens sommeren ble rundet av med en morsom Scarpa-langlesning med Langbein i hovedrollen som aldri tidligere var utgitt på norsk.

2001:
27/01: Sarasenerens natt (Marco Rota)
28/01: Treerbanden (Romano Scarpa)
29/01: Tilbake til Xanadu (Don Rosa)

Sarasenerens natt var en av Marco Rota-fortellingene som jeg hadde lest mange ganger før, ettersom den tidligere var utgitt som et album som jeg ofte hadde lånt på biblioteket som barn. Likevel var det gøy å endelig få eie sin egen kopi av den fantastiske fortellingen. Den gamle Scarpa-fortellingen i nummeret etter var ny for norske lesere, men jeg hadde nok satt mer pris på den i dag enn jeg gjorde den gangen - både denne og forrige års Langbein-historie opplevdes som en liten nedtur for undertegnede. Tilbake til Xanadu var blitt utgitt som bilag i DD&Co bare ti år tidligere, men jeg er usikker på om jeg faktisk hadde lest den før denne sommeren. Sånn sett var det også et høydepunkt for en Don Rosa-fan som meg.

2002:
27/02: Jungelvandring (John Lustig/William van Horn)
28/02: Havfruedronningen (Carl Barks)
29/02: Donald Duck tar siste stikk (Jan Gulbransson)

Høydepunktet for min del kom i siste sommerlesningen dette året. En 40 sider lang, og veldig underholdende, fortelling av en Donald-skaper jeg knapt hadde hørt om, men som altså overrasket stort. Van Horn-fortellingen i første nummer var opprinnelig fra 1990, men aldri utgitt på norsk, og slo meg som en helt gjennomsnittlig historie. Nesten 20 år senere ville jeg nok igjen satt mer pris på en slik ukjent perle. Barks-klassikeren var tidligere utgitt i flere format, og står nok ikke igjen som mesterens beste.

2003:
27/03: Menehunenes øy (Carl Barks)
28/03: For ære og kontantbeholdning (Guido Martina/Marco Rota)
29/03) Tidstyvene (Don Rosa) / Vilt i Vesten (Paul Murry)

Sommeren ble innledet med en Barks-klassiker som jeg nok hadde lest tidligere, men som ga en god smak av sol og sommer. Rota-historien i neste nummer har ikke etterlatt noe varig inntrykk. I siste sommerlesning fikk vi både et gjentrykk av en Don Rosa-historie jeg hadde lest som barn (utgitt i 1991) og en Murry-klassiker til glede for nye lesere.

2004:
28/04: Sheriffen (Carl Barks)
29/04: Kong Skrue av Skruerike (Don Rosa)
30/04: Jernbanemysteriet (Carl Fallberg/Paul Murry)

Vel så spennende som Barks-klassikeren i første sommerlesning, tidligere utgitt i ulike formater, var det nok at vi fikk siste del av en splitter ny Don Rosa-historie (Den sorte ridder slår til igjen). Også uken etterpå fikk vi servert Don Rosa, men denne gang et gjenopptrykk fra 1991. Kombinasjonen Fallberg+Murry er ofte gode saker, så også dette året, selv om historien i nr. 30 var blitt utgitt i Donald-bladet ved to tidligere anledninger.

Hadde det vært opp til meg, ville jeg nok kuttet Kong Skrue av Skruerike dette året, og heller gitt ut Den sorte ridder - en helt ny Rosa-fortelling, altså - som en sammenhengende historie som sommerlesning.

2005:
27/05: Tur-retur Grand Canyon (Miquel Pujol)
28/05: Donald Duck og de ville vikingene (Marco Rota)
29/05 Solens sønn (Don Rosa)

Jeg har alltid vært svak for Miquel Pujol og fortellingene fra onkel Skrues skattekiste, som jeg lånte mye fra biblioteket som barn. Derfor var det et stort høydepunkt å få denne 44 sider lange klassikeren i hende i Donald-bladet, selv om den altså var utgitt og lest tidligere. Rota-historien var utgitt to ganger tidligere i Donald-bladet, både som fortsettelseshistorie og som bilag, og var derfor også et gjensyn med en tidligere lest historie. Solens sønn hadde jeg også lest, men var tilgivelig for min del siden jeg ikke hadde min egen kopi av fortellingen - en av Don Rosas beste.

2006:
28/06: Gullhjelmen (Carl Barks)
29/06: Mikke Mus og piraten Svartskjegg (Carl Fallberg/Paul Murry)
30/06: Reisen til Key West (Miquel Pujol)

Mulig jeg hadde blitt kresen nå, for Gullhjelmen er jo en klassiker av dimensjoner, men denne hadde nok de aller fleste Donald-lesere lest utallige ganger før den kom på trykk for n'te gang sommeren 2006. Da var det bedre med Fallberg/Murry-klassikeren som kom uka etter, selv om også denne var blitt utgitt flere ganger tidligere. I dette nummeret kom også et ekstrabilag med Pirates of the Caribbean i tegneserieversjon, som imidlertid fort ble glemt.

Jeg skrev om min Pujol-hengivelse fra året før, og Reisen til Key West er min kanskje all time favoritt av alle mulige Donald-fortellinger, så dette var et høydepunkt for min del. Jeg hadde lest den hundrevis av ganger tidligere, men kun fra et lånt album på biblioteket, og derfor var det gøy å få historien servert i Donald-bladet.

2007:
28/07: Pendleren (Marco Rota)
29/07: Mikke Mus og professor Alge (Giampaolo Barosso/Giovan Battista Carpi)
30/07: Mysteriet i Surklemark-sumpene (Carl Barks)

Pendleren var en morsom, og typisk Marco Rota-preget, start på sommeren. En italiensk Mikke-historie fulgte, og selv om begge de to historiene var utgitt på norsk tidligere, var det nok ny lesning for mange Donald-lesere, meg inkludert. Barks-klassikeren var nok lest av flere fra før, og sånn sett var det minst like gøy med en 13 sider lang Murry-klassiker (Selsom last til Pingola) i samme nummer.

2008:
28/08: Snobber med status (Carl Barks)
29/08: Dronningen av Sabas diamantgruve (Francesc Bargada/Urios)
30/08: Mims drømmeprins (Bob Ogle/Paul Murry)

Overraskelsen denne sommeren kom i nr. 29, med en 44 sider lang underholdningsbombe av en fortelling som man riktignok hadde lest tidligere hvis man hadde kommet over De glade 80-årene-pocketen. Det hadde ikke jeg, og jeg storkoste meg. En salig blanding av Madam Mim, Mikke Mus og Spøkelseskladden uka etterpå var en liten nedtur, mens Barks-historien i første nummer var hva det var - en Barks-klassiker man hadde lest tidligere.

2009:
29/09: De ti avatarene (Don Rosa)
30/09: Mikke Mus møter Robin Hood (Floyd Gottfredson/Ted Osborne/Al Taliaferro)

På dette tidspunktet var sideantallet i Donald-bladet kuttet ned, og også sommerlesningen ble en stor nedtur. Tilbake til Xanadu hadde jeg selvsagt lest flere ganger tidligere, og ikke minst var den utgitt i Hall of Fame ikke lenge før. Uka etter kom et utradisjonelt sommervalg med en sammenhengende avisstripe-fortelling, som var realt nok, men ikke en historie som for min del sitter igjen som en av de store. Det verste av alt var selvfølgelig at det dette året kun kom ut to blader med ekstra sommerlesning.

2010:
28/10: Donald Duck i det gamle California (Carl Barks)
29/10: Fotosafari (Carl Fallberg/Paul Murry)
30/10: Columbuskartene (Don Rosa)

Begynte man å gå tom for lange historier, tro? Både Barks- og Rosa-fortellingen var naturligvis gjentrykk som man hadde lest tidligere. Fallberg/Murry var derfor høydepunktet, så lenge man ikke abonnerte på Hall of Fame-serien - utgitt der bare tre år tidligere.

2011:
28/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 0-4 (Don Rosa)
29/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 5-8 (Don Rosa)
30/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 9-12 (Don Rosa)

Eposet om Skrues liv hadde vel de aller, aller fleste Donald-lesere fått med seg før ekstralesningen denne sommeren. For min del var de tre bilagene likevel velkomne, siden jeg ikke eide noe eksemplar av Skrues liv før dette. Men tatt i betraktning at hele serien var utgitt i Hall of Fame noen få år tidligere, var det nok en del som ikke var like fornøyde.

2012:
28/12 (bilag): Jeg, Donald Duck (Carl Barks)
29/12 (bilag): Ole, Dole, Doffen (Carl Barks)
30/12 (bilag): Jeg, onkel Skrue (Carl Barks)

I likhet med Skrues liv året før, var dette tre ekstrabilag som sto seg godt på egen hånd i bokhylla. Alle bilagene bød på ulike Barks-historier, og selv om de fleste var lest fra før, var det enkelte det var lengre tid siden jeg hadde kommet over. Derfor var dette også en hyggelig overraskelse denne sommeren.

2013:
28/13 (bilag): Donald Duck i vulkandalen (Carl Barks)
29/13 (bilag): Gjenopptrykk av Donald Duck & Co nr. 1/48
30/13 (bilag): Donald Duck og sjøormen (Carl Barks)

Her skuffet sommeren. Her kom rene bilag der to av dem var Barks-historier vi naturligvis hadde lest før. Gjenopptrykk av det første Donald-bladet var også blitt gjort før, og dette bladet hadde jo de aller fleste fått med seg en eller annen gang - ikke minst gjennom "De komplette årgangene".

2014:
28/14 (bilag): Farlig forkledning (Carl Barks)
29/14 (bilag): Havfruedronningen (Carl Barks)
30/14 (bilag): De vises sten (Carl Barks)

For meg er en del av sommerlesning-magien de gule sommerrammene rundt de ekstra sidene i bladet. Det forsvinner helt når sommerlesningen består av vanlige bilag. Når historien til alt overmål kom som sommerlesning for bare tolv år siden (Havfruedronningen) blir det ikke mye å spare på. De vises sten var også et gjenopptrykk, så Farlig forkledning var derfor høydepunktet dette året - ikke tidligere utgitt i Donald-bladet, men i flere andre utgivelser.

2015:
26/15: Det gylne skinn (Carl Barks)
27/15: Lemenjakten (Carl Barks)
28/15: Gullhjelmen (Carl Barks)
29/15: Siste hundeslede til Dawson (Don Rosa)
30/15: Tilbake til Xanadu (Don Rosa)

Endelig var sommerlesningen tilbake som i et utvidet blad, og til alt overmål kom det hele fem ekstra tykke blader denne sommeren. Det har sammenheng med at bladet nå ble utgitt i butikken annenhver uke. Dessverre var alle fortellingene tidligere utgitt, noen av dem for kort tid siden. Feks var Gullhjelmen sommerlesning i 2006. De som hadde håpet på å komme over nye, lengre Donald-historier ble skuffet dette året.

2016:
27/16: Tilbake til fortiden (Carl Barks)
29/16: Mikke Mus i fremmedlegionen (Paul Murry)
31/16: Pengebeholderen (Carl Barks)

Nok en gang skulle man ha lest lite Donald for ikke å ha fått med seg Barks-klassikerne. Sånn sett var det mer gledelig med en Murry-klassiker, som dog var utgitt i Hall of Fame noen år tidligere.

2017:
27/17: Pendleren (Marco Rota)
29/17: En helt spesiell liten ting (Don Rosa)
31/17: Elvens skrekk (Carl Barks)

Uff. Opptrykk av tidligere sommerlesninger er en uting, og Pendleren var å finne ikke mer enn ti år tidligere. Onkel Skrues jubileumshistorie hadde nok også de aller fleste fått med seg, og det samme gjaldt nok Barks-klassikeren som avsluttet sommeren.

2018:
27/18: Kong Skrue av Skruerike (Don Rosa)
29/18: Voodoo hoodoo (Carl Barks)
31/18: Cibolas sju byer (Carl Barks)

Trenden fortsatte. Med gjenopptrykk av sommerlesningen fra 2004 (som allerede da var et gjenopptrykk fra 1991), som også var blitt utgitt i Hall of Fame og Don Rosas samlede verk, var det ingen som gikk i taket over å få Kong Skrue av Skruerike denne sommeren. Barks-historiene var også lest tusenvis av ganger tidligere.

2019:
27/19: De syv (minus fire) uovervinnelige caballeros (Don Rosa)
29/19: Den lure onkel Skrue (Carl Barks)
31/19: De ti avatarene (Don Rosa)

Flere gjentrykk. Lest nylig.

2020:
28/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 0-4 (Don Rosa)
29/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 5-8 (Don Rosa)
30/11 (bilag): Skrue McDucks liv og levnet, del 9-12 (Don Rosa)

Toppen av lavmål. Ren kopi av bilagene fra 2011.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?