Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck 2018

13»

Comments

• edited December 2018
    Erikh skrev:
    Dette vet jeg er kontroversielt, men jeg synes faktisk DD pocket ofte er mer spennende enn ukebladet for tiden. Jeg får det neste som utgis av Disney på norsk og mener selv jeg har en viss oversikt. Lurer på om det kan ha sammenheng med manglende fortsettelseshistorier i DD&Co. Men jeg tar sikkert feil. Kommentarer?

Er dette egentlig så kontroversielt? Jeg har syntes det samme veldig lenge nå. Jeg blir deprimert av det dårlige innholdet nesten hver gang jeg kjøper et Donald-blad nå for tiden (som forøvrig skjer sjeldnere og sjeldnere), men i Donald Pocket føler jeg ennå at jeg kan finne skikkelig bra historier innimellom. Jeg tror ikke det først og fremst kommer av at DD&Co har kuttet fortsettelsesserier, men at Egmont generelt har blitt helt desperate etter å trekke nye og yngre lesere til DD&Co de siste årene. Dette har ført til nye historier med en klart barnsligere sensibilitet enn gjennomsnittet har vært for Egmonts produksjon i tidligere tiår. Ikke noen god utvikling i mine øyne.
  • Noen andre som har tanker om kvaliteten på dagens Donald Duck & Co?
  • Tja... hva skal man si? Litt blanda drops syns jeg. Jeg likte mange av historiene i begynnelsen av året, syns det var en klar forbedring fra 2017. Mange historier tegnet av Marco Rota i begynnelsen av året. Det liker jeg. Men nå etter sommeren har det vært veldig mye dårlig ja. Det verste syns jeg er de kleine historiene til Arild Midthun. Donald i Fjærdrikstad, Fjonslo også videre.
  • Interessant å høre et litt mer balansert synspunkt. Jeg tror veldig på at Marco Rota er langt bedre enn dagens standard på Midthun-historiene, selv om jeg synes Rota kan være opp og ned også. Men dette er altså nye (eller i hvert fall nypubliserte) historier av Rota?
  • Bra med balanserte synspunkt, ja. Generelt er altfor mange på nett ukritisk kritiske og det går nesten sport i å slakte og kritisere mest mulig.

JoAre: Hadde du likt historiene bedre om det sto Fredrikstad og Oslo i stedet for Fjærdrikstad og Fjonslo. Er det eventuelt bare denne lille detaljen som ødelegger etter din mening? For historiene i seg selv blir vel ikke dårligere av dette, eller?
  • Mesterrius: Jeg vet desverre ikke om Marco Rota historiene er nye eller gamle.

Tommy: Når det gjelder historier som Donald i Fjærdrikstad og Fjonslo så er det klart at navnet er irriterende. Jeg mener at man enten får ha helt fiktive navn eller helt ekte navn. Men det er ikke bare det. Jeg syns generelt at historier av Arild Midthun er dårlige for tiden. Jeg likte heller ikke årets julehistorie. Her er handlingen lagt til Longyearbyen og Svalbard. Ekte navn :). Jeg likte starten av historien, men fra rundt halvveis og ut syns jeg tempoet var alt for raskt. Det er noe jeg syns generelt om Midthun ( og mange andre) historier for tiden. Et alt for raskt tempo i fortellingen.

Du er inne på kritikk Tommy. Det har jeg også lest mye av, og er ikke enig i mye av kritikken. Jeg leste mye Donald når jeg var barn, på 90- og begynnelsen av 200 tallet. Jeg likte de heftene veldig godt. Den dag i dag er de favoritter i samlingen. Spesielt gjelder dette 97 årgangen. Tidligere i år kjøpte jeg en stor samling blader fra 67 - 89. Har ikke lest alt enda, men mye. Syns jo mange historier er gode jeg. Spesielt liker jeg de historiene med Donalds tilfeldige jobber. Var mange slike historier på 70- og 80 tallet tyder det på. Så er ikke helt enige med de som kritiserer Donaldbladet fra alle tider. Mange som bare liker 50 tallet.

Det er klart at Carl Barks og Don Rosa er i en egen klasse. Jeg mener personlig at Marco Rota også hører til denne klassen. Når det er sagt er mange andre gode også.
  • Alle Marco Rota-historiene som har stått på trykk i år har vært nye historier (med manus av diverse forfattere).
  • Takk for opplysningen Tommy. Fins den en oversikt over alle Marco Rota sine historier? Marco Rotas samlede verker hadde vært av interesse :) Men kan jo være lurt å vente til han gir seg da :p
  • Er Barks klassikeren Jul i Pengelens julekestra til nr. 51? Det må være et av de raskeste gjenopptrykkene jeg har sett. Den var jo sist i 2011. Men nå popper vel spesielt noen Barks og Rosa historier opp veldig ofte iløpet av de siste 6 årene.
  • Ved nærmere granskning ser det ut til at heftet kun er en litt redigert versjon av heftet fra 2011. Bakgrunnen er blitt rød, og en liten julenisse er satt inn på baksiden.
  • Ja det stemmer at Jul i Pengelens følger med nr. 51.

Tommy: takk for oversikt :)
  • Jul i Pengelens er vel også med i ett av Carl Barks/Don Rosa albumene?
  • Ja i nr. 9.
  • Fra bladene i år så er det 10-sideren som starter bladet som stort sett har vært lyspunktet for meg - og synes mange av disse har vært ganske bra, både historiemessig og tegnemessig. F.eks. "Hårfine hendelser" i nr.44 er en av de morsomste jeg har lest på lenge, mye pga. dialogen.

Men må innrømme at de fleste småhistoriene på bare noen få sider blir glemt like fort som de blir lest. Det er også de lengre historiene som er de jeg husker best fra da jeg var liten, så tror både små og store hadde likt bladet bedre om det var flere lange historier. Var på DDF(r)s sommertreff i Danmark i sommer og dette var også et gjengangertema der - alle jeg snakket med der savnet fortsettelshisoriene i ukebladet.
  • Litt uvanlig finne to Donald-blader i postkassen samme dag, men i går lå både 52/18 og 1/19 der!
  • Litt seint svar til Erikh: Jeg skulle nesten ønske at det kom et tykkere blad annenhver uke slik at de kunne trykke lengre historier... Er ikke så glad i pocketbøkene, men må kanskje vinden en sjanse. Har vært inne på tanken å si opp abonnementet på DD&co pga kvaliteten på historiene.
  • edited December 2018
    Arild nevnte såvidt Donald Duck Junior på slutten av intervjuet, noe jeg har lurt litt på. Hittil har denne serien vært 24 faste nummer som bare har kommet i nye opplag. Men fra neste år ser det ut som serien blir fornyet. Fra første forside (tegnet av Arild) kan vi også se at den får et "nummer-år" nummerering slik som vanlig DD&Co. Det er også en strekkode med pris noe som kan tyde på at det blir å finne i butikksalg, selv om det høres ut som de har mest tro på abonnementer.
    https://serie.no/img/uploads/18/12/JUN0119.JPG

Noen som vet om denne serien også kommer i butikksalg?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?