Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Eldre norske dubbinger på Disney-filmer

12346»

Comments

• Det å preservere disse originale norske dubbene burde jo egentlig være et prosjekt for originaltrilogy.com. Med tanke på at både Svehvit og Aristokattene var i sirkulasjon med sine eldre dubber frem til 1994, så er det kanskje håp for at originale filmprints (35mm eller 16mm) sirkulerer der ute?
  • Fikk meg en liten overraskelse denne uken, da jeg ble fortalt at flere av Disneys True Life Adventures har skandinavisk dubbing på Disney+. Nærmere undersøkelser viser følgende status:

Kortfilmer:
    In Beaver Valley: dansk
    Nature's Half Acre: dansk, norsk, svensk
    The Olympic Elk: norsk
    Water Birds: dansk, norsk, svensk
    Prowlers of the Everglades: norsk, svensk

Spillefilmer:
    The Living Desert: dansk, finsk, norsk, svensk
    The Vanishing Prairie: dansk, finsk, svensk
    The African Lion: dansk, finsk, norsk, svensk
    Perri: norsk, svensk
    Jungle Cat: svensk

Secrets of Life har ingen skandinaviske språk, mens Seal Island, Bear Country og White Wilderness foreløpig ikke ligger på Disney+ i det hele tatt.

Jeg har bare hatt anledning til å sjekke The African Lion, og det er definitivt den samme dubben her, som ble brukt på VHS-utgivelsen fra 80-tallet, og som jeg antar er den originale. Så, det virker absolutt som at de har hentet frem de originale dubbingene fra femtitallet for denne filmserien. Krysser fingrene for at de klarer å komplettere de norske versjonene før tjenesten lanseres her i september.

Når det er sagt, så har jeg ikke hørt om at de har gjort eldre versjoner av en dubbing tilgjengelig på Disney+, på noe språk. Så, det at de har klart å finne frem noen skikkelig obskure lydspor her, betyr ikke at vi kan forvente at de vil legge ut originaldubben på noen av de animerte klassikerene. Men, jeg synes uansett det var en hyggelig overraskelse.
  • Hei! Ville blåse litt liv igjen i denne tråden. Det har seg slik at jeg er på utkikk etter alle folk som kanskje sitter på VHS-opptak med barneserier på (fra TV altså). Om det er noen i denne gruppa som har så hadde det vært supert!
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?